بررسی 6 دلیل که لینوکس به آنتی ویروس نیاز ندارد | لینوکس و آنی ویروس

55
0
لینوکس به آنتی ویروس نیاز ندارد

لینوکس نسبت به سایر سیستم عامل ها از امنیت بیشتری برخوردار است. اما این تنها دلیلی نیست که ممکن است هنگام استفاده از لینوکس به آنتی ویروس یا فایروال نیاز نداشته باشید. در این مقاله به بررسی دلایلی می پردازیم که نشان می دهد لینوکس به آنتی ویروس نیاز ندارد.

آیا لینوکس به آنتی ویروس نیاز ندارد

لینوکس آسیب ناپذیر نیست. در واقع، این یکی از رایج ترین افسانه های امنیت سایبری است که کاربران لینوکس را با مشکل مواجه می کند. این باور باعث می شود که به راحتی گارد خود را پایین بیاورید، و زمانی که گارد شما پایین است، به احتمال زیاد با مشت های کشنده مواجه خواهید شد.

اما فقط به این دلیل که لینوکس حفره های امنیتی دارد به این معنی نیست که به نرم افزار آنتی ویروس یا فایروال نیاز دارید. در حالی که ممکن است تصمیم بگیرید به هر حال یکی را نصب کنید – و هیچ ایرادی در این کار وجود ندارد – در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا ممکن است آنطور که فکر می کنید مفید نباشد.

چرا لینوکس به آنتی ویروس نیاز ندارد؟

بیایید به دلایل عدم نیاز به نرم افزار آنتی ویروس در لینوکس نگاه کنیم.

  1. بدافزار(Malware) برای دسکتاپ های لینوکس نادر است

از آنجایی که لینوکس کم محبوب ترین سیستم عامل دسکتاپ است و کاربران لینوکس تمایل دارند که گروهی با فناوری آشنا باشند، سایر سیستم عامل ها حفره های امنیتی آسان تری برای بهره برداری دارند و حمله به لینوکس به سادگی سودآور نیست.

البته بدافزار لینوکس وجود دارد. گفتن در غیر این صورت ساده لوحانه و نادرست خواهد بود. با این حال، به اندازه سایر سیستم عامل ها مشکل بزرگی نیست و تقریباً هیچ شانسی وجود ندارد که با آن مواجه شوید (مگر اینکه محتوای نامناسب را مشاهده کنید یا از سایت های نامعتبر تورنت کنید).

  1. نصب نرم افزار در لینوکس ایمن تر است

به نحوه نصب نرم افزار بر روی رایانه خود فکر کنید. در ویندوز و مک، کاربران اغلب فایل‌های نصب‌کننده EXE، MSI و DMG را دانلود می‌کنند که درخواست دسترسی در سطح سیستم را دارند تا تغییرات نصب لازم را انجام دهند. این یک راه اصلی برای حملات بدافزار است. یک اشتباه، یک ترفند، و شما طعمه.

اما لینوکس متفاوت است. فایل های نصب کننده وجود دارند اما غیر متعارف هستنداکثر کاربران تنها به مدیران بسته مانند APT و YUM متکی هستند. تا زمانی که مخازن قابل اعتماد را نگه دارید، خطر ابتلا به بدافزار تقریباً صفر است. این خطر زمانی افزایش می‌یابد که شروع به بازی با PPAهای مبهم و موارد مشابه کنید.

  1. لینوکس از خود در برابر بدافزار محافظت می کند
لینوکس به آنتی ویروس نیاز ندارد
لینوکس به آنتی ویروس نیاز ندارد

ساختار بنیادی لینوکس دسترسی ریشه‌ای را برای بدافزارها دشوار می‌کند، و حتی اگر در نهایت به ویروس یا تروجان(Trojan) مبتلا شوید، آسیب واقعی به سیستم وارد می‌شود. این به دلیل نحوه عملکرد مجوزها در لینوکس است.

هر فایل در لینوکس دارای سه تنظیمات مجوز است:

1.صاحب فایل با این فایل چه کاری می تواند انجام دهد؟

2.گروه مالک فایل با این فایل چه کاری می تواند انجام دهد؟

3. بقیه چه کاری می توانند با این فایل انجام دهند؟

اگر یک ویروس به طور فرضی سیستم شما را آلوده کند، احتمالاً تحت حساب محلی شما اجرا می شود و بنابراین به اقدامات کاربر شما محدود می شود. حساب‌های کاربری محلی نمی‌توانند برای فایل‌های «ریشه» در سطح سیستم کاری انجام دهند، بنابراین بدافزار به دام می‌افتد و مهار می‌شود (با فرض اینکه به طور تصادفی بدافزار را با «sudo» اجرا نکنید).

  1. اثربخشی آنتی ویروس مشکوک است
لینوکس به آنتی ویروس نیاز ندارد
لینوکس به آنتی ویروس نیاز ندارد

فرض کنید روزی یک بدافزار جدید وجود دارد که دسکتاپ لینوکس را هدف قرار می دهد. از یک سوء استفاده امنیتی که قبلاً دیده نشده است استفاده می کند و به سیستم شما راه می یابد. قبل از اینکه حتی بتوانید متوجه شوید، بدافزار داده‌های شما را خراب می‌کند و شما را متعجب می‌کند که برای جلوگیری از آن چه کاری می‌توانید انجام دهید.

آیا آنتی ویروس در اینجا به شما کمک می کرد؟ احتمالا نه.

به طور کلی، نرم افزار آنتی ویروس همیشه یک قدم از ویروس ها عقب تر است. نمی‌تواند از شما در برابر تهدیداتی محافظت کند که متوجه نمی‌شود، به این معنی که توسعه‌دهندگان آنتی‌ویروس طبق تعریف واکنش ‌پذیر هستند. این احتمال وجود دارد که قبل از اینکه آنتی ویروس بفهمد چگونه با آن مقابله کند، توسط بدافزار مورد حمله قرار خواهید گرفت.

و آیا می دانستید که کلاینت های آنتی ویروس لینوکس در درجه اول بدافزار ویندوز را اسکن می کنند؟ برخی آلودگی های لینوکس را پیدا می‌کنند، اما عمدتاً فایل‌ها را از آلودگی‌های ویندوز پاک می‌کنند تا از طریق انتقال فایل، آن بدافزار را به رایانه‌های دیگر یا دوستان و خانواده خود منتقل نکنید.

  1. عادات امنیتی هوشمند اغلب در لینوکس کافی است

برخی از شناخته شده ترین بردارهای حمله در لینوکس، برنامه هایی از منابع ناشناخته، تورنت ها، وب سایت های مبهم و غیره هستند. اینها برخی از منابع بسیار اساسی هستند که می توانید به راحتی از طریق بهترین شیوه ها از آنها اجتناب کنید.

اما اینها تنها نیستند. سایر بردارهای بالقوه بدافزار شامل فایل‌های PDF، افزونه‌ها و افزونه‌های قدیمی، برنامه‌های متقابل پلتفرمی که به‌ندرت به‌روزرسانی می‌شوند و موارد دیگر هستند. درایوهای USB همچنین می توانند بدافزار پنهان را حمل کنند.

همه اینها را باید بگوییم: اگر بردارهای حمله احتمالی را حذف کنید، از قسمت‌های سایه‌دار وب خودداری کنید، از درایوهای USB سرگردان دوری کنید، عادات امنیتی بد را کنار بگذارید و عادات امنیتی خوبی ایجاد کنید، پس از نرم‌افزار آنتی‌ویروس سود زیادی نخواهید داشت.

چرا لینوکس به فایروال نیاز ندارد؟

لینوکس به آنتی ویروس نیاز ندارد
لینوکس به آنتی ویروس نیاز ندارد

نگران نباشید. این پاسخ بسیار کوتاهتر است.

فایروال صرفاً فیلتری است که تعیین می‌کند کدام بسته‌های شبکه (یعنی داده‌ها) می‌توانند از اینترنت وارد رایانه شما شوند و کدامیک می‌توانند رایانه شما را به اینترنت بسپارند. عمدتاً برای اجازه دادن و یا غیرمجاز کردن اتصالات ورودی استفاده می‌شود. اتصالات خروجی به ندرت فیلتر می شوند.

برای اکثر کاربران دسکتاپ لینوکس، فایروال ها غیر ضروری هستند.

تنها زمانی که به فایروال نیاز دارید این است که نوعی برنامه سرور را روی سیستم خود اجرا کنید. این می تواند یک وب سرور، سرور ایمیل، سرور بازی و غیره باشد. در این حالت، فایروال اتصالات ورودی را به پورت های خاصی محدود می کند و مطمئن می شود که آنها فقط می توانند با برنامه سرور مناسب تعامل داشته باشند.

اگر هیچ برنامه سروری را اجرا نمی کنید، فایروال هیچ سودی ندارد. اگر هیچ سروری در حال اجرا نیست، سیستم شما به اتصالات ورودی گوش نمی دهد و اگر به اتصالات ورودی گوش نمی دهد، هیچ کس نمی تواند متصل شود.

اکثر دسکتاپ های لینوکس برنامه های سرور صفر را از جعبه اجرا می کنند. باز هم، فعال کردن فایروال در دستگاه لینوکس شما ضرری ندارد. ما در برابر آن توصیه نمی کنیم. تنها چیزی که می گوییم این است که می توانید بدون آنتی ویروس یا فایروال در لینوکس زندگی کنید.

نکاتی برای به حداکثر رساندن امنیت در لینوکس

با وجود همه این دلایل برای نصب نکردن نرم افزار آنتی ویروس، ممکن است بخواهید به هر حال این کار را انجام دهید و این خوب است. حتی اگر هرگز به یک بدافزار آلوده نشوید، اینطور نیست که با داشتن آنتی ویروس در دسترس چیزی از دست داده باشید. ایمن بودن بهتر از متاسف بودن است، درست است؟ به هر حال، لینوکس آنقدرها که بسیاری فکر می کنند امن نیست.

مانند هر نرم افزار دیگری در لینوکس، چندین برنامه آنتی ویروس وجود دارد که می توانید آنها را به صورت رایگان نصب و آزمایش کنید.

منبع : makeuseof

 

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس