ریکاوری عکس های واتساپ | بازگرداندن عکس های پاک شده WhatsApp

189
0
ریکاوری عکس های واتساپ

در این مقاله قصد داریم نحوه ریکاوری عکس های واتساپ را با استفاده از چندین روش و همچنین متناسب با شرایط شما آموزش دهیم.بازگردانی عکس ها و ویدئوها در واتساپ یکی از بهترین مزیت‌های این پیام‌رسان است. واتساپ اگرچه در ایران همانند تلگرام با استقبال چندانی روبرو نشد با این حال این نرم افزار پیام‌رسانی پر قدرت است که می تواند بسیاری از نیازهای کاربران را پوشش دهد.

ریکاوری عکس های واتساپ

یکی از مشکلاتی که ممکن است در نرم افزار واتساپ، همانند دیگر نرم افزارها با آن روبرو شوید، این است که احتمال دارد  به صورت آگاهانه یا ناخواسته تصویری را که شخصی برای شما ارسال نموده بود را حذف کنید، اما پس از مدتی به آن عکس‌ها نیاز داشته و یا به هر دلیلی بخواهید که آن عکس‌ها و ویدئوها را دوباره در اختیار داشته باشید. بنابراین در این مطلب قصد داریم که شیوه بازگردانی تصاویر حذف شده واتساپ را به شما آموزش دهیم و هر آنچه را که لازم است در این رابطه بدانید، در اختیار شما قرار دهیم.

بازگرداندن عکس های پاک شده WhatsApp که به‌صورت خودکار ذخیره  شده‌اند

ریکاوری عکس های واتساپ
ریکاوری عکس های واتساپ
ریکاوری عکس های واتساپ
ریکاوری عکس های واتساپ

در حالت پیش‌فرض در اندروید و آیفون، واتساپ تصاویر موجود در چت‌های شما را به‌صورت خودکار در گوشی شما ذخیره می‌کند. بنابراین اولین جایی که باید به دنبال تصاویر حذف شده خود بگردید، گالری و حافظه گوشی است.

در اندروید باید نگاهی به اپلیکیشن گالری و یا Google Photos بیندازید. کاربران آیفون نیز باید نگاهی به اپلیکیشن Photos بیندازند. به عبارت بهتر برای جست‌و‌جو، باید به برگهAlbums رفته و سپس به دنبال WhatsApp بگردید. همچنین می‌توانید با استفاده از ابزار جست‌و‌جوی اپلیکیشن گالری گوشی خود نیز به دنبال تاریخ ارسال تصویر موردنظر خود بگردید.

اگرخوش‌شانس باشید، می‌توانید تصویر حذف شده خود را پیدا کنید. با این حساب هنوز یک کپی از تصویر خود را در اختیار دارید و می‌توانید از آن استفاده کنید. 

در صورت پیدا نکردن تصاویر در این قسمت، اگر از حافظه ابری استفاده می کنید، همچنان امیدی وجود دارد. احتمال دارد که تصاویر چت‌های شما به‌صورت خودکار، در فضای ابری آپلود شده باشند.

در حافظه ابری خود به دنبال پوشه‌های Camera Uploads ،Camera Roll و یا موارد مشابه باشید و ببینید که آیا تصاویر شما در آنجا وجود دارند یا خیر.

بازگردانی تصاویر حذف شده واتساپ از طریق شخصی دیگر

بازیابی یک عکس حذف شده از واتس اپ بدون پشتیبان گیری ممکن است همچنان آسان تر از آنچه فکر می کنید باشد. اگر راه حل بالا برای شما کارساز نبود، در این صورت باید ببینید شخصی که با او چت می کردید، تصویر موردنظر را در اختیار دارد یا خیر. اگر شما تصویر موردنظر را فقط برای خود حذف کرده باشید، آنگاه شاید طرف مقابل هنوز آن را داشته باشد. از وی بخواهید که این موضوع را بررسی کند. اگر آن شخص، تصویر موردنظر را داشت، آنگاه می‌تواند آن را برای شما فوروارد کنند یا حتی آن را در تلفن خود ذخیره کرده و با استفاده از ایمیل یا سرویس پیام رسانی دیگری آن را ارسال کنند.  WhatsApp این امکان را به شما می‌دهد تا با ضربه زدن روی نام آن در بالا و انتخاب رسانه، لینک ها ، اسناد و همه رسانه‌های به اشتراک‌گذاشته‌شده در چت را ببینید.

ریکاوری عکس های واتساپ
ریکاوری عکس های واتساپ
ریکاوری عکس های واتساپ
ریکاوری عکس های واتساپ

به هر حال، انتخاب گزینهDelete For Me به‌معنای حذف شدن آن تصویر برای همه نیست. واتساپ فقط حدودا تا یک ساعت پس از ارسال پیام، گزینه “Delete For Everyone” را در اختیارتان قرار می‌دهد. بنابراین احتمال حذف تصادفی یک فایل برای همه، ضعیف‌تر می‌شود.

پیشنهاد ما این است که خیلی سریع، از طرف مقابل بخواهید که تصویر حذف شده را برای شما ارسال کند، زیرا هر چه این زمان طولانی‌تر شود، آنگاه بیشتر احتمال دارد که شخص مقابل نیز آن تصویر را حذف کند.

بازگردانی تصاویر حذف شده از طریق بکاپ واتساپ

اگر شخصی که با او چت می کردید نیز تصاویر حذف شده شما را در اختیار نداشت، در این صورت راه‌کار بعدی می‌تواند استفاده از فایل پشتیبان واتساپ باشد. هر دو نسخه اندروید و iOS پیام‌رسان واتساپ، از بکاپ پشتیبانی می‌کنند (به ترتیب به Google Drive و iCloud). اگر از حذف شدن تصاویر شما، مدت زمان زیادی نگذشته است، پس بازگردانی و استفاده از جدیدترین فایل پشتیبان واتساپ شما می‌تواند بهترین راه حل برای این مشکل باشد.

 البته برای استفاده از این راه حل باید پیش از حذف کردن تصویر، قابلیت تهیه پشتیبان را در واتساپ خود فعال کرده باشید. در غیر این صورت، این روش نیز نمی‌تواند مشکل شما را حل کند.

ابتدا باید به “Settings > Chats > Chat Backup” بروید. در اینجا می‌توانید اطلاعاتی از جمله زمان تهیه آخرین فایل پشتیبان را مشاهده کنید. اگر از تصاویر حذف شده شما،فایل پشتیبان تهیه شده باشد، آنگاه می‌توانید واتساپ خود را حذف و مجددا نصب کنید و در ادامه فایل پشتیبان و تصاویر خود را بازگردانی کنید.

ریکاوری عکس های واتساپ
ریکاوری عکس های واتساپ
ریکاوری عکس های واتساپ
ریکاوری عکس های واتساپ

در این رابطه کافی است که اپلیکیشن WhatsApp خود را حذف کرده و سپس مجددا آن را از اول نصب کنید. بنابراین دوباره باید شماره تلفن خود را نیز تأیید کنید. سپس در صورت وجود فایل پشتیبان، صفحه‌ای را جهت بازگردانی اطلاعات خود، مشاهده خواهید کرد. از این طریق، پیام‌های شما همانند زمانی که از آن‌ها پشتیبان تهیه شده، بازیابی خواهند شد.

به خاطر داشته باشید که با انجام این کار، سایر پیام‌هایی که پس از تهیه آخرین پشتیبان ارسال و دریافت شده‌اند، از بین خواهند رفت. بنابراین بهتر است که پیش از انجام این کار، پیام‌های مهم خود را در جایی دیگر ذخیره کنید. لازم به ذکر است که برای این کار زمان اهمیت بسزایی دارد . اگر شما پس از حذف کردن تصاویر مورد نظر، اقدام به تهیه پشتیبان کنید، در این صورت برای بازگردانی آن‌ها، شانسی نخواهید داشت.

ریکاوری تصاویر حذف شده واتساپ از طریق حافظه گوشی‌های اندرویدی

در حالت پیش‌فرض در سیستم‌عامل اندروید، واتساپ تمامی تصاویری را که ردوبدل می‌کنید، در پوشه‌ای خاص بر روی حافظه گوشی شما، نگهداری می‌کند. بنابراین می‌توانید تصویری را در چت خود پاک کرده، اما همچنان آن را بر روی حافظه گوشی خود، داشته باشید. از طریق یک فایل اکسپلورر آدرس زیر را باز کنید:

Internal Memory > WhatsApp > Media > WhatsApp Images

ریکاوری عکس های واتساپ
ریکاوری عکس های واتساپ
ریکاوری عکس های واتساپ
ریکاوری عکس های واتساپ

در اینجا می‌توانید تمامی تصاویری را که از طریق واتساپ دریافت کرده‌اید، مشاهده کنید. برای مثال می‌توانید نگاهی به پوشهSent بیندازید و ببینید که آیا تصاویر حذف شده شما در آنجا وجود دارند یا خیر.

مثلا اگر نوع فایل مورد نظر شما، ویدیو باشد، آنگاه باید در پوشهWhatsApp Video به دنبال آن بگردید. سایر انواع فایل‌ها نیز، پوشه‌های خاص خود را دارند. 

متاسفانه این گزینه در اختیار کاربران گوشی‌های آیفون قرار ندارد. این قضیه به این دلیل است که اندروید اجازه می‌دهد که  بسیاری از پوشه‌های گوشی خود را بررسی کنید، اما اپلیکیشن Files سیستم‌عامل iOS به چند پوشه حافظه ابری محدود شده است.

از نرم‌افزارهای ریکاوری تصاویر استفاده کنید

ریکاوری عکس های واتساپ
ریکاوری عکس های واتساپ

اگر این مشکل را در گوگل جست‌و‌جو کنید، احتمالا با ده‌ها نرم‌افزار جهت بازیابی تصاویر حذف شده خود، روبرو خواهید شد. البته شاید این موضوع آن‌طور که بخواهید، پیش نروند. معمولا نرم‌افزارهایی که چنین کارهایی را انجام می‌دهند، مشکلات زیادی دارند: برای مثال در گوشی‌های اندرویدی نیازمند دسترسی روت هستند یا اینکه بدون پرداخت درون-برنامه‌ای کار نمی‌کنند و یا هر دو.

درست مانند بازیابی پیام‌های حذف شده WhatsApp، اکثریت این نرم‌افزارهای «بازیابی» به شما کمکی نمی کنند.  بازیابی تصاویر واتس اپ کمی متفاوت از بازیابی پیام های متنی معمولی است.

اپلیکیشن‌های ریکاوری اطلاعات، بسیار به یکدیگر شباهت دارند. چنین نرم‌افزارهایی ادعا می‌کنند که می‌توانند در صورت متصل کردن گوشی به کامپیوتر، پیام‌های شما را بازیابی کنند. در ادامه هنگامی‌که فرایند اسکن به پایان می‌رسد، یا نتیجه‌ای دریافت نمی کنید، یا اینکه از شما درخواست دسترسی روت می‌شود و یا اینکه مجبور به پرداخت هزینه ای خواهید شد. این قضیه در رابطه با اپلیکشین‌های Dr.fone ،Johosoft ،iMyFone  نیز صادق است.

همچنین پرداخت‌های درون برنامه‌ای این اپلیکیشن‌ها نیز ارزان نیستند. یک لایسنس معمولا چیزی در حدود 20 الی 50 دلار هزینه دارد و بدتر از همه اینکه اگر شما بخواهید که این مبلغ را پرداخت کنید، بازهم تضمینی برای بازیابی اطلاعات شما وجود ندارد.

 تصاویر حذف شده واتساپ

متأسفانه تنها راه حل واقعی و کارگشا جهت بازگردانی تصاویر حذف شده واتساپ شما، داشتن یک فایل پشتیبان از آن‌ها است. تاریخچه چت‌های شما در سرورهای این پیام‌رسان نگهداری نمی‌شود و دلیل این موضوع نیز به سیستم رمزنگاری end to end این سرویس مربوط می‌شود. بنابراین تماس با این شرکت جهت بازیابی پیام و یا فایل‌های از دست رفته نیز، فایده‌ای نخواهد داشت.

شاید تعجب کنید، اما باید بگوییم که نمی‌توانید از اپلیکیشن‌های ریکاوری مشابه Recuva استفاده کنید. چنین نرم‌افزارهایی نمی‌توانند تلفن هوشمند جدید را جهت ریکاوری اطلاعات، اسکن کنند و دلیل آن نیز این است که گوشی‌های امروزی از پروتکل USB Mass Storage استفاده نمی‌کنند.

بنابراین اگر پیامی را در واتساپ خود حذف کنید، در این صورت تنها راه برای بازگردانی آنها، استفاده از فایل پشتیبان نگهداری شده بر روی حافظه گوشی و یا فضای ابری شما خواهد بود. با همه این ها نیز بهترین راه‌کار این است که اپلیکیشن واتساپ خود را حذف و سپس نصب کنید.

بدون فایل پشتیبان، نمی‌توانید پیام‌های حذف شده خود را بازگردانی کنید. به هر حال اپلیکیشن‌های ریکاوری نمی‌توانند اطلاعات شما را بازگردانی کنند. به همین دلیل، بسیار مهم است که از قبل از اطلاعات خود پشتیبان تهیه کنید تا در چنین مواقعی، جلوی از دست رفتن اطلاعات خود را بگیرید.

اگر می‌خواهید که یکی از اپلیکیشن‌های ریکاوری را امتحان کنید، (هر چند که ما این موضوع را پیشنهاد نمی‌کنیم)، بهتر است که سریعا این کار را انجام دهید. هنگامی‌که یک فایل را از گوشی خود حذف می‌کنید، آن فایل سریعا حذف نمی‌شود. بلکه، سیستم‌عامل مکان ذخیره آن فایل را علامت‌گذاری کرده تا در هنگام رسیدن فایل‌های جدید، این فایل‌ها با اطلاعات علامت‌گذاری شده، جایگزین شوند. در نهایت این قضیه به این معنی است که اگر سریع اقدام کنید،  برای بازیابی اطلاعات خود، شانس بیشتری نیز خواهید داشت.

نتیجه گیری

ما در این مقاله سعی کردیم که راهکارهایی جهت ریکاوری تصاویر حذف شده در واتساپ معرفی کنیم. البته برخی از این راه‌کارها، در شرایط از پیش برنامه ریزی نشده راهگشا نیستند، اما در هر صورت بهتر است که شانس خود را امتحان کنید.

 

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس