Neo QLED چیست؟ آیا بهتر از QLED و OLED است؟

122
0
Neo QLED چیست؟

تصمیم دارید یک تلویزیون جدید بخرید؛ اما اصطلاحات جدید بازار شما را سردرگم کرده اند؟ فناوری نئو QLED سامسونگ احتمالاً جدیدترین نامی است که باید با آن آشنا شوید اما Neo QLED چیست؟

Neo QLED یکی از فناوری‌های جذاب و جدید در زمینه ی نمایشگرهای تلویزیون‌ها است. سامسونگ این فناوری را در جدیدترین تلویزیون‌های 4K و 8K در سال ۲۰۲۱ به‌کار گرفته که باعث بهبود کیفیت تصویر درمقایسه‌با نسل های قبل است.

وقتی صحبت از خرید تلویزیون جدید می شود، کلمات و اصطلاحات گیج‌کننده‌ی زیادی وجود دارد که باعث سردرگمی خریداران می‌شود. بنابراین قصد داریم در این مقاله شما را با فناوری Neo QLED سامسونگ آشنا کرده و آن را با گزینه‌هایی مثل QLED و OLED مقایسه کنیم.

در این مقاله، هر آن چیزی که باید درباره ی تلویزیون‌های Neo QLED بدانید، توضیح داده ایم تا هنگام خرید تلویزیون جدید، بتوانید بهترین تصمیم‌ را بگیرید.

Neo QLED چیست؟

نئو QLED درمقایسه‌با نمایشگرهای QLED ساخته‌شده برپایه‌ی فناوری نقاط کوانتومی سامسونگ پیشرفت رزرگی به حساب می آید. بزرگ‌ترین تفاوت بین این دو فناوری این است که پنل‌های QLED از نور پس‌زمینه‌ی LED سنتی استفاده می کنند؛ ولی نئو QLED از نور زمینه‌ی مینی LED استفاده می‌کند.

مینی LED همان‌طور‌که از نام آن پیداست، ابعاد کوچکتری نسبت به LED دارد و این یعنی می توان در هر نمایشگر، تعداد بیشتری مینی LED قرار داد و آن‌ها را در چندین ناحیه‌ی کاهش نور گروه‌بندی کرد.

کنترل نور نئو QLED با استفاده از LED بیشتر و مناطق کم‌نور می‌تواند ظریفتر و دقیقتر باشد که باعث می‌شود نسبت کنتراست ارائه‌شده در سراسر صفحه نمایش بهبود یابد. مشکلی که همچنان در فناوری LCD وجود دارد، این است که اثر هاله‌ای در اطراف جسم روشن واقع در زمینه‌ی تاریک دیده می‌شود؛ اما در نئو QLED، این مشکل بسیار کمتر دیده می‌شود. پنل‌های نئو QLED غیر از تفاوت در نوع نور پس‌زمینه، در‌واقع همان فناوری LCD هستند که از فناوری نقاط کوانتومی استفاده می کند.

نئو QLED در مقایسه با OLED

تفاوت:

نئو QLED در مقایسه با OLED
نئو QLED در مقایسه با OLED

در طول سال های زیادی نمایشگرهای OLED و QLED با یکدیگر مقایسه شده‌اند و درنتیجه‌ی این مقایسه‌ها مشخص شده است که هیچ برنده‌ی قطعی بین این دو فناوری وجود ندارد. مقایسه‌ی این وضعیت با ورود تلویزیون‌های نئو QLED سخت‌تر می‌شود؛ زیرا این تکنولوژی فاصله‌ی بین LCD و OLED را کمتر می‌کند.

ابتدا به مزیت اصلی تلویزیون‌های نئو QLED اشاره خواهیم کرد؛ قابلیتی که می‌توان گفت دلیل اصلی فروش این نوع تلویزیون‌ها است. نور پس‌زمینه‌ی مینی LED بین تلویزیون‌های ۲۰۲۱ سامسونگ نسبت کنتراست بیشتری ارائه می کند.

به‌عنوان مثال، وقتی محتوایی را با نوارهای مشکی تماشا می‌کنید، رنگ‌های مشکی در‌واقع با کمترین هاله‌سازی در اطراف محتوای نمایش‌داده‌شده روی صفحه، به رنگ مشکی واقعی نزدیک تر است.

از سوی دیگر، نمایشگرهای OLED به هیچ‌ نور پس‌زمینه‌ای متکی نیستند و میتوانند تک‌تک پیکسل‌ها را به‌طور جداگانه روشن یا خاموش کنند. از‌آنجا‌که هر پیکسل OLED در حالت خاموش خود هیچ نوری منعکس نمی‌کند، نسبت کنتراست این پنل‌ها نامحدود خواهد بود و رنگ مشکی در OLED یک مشکی واقعی است. این قابلیتی است که OLED از زمان معرفی خود بر آن تسلط کامل داشته است.

آیا نئو QLED بهتر از OLED است؟

پاسخ کوتاه به این پرسش «خیر» است.

آیا نئو QLED بهتر از OLED است؟
آیا نئو QLED بهتر از OLED است؟

پاسخ طولانی هم به انتظار شما از تلویزیون بستگی دارد. تلویزیون‌های جدید نئو QLED سطوح مشکی بسیار کمتری از مدل‌های قبلی QLED ارائه می‌کنند؛ اما هنوز به‌خوبی رنگ‌های مشکی واقعی دیده در نمایشگرهای OLED نیستند. با‌این‌حال، به‌لطف نور پس‌زمینه‌ی مینی LED، اکنون تفاوت بین این دو فناوری کمتر از همیشه است.

فراموش نکنید که تلویزیون‌های OLED نیز معایب خاص خود را دارند. به‌عنوان مثال، نمایشگرهای نئو QLED و QLED در سطوح روشنایی بی‌رقیب‌اند و حداکثر روشنایی آن‌ها به ۲۰۰۰ نیت می‌رسد. همچنین، باید اشاره کنیم حداکثر میزان روشنایی در نمایشگر‌های OLED فعلی ۷۰۰ نیت است؛ بنابراین، اگر قصد دارید از تلویزیون بعدی خود در یک اتاق با نور زیاد استفاده کنید، نئو QLED انتخابی ایده آل تری خواهد بود.

با این حال، شایان ذکر است که سامسونگ محدودیت روشنایی نمایشگرهای OLED را با فناوری QD-OLED جدید خود برطرف کرده است. این پنل‌های جدید می‌توانند حداکثر میزان روشنایی را تا 1500 نیت افزایش دهند که با QLED قابل مقایسه است، در حالی که همچنان رنگ مشکی واقعی نمایشگرهای OLED سنتی را ارائه می‌دهند.

تلویزیون‌های OLED نیز بدون توجه‌ به اینکه سازنده‌ سعی می‌کند این مشکل را کم‌اهمیت جلوه دهد، در‌معرض سوختن نمایشگر نیز قرار دارند. از زمانی که اولین صفحه‌نمایش‌های OLED به بازار معرفی شد، این نکته‌ی منفی یکی از معایب مهم این فناوری بوده است. پس اگر قصد دارید سال‌ها از تلویزیون‌ خود استفاده کنید، باید به این نکته‌ی مهم توجه کنید که پنل‌های نئو QLED در درازمدت دوام بیشتری دارند.

کدام تلویزیون‌های نئو QLED به بازار عرضه شده‌اند؟

کدام تلویزیون‌های نئو QLED به بازار عرضه شده‌اند؟
کدام تلویزیون‌های نئو QLED به بازار عرضه شده‌اند؟

در حال حاضر، سری Neo QLED 2022 سامسونگ شامل پنج مدل تلویزیون 4K و چهار مدل تلویزیون 8K است که قیمت آنها از 1199 دلار شروع می شود. علاوه بر این، این تلویزیون ها در اندازه های مختلف عرضه شده اند که از 43 اینچ شروع می شود و تا 85 اینچ می رسد. اما، اگر مدل‌های بزرگتری می‌خواهید، آماده باشید که هزاران دلار خرج کنید. به عنوان مثال، تلویزیون 85 اینچی QN900B 8K با قیمت 8499 دلار به فروش می رسد.

مدل‌های پرچم‌دار 8K قیمت بالایی دارند مانند تلویزیون‌های QN900B، QN800B و QN700B Neo QLED. اما به یاد داشته باشید که در دسترس بودن این مدل ها به محل زندگی شما بستگی دارد. برای مثال، QN700B را در ایالات متحده پیدا نخواهید کرد. همه این تلویزیون ها بسته به اندازه صفحه نمایشی که انتخاب می کنید، بیش از 3000 دلار قیمت دارند.

اگر به مدل‌های اصلی 4K علاقه دارید، می‌توانید تلویزیون‌های QN95B، QN94B، QN90B و QN85B Neo QLED را بررسی کنید. توجه داشته باشید که سامسونگ مدل های QN95B و QN94B را در ایالات متحده به فروش نمی رساند تا فروش تلویزیون های 8K را افزایش دهد. قیمت این تلویزیون ها از 1199 دلار شروع می شود و هرچه اندازه آن ها بزرگتر شود، قیمت هم افزایش می یابد.

آیا سامسونگ، تنها برند تولید کننده ی نئو QLED است؟

آیا سامسونگ، تنها برند تولید کننده ی نئو QLED است؟
آیا سامسونگ، تنها برند تولید کننده ی نئو QLED است؟

نئو QLED کلمه‌ای است که سامسونگ از آن برای تلویزیون‌های مبتنی‌بر مینی LED خود استفاده می‌کند؛ بنابراین، اگر از روش نام‌گذاری این برند استفاده کنیم، سامسونگ تنها شرکتی است که تلویزیون‌های نئو QLED را تولید می‌کند. با‌این‌حال، اگر به‌دنبال تلویزیونی هستید که از فناوری مینی LED بهره می‌برد، گزینه‌های دیگری نیز دسترس می باشد.

ال جی از اصطلاح QNED برای ارائه‌ی مینی LED خود استفاده می‌کند و این شرکت از فناوری یاد‌شده در تلویزیون‌های OLED پرچم‌دارش استفاده کرده است. مدل‌های QNED در انواع 4K و 8K مانند سری Neo QLED سامسونگ عرضه می‌شوند.

اگر به انواع تلویزیون‌های 8K علاقه دارید، می‌توانید مدل‌های QNED99 و QNED95 را با قیمتی حدود ۳،۰۰۰ دلار خریداری کنید. با‌این‌حال، اگر قصد داشته باشید مدل‌های 4K را بخرید، تلویزیون‌های QNED90 و QNED85 نیز گزینه‌های مناسبی محسوب می شوند، زیرا قیمت آن‌ها تقریباً نصف قیمت مدل‌های 8K است.

برندهای دیگری مثل TCL و های‌سنس نیز تلویزیون‌های مبتنی‌بر مینی LED تولید می‌کنند. در‌واقع، TCL اولین برندی بود که در سال ۲۰۱۹ تلویزیون‌هایی با فناوری مینی LED را وارد بازار کرد. به‌عنوان مثال، می‌توانید تلویزیون‌های مینی LED این برند از‌جمله C825K 4K را تهیه کنید. این مدل از فناوری مشابه تکنولوژی نقاط کوانتومی سامسونگ بهره می‌برد.

نئو QLED فناوری LCD را یک قدم به OLED نزدیک‌تر می‌کند

نور پس‌زمینه‌ی مینی LED سطح رنگ مشکی نمایشگرهای LCD را ارتقا می‌دهد؛ اما تولید رنگ مشکی در این پنل‌ها در‌مقایسه‌با OLED همچنان کمتر است؛ زیرا همان‌طور‌که گفتیم، در پنل‌های OLED، برای نمایش رنگ مشکی واقعی و عمیق پیکسل‌ها خاموش می‌شود و نوری از آن‌ها ساطع نمی‌شود.

با این حال، تلویزیون‌های میکرو LED آینده احتمالاً از نظر کیفیت پخش با نمونه‌های OLED رقابت نزدیک تری خواهند داشت. زیرا آنها به نور پس زمینه جداگانه نیز نیاز ندارند. در حال حاضر، اگر تلویزیونی با روشنایی QLED و سطوح مشکی OLED می‌خواهید، تلویزیون‌های QD-OLED جدید سامسونگ ممکن است مناسب باشند.

5/5 - (5 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس