تفاوت اصلی بین رد دد ردمپشن و جی تی ای

148
0
تفاوت اصلی بین رد دد ردمپشن و جی تی ای

فرنچایز Grand Theft Auto به طور قابل توجهی قدیمی‌تر از Red Dead Redemption است، بنابراین اگرچه شباهت‌هایی با هم دارند، اما هنوز هم بسیار متفاوت هستند. در ادامه با اول نیوز همراه باشید تا به تفاوت اصلی بین رد دد ردمپشن و جی تی ای بپردازیم.

استودیوی Rockstar Games یک توسعه دهنده با سابقه طولانی و غنی است. اکثر بازی‌های آن‌ها جزو بزرگترین عناوین سال‌های مربوطه خود هستند و محبوبیت این شرکت با گذشت زمان همچنان به شدت رو به افزایش است. Red Dead Redemption و Grand Theft Auto با هر نسخه‌ی جدید به فروش فوق العاده قوی در زمان اندک عادت کرده‌اند. اما واضح است که این سازنده از تعداد انگشت شماری از فرنچایزهای مطرح خود مانند Bully ،Max Payne و LA Noire غافل شده است. تا اطمینان حاصل کند که فقط دو مورد از آن‌ها در زمینه‌ی فروش، داستان سرایی، ارائه و واقع گرایی پیشروان هنرصنعت باشند.

با تغییر تمرکز، مقایسه این دو فرنچایز بسیار آسان‌تر شده است. Red Dead Redemption و Grand Theft Auto به مثابه نان و کره‌ برای Rockstar هستند، و از آنجایی که هر دو دنیایی جهان‌باز دارند و بر توسعه شخصیت‌ها و داستان‌گویی سینمایی تاکید زیادی می‌کنند، به راحتی می‌توان به شباهت‌های جزئی آن‌ها اشاره کرد. اما تفاوت‌ها به اندازه شباهت‌ها آشکار است، و بازیکنانی وجود دارند که یکی را به شدت دوست دارند، در حالی که به نظر می‌رسد هرگز از دیگری لذت نمی‌برند.

تفاوت اصلی بین رد دد ردمپشن و جی تی ای

مجموعه‌ی Red Dead Redemption درباره داستان است

در حالی که فرنچایز Grand Theft Auto از همان ابتدا شامل یک روایت بوده است، داستان سرایی در Red Dead Redemption همیشه یک سطح بالاتر بوده است. داستان لعنتی جان مارستون و روایت زندگی آرتور مورگان برخی از بهترین داستان‌های تاریخ هنرصنعت بازی و حتی سرگرمی هستند که هر دوی آن‌ها به طور یکپارچه در کنار هم قرار می‌گیرند تا تجربه‌ای وسترن را ایجاد کنند که شبیه هیچ‌کدام دیگر در فضای بازی‌های ویدیویی نیست. محیطی که هر بازی ارائه می‌دهد فعالیت‌های جانبی زیادی برای انجام دارد. فعالیت‌هایی که می‌توانند بازیکن را سرگرم کنند، اما به نظر می‌رسد که رویداد اصلی همیشه در رأس داستان است زیرا هر یک از مراحل به طور ناگهانی هنگام انجام به یک شیک و رویداد سینمایی ختم می‌شوند.

به نظر نمی‌رسد که این موضوع در مورد داستان سرایی Grand Theft Auto خیلی صدق کند. هر کدام از نسخه‌های جی تی ای شامل یک داستان هستند. و در Grand Theft Auto 5، داستان به گونه‌ای ارائه شده است که برای طرفداران سینما کاملاً ناآشنا نیست. اما این فرنچایز هنوز داستانی را ارائه نکرده است که واقعاً با هر چیز دیگری در حوزه بازی رقابت کند.

خط سیر اصلی در Grand Theft Auto همیشه به نظر کار جداگانه‌ای است که بازیکنان در صورت تمایل می‌توانند در کنار انجام ماموریت‌های جانبی و جمع آوری collectibles انجام دهند. درست برخلاف آنچه در Red Dead Redemption وجود دارد. در Red Dead Redemption، این داستان است که بیشترین احتمال را دارد که پس از پخش تیتراژ در بین بازیکنان باقی بماند و ماندگار شود، در حالی که در جی تی ای معمولاً لحظات غیرمترقبه و عجیب و غریب هستند که وقتی گیمر حواسش به داستان اصلی نیست در ذهن او ماندگار می‌شوند.

تفاوت اصلی بین رد دد ردمپشن و جی تی ای

تفسیر اجتماعی یا هجو سیاسی حاضر در جی تی ای

بازی Grand Theft Auto به شدت به چشم انداز اجتماعی-سیاسی فعلی جامعه‌ی آمریکا متکی است، زیرا همیشه تقلید از خود زندگی بوده است. بسیاری از لحظات کمدی یا افسرده‌کننده GTA به این دلیل ماندگار شده‌اند که وقایع بازی اتفاقاتی را که در دنیای واقعی رخ داده‌اند، هر چند به شیوه‌ای اغراق‌آمیزتر، را نشان می‌دهند. Grand Theft Auto 5 نمونه درخشانی از این موضوع است، زیرا لس سانتوس همان لس آنجلس امروزی و مردم ساکن در آن را به سخره می‌گیرد و Grand Theft Auto: Vice City تقلید آشکاری از میامی پر از مواد مخدر در دهه 1980 میلادی است.

جریان داشتن بازی Red Dead Redemption در غرب وحشی به این معنی است که نمی‌تواند به شدت بر تفسیرهای اجتماعی مدرن تکیه کند، اما خوب است که در برخی از مسائل تاریخی آن زمان مانند حق رای زنان و بقای بومیان آمریکا می‌پردازد. Grand Theft Auto با رسیدگی به مسائل اجتماعی احساس سنگینی بیشتری می‌کند، اما شاید نکته همین باشد. Red Dead Redemption فرنچایزی نیست که مانند Grand Theft Auto بر کمدی به عنوان ستون موفقیت خود متکی باشد، بنابراین طبیعتاً از نظر لحن و همچنین مدیریت وقایع دنیای واقعی متفاوت خواهد بود.

red dead

بازی Red Dead Redemption شخصیت دارد، GTA دارای فضاسازی است

مجموعه Grand Theft Auto دارای یک صف طولانی از قهرمانان بوده است که هر بار با نسخه‌ی جدید بر تعدادشان افزوده می‌شود، اما به نظر می‌رسد هیچ کدام به مانند شخصیت‌هایی همچون کریتوس، جوئل و الی، مستر چیف یا کلود استرایف متمایز نیستند. با این حال جان مارستون و آرتور مورگان کاملاً شایسته حضور در کنار شخصیت‌های فوق‌الذکر به‌عنوان بهترین‌های این هنرصنعت هستند، بنابراین واضح است که Red Dead Redemption تجربه‌ی شخصیت محورتر را در اولویت قرار می‌دهد. صعود تامی ورسیتی به قله Vice City لذت بخش است. اما سفر غالباً بی میل آرتور مورگان به سمت نور یا دست و پنجه نرم کردن دائمی مارستون با گذشته‌ای که پشت سر گذاشته، بسیار بهتر است. Red Dead Redemption را بازیکنانی دوست دارند که به یک قهرمان پیچیده در داستان نیاز دارند. اما GTA هنوز نتوانسته یکی از آن‌ها را ارائه دهد.

تنها جایی که Grand Theft Auto در آن برتری دارد، فضاسازی است. نیو آستین مانند یک کاسه گرد و غبار گرفته فاقد شخصیت است. و نیو هانوفر (و همچنین مناطق اطراف آن) زیبا و متنوع است. اما فاقد هر گونه هویت واقعی است. از آنجایی که فضاسازی GTA از مکان‌هایی الهام گرفته شده است که بازیکنان می‌توانند به آن‌ها سفر کنند، کاوش در آن‌ها بسیار سرگرم‌کننده است. فضاسازی بسیار مهمتر از شخصیت‌پردازی است، بنابراین Grand Theft Auto به یک قهرمان جذاب نیاز ندارد. شخصیت اصلی واقعی همان منطقه‌ای است که بازیکنان در حال کشف آن هستند.

gta red

اندک شباهت‌ها و انبوه تفاوت‌ها

هم Grand Theft Auto و هم Red Dead Redemption دارای جهان‌های باز و گسترده، دوربین سوم شخص، و کیفیت بصری و تولید خیره‌کننده هستند. در ظاهر، به راحتی می‌توان حدس زد که یکی کپی دیگری است، فقط در یک محیط متفاوت، اما این نمی‌تواند عین واقعیت باشد. تفاوت‌های مکانیکی، آهنگی و فلسفی بین این دو مجموعه‌ وجود دارد که باعث می‌شوند هر فرنچایز وجود و هویت خود را توجیه کند. Red Dead Redemption بازیکنانی را که می‌خواهند داستانی جذاب برایشان تعریف شود راضی می‌کند. و GTA برای کسانی که می‌خواهند داستان خود را با استفاده از ابزارهایی که بازی ارائه می‌کند بسازند، جذاب خواهد بود.

زمان نشان خواهد داد که آیا کار Rockstar Games در قربانی کردن آی‌پی‌های دیگر در جهت تمرکز روی این ۲ غول هنرصنعت درست بوده است یا خیر، اما چیزی که واضح است هر دو به نیازهای طیف مختلفی از عاشقان بازی‌های تک‌نفره پاسخ می‌دهند. شباهت‌ها مشهود هستند، اما تفاوت‌های بین Red Dead Redemption و Grand Theft Auto همان چیزی است که آن‌ها را عالی می‌کند، و همچنین باعث می‌شود که Rockstar همچنان یکی از محبوب‌ترین توسعه‌دهندگان در زمینه بازی باشد.

بازی Red Dead Redemption 2 هم‌اکنون برای کامپیوتر، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و گوگل استادیا در دسترس است. نظر شما در این خصوص چیست؟ تفاوت اصلی بین رد دد ردمپشن و جی تی ای در چیست؟ شما طرفدار کدام یک هستید؟ لطفاً دیدگاه‌های خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع

امتیاز این مطلب
رضا خلف چعباوی
نوشته شده توسط

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس