مقایسه سافاری و گوگل کروم | سافاری بهتر است یا گوگل کروم

102
0
مقایسه سافاری و گوگل کروم

در رقابت بین سافاری و کروم میان کاربران مک، سافاری برنده قطعی است. در این مقاله به مقایسه سافاری و گوگل کروم می پردازیم.

مقایسه سافاری و گوگل کروم

محبوبیت بی‌نظیر Google Chrome در macOS  به عنوان یک مرورگر غیر پیش‌فرض خارق العاده است، اما چندان هم دور از ذهن نبود. کروم در روزهای اولیه انتشار خود به سبک و سریع بودن شهرت داشت. بنابر تجربیات مردمی، کروم از سافاری و فایرفاکس بهتر بود. شاید آن موقع این موضوح صحت داشته، اما امروزه دیگر اینگونه نیست.

در واقع، سافاری در یک دستگاه مک، کروم را شکست می‌دهد، زیرا در زمینه ی صرفه جویی در مصرف انرژی یا باتری بهتر است، از حریم خصوصی شما بهتر محافظت می‌کند و به‌طور یکپارچه ای با اکوسیستم اپل سازگاری دارد. در اینجا 9 دلیل وجود دارد که چرا باید از استفاده از Google Chrome در مک خود خودداری کنید.

کروم مصرف انرژی بیشتری نسبت به سافاری دارد

مقایسه سافاری و گوگل کروم
مقایسه سافاری و گوگل کروم

در مک بوک، می توانید روی نماد باتری در نوار منو کلیک کنید تا ببینید کدام برنامه ها مقدار قابل توجهی از انرژی دستگاه شما را مصرف می کنند. اگر از Chrome استفاده می کنید، نام آن را در این لیست خواهید دید.

 کروم به خاطر افزایش رم و خالی کردن باتری لپ‌تاپ‌ها بدنام شده است. این مشکل به ویژه هنگام مقایسه کروم با سافاری، که برای کار بر روی سخت افزار مک بهینه شده است، بیشتر به چشم می آید.

Google روی این مشکل کار کرده است و پیشرفت چشمگیری داشته است ، در برخی از آزمایشات ما عملکرد Chrome بهتر از Safari بود ، اما در اغلب موارد در صورت  استفاده از Safari عملکرد Mac بهتر خواهد بود.

برای اینکه از این نظر مطمئن شوید: Activity Monitor را در Mac خود باز کنید، سپس به بخش CPU، حافظه، یا power بروید.  برخی از برگه‌ها را در Chrome و همان برگه‌ها را در مرورگر دیگری باز کنید، Chrome  تقریبا همیشه انرژی بیشتری را برای همان کار مشابه مصرف می‌کند.

کروم به شیوه ی خود کار می کند

مقایسه سافاری و گوگل کروم
مقایسه سافاری و گوگل کروم

برخلاف سافاری، بسیاری از ویژگی‌های کروم به جای macOS،  ریشه در ChromeOS دارند. این موضوع منجر به تجربه ی نچندان خوشایندی در Mac می شود زیرا به این معنی است که Chrome  متفاوت با سایر برنامه های macOS عمل می کند.

 برای مثال، اکثر برنامه‌های Mac با فشار دادن Cmd + Q  به سرعت بسته می‌شوند. ولی کروم به‌طور پیش‌فرض باعث می‌شود که آن را برای چند ثانیه نگه دارید تا خارج شود (اگرچه می‌توانید این ویژگی را خاموش کنید). در عین حال، اکثر برنامه‌های مک پنجره تنظیمات مخصوص به خود را دارند. اما  کروم از یک وب سایت در یک برگه استفاده می کند.

همچنین کروم در رسیدن به ویژگی‌های جدید macOS نسبت به Safari کندتر است. به عنوان مثال، macOS Mojave در سپتامبر 2018 حالت تاریک را معرفی کرد که سافاری به سرعت از آن پشتیبانی کرد. اما کروم تا مارس 2019 – چیزی حدود نیم سال بعد – هنوز این ویژگی را اعمال نکرده است.

 سیستم اطلاع رسانی قدیمی هم کلافه کننده بود.  کروم از تنظیمات اعلان خود استفاده کرد که با مرکز اعلان در مک ادغام نشد.  خوشبختانه اکنون اینطور نیست، اما برای مدت طولانی این موضوع واقعا آزار دهنده بود.

البته که مجبور کردن کاربر به یادگیری یک گردش کار و رابط کاربری کاملا مجزا آن هم در زمانی که به یک رابط کاربری عادت کرده است، چندان ایده آل نیست. سافاری از گزینه ها و نمادهای مشابه بقیه قسمت های macOS استفاده می کند که منجر به تجربه یکپارچه تر می شود.

برنامه های افزودنی کروم با هزینه همراه هستند

مقایسه سافاری و گوگل کروم
مقایسه سافاری و گوگل کروم

درست است که در رویارویی کروم در مقابل سافاری، کروم برنده میدان برنامه‌های افزودنی است. حتی در این صورت هم، این کتابخانه افزونه بزرگ با هزینه هایی همراه است.

برنامه‌های افزودنی می‌توانند مشکلات حریم خصوصی را ایجاد کنند، زیرا بسیاری از آنها به دسترسی گسترده به سیستم شما نیاز دارند. اگرچه برنامه‌های افزودنی زیادی برای انتخاب در Safari وجود ندارد، اما می‌توانید مطمئن باشید که آنچه در دسترس است نسبت به آنچه برای Google Chrome پیدا می‌کنید مورد بررسی بیشتری قرار گرفته است.

و به هر حال، Safari افزونه‌های بسیار خوبی دارد.  مطمئنا، تعداد زیادی از آنها در Google Chrome وجود ندارد، اما آنچه در دسترس است، تمام عملکردهای اصلی مورد نیاز شما را پوشش می دهد.

گوگل شما را زیر نظر می گیرد

اگرچه ممکن است به نظر برسد که منافع گوگل و اپل تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، اما ساختار شرکت ها کاملا متفاوت است.  درآمد گوگل در درجه اول مبتنی بر تبلیغات است، به این معنی که به عنوان یک کاربر، در واقع شما مشتری نیستید، بلکه خودتان محصول هستید. گوگل تنها زمانی درآمد کسب می کند که بتواند به شیوه ای اطلاعاتی درباره شما برای فروش به دست بیاورد.

در حالی که می‌توانید Chrome را با مرورگر دیگری جایگزین کنید تا از حریم خصوصی‌تان تا حدودی محافظت کنید، اما هرگز با شرکتی که مدل کسب‌وکار خود را بر اساس دریافت داده‌های شما ساخته شده است، امنتیت چندانی نخواهید داشت.

اپل کمتر شما را زیر نظر می گیرد

مقایسه سافاری و گوگل کروم
مقایسه سافاری و گوگل کروم

در مقابل، مدل کسب و کار اپل مبتنی بر فروش کاربر و سخت افزار است. نرم افزار اپل معمولا رایگان است و فقط به اندازه ای ارزشمند است که سخت افزار اپل را برای مشتری جذاب تر کند. بیشترین انگیزه این شرکت این است که مرورگری به شما ارائه کند که با سایر محصولات اپل به خوبی کار می کند.

به عنوان نشانه ای از این حسن نیت، اپل مجموعه ی کاملی از اقدامات امنیتی برای حفاظت از حریم خصوصی را در macOS Mojave معرفی کرد.  Intelligent Tracking Prevention 2 (ITP 2) به‌روزرسانی ویژگی معرفی‌شده در High Sierra است که تلاش می‌کند با ردیابی متقابل سایت مبارزه کند و دنبال کردن شما را برای وب‌سایت‌ها در وب سخت‌تر می‌کند.  همچنین سعی می‌کند اثر انگشت را پاک کند، که شناسایی شما را برای وب‌سایت‌ها در آینده سخت‌تر شود.

شما می‌توانید گزارش حریم خصوصی را از نوار ابزار سافاری مشاهده کنید که به شما نشان می‌دهد کدام برنامه‌ها بیشتر تلاش کرده‌اند شما را ردیابی کنند و از چه شیوه هایی می‌خواهند استفاده کنند.

هیچ Chrome Support  در Yosemite وجود ندارد

سیستم کروم دسترسی هر دستگاه مک را که از macOS Yosemite  یا نسخه های قدیمی‌تر استفاده می‌کند، قطع می‌کند.  درست است که می‌توانید Mac خود را رایگان به‌روزرسانی کنید، اما بسیاری از افراد به دلایل مختلف نمی‌خواهند یا نمی‌توانند سیستم خود را به‌روزرسانی کنند. که این قضیه شامل افرادی می شود که رایانه‌های قدیمی‌تر دارند و سیستم آنها از آخرین نسخه macOS پشتیبانی نمی کند.

از سوی دیگر، Safari برای تمام نسخه های macOS در دسترس است زیرا در سیستم عامل تعبیه شده است. ممکن است همه ی ویژگی‌های جدید و بروز را نداشته باشید، اما اپل چندین سال است که به‌روزرسانی‌های امنیتی را ارائه می‌کند و شما همچنان تمام عملکردهای اولیه یک مرورگر را بدون توجه به اینکه سیستم عامل شما چقدر قدیمی می باشد، خواهید داشت.

سافاری واقعا خوب است
مقایسه سافاری و گوگل کروم
مقایسه سافاری و گوگل کروم

برای مدت طولانی، یک پاسخ کلی به نکات بالا این بود: “مطمئنا، اما هیچ مرورگری بهتر از کروم نیست.”  با این حال، نسخه‌های اخیر سافاری سریع‌تر و شیک‌تر از کروم هستند.

در هر حال، اگر مدتی است که این مرورگر را امتحان نکرده اید، واقعا نمی دانید چه چیزی را از دست داده اید. این مرورگر تغییرات بسیار چشمگیری داشته است.  رایج ترین ابزارها در حال حاضر در دسترس شما هستند. بعد از یکبار امتحان کردن آن ، دیگر راضی به استفاده از کروم نخواهید شد.

سافاری به طور منظم در تست‌های سرعت مرورگر Jetstream از کروم بهتر عمل می‌کند و اکنون ویژگی‌های زیادی را ارائه می‌کند که قبلا در انحصار کاربران کروم بود: ترجمه وب‌سایت، تب گروپ، و به‌روزرسانی‌های آب و هوا به طور مستقیم از نوار جستجو.

Safari’s Reader Mode فوق العاده است.
مقایسه سافاری و گوگل کروم
مقایسه سافاری و گوگل کروم

آیا تا به حال سعی کرده اید مقاله ای را بخوانید، اما نتوانسته اید از سد تبلیغات زیاد آن پیج عبور کنید؟  حالت Reader Safari همه قالب‌بندی‌های بد، فونت‌های عجیب و غریب، و صفحات پر از تبلیغات را بهبود می بخشد تا آنچه را که برای آن به آن پیج رفته اید را ارائه دهد: یک متن خالص و ساده.  تصاویر، ویدیوها و لینک ها جایگذاری شده اند، همه اینها در قالبی خوانا گردآوری می شوند. می توانید اندازه فونت، رنگ پس زمینه و حتی دانلود مقالات را برای مطالعه در حالت آفلاین تنظیم کنید.

گوگل یک ویژگی آزمایشی مشابه را ارائه می دهد، اما از آنجایی که حذف تبلیغات باعث کاهش سود گوگل می شود، بعید به نظر می رسد که به این زودی ها شاهد ورود این ویژگی به طور کامل به کروم باشیم.

Safari بهتر از کروم با اکوسیستم اپل ادغام می شود.

اگر با پلتفرم اپل راحت هستید، Safari  انتخاب بهتری برای شما است. زیرا تمام فرآیند ها با یکدیگر ادغام می‌شوند: برای مثال رمزهای عبور شما توسط سیستم اپل مدیریت شده و با استفاده از iCloud همگام‌سازی می‌شوند.  در مورد نشانک های شما هم همینطور است.  Continuity با iOS نیز فقط با Safari کار می کند.

اگر از iPhone یا iPad استفاده می‌کنید، Handoff به شما امکان می‌دهد در دستگاه تلفن همراه خود به سایتی در Safari بروید، سپسMac خود را بردارید و بلافاصله به همان سایت بروید.

 اینها ممکن است چندان ویژگی های مهمی به نظر نرسند، اما تجربه‌ای لذت بخش را ایجاد می‌کنند که استفاده از دستگاه‌های مختلف را برای شما جذاب و دلپذیر می‌کند.

شما در هر زمان می توانید مرورگر دیگری را امتحان کنید.

 اگرچه بحث کروم و سافاری برای انتخاب در مک همواره داغ است، اما گزینه های دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید.  اگر هیچکدام از این دو مرورگر را دوست ندارید، می توانید به مرورگرهای جایگزین دیگر نیز  نگاهی بیاندازید. چرا Opera را بررسی نمی کنید و به این مرورگر کمتر شناخته شده فرصتی نمی دهید؟

منبع : makeuseof

5/5 - (1 امتیاز)
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس