بررسی احتمالات انحصاری شدن بازی های Bethesda توسط مایکروسافت

تابستان سال گذشته، مایکروسافت از خرید کمپانی ZeniMax Media رونمایی کرد، در ادامه‌ی مقاله به انحصاری شدن بازی های Bethesda می‌پردازیم.

77
0
2 بررسی احتمالات انحصاری شدن بازی های Bethesda توسط مایکروسافت

تابستان سال گذشته، مایکروسافت از خرید کمپانی ZeniMax Media رونمایی کرد، ZeniMax برخی از مشهورترین بازی‌ها و امتیازات صنعت را دارا است، از جمله:Fallout ،DOOM ،The Elder Scrolls  Dishonored ،The Evil Within و Wolfenstein ولی هنوز مشخص نیست که آیا مایکروسافت بازی های Bethesda را انحصاری می‌کند یا خیر، قرارداد خرید ZeniMax Media در ۵ مارس از بررسی اتحادیه‌ی اروپا خارج شده و نهایی خواهد شد، در ادامه‌ی مقاله به بررسی احتمالات انحصاری شدن بازی های Bethesda توسط مایکروسافت می‌پردازیم.

بررسی احتمالات انحصاری شدن بازی های Bethesda توسط مایکروسافت

در اینجا به بررسی احتمالات می‌پردازیم.

احتمال اول: تمام بازی‌ها انحصاری می‌شوند

5 بررسی احتمالات انحصاری شدن بازی های Bethesda توسط مایکروسافت

در اینجا یکی از بارزترین احتمالات وجود دارد و به سادگی همه بازی‌های آینده Bethesda منحصر به Xbox و Windows 10 می‌شوند، با دسترسی روز اول در Xbox Game Pass کامل می‌شوند.

استدلال‌های اصلی که من می‌خواهم در برابر این سناریو ببینم حول محور مایکروسافت است که می‌خواهد پول خرید ZeniMax Media را در مدت زمان کم برگرداند. همچنین این واقعیت که بازی‌های بتسدا به طور کلی از لحاظ تاریخی چند پلتفرم بوده و مانند Minecraft، خیلی بزرگ هستند که قابل انحصار نیستند وجود دارد. در واقع، مایکروسافت Minecraft را با چند پلتفرمی کردن حفظ کرد، حتی spinoffsها مانند Minecraft Dungeons برای همه سیستم عامل‌ها منتشر می‌شود. مطمئناً این ممکن است حداقل تا حدی نشان دهد که عناوین بعدی مانند Fallout و عناوین دیگر می‌توانند چند پلت فرمی باشند.

به شخصه، فکر می‌کنم مایکروسافت به رغم امیدواری کسانی که ترجیح می‌دهند در PlayStation یا MacOS بازی کنند، می‌تواند همه بازی‌های آینده Bethesda را کاملاً انحصاری کند. Minecraft یک بازی از نوع سرویس است که از قبل از خریده شدنش توسط مایکروسافت در سیستم عامل‌های دیگر نیز در دسترس بود. ولی بیش‌تر بازی‌های آینده‌ی ZeniMax Media این گونه نیستند.

احتمال دوم: تمام بازی‌های آینده‌ی ZeniMax Media چند پلتفرمی خواهند شد

1 بررسی احتمالات انحصاری شدن بازی های Bethesda توسط مایکروسافت

شاید مایکروسافت ZeniMax را تقریباً به همان روشی ببیند که اکتیویژن Blizzard را به عنوان موجودی جداگانه می‌بیند، و حداقل تا حدی، عنصر خودمختاری را نگه دارد. شاید مدل کسب و کار و گردش پول ZeniMax به فروش چند پلتفرم متکی شود.

شاید آنها به سادگی می‌خواهند چند پلتفرمی بمانند و به بیش‌ترین مخاطب ممکن برسند. شاید مایکروسافت ارزش تعامل را بیش از همه موارد مهم بداند، به شرطی که بتوانند ورود Xbox Live را به آن بازی‌ها بیفزایند.

هرچه تعداد بازیکنان بیش‌تری در اکوسیستم خود داشته باشید، به طور بالقوه می‌توانید آن‌ها را به سایر خدمات، پرداخت‌های خرد و موارد دیگر ترغیب کنید. شاید بتوان از بازی‌های چند پلتفرمی به عنوان “هویج” استفاده کرد تا در مقابل کاربران آویزان شود و آن‌ها را متقاعد کند که انتخاب Xbox Series S با Xbox Game Pass و All Access گزینه‌ای مقرون به صرفه‌تری در طول زمان است تا پرداخت 70 دلار برای یک نسخه از بازی.

با این حال، با توجه به نظرات رهبران ایکس باکس مانند فیل اسپنسر و رئیس استودیوی ایکس باکس گیم استودیو مت بوتی، به نظر من این سناریو کم‌ترین احتمال را دارا است.

احتمال سوم: بررسی به صورت “case by case basis”

3 بررسی احتمالات انحصاری شدن بازی های Bethesda توسط مایکروسافت

در مصاحبه قبلی، Matt Booty، رهبر استودیوی Xbox Game گفته بود که انحصار در بازی‌های Bethesda به صورت موردی ارزیابی می‌شود. با وجود مبهم ماندن در جزئیات دقیق، حدس زدن این معنی کار سختی نیست.

با استفاده از Minecraft به عنوان مثال، بعید به نظر می‌رسد مایکروسافت در واقع بازی‌های سرویس محور را بر روی پلتفرم‌های دیگر منتشر نکند. بازی‌های “سرویس محور” فعال Bethesda که در حال حاضر در سیستم عامل‌های دیگر وجود دارند شامل MMO محبوب The Elder Scrolls Online و Fallout 76 می‌شود. هر دوی این بازی‌ها از بروزرسانی‌های مداوم، با بسته‌های الحاقی بزرگ را دریافت می‌کنند. من فکر می‌کنم در آینده هم به همین شکل پشتیبانی‌ها ادامه پیدا کند و حتی بازی‌های سرویس محور جدید ZeniMax نیز برای PlayStation منتشر شود ولی بازی‌های دیگر در انحصار پلتفرم‌های مایکروسافت باقی بماند.

حال که با بررسی احتمالات انحصاری شدن بازی های Bethesda توسط مایکروسافت آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس