ویروس Backdoor چیست؟ نحوه محافظت در برابر ویروس های Backdoor

74
0
ویروس Backdoor چیست؟

Backdoor ها لزوما چیز بدی نیستند، اما می توانند توسط مجرمان سایبری برای ایجاد مشکل مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه هر چیزی که لازم است بدانید آورده شده است. ویروس Backdoor چیست؟

Backdoor ورودی مخفی به یک برنامه، شبکه یا دستگاه است. این یک میانبر در سیستمی است که به کاربر با مجوز یا بدون مجوز اجازه می دهد تا از بررسی های امنیتی (مانند تأیید هویت نام کاربری و رمز عبور) برای ورود به سیستم عبور کند.

هکرها می توانند Backdoor را با استفاده از نرم افزارهای مخرب مانند ویروس Backdoor ، روی دستگاه شما نصب کنند. هنگامی که وارد شوید، احتمال آسیب بی پایان است. مهاجمان می توانند داده های مهم شما را بدزدند، فعالیت های شما را جاسوسی کنند و مشتریان شما را هدف قرار دهند.

بنابراین، ویروس Backdoor دقیقاً چیست؟ چقدر خطرناک هستند؟ و چگونه می توانید از خود در برابر آنها محافظت کنید؟

ویروس Backdoor چیست؟

ویروس Backdoor چیست؟
ویروس Backdoor چیست؟

ویروس Backdoor بدافزاری است که به کاربر بدون مجوز اجازه ورود به دستگاه ها، برنامه ها و شبکه ها را می‌دهد. مهاجمان می توانند با استفاده از یک خط فرمان یا سایر دستورات مبتنی بر متن به Backdoor دسترسی پیدا کنند.

ویروس های Backdoor می توانند اسکریپتی را برای تسهیل دسترسی ادمین، حتی پس از حذف بدافزار نصب کنند. پس از نصب یک ویروس Backdoor ، مهاجمان می توانند فعالیت های یک کامپیوتر را ثبت کنند، داده های حساس را بدزدند و فایل ها را حذف کنند.

ویروس های Backdoor چگونه وارد دستگاه های شما می شوند؟

ویروس های Backdoor می توانند از طریق دو بخش سیستم وارد دستگاه شما شوند: تغییرات سخت افزاری که امکان دسترسی از راه دور به دستگاه را فراهم می کند و از طریق نرم افزار.

با این حال، Backdoor ها همیشه برای اعمال مخرب هم مورد استفاده قرار نمی گیرند. برای مثال، توسعه دهندگان نرم افزار و سخت افزار، Backdoor ها را برای اهداف پشتیبانی فنی از راه دور نصب می کنند. به این ترتیب، آنها می توانند به مشتریانی که دسترسی به دستگاه هایشان مسدود می شود و همچنین عیب یابی و رفع مشکلات نرم افزاری کمک کنند.

با این حال، Backdoor ها، خواه عمداً نصب شده باشند یا نه، می توانند توسط مهاجم مورد سوء استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال، Backdoor های موجود در یک برنامه که توسط یک توسعه دهنده نرم افزار نصب شده، می تواند بعداً توسط یک هکر هم استفاده شود. مهاجمان می توانند در هر زمانی بدون اینکه شما متوجه شوید به Backdoor دسترسی پیدا کرده و به دستگاه شما وارد شوند و فعالیت های مخربی انجام دهند، در نتیجه سیستم شما در معرض حمله Backdoor قرار می گیرد.

حملات Backdoor چگونه کار می کنند؟

حملات Backdoor چگونه کار می کنند؟
حملات Backdoor چگونه کار می کنند؟

حملات Backdoor با شناسایی آسیب پذیری در سیستم هدف توسط مهاجمان شروع می شوند. سپس از نقاط ضعف برای نصب یک Backdoor سوء استفاده می کنند.

رایج ترین نقص های سیستم شامل Backdoor های قانونی، رمزهای عبور ضعیف و نرم افزارهای قدیمی است.

Backdoor های قانونی

همانطور که توضیح داده شد، Backdoor ها همیشه هم مخرب نیستند. گاهی اوقات، توسعه دهندگان نرم افزار و سخت افزار عمدا یک Backdoor در برنامه های خود قرار می دهند تا یک دسترسی قانونی برای مدیریت از راه دور و عیب یابی به دست آورند. اگرچه این Backdoor ها عمدی فقط برای توسعه دهندگان در نظر گرفته شده است، اما هکرها نیز می توانند از آنها به نفع خود استفاده کنند.

نرم افزار قدیمی

احتمال حمله موفقیت آمیز علیه نرم افزارهای اصلاح نشده و قدیمی به طور قابل توجهی بیشتر از نرم افزارهای به روز شده است. به این ترتیب، هکرها نرم افزارهای آسیب دیده را اسکن می کنند و می توانند از آن برای نصب Backdoor روی دستگاه شما استفاده کنند.

پورت های شبکه باز

پورت های شبکه باز می توانند ترافیک مکان های دور را بپذیرند و نقطه ضعفی را ایجاد کنند که مهاجمان می توانند از آن سوء استفاده کنند. مجرمان سایبری معمولاً پورت های استفاده نشده را هدف قرار می دهند، زیرا آنها برای نصب Backdoor ها آسان تر است.

رمزهای عبور ضعیف

هکرها رمزهای عبور ضعیف یا بسیار کوتاه را می توانند به راحتی حدس بزنند. وقتی که رمز عبور را بشکنند، نصب یک Backdoor برای مهاجمان بسیار آسان می شود.

اثرات مضر ویروس های Backdoor

اثرات مضر ویروس های Backdoor
اثرات مضر ویروس های Backdoor

Backdoor ها ذاتاً خطرناک نیستند، اما مهاجم می تواند از آنها برای آلوده کردن ماشین ها و شبکه های شما به بدافزارهایی مانند باج افزار، جاسوس افزار و ویروس ها استفاده کند. هنگامی که ویروس Backdoor در جای مناسب خود قرار گرفت، هکرها می توانند فعالیت های مخرب متعددی از جمله حملات APT، نقض داده ها و حملات DDoS را انجام دهند.

بر خلاف انواع دیگر بدافزارها، ویروس های Backdoor در پس زمینه کار می کنند و شناسایی آنها بسیار دشوار است (به ویژه مواردی مانند cryptojacking). خبر خوب این است که کارهایی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری و حتی خلاص شدن از شر ویروس ها انجام دهید.

چگونه ویروس های Backdoor را کاهش دهیم

بهترین راه برای کاهش ویروس ها، داشتن اقدامات محافظتی در برابر حملات Backdoor همراه با تکنیک های شناسایی و حذف بدافزار است. در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن خطرات ویروس های Backdoor انجام دهید.

از یک رمز عبور قوی استفاده کنید

رمز عبور منحصر به فرد یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز است. از ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و کاراکترها برای ایجاد رمزهای عبور قوی استفاده کنید. می توانید از یک مدیر رمز عبور برای ایجاد و ذخیره ایمن اطلاعات ورود به سیستم خود استفاده کنید.

همچنین باید رمز عبور خود را مرتباً تغییر دهید. گذرواژه های پیش فرض را فوراً تغییر دهید و احراز هویت چند عاملی (MFA) را در صورت امکان فعال کنید.

گاهی اوقات، هکرها به محض دسترسی به یک دستگاه، اقدامات مخرب خود را انجام نمی دهند. تغییر مکرر گذرواژه هایتان می تواند به خروج آنها در دفعه بعدی که سعی می کنند به دستگاه شما دسترسی پیدا کنند، کمک کند.

نرم افزار خود را به روز نگه دارید

مجرمان سایبری دوست دارند از آسیب پذیری های نرم افزاری سوء استفاده کنند. نرم افزارهای قدیمی به احتمال زیاد دارای نقاط ضعف هستند و این امر باعث می شود مهاجمان راحت تر دستگاه شما را با ویروس های Backdoor آلوده کنند.

خوشبختانه، توسعه دهندگان اغلب نسخه های به روز نرم افزار را برای رفع آسیب پذیری ها منتشر می کنند. به روز رسانی منظم سیستم عامل و برنامه ها می تواند از دستگاه شما در برابر ویروس های رایانه ای Backdoor محافظت کند.

از ابزار ضد بدافزار استفاده کنید

یک ابزار معتبر حذف بدافزار را برای شناسایی و حذف ویروس های Backdoor و سایر بدافزارها از سیستم خود نصب و اجرا کنید. همچنین، برنامه ضد بدافزار خود را به روز نگه دارید و اسکن های کامل سیستم را به طور منظم اجرا کنید.

از فایروال استفاده کنید

فایروال ها برای شناسایی و جلوگیری از ترافیک وب ناخواسته طراحی شده اند. فایروال می تواند ترافیک Backdoor را شناسایی کرده و آن را قبل از ورود به سیستم شما مسدود کند.

اگر فردی خارج از شبکه مورد تایید شما سعی کند به دستگاه یا شبکه شما دسترسی پیدا کند، فایروال مانع از انجام این کار می شود. به طور مشابه، اگر برنامه ای در دستگاه شما سعی کند داده ها را به یک شبکه ناشناس ارسال کند، آن برنامه را نیز مسدود می کند.

سخت افزار را با دقت انتخاب کنید

فروشندگان مشکوک و ناشناس نه تنها می توانند از شما کلاهبرداری کنند، بلکه می توانند سخت افزاری مملو از ویروس Backdoor را نیز به شما بفروشند. Backdoor های سخت افزار، مانند سیستم عامل تراشه های کامپیوتر یا کدهای داخل سخت افزار، می توانند مستقیماً به عنوان بدافزار در مدار مجتمع پیاده سازی شوند. بهترین کار در اینجا این است که مطمئن شوید هر دستگاهی که خریداری می کنید دارای گارانتی سازنده و فروشنده است.

Backdoor ها را ببندید یا خطر حمله را کم کنید

هنگامی که یک ویروس Backdoor در سیستم شما نصب می شود، یک هکر می تواند اطلاعات حساس را از درایوهای شما کپی کند، ورودی صفحه کلید شما را ضبط کند و با استفاده از وب کم شما از شما جاسوسی کند. اثرات این اقدامات می تواند برای کاربران و کسب و کارها بسیار مضر باشد.

برای شرکت های کوچک، حملات Backdoor می تواند به قیمت کسب و کار آنها تمام شود. همیشه بهترین کار این است که مراقب چنین تهدیداتی باشید و نحوه خلاص شدن از شر آنها را بلد باشید. برای کاهش ویروس های Backdoor، کاربران باید نرم افزار خود را به روز نگه دارند، برنامه های ضد بدافزار نصب کنند و از فایروال ها استفاده کنند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس