از بهترین تا بدترین بازی‌های Halo

83
0
بهترین و بدترین نسخه بازی‌ Halo

سری Halo نه تنها یکی از مهم‌ترین فرنچایزهای تیراندازی تمام دوران است، بلکه تنها مجموعه‌ای است که توانسته کل یک پلتفرم را نجات دهد. ایکس باکس اصلی با انحصاری‌های ضعیفی مانند Blinx: The Time Sweeper و Fuzion Frenzy عرضه شد و اگر Halo: Combat Evolved نبود، دلایل زیادی برای انتخاب این کنسول به بازیکنان نمی‌داد. نسخه اصلی بازی کتاب‌ها، اسباب‌بازی‌ها، سریال‌های تلویزیونی و البته دنباله‌های بی‌شماری تولید کرد. در ادامه بهترین و بدترین نسخه بازی‌ Halo را بررسی خواهیم کرد.

امروزه بیشتر بازی‌های Halo بدون احتساب اسپین آف‌ها، به شکل بهینه شده در مجموعه Master Chief یافت می‌شوند. با این حال برای این فهرست، ما آنها را همانطور که در زمان عرضه اولیه بودند قضاوت می‌کنیم، و نسخه‌هایی مانند Halo: CE Anniversary یا Halo 2 Anniversary را به‌عنوان عرضه‌ای مجزا در نظر نمی‌گیریم.

13 بازی مختلف در ژانرهای مختلف تقسیم شده اند. اکنون که Halo Infinite راه اندازی شده است، دنیای کاملی از بازی‌ها برای تجربه وجود دارد. در اینجا همه بازی‌های Halo از بهترین تا بدترین رتبه‌بندی شده‌اند تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید که کدام بازی را می‌خواهید انجام دهید.

بهترین و بدترین نسخه بازی‌ Halo

بهترین شروع برای سری بازی های Halo با Halo: Combat Evolved

بهترین شروع برای سری بازی های Halo با Halo: Combat Evolved
بهترین شروع برای سری بازی های Halo با Halo: Combat Evolved

نسخه اورجینال بازی یک نسل کامل از بازیکنان را تعریف می‌کرد و دلیل بسیار خوبی هم داشت. Halo: Combat Evolved اولین تیرانداز بود که به اندازه بازی چندنفره رقابتی خود بر جهان و روایت خود تأکید داشت و به هر دو نوع بازیکن چیزی برای زندگی می‌داد.

کمپین Halo با یک فرار فجعه بار آغاز می‌شود و به سرعت به یک رمز و راز پیرامون درگیری مداوم با Covenant و سیل زامبی‌مانند تبدیل می‌شود. ماموریت نهایی آن یکی از هیجان‌انگیزترین ماموریت‌ها در تمام بازی‌ها است که در یک توالی فرار با سرعت بالا به اوج خود می‌رسد.

با این حال، اگر حالت‌های کمپین مورد علاقه شما نبود، می‌توانید در حالت فوق العاده چند نفره محلی بمانید. نبردهای “Blood Gulch” ممکن است بسیار طولانی باشد، دوستانی که با نارنجک به یکدیگر می‌چسبند و با تانک‌های اسکورپیون آنها را زیر پا می‌گذارند.باید گفت Halo: Combat Evolved چیزی بیش از بزرگ‌ترین بازی ایکس‌باکس بود!

بهترین دنباله برای سری محبوب هالو در Halo 2

بهترین دنباله برای سری محبوب هالو در Halo 2
بهترین دنباله برای سری محبوب هالو در Halo 2

بانجی می‌توانست دنباله‌ای برای Halo: Combat Evolved بسازد و طرفداران احتمالاً راضی می‌شدند. در عوض، استودیو بازی راه حل جاه‌طلبانه‌تری را انتخاب کرد که بر جنگ داخلی در رده‌های Covenant تمرکز داشت.

تقریباً در نیمی از بازی، شما کنترل مستر چیف (Master Chief) را بر عهده داشتید، اما نیمی دیگر به عنوان جنگجوی Covenant “Elite” معروف به Arbiter سپری شد. این بازی بازیکنان را تشویق می‌کند تا درگیری را بازنگری کنند و مشخص شود چه کسی در نهایت مسئول ادامه آن بود.

شاید Halo 2 حتی بیشتر از بازی اصلی یک نقطه عطف برای ایکس باکس باشد زیرا اولین بازی ای بود که از Xbox Live استفاده کرد. با قدرت اینترنت، بازیکنان می‌توانند از سرتاسر دنیا یکدیگر را شکست دهند.

ادامه ای پرقدرت با Halo: Reach

ادامه ای پرقدرت با Halo: Reach
ادامه ای پرقدرت با Halo: Reach

پس از انتشار Halo 3 وHalo 3: ODST، به نظر می‌رسد که Bungie آماده است تا از فرنچایز خارج شود. بعداً این کار را با Destiny انجام داد، اما استودیو یک بازی دیگر از قبل داشت. Halo: Reach پیش درآمد مستقیم از بازی اول و بیشتر از اینکه یک داستان پیروزی باشد، تراژدی بود. اما توانست یکی از قوی‌ترین کمپین‌های این سری تا به امروز باشد. فداکاری Noble Team زمینه را برای داستان خود Master Chief فراهم کرد و ما هرگز آن لحظات بیهوده آخر را در برابر قدرت عظیم Covenant فراموش نمی‌کنیم.

Halo: Reach نیز سبک متفاوتی از بازی چند نفره را نسبت به نسخه‌های قبلی خود انتخاب کرده است، که امکان سفارشی‌سازی و قدرت‌های لباس ویژه را فراهم می‌کند که جریان مسابقه را به شدت تغییر می‌دهد. قفل کردن زره به طور موقت می‌تواند شما را در برابر آسیب غیرقابل نفوذ کند و حتی قادر به از بین بردن یک تانک شوید. گزینه قوی Forge نقشه‌ها و حالت‌های سفارشی را برای ایجاد آسان کرده است.

طولانی ترین انتظار برای عرضه: Halo Infinite

طولانی ترین انتظار برای عرضه: Halo Infinite
طولانی ترین انتظار برای عرضه: Halo Infinite

شش سال کامل فاصله بین انتشار Halo 5 و ورود Halo Infinite بود که طولانی‌ترین زمان بین عناوین در تاریخ این سری از بازی است. با این حال ارزش این انتظار را داشت، زیرا Halo Infinite یک حماسه را بازتعریف کرد. این بازی حول یک کمپین جهان باز و رایگان برای بازی چند نفره ساخته شد. این بازی یک ارائه مدرنیته برای اولین تیراندازان بود.

Halo Infinite کاوش‌ها و کلکسیون‌ها را اضافه کرد، در حالی که هنوز آن جهان و شخصیت‌های به یاد ماندنی را حفظ کرده است که باعث موفقیت این سری شد. چند لبه ناهموار وجود دارد، و چند نفره عالی با حالت‌های کمی راه اندازی شد. اما تعداد کمی از تجربیات در بازی را می‌توان با لذت بردن استاد چیف به اطراف با ضربه گیر او و و از بین بردن بیگانگان متخاصم با برخی از بهترین مکانیک‌های تیراندازی در بازی مقایسه کرد.

ادامه موفقیت با Halo 3

ادامه موفقیت با Halo 3
ادامه موفقیت با Halo 3

“مبارزه را تمام کن”، این شعار ماه‌ها قبل از عرضه Halo 3 در ذهن طرفداران Halo نقش بسته بود. این اوج سال‌ها تشکیل و درگیری بود، با جنگ بین میثاق و بشریت که سرانجام به نوعی به نتیجه رسید.

Bungie با یکی از احساسی‌ترین و شدیدترین کمپین‌ها در کل سری ناامید نشد. البته با ثبات کمتری نسبت به بازی‌های قبلی، ما می‌توانستیم بدون بخش‌های Gravemind این کار را انجام دهیم.

بازی چند نفره رقابتی Halo 3 دلیل خوبی برای حسادت دارندگان پلی استیشن 3 و Wii بود. این سری بر اساس دو بازی اول ساخته شد و سلاح‌های جدید و انتخاب عالی از نقشه‌ها را اضافه کرد. با این حال، موفقیت‌های آن با انتشار Call of Duty 4: Modern Warfare کمتر از دو ماه بعد کمی تضعیف شد و این رقابت تا سال 2019 ادامه یافت.

Halo در Halo Wars استراتژیکی تر می شود

Halo در Halo Wars استراتژیکی تر می شود
Halo در Halo Wars استراتژیکی تر می شود

اولین Halo زندگی خود را به عنوان یک بازی استراتژی زمان واقعی شروع کرد، قبل از اینکه به یک بازی تیراندازی اول شخص تبدیل شود که ما می‌شناسیم و دوست داریم و در سال 2009 استودیو Ensemble از این تکرار به عنوان الهام‌بخش Halo Wars استفاده کرد.

Halo Wars که به طور قابل توجهی قبل از رویدادهای سایر بازی‌ها اتفاق می‌افتد، کشتی به نام Spirit of Fire را دنبال می‌کند که در نبرد خودش با Covenant گرفتار شده است. شما نه تنها می‌توانید اسپارتان‌ها را در جنگ هدایت کنید، بلکه تفنگداران دریایی، واحدهای ODST و وسایل نقلیه را نیز می‌توانید هدایت کنید، که آن را به یکی از پر هیجان‌ترین بازی‌های این فرنچایز تبدیل می‌کند.

Halo Wars همچنین یکی از اولین بازی‌های استراتژیک بود که با موفقیت از گیم پد استفاده کرد. کنترل‌ها ساده‌تر بودند و Halo Wars در مقایسه با رایانه‌های شخصی هم ‌عصرش تا حدودی ساده بود، اما در عین حال نشان داد که سری Halo واقعاً چقدر پتانسیل دارد.

بازی و داستانی تکراری با چند المان جدیدتر Halo 4

بازی و داستانی تکراری با چند المان جدیدتر Halo 4
بازی و داستانی تکراری با چند المان جدیدتر Halo 4

343 Industries کار مشکلی برای توسعه یک بازی Halo جدید پس از استودیوی اصلی Bungie داشت. این کار حتی دشوارتر بود زیرا Halo 3 به ظاهر داستان Master Chief را به پایان رسانده بود. همانطور که مشخص شد، هنوز چیزهای زیادی برای گفتن در حماسه Reclaimer باقی مانده بود و Halo 4 دید که اسپارتای کهنه کار روی یک سیاره مصنوعی مرموز فرود آمد و در آنجا با Covenant و همچنین نوع جدیدی از دشمن به نام Prometheans روبرو می‌شد. این کمپین از ساختاری تکراری رنج می‌برد، اما موفق شد جنبه ای انسانی را با John-117 نشان دهد که قبلاً ندیده بودیم.

به وضوح تحت تأثیر Call of Duty، 343 Industries رویکرد متفاوتی را نسبت به بازی چند نفره Halo 4 در پیش گرفت و به بازیکنان اجازه داد تا سلاح‌های خود را برای شروع بازی انتخاب کنند. جالب به نظر نمی‌رسید، اما طراحی نقشه عالی Halo 4 و مبارزه با وسایل نقلیه کمک کرد تا آن را به یک بازی خوب تبدیل کند، حتی برای کسانی که معمولاً بازی‌های آنلاین انجام نمی‌دادند.

یک بازی مستقل شکست خورده Halo 3: ODST

یک بازی مستقل شکست خورده Halo 3: ODST
یک بازی مستقل شکست خورده Halo 3: ODST

یک بسط مستقل برای Halo 3، اولین بازی Halo 3: ODST در این سری بود که Master Chief در آن حضور نداشت. در عوض، بازیکنان یکی از اعضای زبده Orbital Drop Shock Troopers را در یک معمای تحقیقاتی در نیوممباسا (New Mombasa) کنترل می‌کردند.

در این بازی تیراندازی با تیراندازهای دیگر متفاوت است و بیشتر بر تاکتیک‌ها تأکید می‌کند تا هرج و مرج همه جانبه؛ اما هنوز هم چیزهای خوبی برای کشتار بیگانگان وجود دارد که انتظارش را داشتید. ODST شامل حالت چندنفره از Halo 3 به جای اینکه حالت خودش را داشته باشد، شامل نقشه‌های اضافی و حالت Firefight نیز در بازی‌های بعدی بود.

Master Chief در Halo 5: Guardians بر میگردد.

Master Chief در Halo 5: Guardians بر میگردد.
Master Chief در Halo 5: Guardians بر میگردد.

به نظر می‌رسید که Halo 4 این سری را در مسیر درستی قرار داده است، مسیری که در آن با یک دشمن آشکار برای نبرد Master Chief درگیر می‌شوید. این موضوع آنقدر عجیب و غریب شد که343 Industries تصمیم گرفت تقریباً تمام تمرکز روی شخصیت را از بین ببرد و در عوض آن را روی Spartan Locke بگذارد، یک تازه وارد که سعی دارد رئیس را به دست عدالت بسپارد.

این موضوع در Halo 5: Guardians هم هست که باعث شد داستان از مسیر اصلی خارج شود. اما طراحی ماموریت متنوع و بهترین طراحی صوتی و تصویری به ارزشمند بودن آن کمک کرد.

Halo 5: Guardians همچنین شاهد بزرگ‌ترین تغییرات برای بازی چند نفره بود که از حالت هدف به پایین برای شلیک دقیق‌تر و همچنین توانایی‌های جدید اسپارتان برای تغییر مسیر نبرد استفاده می‌کرد. حالت عظیم Warzone را نیز به ارمغان آورد که شامل وسایل نقلیه و شخصیت‌های کنترل شده با هوش مصنوعی بود. البته باید گفت کنار گذاشتن وسایل نقلیه در یک بازی چند نفره در میدان بازی، در نهایت باعث شد تا احساس ناقصی به شما دست دهد.

شکستی تکراری Halo Wars 2

شکستی تکراری Halo Wars 2
شکستی تکراری Halo Wars 2

چه کسی می‌دانست که روح آتش پس از گذشت چندین دهه از اولین مأموریتش همچنان مهم خواهد بود؟ در جنگ‌های ( Halo 2 که پس از وقایع Halo 5 اتفاق می‌افتد) خدمه کشتی می‌بینند که در وسط یک درگیری با یک Brute سرکش که می‌تواند پیامدهایی برای کل منظومه شمسی داشته باشد، گرفتار شده‌اند.

Halo Wars 2 بر عناصر مختلف جهان تمرکز دارد، اما همچنان به خط داستانی اصلی متصل است. این مسئله برای طرفداران قدیمی مهم است، اما نوآوری بسیار کمی ارائه می‌دهد. به غیر از ارائه برخی حالت‌های چندنفره جدید، استراتژی بازی ساده است و تقریباً بدون تغییر باقی می‌ماند.

تلاشی شکست خورده برای عرضه در موبایل Halo: Spartan Strike

تلاشی شکست خورده برای عرضه در موبایل Halo: Spartan Strike
تلاشی شکست خورده برای عرضه در موبایل Halo: Spartan Strike

شاید به دلیل استقبال گرم از Spartan Assault در کنسول‌ها، مایکروسافت تصمیم گرفت که Halo: Spartan Strike را به هیچ وجه روی Xbox منتشر نکند. شاید زیاد خوب به نظر نرسد چون دنباله آن بازی جالب تر بود.

این موضوع همان دیدگاه و حلقه اصلی گیم پلی بازی Spartan Assault را حفظ کرد، اما با توجه به برجسته بودن دشمنان Promethean و به دلیل داشتن محیط‌های متنوع تر، بازی جاه طلبانه تری بود که شایسته نام Halo بود. متأسفانه این بازی دیگر در iOS موجود نیست، اما همچنان می‌توان آن را از Steam خریداری کرد.

شکستی دیگر در تغییر سبک بازی در Halo: Spartan Assault

شکستی دیگر در تغییر سبک بازی در Halo: Spartan Assault
شکستی دیگر در تغییر سبک بازی در Halo: Spartan Assault

Halo: Spartan Assault این بازی تیراندازی دوقلو از بالا به پایین به جای یک بازی اول شخص، با در نظر گرفتن دستگاه‌های تلفن همراه طراحی شده است. شما با Covenant در ماموریت‌های کوتاه می‌جنگید، از سلاح‌ها و نارنجک‌های خود برای بیرون راندن آن‌ها استفاده می‌کنید. با این حال اگرچه یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های Halo 4 را در خود دارد، اما هیچ مورد جالبی با داستان یا گیم‌پلی این بازی انجام نمی‌شود.

کوتاه ترین داستان در Halo: Fireteam Raven

کوتاه ترین داستان در Halo: Fireteam Raven
کوتاه ترین داستان در Halo: Fireteam Raven

Halo: Combat Evolved در انحصار دیو و باستر در سال 2018 بود و به چهار نفر اجازه می‌داد تا به عنوان سربازان ODST در ماموریتی برای دفاع از ستون پاییز بازی کنند.

نقشه‌ها در وضوح بالا در صفحه نمایش 130 اینچی 4K نمایش داده می‌شوند، حتی نسبت به ماموریت‌های قبلی Halo چشمگیرتر به نظر می‌رسند. اما چیدمان آنها مشابه است. درست مانند نسخه‌های قبلی بازی Halo، هنگام ملاقات با شخصیت‌هایی مانند Captain Keyes و Master Chief، با افراد بد کلاسیک Floodو Covenant مبارزه خواهید کرد.

متأسفانه تجربه کوتاه مدت در این بازی چالش برانگیز است. شما نمی‌توانید برای بارگیری مجدد در طول نبردها پنهان شوید و تپانچه و تفنگ ساچمه ای ضعیف تر از بازی اصلی هستند. گرچه گرافیک بهبود یافته است.

شما می‌توانید این شش کمپین را در حدود یک ساعت بازی کنید و بسته به بازی‌هایی که در آن انجام می‌دهید، بین 20 تا 30 دلار هزینه برای شما خواهد داشت. در دست داشتن یک اسلحه فیزیکی جزو امتیازات جدیدی هستند که طرفداران هاردکور آن را دوست خواهند داشت. به علاوه، می‌توانید پس از پایان بازی، یک کد QR را اسکن کنید تا امتیاز خود را با سایرین در Halo Waypoint مقایسه کنید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس