آموزش محافظت از پوشه در ویندوز 10

67
0

آیا شما باید پوشه ی موجود در ویندوز را خصوصی نگه دارید؟ در این مقاله چند روش معرفی شده است که می توانید از آنها برای محافظت از پوشه در ویندوز 10 استفاده کنید.

محافظت از پوشه در ویندوز 10

چند ثانیه وقت بگذارید و به یاد بیاورید که در این لحظه چه میزان اطلاعات حساسی را در رایانه خود ذخیره کرده اید. اطلاعات بانکی؟ عکس های خانوادگی؟ اسناد مالی؟

به همان اندازه که فایل های شما در رایانه شخصی شما امن هستند، آنها همچنین اهداف اصلی برای اهداف مخرب و سودجویانه نیز هستند. محافظت از پوشه های حساس با رمز عبور یک مرحله امنیتی اساسی است. به آن به عنوان یک دیوار مجازی فکر کنید که هر فایل یا پوشه اضافی را که برای ایمن نگه داشتن نیاز دارید رمزگذاری می کند.

در ادامه این مقاله می توانید مواردی را بخوانید تا یاد بگیرید چگونه یک پوشه محافظت شده با رمز عبور ایجاد کنید تا از فایل های گرانبهای خود محافظت کنید و از دیده شدن آن ها توسط افراد نا مربوط، خودداری کنید.

  1. قفل پوشه مبتنی بر متن

در حالی که ویندوز 10 به طور پیش‌ فرض به کاربران اجازه محافظت از پوشه‌ ها را با رمز عبور نمی‌دهد، می‌توانید از یک اسکریپت دسته ‌ای برای قفل کردن پوشه ‌ها با استفاده از پسورد دلخواه خود استفاده کنید. اگر با اسکریپت های دسته ای آشنایی ندارید، در این مقاله یک آغازگر برای این امر وجود دارد.

با رفتن به پوشه ای که می خواهید قفل کنید شروع کنید. ما یک پوشه جدید برای استفاده به عنوان گاوصندوق مجازی با نام Safe ایجاد خواهیم کرد.

روی پوشه دوبار کلیک کنید. شما فایل دسته ای خود را در دایرکتوری که پوشه قفل شده شما را ذخیره می کند ایجاد خواهید کرد. با کلیک راست روی یک فضای خالی و انتخاب New > Text Document، یک سند متنی خالی در پوشه خود ایجاد کنید.

محافظت از پوشه در ویندوز 10
محافظت از پوشه در ویندوز 10

در این سند، کد زیر را کپی و پیست کنید:

@ECHO OFF

if EXIST “Control Panel.{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}” goto UNLOCK

if NOT EXIST Private goto MDPrivate

:CONFIRM

echo Are you sure to lock this folder? (Y/N)

set/p “cho=>”

if %cho%==Y goto LOCK

if %cho%==y goto LOCK

if %cho%==n goto END

if %cho%==N goto END

echo Invalid choice.

goto CONFIRM

:LOCK

ren Private “Control Panel.{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}”

attrib +h +s “Control Panel.{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}”

echo Folder locked

goto End

:UNLOCK

echo Enter password to Unlock Your Secure Folder

set/p “pass=>”

if NOT %pass%==your_password goto FAIL

attrib -h -s “Control Panel.{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}”

ren “Control Panel.{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}” Private

echo Folder Unlocked successfully

goto End

:FAIL

echo Invalid password

goto end

:MDPrivate

md Private

echo Private created successfully

goto End

:End

اگر “%pass%==your_password” NOT “%pass%==your_password” به گذرواژه دلخواه شما تبدیل نشد، برای تنظیم رمز عبور، بیت your_password را در خط تغییر دهید:

محافظت از پوشه در ویندوز 10
محافظت از پوشه در ویندوز 10

هنگامی که رمز عبور خود را اضافه کردید، به File > Save As در برنامه Notepad خود بروید. نام آن را هر چیزی که دوست دارید، به عنوان مثال Locker مانند ما بگذارید، اما مطمئن شوید که یک پسوند .bat را به فایل خود اضافه کرده و از منوی کشویی Save as type، All Files را انتخاب کنید. ما در این بخش، نام فایل خود را Locker.bat می‌گذاریم (با اطمینان از اینکه پسوند را نیز اضافه کرده‌ایم).

محافظت از پوشه در ویندوز 10
محافظت از پوشه در ویندوز 10

برای ایجاد پوشه Locker خود، روی فایل BAT دوبار کلیک کنید. این پوشه ای است که با رمز عبور شما قفل می شود. اکنون باید یک پوشه و یک فایل به نام Locker داشته باشید.

محافظت از پوشه در ویندوز 10
محافظت از پوشه در ویندوز 10

تمام اسناد حساس خود را در این پوشه Locker قرار دهید. هنگامی که فایل های خود را قرار دادید، دوباره روی فایل Locker.bat خود دوبار کلیک کنید. یک خط فرمان باز می شود و از شما می پرسد که آیا می خواهید پوشه خود را قفل کنید: Y را وارد کرده و Enter را فشار دهید.

اوه بله! در این مرحله پوشه شما باید ناپدید شود. این محصول فرعی طبیعی فایل BAT شما است.

برای دسترسی مجدد به فایل های خود، روی فایل Locker.bat خود دوبار کلیک کنید. هنگام ایجاد فایل از شما خواسته می شود رمز عبور خود را وارد کنید. اگر رمز عبور خود را به درستی وارد کنید، پوشه Locker شما دوباره ظاهر می شود.

نکته

این فایل BAT را می توان از طریق رایانه شخصی خود تغییر داد. این بدان معنا ست که افراد آشنا با این ترفند ممکن است بتوانند رمز عبور شما را تغییر دهند. با این حال، در بیشتر موارد، این ترفند کوچک و زیبا یک بافر بسیار مورد نیاز را به حساس ترین اسناد محلی شما اضافه می کند!

اگر می‌خواهید درباره کارهایی که فایل‌های BAT می‌توانند انجام دهند اطلاعات بیشتری کسب کنید، می توانید به دیگر مقالات سایت که در این زمینه برای شما درج شده اند، مراجعه فرمایید.

  1. قفل پوشه ZIP

در حالی که ترفند فوق از برنامه پیش فرض Notepad استفاده می کند، می توانید اسناد حساس خود را با استفاده از یک برنامه دسکتاپ محبوب به نام 7-Zip نیز قفل و فشرده کنید.

7-Zip که معمولاً برای باز کردن فولدر ها و استخراج فایل ها استفاده می شود، همچنین به کاربران اجازه می دهد تا از پوشه های خود با رمز عبور محافظت کنند. برای پیروی از این روش ابتدا 7-Zip را دانلود کنید.

پس از دانلود و نصب 7-Zip، روی منوی شروع کلیک کرده و 7zip را تایپ کنید. گزینه 7-Zip File Manager را انتخاب کنید. سپس فایل یا پوشه ای را که می خواهید محافظت کنید پیدا کنید، روی آن کلیک کنید و گزینه Add را در بالای پنجره کلیک کنید.

بعد رمز جدید خود را در قسمت Encryption وارد کنید. وقتی کارتان تمام شد، روی OK کلیک کنید. مکان پوشه خود را بررسی کنید، یک فایل ZIP به نام پوشه اصلی خود پیدا خواهید کرد.

محافظت از پوشه در ویندوز 10
محافظت از پوشه در ویندوز 10

اکنون که فایل زیپ شده خود را دارید، پوشه اصلی خود را حذف کنید (زیرا نگه داشتن آن هدف محافظت از رمز عبور فایل ZIP جدید شما را ناکام می گذارد).

ایده خوبی است که پوشه دیگری حاوی فایل فشرده خود ایجاد کنید، زیرا باز کردن آن ممکن است فایل های شما را در یک فهرست پراکنده کند. در مثال زیر، پوشه Sensitive Documents فایل زیپ شده Safe ما را نگه می دارد.

روی فایل فشرده خود کلیک راست کرده و 7-Zip > Extract Here را انتخاب کنید. از شما خواسته می شود رمز عبور خود را وارد کنید.

محافظت از پوشه در ویندوز 10
محافظت از پوشه در ویندوز 10

در این بخش رمز عبور خود را وارد کنید، فایل های شما در دایرکتوری شما ظاهر می شود.

خودشه! در حالی که این روش دقیقاً به موقع نیست، از آنجایی که هر بار که نیاز به افزودن یا مشاهده فایل های خود دارید باید کل فرآیند را طی کنید، کاملاً کار می کند و فقط از این نرم افزار مورد اعتماد استفاده می کند.

به هر حال، ما همچنین نحوه رفع خطاهای پوشه “ممنوع از دسترسی” را در صورت داشتن مشکل در ورود به دایرکتوری در مقالات بررسی کرده ایم که می توانید به آن ها مراجعه کنید.

  1. مخفی کردن فایل ها و پوشه ها

اکنون که پوشه خود را قفل کرده اید، می توانید مرحله اضافی پنهان کردن پوشه خود از دید را نیز انجام دهید.

روی فایل یا پوشه دلخواه خود کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید. گزینه Hidden را در قسمت Attributes علامت بزنید. روی Apply و سپس OK کلیک کنید.

محافظت از پوشه در ویندوز 10
محافظت از پوشه در ویندوز 10

اکنون فایل یا پوشه شما باید ناپدید شود. برای مشاهده مجدد پوشه خود، روی تب View در مدیریت فایل ویندوز 10 خود کلیک کنید. سپس، Options > Change folder and search options را انتخاب کنید.

محافظت از پوشه در ویندوز 10
محافظت از پوشه در ویندوز 10

در پنجره File Options زیر، روی تب View کلیک کنید. در نهایت روی گزینه Show hidden files, folders, and drives در قسمت Hidden files and folders کلیک کنید. روی Apply و سپس OK کلیک کنید.

محافظت از پوشه در ویندوز 10
محافظت از پوشه در ویندوز 10

اکنون باید بتوانید فایل یا پوشه خود را مشاهده کنید. برای برگرداندن فایل یا پوشه خود به حالت مخفی، دوباره به پنجره File Options بروید و فایل‌ها، پوشه‌ها یا درایوهای مخفی نشان داده نشود را انتخاب کنید. دقیقا مراحل به این صورت می باشد.

  1. از یک جایگزین شخص ثالث استفاده کنید

در حالی که ویندوز مجموعه ای از گزینه ها را برای محافظت از فایل ها و پوشه های شما ارائه می دهد، اگر به دنبال ویژگی های پیشرفته تر هستید، همیشه می توانید یک ابزار شخص ثالث را نیز نصب کنید.

محافظت از پوشه در ویندوز 10
محافظت از پوشه در ویندوز 10

تعداد زیادی جایگزین پولی و رایگان آنلاین برای شما وجود دارد. مورد علاقه ما Folder Protector است، ابزاری که امکان محافظت از فایل ها / پوشه ها را با استفاده از رمز های عبور فردی فراهم می کند. هنگامی که پوشه مورد نظر قفل شد، می توانید از خود ابزار و فایل اجرایی داخل پوشه محافظت شده برای باز کردن قفل آن استفاده کنید. این ابزار رایگان است، اما اگر می‌خواهید به ویژگی‌ های برتر این برنامه نیز دسترسی داشته باشید، می‌توانید آن را به نسخه Pro ارتقا دهید.

Download: Folder Protector (Free, subscription available)

پوشه های ویندوز خود را قفل کنید تا داده های خود را ایمن نگه دارید

با توضیحات ساده ی ارائه شده در بالا، می توانید یکی یا هر سه گزینه را انتخاب کنید. مهم نیست که کدام را انتخاب می کنید، با استفاده از این گزینه ها و روش ها شما مطمئن می شوید که اسناد حساس شما تحت یک لایه حفاظتی اضافی که به طور پیش فرض در رایانه شما فعال نیست، ایمن هستند.

گاهی اوقات، تنها چیزی که لازم است قفل رمز عبور برای جلوگیری از سرقت اطلاعات مهم شما است. این به همان اندازه که در دنیای واقعی صدق می کند در دنیای مجازی نیز صدق می کند. و این به شما بستگی دارد که رایانه خود را با بهترین ابزار های امنیتی برای رایانه، ضد گلوله کنید.

 

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس