10عدد از بدترین ویروس های کامپیوتری تاریخ

80
0
بدترین ویروس های کامپیوتری

ویروس رایانه ای: این دو کلمه فوراً ما را غرق ترس می کنند – و دلیل خوبی هم دارد. از دهه 1980، ویروس ها همه چیز را از صندوق ورودی ما گرفته تا تأسیسات صنعتی را ویران کرده اند. در حالی که امنیت سایبری بهبود یافته است، آسیب های وارد شده توسط ویروس ها در طول تاریخ یادآور این است که این اشکالات چه کاری می توانند انجام دهند.

شاید این مطالب هم برای شما جالب باشند:

یک بدافزار جدید اندرویدی در این اپلیکیشن‌ها مخفی شده است

بهترین نرم افزارهای آنتی ویروس در سال 2021

تصور کنید: سال 1986 است، و پیامی را در رایانه شخصی ویندوز خود مشاهده می کنید که می گوید رایانه شما به ویروس آلوده شده است. برای رفع این وضعیت، به شما دستور داده شده که با برادران بسیت و امجد فاروق علوی تماس بگیرید. در آن لحظه، همانطور که تلفن خود را برمی دارید و شروع به شماره گیری می کنید، بلافاصله از دزدی دریایی نرم افزار برادران پشیمان می شوید.

این ویروس با نام Brain، اولین ویروس رایانه شخصی شناخته می شد. از نظر فنی برای محافظت از نرم افزار ساخته شده است. با این حال، نیت خوب دوام نیاورد. به زودی، ویروس ها ماهیت مخربی داشتند که منجر به میلیاردها دلار خسارت، سرقت هویت، سخت افزار خراب شد… این لیست ادامه دارد.

میلیون ها ویروس از زمان Brain در سال 1986 وجود داشته است. با این حال، برخی از آنها به طور قابل توجهی بدتر از دیگران بوده اند.

بدترین ویروس های کامپیوتری: Melissa – 1999

در سال 1999، ویروس های کامپیوتری هنوز یک مفهوم نسبتا جدید بودند. با این حال، ویروس ملیسا، که به عنوان سریع ترین ویروس در حال رشد آن زمان شناخته می شود، به سرعت آنها را به عنوان یک نگرانی رو به رشد برای همه برجسته کرد.

همه چیز از آنجا شروع شد که مردی به نام دیوید لی اسمیت از یک حساب AOL برای آپلود فایلی در اینترنت استفاده کرد که پس از دانلود، نسخه های اولیه مایکروسافت ورد را ربود. اگر کاربر مایکروسافت اوت لوک هم داشته باشد، ویروس خود را از طریق ایمیل به 50 نفر برتر در دفترچه آدرس کاربر ارسال می کند.

در حالی که ممکن است آنقدرها هم مهم به نظر نرسد، اما همینطور بود. به گفته FBI، بسیاری از سرورهای ایمیل شرکتی و دولتی بیش از حد بارگذاری شده و مجبور به تعطیلی شدند. علاوه بر این، ترافیک اینترنت تا حدی کاهش یافت.

این ویروس پایان خوشی داشت. چند ماه پس از محکومیت دیوید لی اسمیت به دلیل جرمش، FBI بخش سایبری خود را توسعه داد، که هنوز جرایم سایبری را تا به امروز بررسی می کند.

بدترین ویروس های کامپیوتری: ILOVEYOU – 2000

چه کسی نمی خواهد یک نامه عاشقانه در صندوق ورودی خود پیدا کند؟ متأسفانه، بسیاری از رومئوها و ژولیت ها در سال 2000 پس از کلیک بر روی چیزی که شبیه نامه عاشقانه در Microsoft Outlook بود قربانی یک ویروس شدند.

ویروس ILOVEYOU (در آن زمان با نام Love Bug شناخته می شد) از نظر فنی یک کرم بود و به عنوان یک ایمیل به ظاهر بی گناه شروع شد. خط موضوع، “ILOVEYOU”، کاربران ایمیل را به کلیک کردن می کشاند. در داخل، یک فایل متنی با عنوان “LETTER-LOVE-FOR-YOU.TXT.VBS” منتظر بود.

به عنوان یک ویروس، هیچ مداخله انسانی دیگری برای ادامه حرکت ILOVEYOU لازم نبود. در نتیجه، میلیون ها کامپیوتر تنها در عرض چند روز آلوده شدند.

Code Red – 2001

یکی از شوم‌ترین ویروس‌های موجود در لیست ما، Code Red در سال 2001 کنترل IT شرکت را گرفت. در واقع، بسیاری آن را اولین حمله شدید به یک سیستم شرکتی می‌دانند.

ویروس Code Red به‌طور خاص سیستم‌هایی را که از سرویس‌های اطلاعات اینترنتی مایکروسافت (IIS) برای سرور ویندوز استفاده می‌کنند، هدف قرار می‌دهد. همانطور که در بولتن امنیتی مایکروسافت توضیح داده شده است، مهاجم می تواند از یک بافر علامت نخورده استفاده کند، یک جلسه سرور ایجاد کند، یک سرریز بافر انجام دهد و کد را روی سرور وب اجرا کند.

نتیجه؟ وب سایت های مهم «به http://www.worm.com خوش آمدید! هک شده توسط چینی ها!” و دیگرویروس ها همچنین عامل حملات خطرناک انکار سرویس (DoS) بود.

اما آن نام شوم؟ این نوشیدنی از نوشیدنی الهام گرفته شده بود که کارکنان امنیتی وقتی کرم را یافتند می‌نوشیدند: Mountain Dew Code Red.

نیمدا تنها چند ماه پس از Code Red و مدت کوتاهی پس از حملات 11 سپتامبر که ما را در شوک فرو برد، حمله کرد. به عنوان یک ویروس، Nimda شبیه ILOVEYOU و Code Red بود که خودش را تکرار می کرد.

با این حال، Nimda به ویژه آسیب‌رسان بود زیرا می‌توانست به روش‌های مختلف از جمله از طریق ایمیل و وب‌سایت‌های در معرض خطر پخش شود. نیمدا سیستم عامل ویندوز را تحت تاثیر قرار داد و توانست فایل های سیستم را تغییر دهد و حتی حساب های مهمان ایجاد کند.

به دلیل Nimda، میلیون‌ها ماشین آلوده شدند و بسیاری از شرکت‌های بزرگ مجبور شدند شبکه‌ها و عملیات خود را تعطیل کنند. هزینه واقعی نیمدا هنوز به طور کامل برآورد نشده است. اما وقتی می گوییم زیاد است به ما اعتماد کنید.

بدترین ویروس های کامپیوتری: Sobig – 2003

در حالی که باز کردن یک ایمیل ممکن است منجر به عفونت نشود، پیوست های ایمیل کاملاً یک کرم دیگر هستند (جناسی در نظر گرفته شده). باز کردن پیوست‌های عجیب و غریب از آدرس‌های ایمیلی که نمی‌شناسید، یک نه بزرگ است. و در حالی که امروزه بسیاری از کاربران ایمیل این را می دانند، در سال 2003 همه چیز متفاوت بود.

ویروس Sobig میلیون ها کامپیوتر مایکروسافت را از طریق ایمیل آلوده کرد. تهدید با موضوعی مانند «جزئیات» یا «متشکرم!» به صندوق ورودی شما می‌رسد. و در داخل، یک پیوست وجود دارد که فقط یک کلیک التماس می کند.

وقتی روی آن کلیک می‌شود، Sobig کامپیوتر را آلوده می‌کند، آدرس‌های ایمیل دیگر را در فایل‌های کامپیوتری مختلف جستجو می‌کند و سپس با ارسال خود به آن آدرس‌ها، به سرعت تکثیر می‌شود.

بدتر از آن، Sobig چندین گونه داشت، از جمله A، B، C، D، E و F. نوع “F” بدترین نوع گروه بود. در آگوست سال 2003، گزارش شد که از هر 17 ایمیل، یکی کپی از ویروس Sobig.F است.

با توجه به قابلیت های انتشار، Sobig شبکه های سراسر جهان را تحت الشعاع قرار داد و میلیاردها دلار خسارت به بار آورد.

Mydoom – 2004

“من فقط کارم را انجام می دهم، هیچ چیز شخصی نیست، متاسفم.”

این پیام ایمیلی بود که توسط ویروس ایمیل Mydoom فرستاده شد که اولین بار در سال 2004 کشف شد. Mydoom به سرعت تبدیل به سریعترین ویروس ایمیل در تاریخ شد. در واقع همچنان این عنوان را حفظ کرده است.

مشابه Sobig و سایر ویروسهای موجود در این لیست، Mydoom عمدتاً از طریق پیوست‌های ایمیل منتشر شد. اگر پیوست باز می شد، ویروس خود را به آدرس های ایمیل دیگری که در دفترچه آدرس کاربر یا سایر فایل های محلی یافت می شود ارسال می کرد.

رشد سریع Mydoom باعث کاهش ترافیک اینترنت در سراسر جهان شد. در آن زمان، گزارش شد که برخی از وب سایت ها 8 تا 10 درصد کمتر از میانگین زمان پاسخگویی را تجربه می کنند. Mydoom همچنین پشت حملات متعدد DoS و DDoS از جمله حملات علیه ایالات متحده و کره جنوبی بود.

بدترین ویروس های کامپیوتری: Zeus – 2007

زئوس که به نام Zbot نیز شناخته می شود، یک بدافزار تروجان است که مایکروسافت ویندوز را آلوده می کند. این بدافزار معمولاً اطلاعات مالی یا بانکی را هدف قرار می دهد. اولین مشاهده زئوس در سال 2007 بود، زمانی که این بدافزار در حال سرقت اطلاعات از وزارت حمل و نقل ایالات متحده بود.

زئوس با توسعه یک بات نت کار می کند، که شبکه ای از کامپیوترهای کنترل از راه دور یا ربات هایی است که توسط بدافزار آلوده شده اند. در نتیجه، یک مهاجم می تواند چندین کامپیوتر را به طور همزمان کنترل کند. زئوس اغلب پس از کلیک بر روی لینک مخرب در ایمیل یا دانلود یک فایل آلوده، کامپیوتر را آلوده می کند.

چرا زئوس اینقدر خطرناک است؟ به عنوان مثال، بدافزار می تواند از keylogging برای گرفتن اطلاعات حساس مانند رمزهای عبور بانکی آنلاین استفاده کند. در واقع، در سال 2010، اف‌بی‌آی یک حلقه جنایت را که از تروجان زئوس برای سرقت حدود 70 میلیون دلار از قربانیانش استفاده می‌کرد، منهدم کرد.

Stuxnet – 2010

استاکس نت در سال 2010 به عنوان اولین ویروس که برای هدف قرار دادن سیستم های کنترل صنعتی ساخته شد، سرفصل خبرها شد. این ویروس آسیب فیزیکی به تاسیسات هسته ای ایران، به ویژه سانتریفیوژها وارد کرد. چگونه؟ با بهره برداری از آسیب پذیری های موجود در ویندوز برای دسترسی به نرم افزار مورد استفاده برای کنترل تجهیزات صنعتی.

Stuxnet همچنین از این نظر منحصر به فرد بود که این ویروس برای اولین بار با استفاده از درایوهای USB آلوده به رایانه ها معرفی شد. بله، درایوهای USB فیزیکی. حتی در حال حاضر، استاکس نت به عنوان اولین سلاح سایبری جهان مورد استقبال قرار می گیرد.

PoisonIvy – 2011

PoisonIvy بیش از ایجاد خارش در قربانیان خود انجام می دهد. PoisonIvy که به عنوان یک تروجان درب پشتی یا تروجان دسترسی از راه دور (RAT) شناخته می شود، برای دسترسی به رایانه قربانی استفاده می شود. در حالی که PoisonIvy یک ویروس نیست، بلکه یک نوع بدافزار است، با این وجود سزاوار جایگاهی در لیست ما است.

PoisonIvy اولین بار در سال 2005 شناسایی شد. با این حال، یکی از قابل توجه ترین حملات با استفاده از تروجان در سال 2011 رخ داد. معروف به حملات هک Nitro، PoisonIvy برای سرقت اطلاعات حیاتی از تولید کنندگان مواد شیمیایی، سازمان های دولتی و سایر سازمان ها استفاده شد.

PoisonIvy خطرناک است زیرا عوامل تهدید می توانند به رایانه برای keylogging، گرفتن صفحه نمایش و موارد دیگر دسترسی داشته باشند. این تروجان همچنین برای سرقت رمزهای عبور و سایر اطلاعات شخصی مهم استفاده می شود.

بدترین ویروس های کامپیوتری: WannaCry – 2017

بدترین ویروس های کامپیوتری
بدترین ویروس های کامپیوتری

حمله باج افزار WannaCry در می 2017 انجام شد. هدف ساده بود: گروگان نگه داشتن فایل های کاربر و دریافت پول به بیت کوین.

حمله WannaCry از یک هک فاش شده به نام EternalBlue برای دسترسی به رایانه های دارای ویندوز مایکروسافت استفاده کرد. پس از ورود، WannaCry داده های رایانه را رمزگذاری می کند. سپس، کاربران پیامی را مشاهده می‌کنند که خواستار پرداخت بیت کوین برای انتشار فایل‌هایشان است.

متأسفانه، WannaCry قربانیان خود را داشت. در سال 2017، خسارات وارده به میلیاردها تخمین زده شد. حتی امروزه، WannaCry هنوز وجود دارد و اهمیت محافظت از خود را در برابر باج افزارها برجسته می کند.

ویروس کامپیوتری زنده و سالم است

با پیشرفت فناوری، کار مجرمان سایبری نیز پیشرفت می کند. اگرچه ممکن است سال‌های ذکر شده در بالا را ببینید و این تصور را داشته باشید که ویروس‌ها متعلق به گذشته هستند، اما این نمی‌تواند دور از واقعیت باشد.

تهدیدهای جدی مانند باج افزار زنده و زنده هستند. بهترین کاری که می توانید انجام دهید؟ از خودت محافظت کن حتی ابتدایی ترین اقدامات امنیتی می تواند به جلوگیری از آلوده شدن دستگاه های شما توسط ویروس ها کمک کند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس