نحوه نصب و حذف بسته ها در آرچ لینوکس

42
0
نصب و حذف بسته ها در آرچ لینوکس

از آرچ لینوکس استفاده می کنید؟ نصب و حذف بسته ها با اوبونتو و مینت متفاوت است. در اینجا چیزی است که شما باید بدانید.

آیا می خواهید بسته ها را روی آرچ لینوکس نصب کنید اما نمی دانید چگونه؟ بسیاری از مردم هنگام مهاجرت از توزیع های مبتنی بر دبیان به لینوکس آرچ با این مشکل مواجه می شوند. با این حال، مدیریت بسته ها در یک سیستم مبتنی بر Arch آسان است.

Pacman مدیر بسته پیش‌ فرض است که روی هر توزیع مبتنی بر Arch از پیش نصب شده است. اما همچنان، نیاز به مدیران بسته های دیگری مانند yay وجود دارد، زیرا Pacman از نصب بسته ها از مخزن کاربر Arch پشتیبانی نمی کند.

Package Managers در Arch Linux

اگرچه آرچ لینوکس با Pacman به عنوان مدیر بسته پیش ‌فرض عرضه می‌شود، اما امکان نصب پکیج منیجرهای دیگر نیز وجود دارد. برخلاف Pacman، این مدیران بسته به شما اجازه می‌دهند بسته‌های جدیدی را از مخزن رسمی Arch و همچنین AUR (مخزن کاربر Arch) اضافه کنید.

در حالی که سایر مدیران بسته در طول سال ها مورد استفاده قرار گرفته اند، نمونه هایی مانند yaourt و aurman دیگر نگهداری نمی شوند. در نتیجه، Pacman و yay مدیران بسته امن‌تر و قابل اعتمادتری برای Arch Linux هستند.

AUR یک مخزن سازماندهی شده توسط جامعه است که بستری را برای اشتراک گذاری بسته های توسعه یافته توسط آنها در اختیار کاربران قرار می دهد. اگر یک توسعه دهنده هستید، می توانید بسته هایی را به AUR اضافه کنید و سایر کاربران می توانند آنها را روی سیستم خود نصب کنند.

1. Pacman

هر سیستم Arch با Pacman به عنوان مدیر بسته پیش فرض خود ارائه می شود. قابل توجه ترین ویژگی Pacman این است که به طور مرتب بسته های سیستم شما را با سرور اصلی همگام می کند و به نوبه خود سیستم شما را به روز نگه می دارد.

عکس

2. yay

از آنجایی که yaourt و aurman متوقف شده‌اند، می‌توانید از yay برای اضافه کردن بسته‌هایی از AUR استفاده کنید. هدف اصلی yay به حداقل رساندن ورودی کاربر و ارائه یک رابط Pacman مانند بود.

با این حال، نمی‌توانید yay را با استفاده از Pacman نصب کنید، زیرا دومی از افزودن بسته‌ها به طور مستقیم از مخزن کاربر Arch پشتیبانی نمی‌کند. بنابراین، شما باید yay را به صورت دستی با استفاده از مخزن Git آن نصب کنید. در اینجا نحوه نصب آن بر روی سیستم خود آورده شده است:

1.ابتدا git را دانلود کنید تا بتوانید مخزن را کلون کنید:

pacman -S --needed git base-devel

2. سپس، مخزن yay را با استفاده از دستور git clone در حافظه محلی خود کلون کنید:

git clone https://aur.archlinux.org/yay.git

3. مجوزهای پوشه دانلود شده را با chmod تغییر دهید:

chmod 777 /yay

4. به دایرکتوری که در آن مخزن را با سی دی کلون کرده اید بروید:

cd yay-git

5. در نهایت از دستور makepkg برای ساخت بسته yay-git استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که دستور را به عنوان کاربر اصلی اجرا نمی کنید، در غیر این صورت، یک خطا ایجاد می کند:

makepkg -si

به روز رسانی و ارتقاء بسته ها در آرچ لینوکس

اگر به تازگی Arch Linux را نصب کرده اید، قبل از اینکه بتوانید بسته های بیشتری اضافه کنید، باید با به روز رسانی لیست بسته های محلی، سیستم خود را با سرورهای اصلی همگام سازی کنید.

سپس می‌توانید با دانلود فایل‌ها از سرورهای رسمی، تمامی بسته‌های خود را به آخرین نسخه ارتقا دهید.

بسته ها را با استفاده از Pacman به روز کنید

برای به روز رسانی لیست بسته خود با استفاده از Pacman، از پرچم -Sy استفاده کنید:

sudo pacman -Sy

پس از همگام سازی لیست بسته های سیستم خود با سرورهای اصلی، باید بسته ها را ارتقا دهید. برای انجام همین کار از پرچم -Syu استفاده کنید. این دستور بسته به لیست بسته و اتصال شبکه شما ممکن است کمی طول بکشد.

sudo pacman -Syu

شما می توانید با استفاده از پرچم -Syyu، در تایپ هر دوی این دستورها صرفه جویی کنید. Pacman پس از به‌روزرسانی لیست بسته‌ها، به‌طور خودکار دانلود آخرین بسته‌ها را آغاز می‌کند.

sudo pacman -Syyu

به روز رسانی بسته ها در آرچ لینوکس با استفاده از yay

برای به روز رسانی و ارتقاء بسته ها با استفاده از yay، فقط از پرچم -Syu استفاده کنید:

sudo yay -Syu

افزودن بسته ها در آرچ لینوکس

افزودن بسته‌ها در آرچ لینوکس زمانی آسان است که بدانید کدام دستورات را باید اجرا کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که دستورات مدیریت بسته را در ترمینال تایپ کنید.

با Pacman بسته ها را روی آرچ لینوکس نصب کنید

Pacman از پسوند فایل TAR برای بسته بندی برنامه ها استفاده می کند. این یکپارچه با معماری سیستم Arch Linux کار می کند. برای افزودن یک بسته با استفاده از Pacman، از پرچم -S استفاده کنید:

sudo pacman -S packagename

به عنوان مثال، برای نصب CMatrix، اجرا کنید:

sudo pacman -S cmatrix

برای نصب چندین بسته به طور همزمان، نام بسته ها را که با فاصله های منفرد از هم جدا شده اند را تایپ کنید:

sudo pacman -S cmatrix vlc python

همچنین می توانید پس از نصب بسته ها اطلاعاتی در مورد آنها به دست آورید. خروجی جزئیاتی در مورد نام، نسخه، معماری و مجوز بسته ارائه می دهد. برای انجام این کار، -S را با -Qi در دستور پیش فرض pacman جایگزین کنید:

pacman -Qi cmatrix

نحوه نصب بسته ها با yay

سینتکس yay تقریباً شبیه دستور Pacman است. برای نصب یک بسته با استفاده از مدیریت بسته yay، فقط از پرچم -S با دستور پیش فرض استفاده کنید:

yay -S packagename

حذف بسته ها در آرچ لینوکس

Arch Linux به شما این کنترل را می دهد تا بسته ها را زمانی که به آنها نیاز ندارید حذف کنید، و این یکی از دلایل زیادی است که چرا باید Arch Linux را نصب کنید. البته در صورت داشتن مجوز می توانید تقریباً هر بسته ای را از سیستم خود حذف کنید.

حذف بسته ها با Pacman

حذف بسته در آرچ لینوکس نیز آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از پرچم -R استفاده کنید:

sudo pacman -R cmatrix

اگر بسته در سیستم شما وجود نداشته باشد، با خطای “خطا: هدف یافت نشد: نام بسته” خطایی دریافت خواهید کرد.

حذف بسته ها در آرچ لینوکس با yay

برای حذف بسته ها با استفاده از yay، پرچم -R را به دستور پیش فرض yay اضافه کنید. همچنین می توانید از پرچم -Rns برای حذف تمام وابستگی های غیر ضروری از سیستم خود استفاده کنید.

yay -R cmatrix
yay -Rns cmatrix

اگر می خواهید بسته هایی را که سیستم شما به آن نیاز ندارد حذف کنید، از پرچم -Yc استفاده کنید:

yay -Yc

مدیریت بسته ها در آرچ لینوکس آسان است

راه های متعددی برای افزودن و حذف بسته ها در توزیع لینوکس مبتنی بر Arch وجود دارد. می توانید از مدیریت بسته ها مانند Pacman و yay استفاده کنید. در حالی که برخی از مدیران بسته اجازه دانلود بسته ها را از مخزن کاربر Arch می دهند، برخی دیگر مانند Pacman از AUR پشتیبانی نمی کنند.

اگر از طرفداران پکیج منیجر نیستید، همیشه می توانید بسته های مورد نظر خود را به صورت دستی دانلود کنید. چندین وب سایت در اینترنت در دسترس هستند که بسته های TAR، RPM و DEB را در اختیار کاربران لینوکس قرار می دهند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس