ویز یا گوگل مپ | کدام برنامه برای شما مناسب است؟

وقتی می‌خواهید جایی بروید به دنبال بهترین مسیری هستید که کمترین ترافیک و کم‌ترین مانع را داشته باشد در ادامه به ویز یا گوگل مپ می‌پردازیم.

44
0
2 ویز یا گوگل مپ کدام برنامه برای شما مناسب است؟

وقتی که می‌خواهید به جایی بروید، طبیعتاً به دنبال بهترین مسیری هستید که کمترین ترافیک و کم‌ترین مانع ممکن را داشته باشد. امروزه برنامه‌های نقشه یابی و مسیریابی در اختیار همه قرار دارند، برای iOS و Android برنامه‌های Google Maps و Waze بسیار محبوب هستند که به طور خلاصه این امکانات را ارائه می‌دهند: ارائه اطلاعات به روز، مسیرهای مرحله به مرحله در هر لحظه و موارد دیگر. در ادامه به ویز یا گوگل مپ می‌پردازیم.

Google Maps و Waze دو تا از محبوب‌ترین برنامه‌های مسیریابی هستند حتی در بین کاربران iPhone زیرا استفاده از هر دو آسان است و به طور مداوم مسیرهای دقیقی را ارائه می‌دهند. بنابراین کدام یک از این دو برنامه متعلق به Google را باید به عنوان راهنمای مسیریابی خود در هنگام رانندگی انتخاب کنید؟ بیایید امکانات و ویژگی‌های هر دو برنامه را بررسی کنیم، سپس می‌توانید تصمیم بگیرید کدام برنامه برای شما مناسب‌تر است.

ویز (Waze) چیست؟

0 ویز یا گوگل مپ کدام برنامه برای شما مناسب است؟

Google  برنامه Waze را در سال ۲۰۱۳ خریداری کرد و آن را به عنوان یک برنامه مسیریابی GPS مبتنی بر جامعه با چندین ویژگی شبکه اجتماعی لحظه‌ای و انبوه سپاری شده (حل مسئله با کمک توانایی عموم مردم) توسعه داد. “Waze” می‌تواند به رانندگان در مورد تصادفات، خطرات، بسته شدن جاده‌ها، تله‌های سرعت، فعالیت پلیس و سایر مواردی که ممکن است نیاز باشد راننده تغییر مسیر دهد، هشدار دهد و این اطلاعات با توجه به شرایط فعلی ترافیک به همراه ETA ارائه می‌شود. این برنامه همچنین به شما کمک می‌کند تا ارزان‌ترین پمپ بنزین‌ها را در طول مسیر خود پیدا کنید و در ارتباط با Android Auto یا Apple CarPlay نیز می‌توانید در صورت داشتن صفحه نمایشگر در اتومبیل خود از Waze بر روی آن نمایشگر استفاده کنید.

Waze فقط بر رانندگی تمرکز نمی‌کند. آپدیت‌های این برنامه از Google Assistant (در Android) و Siri (در iOS) پشتیبانی کرده‌اند. همچنین می‌توانید از بین انواع مختلف صداهای صوتی برنامه، برای راهنمایی در هنگام رانندگی استفاده کنید و حتی از ویژگی carpool (همسفری) برنامه برای پیدا کردن راننده و یا یافتن همسفری در خودروی خود استفاده کنید. Waze رایگان است و از تبلیغات پشتیبانی می‌کند. این برنامه دارای حالت موتور سیکلت است و همچنین می‌توانید موسیقی یا پادکست مورد علاقه خود را در حین اجرای برنامه از طریق متصل کردن برنامه‌هایی مانند Spotify به Waze و پخش آنها از طریق برنامه، گوش دهید.

گوگل مپ (Google Maps) چیست؟

1 ویز یا گوگل مپ کدام برنامه برای شما مناسب است؟

Google Maps یک برنامه مسیریابی استاندارد است که برای همه کارها، اعم از پیاده روی، دوچرخه سواری یا استفاده از حمل و نقل عمومی، مسیریابی می‌کند، علاوه بر همه اینها مسیریابی مرحله به مرحله و تعیین خطوط بهتر و کم تردد‌تر را نیز ارائه می‌دهد. اگر از تلفن Android استفاده می‌کنید، این برنامه مسیریابی از همان ابتدا روی گوشی شما نصب شده است. Google Maps فقط یک راهنمای مسیریابی نیست، زیرا مکان مشاغل مختلف، مکان‌های دیدنی محلی و نقاط مورد علاقه را نیز نشان می‌دهد و همچنین این برنامه برای مشاهده یک نمای وسیع از یک منطقه یا قسمتی از شهر، مشاهده آنچه در نزدیکی مقصد شماست و سایر کابردهایی که یک نقشه استاتیک سنتی می‌تواند داشته باشد نیز مفید است. مسیرها حتی در حین حرکت نیز بسیار انعطاف پذیر هستند و می‌توانید در طول مسیر خود خدمات را جستجو کرده و توقف‌های بیش‌تری اضافه کنید.

بسیاری از سرویس‌های محبوب دیگر گوگل مانند Google Assistant ،Google Street View و Google Search در Maps ادغام شده‌اند و همچنین Google Maps در حال حاضر دارای ویژگی‌هایی مانند Waze است، مانند به روزرسانی‌های ترافیکی در لحظه و ویژگی‌های واقعیت افزوده که به شما برای قدم زدن در محله‌های جدید کمک می‌کند. منطقی است که Google برخی از این ویژگی‌ها را به برنامه نقشه ترجیحی خود (احتمالاً) ترجیح دهد، بنابراین ممکن است در نهایت تفاوت‌های کمتری بین این دو برنامه دیده شود.

ویز یا گوگل مپ

4 ویز یا گوگل مپ کدام برنامه برای شما مناسب است؟

در حالی که هر دو برنامه مسیرهای مرحله به مرحله ای را ارائه می‌دهند تا شما را به مقصد برسانند، همچنان تفاوت‌های کلیدی بین Google Maps و Waze وجود دارد.

Google Maps:

  • مسیریابی و همچنین مسیریابی صوتی برای رانندگی، پیاده روی، دوچرخه سواری و حمل و نقل عمومی در دسترس است.
  • این برنامه رویکرد مبتنی بر داده برای اطلاعات و مسیرهای جامعه محلی دارد، اما درحال حاضر داده‌های جمع آوری شده از سمت کاربران، شلوغی و شرایط جاده را در هر لحظه نشان می‌دهد.
  • از این برنامه می‌توان هم به صورت آنلاین و هم آفلاین استفاده کرد و مسیرها مرحله به مرحله در حالت آفلاین نیز ارائه شده است.
  • شامل مشاغل محلی و مکان‌های دیدنی، به همراه اطلاعاتی مانند منوها، ساعت و شماره تلفن است.
  • دارای یک رابط کاربری مسیریابی پایه اما سنتی است که شامل اطلاعات زیادی است اما می‌تواند به هم ریخته به نظر برسد.
  • گزینه‌های مسیریابی صوتی شامل رانندگی، دوچرخه سواری و پیاده روی، اشتراک گذاری مکان در هر لحظه و مسیر‌های واقعیت افزوده است.
  • ویژگی تعیین خط به رانندگان این امکان را می‌دهد که قبل از پیچ‌ها بدانند در کدام خط باید باشند.
  • Google Assistant، برنامه‌های Google Street View، شبکه حمل و نقل و شرکت‌های سفرهای مشترک (همسفری) و Google Search را ادغام می‌کند.
  • رانندگان می‌توانند اتومبیل های پارک شده را به راحتی پیدا کنند زیرا این برنامه مکان‌های پارکینگ را ذخیره می‌کند و دارای یک ایستگاه شارژ EV (خودروهای برقی) است.

Waze:

  • مسیریابی این برنامه تنها بر رانندگی متمرکز است.
  • این برنامه از اطلاعات لایو، تاثیر گرفته از اجتماع و انبوه سپاری شده از طریق رانندگان در مورد شرایط جاده در هر لحظه استفاده می‌کند.
  • به اتصال به اینترنت نیاز دارد.
  • شرایط جاده را بدون اطلاعات در مورد مشاغل موجود در جامعه پیگیری می‌کند.
  • دارای رابط کاربری ساده با گزینه‌های سفارشی سازی زیاد و گرافیک سه بعدی است.
  • دارای گزینه مسیریابی صوتی، با صداهای افراد مشهور و قابلیت ضبط دستورات با صدای خود است.
  • این برنامه بر سرعت شما نظارت می‌کند و هر زمان که سرعتتان از حد مجاز بیشتر شود به شما اطلاع می‌دهد.
  • قابلیت Google Assistant در Android و Siri در iOS را دارد، و مسیرهای متداول، مقصدهای مکرر و زمان رفت و آمد را ذخیره می‌کند.
  • این برنامه دسترسی آسان به نقشه پارکینگ‌های نزدیک مقصد شما را ارائه می‌دهد.

ویز یا گوگل مپ | کدام برنامه سریع‌تر شما را به مقصدتان می‌رساند؟

5 ویز یا گوگل مپ کدام برنامه برای شما مناسب است؟

مقایسه ویژگی‌های برنامه‌های مسیریابی جای خود را دارد، اما ارزش واقعی آنها در این است که چقدر سریع و آسان شما را به مقصد خود می‌رسانند. برای رانندگی در شهر، Waze در یافتن مسیرهای جایگزین هنگام بروز تصادف و ترافیک در یک مسیر، برتری دارد و پیش از وقوع حوادث مربوط به جاده به رانندگان هشدار می‌دهد. گزارش پلیس Waze به رانندگان کمک می‌کند با کنترل سرعت خود از جریمه شدن جلوگیری کنند. Waze گاهی اوقات رانندگان را از طریق محله‌های مسکونی یا راه‌های فرعی برای رسیدن به مقصد هدایت می‌کند، که در برخی شرایط، مانند مسیرهای طولانی مدت ایده آل است، اما ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد.

Google Maps شما را به موقع به مقصد می‌رساند و همچنین در مورد تصادفات و ترافیک به رانندگان هشدار می‌دهد. هشدارهای Google Maps کلی‌تر از Waze است، زیرا Google Maps از درجه بالایی از یکپارچگی اجتماعی برخوردار نیست. با این حال، Google Maps نمای نقشه بزرگ‌تر و آموزنده‌تری دارد، که اغلب مسیرها و خدمات اطراف را واضح‌تر نشان می‌دهد.

ویز یا گوگل مپ | کدام برنامه برای شما مناسب‌تر است؟

3 ویز یا گوگل مپ کدام برنامه برای شما مناسب است؟

Waze یک ابزار مسیریابی عالی برای هر راننده‌ای است که به دنبال تله پلیس، آپدیت ترافیک و گزارش تصادفات است. این هشدارهای قابل تنظیم است که به کاربران امکان می‌دهد مسیرهای منحصر به فردی را تعیین کرده و امکان یکپارچگی اجتماعی را فراهم کنند. این یکپارچگی هنگام تنظیم مسیر سفارشی یا انتخاب سریع‌ترین مسیر هنگام حرکت مفید است.

اگرچه Waze ممکن است یک گزینه کامل و مناسب برای رانندگان باشد، اما از نظر میزان استفاده کنندگان، ما گزینه‌های جایگزین را ترجیح می‌دهیم. Google Maps، که در Android Auto قابل دسترسی است، همان قابلیت را برای در نظر داشتن آنالیزهای ترافیکی و کمک به شما در جلوگیری از این ترافیک‌های توقف و حرکت ارائه می‌دهد. با این حال، می‌تواند یک ویژگی Live View را نیز ارائه دهد که از واقعیت افزوده استفاده می‌کند.

این واقعیت افزوده برای عابران پیاده فوق العاده است. افرادی که تازه وارد یک منطقه شده‌اند می‌توانند با قدم زدن در لوکیشن خود در Google Maps به سرعت مسیریابی کنند. همچنین می‌توانید از گزینه “Saved” در برنامه برای یادداشت برداری از همه مکان‌های مورد علاقه خود، از آن کافه جذاب در شهر جدید گرفته تا پارک سگ مورد علاقه سگ خود در نزدیکی خانه، استفاده کنید.

بهترین بخش این برنامه‌ها این است که شما محدود به استفاده از یک برنامه نیستید مگر اینکه یک مینیمال دو آتیشه در زمینه استفاده از برنامه‌ها باشید. می‌توانید هر دو گزینه را نصب کنید و هر زمان که نیاز داشتید از هر کدام که بهتر است را استفاده کنید. بهترین زمان استفاده از Google Maps احتمالاً هنگامی است که شما در حال گردش در منطقه‌ای هستید یا نیاز به دانش عمومی بیش‌تری در مورد مسیرهای رانندگی دارید. از طرف دیگر، تمرکز بیش‌تر Waze بر راننده است که باعث می‌شود وسیله‌ای عالی برای کسی که همواره در حال تردد است باشد، زیرا می‌تواند در مورد مسائل پیش رو هشدار دهد و به شما امکان می‌دهد به طریقی آنها را دور بزنید، کاری که Google Maps نمی‌تواند انجام دهد.

حال که با ویز یا گوگل مپ و ویژگی‌های این برنامه‌ها آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالت سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس