آشنایی با مزایای آنتی ویروس | استفاده از آنتی ویروس چه اهمیتی دارد؟

آنتی ویروس ابزار امنیتی دیتا است که با هدف محافظت در برابر ویروس‌ استفاده می‌شود. در ادامه شما را با مزایای آنتی ویروس آشنا می‌کنیم.

46
0
02 آشنایی با مزایای آنتی ویروس استفاده از آنتی ویروس چه اهمیتی دارد؟

نرم افزار آنتی ویروس یک ابزار امنیتی دیتا است که با هدف محافظت در برابر ویروس‌ها، نرم افزارهای جاسوسی، بدافزارها، روت کیت‌ها، تروجان‌ها، حملات فیشینگ، حملات اسپم و سایر تهدیدات سایبری آنلاین در سیستم رایانه‌ای نصب می‌شوند. در ادامه شما را با مزایای آنتی ویروس آشنا می‌کنیم.

ویروس هر برنامه ناخواسته‌ای است که بدون اطلاع وارد سیستم کاربر می‌شود و می‌تواند خود به خود تکثیر شده و گسترش یابد. عملکردهای ناخواسته و مخربی را انجام می‌دهد که در نهایت بر عملکرد سیستم و داده‌ها یا فایل‌های کاربر تأثیر می‌گذارد. یک ویروس کامپیوتری را می‌توان یک بیماری کامپیوتری دانست، درست مانند ویروس‌های انسانی که باعث ایجاد بیماری در انسان می‌شوند.

آنتی ویروس چیست؟

آشنایی با مزایای آنتی ویروس استفاده از آنتی ویروس چه اهمیتی دارد؟

یک نرم افزار آنتی ویروس همانطور که از نامش مشخص است، برنامه‌ای است که علیه ویروس عمل می‌کند. این نرم افزار، ویروس را شناسایی یا تشخیص می‌دهد و پس از تشخیص وجود ویروس، روی حذف آن از سیستم کامپیوتر کار می‌کند. نرم افزار آنتی ویروس به عنوان یک پیشگیری کننده عمل می‌کند به طوری که نه تنها ویروس را از بین می‌برد بلکه از آلودگی کامپیوتر شما در آینده جلوگیری می‌کند.

سیستم بدون آنتی ویروس درست مانند خانه‌ای با در باز است. یک خانه با در باز و بدون هیچ گونه محافظتی، همه مزاحمان و سارقین را به خود جذب می‌کند. به طور مشابه، یک کامپیوتر محافظت نشده تمام ویروس ها را به سیستم دعوت می‌کند. یک آنتی ویروس مانند یک در بسته با محافظ امنیتی برای محافظت از کامپیوتر شما در برابر همه ویروس‌های مزاحم و مخرب عمل می‌کند. با این تفاسیر، آیا درهای خود را برای افراد مزاحم باز می‌گذارید؟

ویروس چه آسیبی می‌تواند به کامپیوتر شما وارد کند؟

01 آشنایی با مزایای آنتی ویروس استفاده از آنتی ویروس چه اهمیتی دارد؟

در صورت حمله ویروسی، می‌تواند به صورت‌های زیر بر کامپیوتر شما تأثیر بگذارد:

  • سرعت کامپیوتر را کم کند
  • آسیب یا حذف فایل‌ها
  • هارد دیسک را دوباره فرمت کند
  • خرابی‌های مکرر کامپیوتر
  • از دست رفتن داده‌ها
  • ناتوانی در انجام هر گونه کار در کامپیوتر یا اینترنت

آشنایی با مزایای آنتی ویروس

نرم افزار آنتی ویروس مانند یک پرتوی نور در دنیای تاریک پر از ویروس است و مزایای آن بی‌شمار است. برخی از برجسته‌ترین مزایا آنتی ویروس عبارتند از:

۱. محافظت در برابر ویروس‌ها و انتقال آنها

1 آشنایی با مزایای آنتی ویروس استفاده از آنتی ویروس چه اهمیتی دارد؟

کی از اصلی‌ترین مزایای آنتی ویروس پیشگیری است. هر گونه ویروس احتمالی را تشخیص داده و سپس برای حذف آن اقدام می‌کند. به خاطر داشته باشید که همه این کارها قبل از آسیب رساندن ویروس به سیستم انجام می‌شود. بنابراین، این بدان معناست که آنتی ویروس قبل از اینکه ویروس‌ها به سیستم شما آسیب برسانند، با آنها مقابله می‌کند. یک آنتی ویروس ممکن است بدون اطلاع شما در یک روز با بسیاری از ویروس‌ها مبارزه کند. Avast و Norton از محبوب‌ترین نرم افزارهای آنتی ویروس هستند که این روزها در بازار موجود هستند.

اگر ویروسی به سیستم شما حمله کرده باشد، می‌توانید آن را به سیستم دوستان، خانواده و شبکه‌های خود منتقل کنید. بنابراین، اگر می‌خواهید از سیستم کامپیوتر خود و همچنین کامپیوترهای آشنایان خود محافظت کنید، برای نصب آنتی ویروس اقدام کنید.

۲. مسدود کردن اسپم و تبلیغات

2 آشنایی با مزایای آنتی ویروس استفاده از آنتی ویروس چه اهمیتی دارد؟

اگر یک بررسی سریع در مورد نحوه ورود ویروس‌ها به سیستم های کامپیوتری قربانیان انجام دهید، از میزان ویروس‌هایی که از تبلیغات و وب سایت‌های پاپ آپ به کامپیوتر شما وارد می‌شوند، شگفت زده خواهید شد. تبلیغات پاپ آپ و وب سایت‌های اسپم یکی از پر استفاده‌ترین مسیرها برای ویروس‌ها هستند که از این طریق کامپیوتر شما را آلوده کرده و سپس به فایل‌های شما آسیب می‌رسانند.

نرم افزاری مانند Bullguard Internet Security با مسدود کردن دسترسی مستقیم آنها به شبکه کامپیوتری شما در برابر این تبلیغات و وب سایت‌های حاوی ویروس مخرب، کار می‌کند.

۳. دفاع در برابر هکرها و سارقان اطلاعات

3 آشنایی با مزایای آنتی ویروس استفاده از آنتی ویروس چه اهمیتی دارد؟

هکرها معمولاً از بدافزار یا برنامه ویروسی برای دسترسی به کامپیوتر قربانی خود استفاده می‌کنند. آنها بدافزار را بدون اطلاع قربانی روی کامپیوتر نصب می‌کنند. و این کار را با ارسال ایمیل‌های مخرب به قربانیان انجام می‌دهند. سپس هکر می‌تواند به راحتی فایل‌ها و برنامه‌های مورد نظر خود را هک کند.

پس از آن، آنها می‌توانند از داده های قربانی، هرجور که مایلند استفاده کنند. آنها می‌توانند آن را حذف کرده یا به آن آسیب برسانند و یا آن را بدزدند تا بعداً باج بخواهند. نرم افزارهای ضد بدافزار مانند Malwarebytes یا یک قفل ضد هک قرار می‌دهند، یا اسکن های منظمی را انجام می‌دهند تا وجود هرگونه هکر یا برنامه‌های مبتنی بر هک را در شبکه کامپیوتری تشخیص دهند. در نهایت، نرم افزار آنتی ویروس محافظت کاملی در برابر هکرها را ارائه می‌دهد.

۴. محافظت از دستگاه‌های قابل جدا شدن را تضمین می‌کند

4 آشنایی با مزایای آنتی ویروس استفاده از آنتی ویروس چه اهمیتی دارد؟

به تعداد دفعاتی که با استفاده از دستگاه‌های قابل جدا شدن مانند USB، داده‌ها را به کامپیوتر خود منتقل کرده‌اید، فکر کنید. بی‌شمار است، درست است؟

ممکن است پس از اتصال USB یک دوست به کامپیوتر خود، متوجه کند شدن یا خرابی کامپیوتر خود شده باشید. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا چنین شد؟ این مشکل به این دلیل است که USB یا دیگر دستگاه قابل جدا شدن به عنوان یک دستگاه انتقال دهنده ویروس عمل کرده است. جال، استفاده از دستگاه‌های قابل جدا شدن را متوقف می‌کنید زیرا نمی دانید کدام USB ممکن است حاوی ویروس باشد؟

نه! کافی است یک نرم افزار آنتی ویروس تهیه کنید که همه دستگاه‌های قابل جدا شدن را برای ویروس‌های احتمالی اسکن کند تا مطمئن شوید هیچ ویروسی منتقل نشده باشد.

۵. از داده‌ها و فایل‌های شما محافظت می‌کند

5 آشنایی با مزایای آنتی ویروس استفاده از آنتی ویروس چه اهمیتی دارد؟

نرم افزار آنتی ویروس تمام فایل‌هایی که وارد سیستم شما می‌شوند را زیر نظر دارد. همه این فایل‌ها تحت بررسی قرار می‌گیرند تا هرگونه ویژگی عجیب یا دارای مشکلی بررسی شود. ویروس‌ها به راحتی از طریق فایل‌های آلوده، به شبکه شما منتقل می‌شوند و می‌توانند به داده‌ها و فایل‌های شما آسیب برسانند. یا حتی ممکن است از طریق چنین ویروس هایی اطلاعات با ارزش خود را از دست دهید.

راه حل آن استفاده از نرم افزار Avira است که به شما اطمینان می‌دهد که اطلاعات و فایل‌های شما به اندازه کافی محافظت می‌شوند.

۶. کامپیوتر خود را تقویت کنید

6 آشنایی با مزایای آنتی ویروس استفاده از آنتی ویروس چه اهمیتی دارد؟

دو کامپیوتر در کنار هم را در نظر بگیرید. یکی از آن‌ها از عواقب حمله ویروسی مانند سرعت کند پردازش و خرابی های مکرر رنج می‌برد و دیگری آنتی ویروس دارد. در بین این دو، سرعت کدام بهتر است؟

مطمئناً آنکه آنتی ویروس دارد. به این دلیل است که این کامپیوتر هیچ مشکلی ندارد، زیرا آنتی ویروس قبل از اینکه ویروس به سیستم آسیبی برساند، آن را متوقف کرده است. برخی از آنتی ویروس‌ها حتی ممکن است فایل‌های بی‌فایده از منابع ناشناخته را حذف کنند تا فضای دیسک آزاد شود و سرعت کامپیوتر افزایش یابد.

۷. محافظت از فایروال در برابر نرم افزارهای جاسوسی و حملات فیشینگ

7 آشنایی با مزایای آنتی ویروس استفاده از آنتی ویروس چه اهمیتی دارد؟

به طور کلی یک فایروال، ترافیک ورودی و خروجی از شبکه کامپیوتر شما را زیر نظر دارد. هنگامی که فایروال با آنتی ویروس همراه می‌شود، حفاظت از فایروال هر فایل یا داده‌ای را که از کامپیوتر خود از طریق اینترنت به شبکه دیگر ارسال یا منتقل می‌کنید، دوبار بررسی می‌کند.

فایل‌ها و داده‌هایی که از یک شبکه خارجی دریافت می‌کنید نیز به همین ترتیب است. ممکن است ناخواسته یک وب سایت یا ایمیل مخرب را باز کنید و سپس طعمه حملات فیشینگ شوید. حمله فیشینگ زمانی اتفاق می‌افتد که مهاجمان به طور خاص اطلاعات ورود به سیستم، اطلاعات کارت اعتباری یا سایر اطلاعات/داده‌های شخصی شما را هدف قرار می‌دهند. چنین حمله‌ای می‌تواند منجر به ضرر مالی قابل توجه یا فاش شدن اطلاعات شخصی شود. محافظت از فایروال دو جانبه از نرم افزارهای آنتی ویروس مانند Avast، هرگونه ایمیل یا فایلی را که می‌تواند به شما آسیب برساند را مسدود کرده و حذف می‌کند.

۸. برای افزایش حفاظت از وب، دسترسی به وب سایت‌ها را محدود کنید

8 آشنایی با مزایای آنتی ویروس استفاده از آنتی ویروس چه اهمیتی دارد؟

دسترسی به وب سایت‌های غیر مجاز می تواند سیستم کامپیوتر شما را در معرض چندین تهدید سایبری قرار دهد، از جمله نرم افزارهای جاسوسی، هکرها، باج افزارها و غیره. این تهدیدها می‌توانند داده ها و فایل‌های شما را به خطر بیندازند. یک نرم افزار آنتی ویروس، دسترسی وب شما را محدود می‌کند تا فعالیت‌های شما را در شبکه‌های غیر مجاز محدود کند. این کار به منظور اطمینان از دسترسی شما به وب سایت‌هایی است که برای سیستم کامپیوتر شما بی‌خطر و بی‌ضرر هستند.

۹. نظارت کردن بر بچه‌ها

9 آشنایی با مزایای آنتی ویروس استفاده از آنتی ویروس چه اهمیتی دارد؟

امروزه بزرگ‌ترین نگرانی والدین این است که فرزندانشان می‌توانند با استفاده از اینترنت به هر چیزی دسترسی داشته باشند، خواه خوب باشد خواه بد.

والدین همیشه نمی‌توانند مراقب کارهایی که فرزندانشان در کامپیوتر انجام می‌دهند، باشند. و آنها نمی‌توانند بچه‌های خود را در مورد وب خوب و بد مدام آموزش دهند زیرا بچه‌ها به راحتی آزرده می‌شوند. نرم افزار آنتی ویروس می‌تواند راه حل مناسبی برای والدین نگران باشد. آنتی ویروس می‌تواند یک ابزار نظارتی ارائه دهد که از طریق آن می‌توانید فعالیت‌های فرزندان خود را به شیوه‌ای ایمن و در عین حال کارآمد مشاهده کنید. نرم افزار آنتی ویروس گزارش‌های مناسبی از فعالیت‌های فرزندتان را در اختیار شما قرار می‌دهد. ESET یکی از برجسته‌ترین آنتی ویروس‌ها است که ابزاری برای کنترل والدین نیز ارائه می‌دهد.

۱۰. از پسورد شما محافظت می‌کند

10 آشنایی با مزایای آنتی ویروس استفاده از آنتی ویروس چه اهمیتی دارد؟

شما از داده‌ها و حساب‌های ارزشمند خود با پسورد محافظت می‌کنید و به این ترتیب فکر می‌کنید که داده‌ها و حساب‌های شما محافظت می‌شوند.

اما اگر شخصی با استفاده از ویروس، پسوردهای شما را بدزدد چه می شود؟

سارق پسورد، می تواند بعداً از شما درخواست باج کند یا از پسورد شما برای دسترسی به اطلاعات حساس استفاده کند. علاوه بر استفاده از آنتی ویروس، همچنین می‌توانید برای امنیت بهتر از یک نرم افزار مدیریت پسورد استفاده کنید.

۱۱. مقرون به صرفه

11 آشنایی با مزایای آنتی ویروس استفاده از آنتی ویروس چه اهمیتی دارد؟

اکثر نرم افزارهای آنتی ویروس بسیار مقرون به صرفه هستند. بسته‌های ماهانه یا سالانه‌ای که شرکت‌های تولید کننده آنتی ویروس ارائه می‌دهند معمولا ارزان هستند. اگر خدمات متنوعی را که با بسته پولی آنتی ویروس ارائه می‌شود را در نظر بگیرید، مطمئناً متوجه خواهید شد که هزینه ای که آنها دریافت می‌کنند، خیلی هم کم است.

علاوه بر این، اگر بودجه کمی دارید و نمی‌خواهید برای خرید نسخه پولی آنتی ویروس‌ها هزینه کنید، می‌توانید آنتی ویروس رایگان دریافت کنید.

آیا کامپیوتر شما بدون نرم افزار آنتی ویروس وضع بهتری دارد؟

حمله ویروسی می‌تواند به اندازه‌ای آسیب برساند که شما را مجبور به خرید کامپیوتر جدید کند زیرا گاهی کامپیوتر قدیمی شما غیرقابل تعمیر می‌شود. نداشتن مکانیسم محافظتی برای سیستم کامپیوتری مانند دعوت ویروس‌ها به کامپیوتر با ارائه یک ورودی راحت و قابل دسترس برای آنها است.

آیا دوست دارید به کامپیوتر خود با دستان خود آسیب بزنید؟ اگر جوابتان منفی است، در اسرع وقت یک نرم افزار آنتی ویروس تهیه کنید، تا بتوانید از کامپیوتر خود بدون ترس مداوم از قرار گرفتن در برابر حمله ویروس استفاده کنید.

حال که با مزایای آنتی ویروس آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس