استفاده از ربات خدماتی در دوران کرونا

در حالی که جهان با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، ربات خدماتی به عنوان ابزاری در مبارزه با ویروس و رفع نیازهای اجتماعی ظاهر شده‌اند.

69
0

در حالی که جوامع در سراسر جهان با پاندمی ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، ربات‌های خدماتی به عنوان ابزاری قدرتمند در مبارزه با ویروس و رفع نیازهای اجتماعی ظاهر شده‌اند. ربات‌های ضدعفونی کننده که با استفاده از نور ماورابنفش، مسئول ضد عفونی بیمارستان‌ها و هواپیماها هستند، ربات‌های زایمان برای انجام زایمان‌های بدون تماس و حتی ربات‌های آواتار که به جای انسان‌ها حضور می‌یابند. ژاپن مدت‌هاست که سازنده‌ی اصلی ربات‌های صنعتی و خدماتی است و پاندمی اخیر باعث سرعت بخشیدن به توسعه ربات‌ها به عنوان یک سرویس (RaaS) شده است که هم می‌تواند توانایی‌های انسان را گسترش دهد و هم میزان کارهای خسته کننده و تکراری را برای انسان‌ها کاهش دهد یا از بین ببرد. در ادامه شما را با استفاده از ربات خدماتی در دوران کرونا آشنا می‌کنیم.

ربات خدماتی برای درمان احساس تنهایی

استفاده ربات خدماتی

ربات‌های آواتار که گاهی به عنوان ربات‌های حضور نیز شناخته می‌شوند، نوعی از ربات‌های خدماتی هستند که به کاربران امکان می‌دهد از راه دور ماشین‌های تعاملی را به کار بیندازند و حضور خود را در یک مکان دور از دسترس طرح ریزی کنند. Ory Laboratories، یک شرکت نوپای رباتیک در توکیو، در حال ساخت ربات‌های آواتار است که نه تنها برای کسانی که در طول بیماری پاندمی از خانه کار می‌کنند مناسب است، بلکه برای افرادی که دارای شرایط جسمی و بیماری مزمن هستند، مانع از ترک خانه یا مرکز مراقبتی می‌شوند. OriHime Biz یک روبات ارتباطی رومیزی است که از طریق تلفن‌های هوشمند، تبلت یا رایانه شخصی کار می‌کند. OriHime با قد تقریبی ۲۰ سانتی متر و مجهز به دوربین، میکروفون و بلندگو، از طراحی زیبا و ساده‌ای برخوردار است و می‌تواند سر و بازوهای خود را حرکت دهد. کودکان دارای نقص جسمی از OriHime برای حضور در کلاس استفاده کرده‌اند. در یک نمونه، معلمی که از بیماری آمیوتروفیک اسکلروز جانبی (ALS) رنج می‌برد، از این ربات برای شرکت در مراسم فارغ التحصیلی دانشجویانش استفاده کرد.

پاندمی و احساس تنهایی

استفاده از ربات خدماتی در کرونا

یوکی آکی، مدیر COO و بنیانگذار آزمایشگاه‌های Ory، می‌گوید: “از زمان وقوع پاندمی، OriHime به طور فزاینده‌ای برای برنامه‌های فاصله اجتماعی مانند کاربرانی که می‌خواهند به صورت آواتار در کنفرانس‌ها شرکت کنند، مورد استفاده قرار گرفته است. ” همچنین برای استقبال از بیماران COVID-19 در حال بهبودی در هتلی در استان کاناگاوا استفاده شده است. “

پیشینه‌ی یوکی علاقه او را به رباتیک آواتار افزایش می‌دهد. در دوران دانشجویی، وی به بیماری سل مبتلا شد و دیگر قادر به حضور در مدرسه نبود و این تجربه او را بسیار تنها کرد. یوکی در مسابقه‌ی علوم و مهندسی ژاپن (JSEC)، موفق به کسب یک جایزه شد و با برنده جایزه دیگر یوشیفوجی کنتارو، که اکنون مدیر عامل شرکت Ory  است، ملاقات کرد. یوکی در مورد ایده خود برای گسترش توانایی‌های انسانی از طریق روبات‌ها به او گفت، آن‌ها پس از ساخت نمونه اولیه به عنوان دانشجویان دانشگاه، آزمایشگاه‌های Ory را در سال ۲۰۱۲ تأسیس کردند.

یوکی می‌گوید: “من می‌خواستم مسئله تنهایی را حل کنم. معلوم شد ابزار مورد نظر برای انجام این مأموریت یک ربات است و همچنین می‌تواند چیزی کاملا متفاوت باشد.”

وضعیت فعلی این استارتاپ

از ربات خدماتی در دوران کرونا

این استارتاپ اکنون بیش از ۲۰ کارمند، دو نوع ربات خدماتی و یک سرویس دارد. علاوه برOriHime Biz ،OriHime D یک ربات متحرک که دارای قد ۱۲۰ سانتی متر، تقریباً به اندازه یک دانش آموز دبستانی است. توسط کاربران از راه دور کنترل می‌شود و می‌تواند اشیایی مانند سینی و نوشیدنی را حمل کند. در عین حال، چشم OriHime یک وسیله ارتباطی ردیابی چشم برای کاربرانی مانند بیماران ALS که فقط می‌توانند چشم‌ها، انگشتان یا سایر اعضای بدن خود را حرکت دهند، مناسب است. از این ربات می‌توان برای برقراری ارتباط با افراد یا کار با روباتی مانند OriHime استفاده کرد. یوکی می‌گوید: ” از OriHime D می‌توان به عنوان پیشخدمت آواتار در کافه‌ها استفاده کرد و با کنترل آن کاربران می‌توانند تجربه کار در صنعت خدمات را تجربه کنند.”

آزمایشگاه‌های اوری با بخشی از دولت دانمارک همکاری کرده است تا ربات‌هایی را برای استفاده‌ی کودکانی که در خانه یا در بیمارستان بستری هستند، فراهم کند. این شرکت در حال حاضر در گسترش استفاده از آواتارهای خود متمرکز است و مایل است با دیگر شرکای خارج از کشور همکاری کند. یوکی می‌گوید: “ما تا سال ۲۰۵۰ می‌خواهیم ربات‌هایی برای مراقبت به عنوان پرستار داشته باشیم، برای مثال آواتارهایی با کنترل چشم که می‌توانند به افراد در مراقبت از خود در سنین پیری کمک کنند.” “شما می‌توانید از طریق ربات خود در جلسات مدرسه شرکت کنید. ما دنیای آینده‌ای را تصور می‌کنیم که در آن ربات‌های آواتار، توسعه یافته خود شما هستند و به شما کمک می‌کنند تا بر محدودیت‌های فیزیکی بدن غلبه کنید.”

ربات خدماتی سرآشپز

ربات خدماتی آشپز

 

یکی دیگر از استارت آپ‌های رباتیک توکیو که انتظار افزایش تقاضا، حتی در طی پاندمی اخیر را دارد، Connected Robotics است. این استارت آپ در سال ۲۰۱۴ تاسیس شده است و یک بازار کم مصرف اما بالقوه عظیم را هدف قرار داده است: تهیه غذای خودکار، به ویژه برای غذاهای ژاپنی. اولین ربات آن OctoChef است، ماشینی که می‌تواند تا ۹۶ تاکوایاکی، یک میان وعده ژاپنی متشکل از اختاپوس خرد شده و سایر مواد موجود در مقداری خمیر را آماده کند. OctoChef می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی، بینایی کامپیوتری و بازوی ربات همکار، آن‌ها را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه تکان بدهد.

نیاز صنعت ژاپن به ربات

ربات خدماتی در دوران کرونا

مدیر عامل و موسس Sawanobori Tetsuya می گوید: “صنعت ژاپن به کارگران بیشتری احتیاج دارد اما بازار کار در حال کاهش و پیر شدن است. ما می‌خواهیم با ساخت ربات خدماتی که می‌توانند مشاغل سخت پخت و پز را انجام دهد، ساعات طولانی را روی یک خوراک پز با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد کار کنند، به انسان‌ها کمک کنیم.” ساوانوبوری در خانواده‌ای از رستوران داران متولد شد و از کودکی آرزو داشت رستوران خود را داشته باشد. او همچنین به رباتیک و علوم کامپیوتر علاقه‌مند شد و در دانشگاه در این رشته‌ها تحصیل کرد. او با کسب جایزه برتر در Startup Weekend Robotics، و پیوستن به برنامه Kirin Accelerator، با حمایت مالی Kirin Holdings، ابتکار عمل را بدست گرفت. شرکت Connected Robotics به سرعت تا سال ۲۰۲۰ تعدادی دستگاه OctoChef را در اطراف ژاپن نصب کرده است. در اوایل سال جاری، ربات دیگری را به بازار عرضه کرد که می‌تواند رشته فرنگی soba درست کند. طبق گفته این شرکت، رستوران‌هایی که این دستگاه را اجاره می‌کنند می‌توانند ۵۰٪ در هزینه‌های کار برای پخت رشته سوبا صرفه جویی کنند.

ساوانوبوری می‌گوید: “ماشین‌های ما به عنوان ربات‌های مشارکتی که در کنار مردم کار می‌کنند، می‌توانند در عین انطباق و انعطاف‌پذیری، حرکت‌های آسان و راحت و بی دردسری داشته باشند. این موارد بخصوص در فضاهای محدود مانند آشپزخانه‌های رستوران بسیار مهم است. با فناوری کنترل و بینایی کامپیوتری، می‌توانیم به ماشین‌های نرم و روان دست یابیم که می‌توانند به انجام کار کمک کنند. “

ربات‌های بیش‌تر مرتبط با غذا

ربات خدماتی آشپز غذا

 

شرکت Connected Robotics تعداد دیگری از ربات‌های مرتبط با غذا را تولید کرده‌اند، از جمله دستگاهی که بستنی سرو می‌کند، دیگری که غذاهای سرخ شده را غالباً در فروشگاه‌های ژاپنی فروخته می‌شود و دیگری که بیکن و تخم مرغ را برای صبحانه می‌پزد. این شرکت برای برنامه J-Startup دولت ژاپن انتخاب شد، این برنامه استارت آپ‌های امیدوار کننده در ژاپن را نشان می‌دهد و بیش از ۹۵۰ میلیون ین (۹/۱ میلیون دلار) از سرمایه گذاران از جمله Global Brain، صندوق نوآوری سونی و ۵۰۰ استارت آپ ژاپن جذب کرده است.

Connected Robotics می‌خواهند ربات‌ها کارهایی بیش از تهیه غذا در آشپزخانه انجام دهند. این شرکت برای مقابله با کار بارگیری و تخلیه ماشین‌های ظرفشویی با سازمان توسعه انرژی و فناوری نوین مورد حمایت دولت (NEDO) همکاری می‌کند. بر اساس این پروژه، یک بازوی ربات به شستن ظروف کمک می‌کند و آن‌ها را درون ماشین ظرفشویی قرار می‌دهد و بازوی دیگر ظروف تمیز را جدا می‌کند. این شرکت قصد دارد دستگاه خود را در بهار سال آینده راه اندازی کند، بخشی از این هدف این است که طی دو سال آینده ۱۰۰ سیستم ربات در ژاپن نصب شود. همچنین می‌خواهد در خارج از کشور به مناطقی مانند جنوب شرقی آسیا شعبه‌هایی تاسیس کند.

ساوانوبوری می‌گوید: “من فکر می‌کنم ما می‌توانیم در سطح جهانی رقابت کنیم زیرا گرچه برخی از ربات‌ها می‌توانند همبرگر، اسپاگتی یا پیتزا درست کنند، اما تاکنون هیچ شرکت دیگری ربات‌هایی برای تهیه غذاهای ژاپنی تولید نکرده است. ما می‌خواهیم ضمن نمایش فناوری‌ها و نقاط قوت منحصر به فرد خود، فرهنگ ژاپنی را گسترش دهیم.”

حال که با استفاده از ربات خدماتی در دوران کرونا بیش‌تر آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سیات اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس