زنان تاثیرگذار در صنعت و فناوری

105
0
زنان تاثیرگذار در صنعت و فناوری

شاید تعجب کنید که مخترع بسیار از تکنولوژی ها و ابزارهایی که از آن ها استفاده می کنیم زنان بوده اند. زنان غالباً در تاریخچه فناوری در جایگاه دوم قرار می‌گیرند، اما حقیقت این است که آنها به اندازه مردان بازیگران کلیدی عرصه فناوری بوده‌اند. امروزه برآوردها نشان می دهد که زنان 26.7 درصد (یا کمتر) از صنعت را تشکیل می دهند.  زنان تاثیرگذار در صنعت و فناوری را بیشتر بشناسید.

زنان در مسیر فناوری

به عنوان مثال لیلیان مولر گیلبرت، یک مادر، روانشناس و مهندس صنایع آمریکایی بود که اولین استاد زن مهندسی در پوردو و در سال 1921 اولین زنی بود که به عضویت آکادمی ملی مهندسی انتخاب شد. کار او به توسعه روانشناسی صنعتی و سازمانی (علم رفتار انسان در محیط کار) کمک کرد و پایه و اساس مفاهیم مدیریت مدرن امروزی مانند ارگونومی، تعادل کار/زندگی و موقعیت شغلی است.

زنان تاثیرگذار در صنعت و فناوری
زنان تاثیرگذار در صنعت و فناوری

ادیت کلارک در سال 1922 اولین مهندس برق زن شد، اما ده سال قبل او به عنوان یک رایانه انسانی در AT&T کار می کرد. او محاسبات ریاضی طولانی و خسته کننده ای را در کنار سایر زنان انجام می داد.

او بعداً در جنرال الکتریک بر رایانه‌ها نظارت داشت و در آن زمان ماشین حساب کلارک را اختراع کرد، یک ماشین حساب گرافیکی که معادلات خطی را ده برابر سریع‌تر از روش‌های قبلی حل می‌کرد. این فناوری در اصل برای ارسال برق از طریق خطوط انتقال برق استفاده می شد.

او بعداً در حرفه خود روی طراحی و ساخت سدهای برق آبی کار کرد. تخصص او به توسعه توربین هایی که امروز در سدHoover انرژی آبی تولید می کنند کمک کرد.

زنانی که زندگی مدرن ما را شکل می دهند

استفاده ما از کامپیوترهای مدرن مدیون بسیاری از زنان است. در حالی که بسیاری از آنها در تاریخ گم شده اند، برخی دیگر نیز در سطح جهانی برای کارشان شناخته شده اند.

گریس موری هاپر معلم ریاضیات و فیزیک قبل از جنگ جهانی دوم به نیروی دریایی ایالات متحده که به WAVES نیز معروف است، پیوست. در آنجا او وظیفه برنامه‌نویسی رایانه مارک I هاروارد که به عنوان ماشین حساب کنترل توالی خودکار نیز شناخته می‌شود، بر عهده داشت تا به ارتش کمک کند مسیر موشک‌ها را محاسبه کند، مین‌روب‌ها را کالیبره کند و جداول برد برای تفنگ‌های جدید ایجاد کند.

او همچنین اصطلاح “باگ” را برای اشاره به مشکلات کامپیوتری هنگامی که تیمش یک پروانه را در داخل یکی از دستگاه ها پیدا کرد، ابداع کرد.

هاپر بعداً روی تیمی کار کرد که اولین رایانه تمام الکترونیکی در مقیاس بزرگ را توسعه داد و اولین کامپایلر زبان رایانه را ایجاد کرد. ایتریشن آن کامپایلر به زبان برنامه نویسی COBOL منجر شد که در نهایت به پرکاربردترین زبان کامپیوتری در سراسر جهان تبدیل شد.

برنامه‌های COBOL هنوز بر روی برخی از سیستم‌عامل‌های مدرن اجرا می‌شوند و اساس زبان های شی‌گرا را تشکیل می‌دهند که توسط شرکت‌هایی مانند IBM و فوجیتسو استفاده می‌شوند.

رادیا پرلمن لقب “مادر اینترنت” را دارد. او پروتکل Spanning tree (STP) را اختراع کرد که برای عملکرد پل های شبکه ضروری است. ایده های نوآورانه او برای سازماندهی شبکه ها و نحوه انتقال داده ها ضروری است. اخیراً او STP را ایجاد کرد که گاهی اوقات “اینترنت قابل مسیریابی” نامیده می شود.

استاندارد اینترنت می تواند چندین مسیر و پل های مسیریابی را پشتیبانی کند که برای رشد و توسعه مداوم اینترنت ضروری است. او به دلیل کارش در مسیریابی اینترنت و پروتکل های پل زدن به عضویت آکادمی ملی مهندسی انتخاب شد و در حال حاضر دارای بیش از 100 اختراع و جوایز مربوط به علوم کامپیوتر است.

آینده تکنولوژی با زنان

فقط این کافی نیست که برای الهام گرفتن به گذشته نگاه کنید. گاهی اوقات شما فقط باید الگویی باشید که دیگران را تشویق کند. این سه زن انقلاب‌های کوچکی را ایجاد کردند که امروزه به زنان دیگر انگیزه کار در حوزه تکنولوژی را می دهد.

زنان تاثیرگذار در صنعت و فناوری
زنان تاثیرگذار در صنعت و فناوری

کیمبرلی برایانت یک مهندس موفق است که دیگران را در نقش های رهبری فنی برای شرکت های Fortune 100 رهبری کرده است. او همچنین بنیانگذار و مدیر Black Girls CODE بود، سازمانی که به معرفی دختران رنگین پوست با فناوری و برنامه نویسی کامپیوتر کمک می کند.

او زمانی که نتوانست برای دخترش جایی برای یادگیری برنامه نویسی کامپیوتر پیدا کند، این سازمان را ایجاد کرد. Black Girls CODE برای از بین بردن شکاف دیجیتالی تلاش می کند و به طور همزمان به شکاف جنسیتی رایج در صنعت فناوری می پردازد که کمتر از 22٪ زنان و تنها 3٪ زنان رنگین پوست را شامل می شود.

ماریا کلاو یک دانشمند برجسته کامپیوتر است که یکی از حامیان اصلی زنان در زمینه STEM است. کلاو که در حال حاضر رئیس کالج هاروی ماد بود، قبلاً رئیس مهندسی و استاد علوم کامپیوتر در پرینستون و سایر دانشگاه‌ها بود.

او برای افزایش مشارکت زنان در زمینه فناوری کار و تلاش زیادی می کند. یکی از کارهای او Phoenix Quest یک بازی ماجراجویی کامپیوتری ریاضی است برای کودکان 8 تا 13 ساله طراحی شده است.

او در سال 1990 کمیسیون انجمن تحقیقات محاسباتی در مورد وضعیت زنان را تأسیس کرد. حمایت بی وقفه او از زنان منجر به برکناری او از هیئت مدیره مایکروسافت پس از شش سال خدمت شد، اما این امر مانع از ادامه استخدام و حفظ زنان بیشتر در زمینه علوم رایانه نشد.

او به کمک های تحقیقاتی خود به ریاضیات و علوم کامپیوتر در زمینه هایی مانند تعامل انسان و رایانه، مولتی مدیا تعاملی برای آموزش ریاضیات و مسائل جنسیتی در فناوری اطلاعات ادامه می دهد.

زنان تاثیرگذار در صنعت و فناوری
زنان تاثیرگذار در صنعت و فناوری

رشما ساوجانی یک وکیل مالی و نویسنده ماهر است که تفاوت جنسیتی را در حوزه علوم رایانه دید و تصمیم گرفت به دختران کمک کند تا فرصت‌های ارائه شده در این زمینه را درک کنند. او شرکت Girls Who Code سازمانی با ماموریت کاهش شکاف جنسیتی در فناوری را تأسیس کرد.

Girls Who Code در تلاش برای جلوگیری از کاهش فعالیت زنان در مشاغل علوم کامپیوتر است و در سال 1995 به 37 درصد رسید اما اکنون در 22 درصد قرار دارد.

این سازمان با روش های مشارکتی مختلف در تلاش است تا شکاف جنسیتی در مشاغل فنی را تا سال 2030 به کمترین میزان خود برساند. نکته قابل توجه این است که نیمی از دخترانی که سازمان به آنها خدمات می‌دهد از گروه‌هایی هستند که از لحاظ تاریخی در حوزه فناوری کمتر حضور داشته اند و شامل سیاه‌پوستان، لاتینکس و افراد کم درآمد می شود.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس