5 توزیع برتر لینوکس برای بازی در سال 2022

161
0
لینوکس برای بازی

بازی در لینوکس همواره بهبود پیدا می‌کند. در این مقاله پنج توزیع بازی لینوکس را بررسی می‌کنیم که باید امتحان کنید.

وقتی مردم به گیم فکر می‌کنند، لینوکس اولین سیستم عاملی نیست که به ذهن می‌رسد. اکثریت قریب به اتفاق گیمرها هنوز از ویندوز استفاده می‌کنند که اکثر بازی ها در آن انجام می‌شوند.

آیا این بدان معناست که شما نمی‌توانید روی لینوکس بازی کنید؟ قطعا نه! در اینجا پنج توزیع بازی لینوکس وجود دارد که باید امتحان کنید.

میزان قابل توجهی اطلاعات مفید را میتوان در Reddit یافت. اما وقتی صحبت از بهترین توزیع بازی لینوکس می‌شود، Reddit جایی ندارد.

دیدگاه کلی این است که بازی لینوکس به بهترین وجه با Ubuntu یا هر توزیع استاندارد دیگری انجام شود. اما این واقعیت را نباید فراموش کنید که اگر به دنبال سیستم عامل مخصوص بازی در لینوکس هستید، نباید تنظیمات و نصب Wine را به هم بزنید.

لیست ما به شرح زیر است:

  • SteamOS
  • Fedora Games (فعلا به صورت آزمایشی در دسترس است)
  • Lakka OS
  • SparkyLinux Gameover
  • ChimeraOS

برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها مقاله را بخوانید و توزیع بازی لینوکس مناسب خود را انتخاب کنید.

1. SteamOS – محبوب ترین توزیع بازی لینوکس

وقتی کاربران به توزیع های اختصاصی لینوکس فکر می‌کنند، SteamOS معمولاً اولین چیزی است که امتحان می‌کنند.

SteamOS که توسط Valve توسعه یافته است در دو نسخه موجود است:

  • گزینه اصلی برای کاربران لپتاپ و رایانه شخصی، بر اساس Debian 8 کار می‌کند.
  • نسخه جدید، به طور خاص برای کنسول های بازی Steam Deck، مبتنی بر Arch لینوکس کار می‌کند.

هر دو تجربه بازی کنسولی را با رابط کاربری بصری ارائه می‌کنند که به شما امکان می‌دهد با چند کلیک یک بازی را شروع کنید.

برای لپتاپ ها و رایانه های شخصی، SteamOS سیستم شما را برای بازی هایی که انتخاب می‌کنید بهینه می‌کند.

برای سیستم هایی با پردازنده مرکزی 64 بیتی AMD اینتل، حداقل 4 گیگابایت رم و بیش از 200 گیگابایت فضای دیسک نیاز است. این سیستم همچنین باید دارای کارت گرافیک اینتل، کارت گرافیک Nvidia یا پردازنده گرافیکی AMD (Radeon 8500 یا بالاتر) باشد.

پس از نصب، SteamOS Linux دسترسی به هر بازی لینوکس موجود در Steam را فراهم می‌کند. بازی های شخص ثالث را میتوان از حالت دسکتاپ به رایانه ای که SteamOS را اجرا می‌کند اضافه کرد. Minecraft یا حتی بازی Super Nintendo یا Wii U از طریق شبیه ساز اجرا می‌شود.

شما می‌توانید SteamOS را با هر دسته بازی، کنترلر Steam (اگر بتوانید یکی از آنها را پیدا کنید) یا حتی یک کیبورد و ماوس را کنترل کنید.

SteamOS ملزومات زیادی دارد، اگر می‌خواهید عناوین سخت تر را بازی کنید لازم است آنها را فراهم کنید. همچنین گزینه‌ای برای استریم خانگی Steam وجود دارد که به شما امکان می‌دهد بازی ها را از دستگاه دیگری در شبکه خود که به همان حساب Steam وارد شده است نصب و بازی کنید!

در همین حال، اگر می‌خواهید از کتابخانه Steam خود در لینوکس لذت ببرید، می‌توانید Steam را در هر توزیعی نصب کنید.

2. Fedora Games Spin

پروژه Fedora نسخه های جایگزین توزیع را تولید می‌کند که ابزارها و مؤلفه هایی را برای یک هدف خاص ارائه می‌کنند. برای مثال Fedora معمولاً با دسکتاپ Gnome ارسال می‌شود، اما اگر KDE یا Xfce را ترجیح می‌دهید، نسخه های Fedora برای هر یک از آنها وجود دارد.

Fedora Games Spin یکی از بهترین توزیع های بازی لینوکس در دسترس است و با طیف گسترده ای از ژانرها عرضه می‌شود. دلیل آن امر این است که به اندازه کافی بزرگ است که بازی های زیادی را شامل شود اما به اندازه‌ای کوچک است که روی یک DVD قرار بگیرد. می‌توانید از Fedora Games به‌عنوان یک CD زنده استفاده کنید و بازی های خود را در رایانه دیگران اجرا کنید و نمرات بالا خود را حفظ کنید.

برای نصب Fedora Games spin، رایانه شخصی یا لپتاپ شما به یک پردازنده حداقل دو هسته‌ای 2 گیگاهرتزی با 2 گیگابایت رم نیاز دارید. HDD/SSD شما باید حداقل 15 گیگابایت فضای دیسک آزاد داشته باشد.

بازی های مختلف با Fedora Games Spin ارسال می‌شوند. بسیاری از این بازی ها، عناوین مشهور متن باز هستند، مانند Extreme Tux Racer (مشابه Mario Kart)، Freeciv (نسخه رایگان Civilization)، Hedgewars و بسیاری دیگر.

اگر یک توزیع بازی برای لینوکس می‌خواهید اما از Ubuntu استفاده نمی‌کنید، Fedora Games را امتحان کنید.

3. Lakka OS – بهترین توزیع برای یکپارچه سازی

اگر به دنبال یک توزیع یکپارچه سازی برای رایانه های شخصی لینوکس هستید، Lakka گزینه ای برای شروع است.

این توزیع سبک است، و هر رایانه ای را به یک سیستم عامل گیمینگ کامل تبدیل می‌کند. میتوان آن را بر روی لپتاپ، Notebook های قدیمی و حتی Raspberry Pi نصب کرد.

Lakka طیف گسترده ای از کنسول ها را شبیه سازی می‌کند و شبیه سازها را در قسمت جلویی ظریف RetroArch متحد می‌کند. به خاطر قوانین کپی رایت، Lakka بدون هیچ بازی از پیش نصب شده ارسال می‌شود، بنابراین باید کپی قانونی از بازی های خود یا فایل های ROM از پیش کامپایل شده بازی های آرکید را دریافت کنید.

این توزیع لینوکس از بازی Multiplayer از طریق Netplay و همچنین “savestates” پشتیبانی می‌کند. اینها بازی هایی هستند که قبلاً قابلیت ذخیره سازی نداشتند ولی اکنون می‌توانند از ذخیره سازی بهره ببرند. حتی یک ویژگی بازگشت به عقب وجود دارد که به شما امکان می‌دهد به زمان قبل از مرگ در بازی برگردید و سعی کنید دوباره آن مرحله ای را که از دست داده‌اید پیروز شوید.

Lakka تجربه ای خیره کننده ارائه می دهد و با joypad از پیش پیکربندی شده است.

4. SparkyLinux Gameover – All-in-One Linux Gaming Distro

اگر می‌خواهید بازی های مدرن را با عناوین منبع باز و بازی های یکپارچه سازی را در لینوکس مخلوط کنید، SparkyLinux Gameover می‌تواند جواب خواسته شما باشد.

SparkyLinux مبتنی بر Debian با حجم 3.51 گیگابایتی همراه با Steam، Wine و PlayOnLinux برای اجرای بازی های از پیش نصب شده است. SparkyLinux همچنین دارای APTus Gamer است. APTus Gamer دارای یک گزینه آسان برای نصب شبیه سازهای کنسول های بازی و سایر ابزارهای مفید برای گیمرها است. شبیه ساز هایی برای Atari، PlayStation، و حتی برای اجرای بازی های DOS در لینوکس وجود دارد.

توزیع های SparkyLinux بر روی سخت‌افزار قدیمی و جدید اجرا می‌شوند. برای نصب SparkyLinux Gameover بر روی رایانه خود، باید موارد زیر را داشته باشید:

یک CPU ۳۲ بیتی یا 64 بیتی، حداقل 256 مگابایت رم، حداقل 20 گیگابایت فضای HDD یا فلش USB، 512 مگابایت برای پارتیشن SWAP.

SparkyLinux همراه با پلتفرم بازی Lutris عرضه می‌شود که به شما کمک می‌کند بازی های خود را در یک رابط یکپارچه نصب و مدیریت کنید. با استفاده از این رابط واحد، می‌توانید تمام بازی های لینوکس، ویندوز، استیم، شبیه سازی شده و مرورگر خود را مشاهده کنید.

5. ChimeraOS

آخرین گزینه مطمئن برای اجرای بازی ها در لینوکس، ChimeraOS (GamerOS سابق) نسخه‌ای از SteamOS است که به شما امکان می‌دهد بازی های GOG، Epic Games Store و سایر پلتفرم ها را نیز انجام دهید.

از بسیاری جهات، این یک توزیع کامل بازی لینوکس است.

برای اجرای ChimeraOS، به رایانه ای با حداقل 4 گیگابایت رم، 20 گیگابایت یا بیشتر فضای ذخیره سازی، پردازنده گرافیکی NVIDIA GTX 900 یا AMD RX 400 یا Intel HD Graphics 500 یا بالاتر نیاز دارید. بازی های قدیمی تر را می‌توان با ChimeraOS بازی کرد، اما بهترین نتایج را می‌توان با CPU دو هسته‌ای ۲ گیگاهرتز دریافت کرد.

پیکربندی صفر در ChimeraOS مورد نیاز است. به سادگی آن را نصب کنید، بوت کنید، به سرویس های بازی دلخواه خود وارد شوید و بازی ها را دانلود کنید.

بازی در لینوکس هرگز بهتر از این نبوده است

البته، تجربه به هیچ وجه کامل نیست. همانطور که گفته شد، لینوکس به عنوان یک سیستم عامل بازی راه طولانی را پیموده است. همانطور که پلتفرم در حال رشد است، توسعه دهندگان بیشتر و بیشتری شروع به کار با لینوکس خواهند کرد.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس