SparkyLinux چیست | بررسی جایگزین دبیان 

104
0

SparkyLinux یک توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان متوسط ​​است که هدف آن تبدیل Debian به یک سیستم عامل کاربر پسند برای همه است. در این مقاله بررسی می نماییم که SparkyLinux چیست ؟

توزیع های لینوکس زیادی وجود دارد و بسیاری بر اساس آنها توزیع های دیگری نیز دارند. SparkyLinux یکی از این توزیع ‌ها است که تلاشی برای بسته‌ بندی Debian به روشی کاربر پسند تر است. آیا موفق می شود؟ بیایید دریابیم.

SparkyLinux چیست؟

SparkyLinux یک توزیع لینوکس مبتنی بر Debian است که هدف آن ارائه یک دسکتاپ سبک وزن و در عین حال کاربردی با برخی از برنامه های مفید مانند Firefox و LibreOffice است. همچنین دارای چندین نسخه است که در ادامه به تفصیل اشاره خواهد شد.

SparkyLinux زندگی خود را به عنوان یک نسخه اوبونتو مبتنی بر دسکتاپ Enlightenment در سال 2011 به نام ue17r برای Ubuntu Enlightenment Remix آغاز کرد اما در نهایت نام خود را به SparkyLinux تغییر داد. جامعه همچنین از مبتنی بر اوبونتو به دبیان تغییر کرد.

نسخه های اسپارکی لینوکس

SparkyLinux چیست
SparkyLinux چیست

SparkyLinux در نسخه هایی که می توانید از صفحه دانلود دانلود کنید، انتخاب های زیادی در اختیار شما قرار می دهد. اول، شما بین توزیع‌ های Stable یا آنچه که آنها «(نیمه) رولینگ» می ‌نامند، انتخاب دارید. دومی بسته های جدیدتری دارد و برای کاربران حرفه ای توصیه می شود.

با رفتن به پایین تر، شما همچنین می توانید محیط های پیش فرض دسکتاپ را انتخاب کنید: LXQt، XFCE، و KDE. همچنین می ‌توانید انواع MinimalGUI و MinimalCLI را برای نجات نصب خراب یا ساختن یک سیستم سفارشی، مشابه نصب پایه Gentoo یا Arch، دانلود کنید.

همچنین می توانید نسخه GameOver یا Multimedia متمرکز بر بازی را برای ویرایش صدا و تصویر یا توسعه وب دریافت کنید.

نصب اسپارکی لینوکس

SparkyLinux چیست
SparkyLinux چیست

نصب SparkyLinux بسیار شبیه به نصب سایر توزیع‌ های لینوکس دسکتاپ مدرن است. شما ISO نصب را دانلود کرده و آن را در رسانه نصب خود استخراج می کنید.

SparkyLinux برای پردازنده های 32 بیتی و 64 بیتی اینتل و AMD موجود است. حداقل مطلق رم برای نسخه CLI 128 مگابایت است. 512 مگابایت حداقل برای دسکتاپ XFCE است و 1 گیگابایت برای اجرای Sparky Installer مورد نیاز است.

SparkyLinux روی هر دو دستگاه BIOS و UEFI کار می کند. شما در یک محیط زنده بوت می شوید تا بررسی کنید که آیا آن را دوست دارید و سخت افزار شما را دوست دارد، سپس اگر همه چیز خوب پیش رفت، یک نصب کننده گرافیکی راه اندازی کنید.

این نصب ‌کننده شما را در بخش ‌های عادی فرآیند نصب، مانند پارتیشن ‌بندی درایو ها و راه ‌اندازی حساب ‌های کاربری، و نصب بوت ‌لودر، راهنمایی می‌ کند.

به زودی، یک سیستم دسکتاپ لینوکس کارآمد خواهید داشت.

SparkyLinux روی دسکتاپ 

SparkyLinux چیست
SparkyLinux چیست

همانطور که قبلاً ذکر شد، شما می توانید دسکتاپ را با SparkyLinux انتخاب کنید. این پرچمدار نسخه سفارشی XFCE است، اما نسخه های مبتنی بر KDE و LXQt نیز موجود است.

برنامه های ارائه شده نیز در دسکتاپ های لینوکس نسبتاً استاندارد هستند. شما Mozilla Firefox را به عنوان مرورگر وب و LibreOffice را به عنوان مجموعه بهره وری دارید. صفحه اصلی پیش فرض فایرفاکس یک صفحه سفارشی است که DuckDuckGo را جستجو می کند. Thunderbird برای افرادی که هنوز از سرویس گیرنده های ایمیل محلی استفاده می کنند، کلاینت ایمیل پیش فرض است.

می ‌توانید به بسیاری از فرمت‌ های رایج فایل خارج از جعبه دسترسی داشته باشید. همچنین شامل VLC برای پخش رسانه و Exaile برای گوش دادن به فایل های صوتی است. Altri به شما امکان می دهد فایل های PDF را مشاهده کنید.

SparkyLinux شامل یک فایروال است، چیزی که بسیاری از سیستم ‌های لینوکس دسکتاپ به آن اذیت نمی ‌شوند.

مدیریت بسته در SparkyLinux

SparkyLinux چیست
SparkyLinux چیست

از آنجایی که SparkyLinux ریشه های خود را از Debian گرفته است، از سیستم مدیریت بسته APT استفاده می کند. SparkyLinux در این مورد پیشرو است: وقتی ابزار به روز رسانی سیستم را اجرا می کنید، یک پنجره ترمینال برای نمایش APT در حال اجرا باز می شود.

اگر با استفاده از APT در اوبونتو یا دبیان راحت هستید، باید در SparkyLinux احساس راحتی کنید. شما از همان دستوراتی که در آن سیستم های دیگر استفاده می کنید در خط فرمان استفاده می کنید.

برای کسانی که به دنبال یک جلوی گرافیکی برای APT هستند، APTus AppCenter در دسترس است. اگر نمی دانید چه چیزی را می خواهید نصب کنید، این برنامه به شما امکان می دهد بسته ها را برای دسته بندی ها مرور کنید. ممکن است بخواهید از آن استفاده کنید زیرا سیستم پیش فرض، حتی با برنامه های موجود در آن، هنوز بسیار ابتدایی است.

SparkyLinux یا استاندارد دبیان؟

ممکن است از پاسخ این سوال تعجب کنید که آیا SparkyLinux بهتر از نصب دبیان یا اوبونتو است.

SparkyLinux برای کسانی که توزیع‌ های سبک ‌تر را دوست دارند جذاب است. SparkyLinux خود را به عنوان یک توزیع “میان وزن” معرفی می کند، اما به نظر می رسد طراحی سیستم این را تایید می کند. XFCE سیستم مورد نیاز بسیار کمی دارد، اما سایر دسکتاپ ها حتی پایین تر هستند. برنامه های ارائه شده وزن کامل دارند و خود سیستم از systemd در زیر کاپوت استفاده می کند.

یکی از مزیت ‌هایی که SparkyLinux نسبت به سهام Debian ارائه می ‌کند، میزان بیشتری از قابلیت نگه ‌داشتن سیستم است. تصویر نصب یک توزیع زنده است که به شما امکان می دهد قبل از نصب آن را آزمایش کنید، در حالی که دبیان فقط یک نسخه زنده جداگانه ارائه می دهد.

SparkyLinux همچنین از شما درخواست می کند که بسته های جدید در دسترس باشند. به نظر می رسد که دبیان برای کاربران باتجربه لینوکس طراحی شده است، به نظر می رسد تصمیم گیری در مورد زمان ارتقاء را به عهده آنها گذاشته است.

همچنین می ‌توانید فایل‌ های رسانه‌ ای بیشتری نسبت به نصب استوک دبیان مدیریت کنید. از آنجایی که دبیان بیشتر به نرم افزار رایگان متعهد است، شما فقط می توانید فایل های MP3 و سایر فرمت های اختصاصی را با بسته های دیگر پخش کنید.

در حالی که یک نسخه بازی وجود دارد، اگر بازی‌ های AAA را دوست دارید، ممکن است با اوبونتو بهتر باشید، زیرا از پشتیبانی رسمی Steam برای دانلود بازی‌ های لینوکس برخوردار است.

استفاده از SparkyLinux احتمالاً باعث صرفه جویی در زمان شما در راه اندازی می شود زیرا می توانید بلافاصله پس از نصب بدون نیاز به نصب بسته های اضافی از آن استفاده کنید.

SparkyLinux ممکن است انتخاب خوبی برای کسانی باشد که می خواهند تجربه دسکتاپ استاندارد تر از اوبونتو و سبک تر از محیط گنوم پیش فرض اوبونتو باشد. همچنین از APT به جای محیط ترکیبی APT/Snap در آخرین نسخه اوبونتو استفاده می کند. اگر روشی که اوبونتو در پیش گرفته است را دوست ندارید، SparkyLinux ممکن است جایگزین خوبی باشد.

SparkyLinux پایداری Debian را در یک بسته کاربر پسندتر ارائه می دهد. چیز زیادی هیجان انگیز نیست، اما بلافاصله پس از نصب، یک سیستم قابل استفاده دریافت می کنید. این یک گزینه خوب برای احیای یک رایانه قدیمی است که دیگر به روز رسانی ویندوز را دریافت نمی کند.

SparkyLinux: توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان

اگر می خواهید یک دسکتاپ ساده و کاربرپسند لینوکس داشته باشید، به خصوص اگر تجربه ای با توزیع های مبتنی بر دبیان دارید، باید به طور جدی SparkyLinux را در نظر بگیرید. این یک توزیع جوان با پتانسیل زیاد است.

SparkyLinux نیز جایگزین خوبی برای Debian است. انعطاف پذیری دبیان آن را به پایگاه خوبی برای سایر توزیع ها تبدیل می کند. بنابراین، بسیاری از شاخه های دبیان، از جمله اوبونتو، برای انتخاب وجود دارد.

امیدواریم با مطالعه ی این مقاله توانسته باشید اطلاعات لازم در زمینه ی SparkyLinux به دست آورده باشید.

 

 

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس