بررسی risiOS در لینوکس

103
0
بررسی risiOS در لینوکس

هدف risiOS این است که استفاده از فدورا را برای همه آسان کند. در اینجا همه چیز هایی که باید در مورد آن بدانید برای شما آورده شده است. در این پست به بررسی risiOS در لینوکس می پردازیم.

Fedora Workstation تبدیل به یک نسخه آسان برای استفاده و پشتیبانی از لینوکس شده است. اگر فقط یک سیستم عامل برای رایانه خود می خواهید که برخی از بهترین نرم افزارهای رایگان و منبع باز را به شما نشان دهد، فدورا لینوکس یک توصیه مناسب است.

اما مناطقی وجود دارد که کاربران جدید ممکن است با اصطکاک مواجه شوند. چرا برخی از فایل های ویدئویی بارگذاری نمی شوند؟ همه برنامه ها کجا هستند؟ risiOS یک توزیع جایگزین مبتنی بر فدورا است که بیشتر این مسائل را برای شما برطرف می کند. برای برخی، این باعث می ‌شود که risiOS توصیه آسان ‌تری باشد.

بررسی risiOS در لینوکس

risiOS یک توزیع نسبتاً جوان است که مبتنی بر لینوکس فدورا است. این پروژه در شمال غربی اقیانوس آرام آمریکا متولد شد و وب سایت risiOS را به عنوان یک سیستم عامل مبتنی بر سیاتل که می توانید به آن اعتماد کنید، توصیف می کند.

به طور خلاصه، risiOS از دسکتاپ GNOME با زیربنای فدورا استفاده می کند تا تجربه ای بسیار قابل تنظیم را ارائه دهد که راه اندازی آن با حداقل دانش فنی آسان است.

پشتیبانی از قالب ‌بندی و برنامه‌ های افزودنی داخلی است. یک «فروشگاه» برای نسخه‌ های برنامه ‌های وب نرم‌افزار وجود دارد که به‌طور بومی برای لینوکس در دسترس نیست. اسکریپت ‌هایی وجود دارند که می ‌توانند بهینه ‌سازی ‌های مرتبط با بازی را در دستگاه شما ایجاد کنند، بدون اینکه نیازی به جستجوی Reddit یا ProtonDB برای کشف این ترفند ها داشته باشید. بسیاری از کار هایی که ممکن است بلافاصله پس از نصب فدورا انجام دهید برای شما انجام شده است.

به یک معنا، risiOS همان کاری را که اوبونتو برای دبیان و بعداً لینوکس مینت برای اوبونتو انجام داد، برای فدورا انجام می ‌دهد. هر کدام توزیع پایه را انتخاب کردند و ویژگی‌ هایی اضافه کردند که استفاده از آن را برای افراد بدون دانش فنی خاص آسان‌ تر می ‌کرد. اما مانند اوبونتو و لینوکس مینت، نیازی نیست که یک تازه وارد باشید تا از آنچه که risiOS گنجانده شده است بدانید.

دانلود: risiOS

risiWelcome: The Welcome Screen

بررسی risiOS در لینوکس
بررسی risiOS در لینوکس

اکثر کاربران Windows، macOS و ChromeOS به سادگی از سیستم عامل ارائه شده با دستگاه خود استفاده می کنند. احتمالاً هیچ مفهومی از سیستم عامل به عنوان چیزی جدا از سخت افزار ندارند.

در مقابل، اکثر افرادی که از لینوکس استفاده می کنند، خودشان آن را نصب کرده اند. آنها در حال تغییر از سیستم عامل قبلی هستند. و اغلب کسی در فروشگاه، مدرسه یا خانه وجود ندارد که نحوه استفاده از آن را به آنها آموزش دهد. در نتیجه، لینوکس باید خود به مردم نحوه استفاده از آن را بیاموزد. اینجاست که ابزاری مانند risiWelcome وارد می شود.

risiWelcome بسیاری از مشکلاتی را که ممکن است در نصب فدورا لینوکس وانیلی با آن مواجه شوید، حل می کند. risiWelcome می‌تواند مخزن Flathub را اضافه کند، بنابراین پیدا کردن اپلیکیشن ‌های جدید بدون نیاز به دانستن Flathub یا Flatpak آسان ‌تر است. می ‌تواند RPM Fusion را اضافه کند و به شما امکان دسترسی به برنامه ‌ها و کدک‌ های چند رسانه‌ ای اضافی را می ‌دهد که پروژه فدورا به طور قانونی نمی ‌تواند آنها را ارسال کند.

risiWelcome همچنین بسته‌ های برنامه ‌ای را ارائه می ‌دهد، یک مزیت برای افرادی که به دنبال استفاده از لینوکس برای انجام یک کار خاص هستند اما نمی ‌دانند چه برنامه ‌هایی برای این کار خوب هستند. بسته‌ هایی برای تولید صدا، طراحی گرافیک، تولید ویدیو، بازی و غیره وجود دارد.

ایجاد برنامه های وب با مدیر برنامه های وب

بررسی risiOS در لینوکس
بررسی risiOS در لینوکس

لینوکس به اندازه سیستم عامل های تجاری که بسیاری از مردم به آن عادت دارند پایدار و قابل استفاده است، اما بسیاری از برنامه های مشابه را ندارد. بسیاری از شرکت ‌ها، کاملاً صادقانه، هیچ فایده ‌ای در ساخت نسخه ‌های لینوکس نرم ‌افزار نمی ‌بینند.

با این حال، این روزها بسیاری از برنامه ها به عنوان برنامه های وب در دسترس هستند که شما از آنها در مرورگر استفاده می کنید. برنامه ‌های وب راهی برای دسترسی به نرم‌ افزاری که می ‌خواهید از پلتفرم ‌های دیگر روی دسکتاپ لینوکس شما فراهم می ‌کنند. با این حال، اکثر توزیع‌ های لینوکس چنین نرم ‌افزاری را به ‌راحتی در دسترس قرار نمی‌ دهند، زیرا باید خودتان برنامه‌ های وب را با استفاده از برنامه‌ ای مانند GNOME Web ایجاد کنید.

Web App Manager برنامه ای است که از پروژه Linux Mint متولد شده است، اما risiOS فورک پروژه خود را فراهم می کند. Web App Manager یک راه آسان برای ایجاد برنامه وب خود از هر وب سایت و انتخاب یک نماد مناسب ارائه می دهد.

در نسخه risiOS، برای مرور بسیاری از برنامه‌ های وب از قبل موجود، می‌ توانید روی دکمه «store» نیز کلیک کنید. به عنوان مثال، اگر GIMP را دوست ندارید، یک برنامه وب مانند Photopea ممکن است ویرایشگر تصویر باشد که به شما امکان می دهد گردش کار عکاسی خود را به لینوکس منتقل کنید.

دسکتاپ خود را با risiTweaks سفارشی کنید

بررسی risiOS در لینوکس
بررسی risiOS در لینوکس

risiOS به غیر از کاغذ دیواری روشن و پر جنب و جوش آن، تفاوت چندانی با فدورا خارج از جعبه ندارد. اما یک تم اضافی از قبل نصب شده است، تم adw-gtk3 که باعث می ‌شود برنامه ‌های قدیمی ظاهری مشابه برنامه‌ های جدید تر ساخته شده با GTK 4 و libadwaita داشته باشند.

برای طرح زمینه واضح تر، برنامه risiTweaks وجود دارد. در اینجا می توانید رنگ های تاکیدی را تغییر دهید، این ویژگی در برخی از محیط های دسکتاپ لینوکس دیگر وجود دارد اما هنوز در GNOME تعبیه نشده است. همچنین می توانید تم نماد ها و تم های مکان نما را نیز تغییر دهید. به علاوه می توانید فونت های خود را تغییر دهید.

در اینجا می‌توانید گزینه‌ های اضافی ماوس و صفحه‌کلید را که در برنامه تنظیمات اصلی وجود ندارند، تنظیم کنید. و می توانید رفتار پنجره را تنظیم کنید. این تجربه با آنچه در GNOME Tweaks می ‌بینید قابل مقایسه است.

risiTweaks همچنین ابزار داخلی شما برای مدیریت برنامه‌ های افزودنی گنوم است. اما اگر می‌ خواهید به منطقه‌ ای بروید که در سایر توزیع ‌های مبتنی بر GNOME رایج نیست، به برگه risiScript بروید.

risiScript

بررسی risiOS در لینوکس
بررسی risiOS در لینوکس

risiScript نام خاص خود را دارد، اما ابزار جداگانه ای نیست. risiScript که در داخل برنامه risiTweaks یافت می‌ شود، راه‌ های خودکاری برای نصب نرم ‌افزاری در اختیار شما قرار می ‌دهد که نمی ‌توانید در مخازن نرم ‌افزار فدورا یا، حداقل نه به‌ طور رسمی، در Flathub پیدا کنید.

اسکریپت های پیش فرض روی مرورگر های وب تمرکز می کنند. اسکریپت هایی برای نصب Brave، Google Chrome، Microsoft Edge، Opera و Vivaldi وجود دارد. این کار شما را از زحمت رفتن به هر یک از وب ‌سایت ‌های فردی آن‌ ها و جستجوی دانلود در قالبی که احتمالاً برای تازه‌ واردان لینوکس بیگانه است، نجات می ‌دهد.

risiOS برای چه کسانی مناسب است؟

اگر قبلاً از لینوکس استفاده نکرده‌اید، risiOS مکان بدی برای شروع نیست. خیلی دست گرفتن برای شما انجام شده است. فقط بدانید که اگر با مشکلی مواجه شدید که به هیچ یک از برنامه‌ هایی که در بالا توضیح داده شد، نامرتبط است، ممکن است مجبور شوید به جای risiOS، باگ ‌ها و راه‌ حل ‌های مربوط به فدورا را جستجو کنید.

اگر فدورا را دوست دارید اما به سهام گنوم علاقه خاصی ندارید یا از فقدان نرم افزار اختصاصی ناامید می شوید، risiOS گام بعدی منطقی است. شما می توانید بدون فدا کردن تمام چیزهایی که در مورد فدورا دوست دارید به آنچه می خواهید برسید.

امیدواریم با مطالعه ی این مقاله توانسته باشید اطلاعات مد نظر خود را به دست آورده باشید.

شما می توانید با مطالعه ی دیگر مقالات ما در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس