چرا ویندوز، ویندوز شد؟ چرا مایکروسافت اسم سیستم عامل خود را ویندوز گذاشت؟

114
0
چرا ویندوز، ویندوز شد؟

احتمالاً میلیون ها بار این نام را شنیده اید: “Microsoft Windows”. اما این سیستم عامل چگونه به اینجا رسید و چرا نام آن از نام های دیگری مانند درها یا سقف ها گرفته نشده است؟ توضیح خواهیم داد.

Interface Manager مایکروسافت

در سال 1981، مایکروسافت شروع به توسعه اصول اولیه چیزی کرد که بعداً به ویندوز تبدیل شد. این برنامه که در ابتدا Interface Manager نامیده می شد، یک پوشش گرافیکی به MS-DOS اضافه می کرد که امکان کنترل بصری برنامه را با استفاده از ماوس (به جای تایپ دستورات با استفاده از صفحه کلید) فراهم می کرد.

همچنین با نمایش اپلیکیشن های مختلف در باکس هایی که در نواحی مختلف صفحه نمایش به طور همزمان قرار گرفته اند، امکان مولتی تسکینگ را فراهم می کند – مفهومی که در Xerox PARC با کامپیوترهای Alto و Star خود پیشگام شد و بعداً در اپل اصلاح شد.

در صنعت کامپیوتر در آن زمان، این باکس های برنامه که به طور همزمان روی صفحه نمایش قرار می گرفتند، “ویندوز” نامیده می شدند و نرم افزارهایی که آنها را مدیریت می کردند معمولاً “سیستم های پنجره ای” نامیده می شدند.

در اوایل دهه 1980 بسیاری از فروشندگان، سیستم های پنجره ای خودشان را برای کامپیوترهای شخصی توسعه دادند، از جمله IBM با TopView، Digital Research با GEM و VisiCorp با Visi On. ” Interface Manager” مایکروسافت هم وقتی که سرانجام چندین سال بعد راه اندازی شد، یکی از آن ها بود.

ورود “ویندوز”

در سال 1982، مایکروسافت یک معاون بازاریابی جدید به نام Rowland Hanson را استخدام کرد که از پیشکسوتان صنعت آرایشی و بهداشتی بود. Hansonبرند مایکروسافت را از زاویه جدیدی تعریف کرد و پیشنهاد داد که نام “مایکروسافت” را در جلوی محصولاتش با یک کلمه کلی یا ساده پس از آن قرار دهند، مانند Microsoft Word و Microsoft Excel.

Hansonدر حین تحقیق در مورد پیدا کردن نام جدید برای Interface Manager، مقالات تجاری زیادی در مورد این موج جدید سیستم های مولتی تسکینگ کامپیوترها را بررسی کرد و وجوه مشترک آنها توجهش را جلب کرد.

او متوجه شد که اصطلاح “پنجره” در عباراتی مانند “سیستم پنجره ای” و “مدیریت پنجره ای” زیاد استفاده می شود، بنابراین از “ویندوز” به عنوان یک اصطلاح کلی که به مایکروسافت کمک می کند تا کل دسته بندی محصولات را در اختیار داشته باشد، استفاده کرد. از آن به بعد هر بار که شخصی به سیستم های پنجره ای اشاره می کند، همزمان برند “ویندوز” را تبلیغ می کند.

بر اساس کتابBarbarians Leed نوشته ی Bill Gates، توسعه دهندگان Interface Manager نسبت به تغییر دادن نام به ویندوز شک داشتند و خیلی مطمئن نبودند و این تصمیم نهایی برای انجام این کار به عهده Bill Gates قرار گرفت.

هنگامی که Gates این نام را تایید کرد، توسعه دهندگان هم با او هم نظر شدند و به این ترتیب مایکروسافت ویندوز متولد شد.

میراث ویندوز

مایکروسافت در 10 نوامبر 1983 مایکروسافت ویندوز را به طور عمومی معرفی کرد – خیلی قبل تر از اینکه این محصول آماده عرضه شود – تا فروشندگان سخت افزار و نرم افزار را با “محیط عملیاتی” که مایکروسافت آن را اینگونه معرفی کرده است، همراه کند.

این کار تاثیر مورد نظر خود را داشت، زیرا چندین رقیب در اوایل دهه 1980 بر روی سیستم های پنجره ای کامپیوتر کار می کردند.

هنگامی که ویندوز 1.01 در سال 1985 راه اندازی شد، یک محصول پیشرفته و دستاورد خیلی بزرگی نبود، اما با گذشت زمان از پوسته MS-DOS به یک سیستم عامل مستقل تبدیل شد و سپس به یک نام تجاری بزرگی که امروزه همه آن را می شناسیم، تبدیل شد.

ویندوز یک تجارت چند میلیارد دلاری است، و تا زمانی که نام “ویندوز” میلیاردها دلار با خود به همراه داشته باشد، مایکروسافت احتمالاً تا سالهای آینده هم از آن استفاده خواهد کرد.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس