مهمترین رویداد های فناوری در ماه مارس در طول تاریخ

44
0
رویداد های فناوری

اولین ماه بهار تعدادی از مهم ترین تاریخ ها را در تاریخ فناوری در خود جای داده است. کارهایی که روزانه انجام می‌دهیم، از برقراری تماس تلفنی، گشت و گذار در اینترنت، میکروبلاگینگ و موارد دیگر، همه  آنها به ماه مارس بازمی‌گردد. در این مقاله، مهمترین رویداد های فناوری در ماه مارس در طول تاریخ را بررسی می‌کنیم.

رویداد های فناوری در ماه مارس در طول تاریخ

10 مارس 1876: اولین تماس تلفنی موفق

رویداد های فناوری
رویداد های فناوری

امروز ما تماس های تلفنی را امری بدیهی می دانیم. اما 150 سال پیش، این فناوری انقلابی بود و تعداد کمی از مردم درک می کردند که چگونه می تواند جهان را تغییر دهد. الکساندر گراهام بل و دستیارش توماس واتسون تقریباً سه سال این فناوری را توسعه دادند. اولین کلماتی که در یک تماس تلفنی گفته شد توسط خود بل بود: آقای واتسون، بیا اینجا، می خواهم شما را ببینم.

این تلفن اولین حضور عمومی خود را در فیلادلفیا در نمایشگاه بین المللی صد ساله در ژوئن 1876 انجام داد. پدرو دوم امپراتور برزیل و دانشمند بریتانیایی ویلیام تامسون متوجه این اختراع شدند و تلفن مدال طلای تجهیزات الکتریکی را از آن خود کرد. این جایزه باعث شهرت جهانی الکساندر گراهام بل شد.

بل موفقیت خود در نمایشگاه را به یک امپراتوری تجاری تبدیل کرد. در سال 1877، بل و پدر همسرش گاردینر گرین هابارد، شرکت تلفن بل را تأسیس کردند که امروزه ما آن را با نام AT&T می شناسیم.

اما بل هنوز ایده هایی داشت که در حال تغییر جهان بودند. بل پس از تلفن، فوتوفن و فلزیاب را ساخت. فتوفن به عنوان پایه ای برای آنچه که ما اکنون فیبر نوری می نامیم عمل کرد. فلزیاب یک اختراع تصادفی بود که از ناامیدی او برای نجات جان رئیس جمهور ایالات متحده، جیمز آ. گارفیلد James A. Garfield، پس از اینکه پزشکان نتوانستند گلوله یک قاتل را در بدن رئیس جمهور پیدا کنند، به وجود آمد.

12 مارس 1989: شبکه جهانی وب متولد شد

تیم برنرز لی در سال 1989 وب جهانی را به عنوان یک سیستم اشتراک گذاری اطلاعات برای دانشگاه ها و مؤسسات علمی در سرن توسعه دادند. این ایده از ناامیدی او از یادگیری برنامه مدیریت داده های مختلف برای سازمان های مختلف متولد شد.

تحقق جاه طلبی او نیازمند فناوری های پیشگامی مانند HTML، HTTP و URL ها بود. این بلوک های سازنده وب به دانشمندان و محققان اجازه می داد تا به داده ها از هر سیستمی دسترسی داشته باشند. پس از دو سال توسعه، سرن اولین وبسایت را راه‌اندازی کرد و اولین مرورگر وب، WorldWideWeb را برای عموم در ۶ اوت ۱۹۹۱ منتشر کرد.

رشد وب در ابتدا کند بود. تا پایان سال 1992، وب تنها ده سایت داشت. یک سال بعد، تنها 130 مورد وجود داشت. تا اینکه در سال 1993، زمانی که CERN نرم افزار شبکه جهانی وب را در اختیار عموم قرار داد، علاقه به این فناوری افزایش یافت. در سال 1994، وب به بیش از 27000 سایت رسید و رشد هرگز متوقف نشد. امروزه، جهان به دو میلیارد وبسایت نزدیک شده است.

15 مارس 1985: اولین دامنه اینترنتی ثبت شد

رویداد های فناوری
رویداد های فناوری

روزی که آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته (ARPA، بعدها DARPA) دامنه هایی را برای ثبت در سال 1985 باز کرد، Symbolics Computer Corporation اولین شرکتی بود که از Symbolics.com خارج شد. این شرکت از این وبسایت برای فروش رایانه های تخصصی با زبان برنامه نویسی مبهم Lisp استفاده کرد. نمادها در ابتدا برای توسعه هوش مصنوعی بودند اما بعداً آنها را برای استفاده های دیگر تطبیق دادند.

Symbolics اولین شرکتی بود که ثبت نام کرد، آنها عجله ای در دامنه ها ایجاد نکردند. تا پایان سال 1986، تنها ده موسسه دامنه ثبت کردند. تا دهه بعد، با معرفی شبکه جهانی وب، عموم مردم قدرت اینترنت را درک کردند.

متأسفانه، شرکت اصلی Symbolics در سال 1996 منحل شد. یک شرکت جدید، همچنین به نام Symbolics، جای آن را گرفت. این شرکت جدید به فروش سیستم عامل کمتر شناخته شده Genera که توسط سلف خود ساخته شده بود، ادامه داد. در سال 2006، این شرکت کد منبع Lisp را به عنوان نرم افزار رایگان و متن باز منتشر کرد.

در آگوست 2009، سرمایه گذار و مجموعه دار آرون میستد، Symbolics.com را خریداری کرد. امروزه او آن را به عنوان یک صفحه تبلیغاتی شخصی و موزه اینترنتی اداره می کند. با این حال، می‌توانید نسخه بایگانی شده وبسایت اصلی را بررسی کنید.

21 مارس 2006: اولین توییت ارسال شد

افسانه سیلیکون ولی و بنیانگذار توییتر، جک دورسی، اولین توییت جهان را منتشر کرد. پست متواضع چنین بود: “در حال راه اندازی توییتر خود هستم.” این شرکت که توسط شرکت پادکست Odeo توسعه داده شد، از نمونه اولیه توییتر به عنوان یک سرویس پیام رسانی داخلی تا زمان انتشار عمومی آن در جولای 2006 استفاده کرد.

رشد توییتر در ابتدا کند بود. اما زمانی که South by Southwest آن را به طور برجسته در سال 2007 معرفی کرد، شتاب بیشتری گرفت. در طول کنفرانس، تعداد توییت ها در روز سه برابر شد. رشد سریع به وجود آمد. تا پایان سال 2008، کاربران بیش از 100 میلیون توییت در هر سه ماهه ارسال می کردند. تا اوایل سال 2010، بیش از 50 میلیون توییت در روز منتشر می شد.

از زمان راه اندازی، کاربران توییتر به 330 میلیون کاربر فعال ماهانه افزایش یافته است و چهارمین وبسایت پربازدید در سراسر جهان شد. همچنین خدماتی برای شرکت ها، افراد مشهور، دولت ها و همه افراد دیگر برای برقراری ارتباط با مردم، مشارکت در گفتگوهای سیاسی و فرهنگی و حفظ ارتباط با خانواده و دوستان، ارائه می‌دهد.

در سال ۲۰۲۱، دورسی این توییت تاریخی را به عنوان یک توکن غیرقابل تعویض (NFT) به تاجر مالزیایی سینا استاوی به مبلغ ۲.۹ میلیون دلار فروخت. دورسی درآمد حاصل را به امور خیریه اهدا کرد.

24 مارس 2001: اپل سیستم عامل Mac OS X را معرفی کرد

رویداد های فناوری
رویداد های فناوری

سال 1997 برای اپل یک نقطه افت بود. پس از یک سری تولیدات متوسط، کاهش ضریب نفوذ در بازار و ناکامی در ایجاد جانشینی برای سیستم عامل قدیمی خود، این شرکت به ورشکستگی نزدیک شد. برای به دست آوردن یک سیستم عامل نسل بعدی، اپل شرکت نرم افزاری NeXT را خریداری کرد. Next هم یک سیستم عامل به نام NeXTSTEP را ارائه کرد و هم بنیانگذار اپل، استیو جابز را به شرکت بازگرداند.

بازگشت جابز و انتصاب او به مدیرعاملی اولین قدم برای اصلاح مسیر اپل بود. زمانی که مهندسان NeXTSTEP را به Mac OS X بازطراحی کردند، جابز وضعیت مالی شرکت را تثبیت کرد، پروژه های شکست خورده را خاتمه داد و محصولات جدیدی را عرضه کرد که زمینه را برای عصر جدیدی در اپل فراهم کرد. هنگامی که این شرکت Mac OS X را در سال 2001 منتشر کرد، قبلاً iMac، Power Mac G4 و iBook را معرفی کرده بود. همه آنها از سال 2002 سیستم عامل جدید را اجرا می کردند.

Mac OS X جان تازه ای به خط کامپیوتر مکینتاش دمید. یادگار در حال مرگ دهه 1980 شروع به بازیابی جایگاه خود در دنیای فناوری کرد. امروزه، با بیش از 100 میلیون مک در حال استفاده، Mac OS X (با نام تجاری macOS در سال 2016) پس از ویندوز، دومین سیستم عامل دسکتاپ پرکاربرد در جهان است.

25 مارس 1995: اولین نمایش ویکی

وارد کانینگهام اولین وبسایت قابل ویرایش توسط کاربر را راه اندازی کرد: WikiWikiWeb. او از سال 1994 نرم افزار ویکی را به عنوان راهی برای برنامه نویسان شرکتش برای به اشتراک گذاشتن ایده ها توسعه داده بود. ایده پایگاه داده با منبع جمعی که برای عموم باز باشد، اینترنت را متحول کرد. نه تنها WikiWikiWeb رشد تصاعدی را تجربه کرد، بلکه مشارکت گسترده به اصلاحات و نوآوری هایی انجامید که به ویکی کمک کرد تا شکلی را که امروز می‌شناسیم به خود بگیرند.

در سال های اولیه این فناوری، ویکی حوزه برنامه نویسان رایانه باقی ماند. ویکی‌پدیا اکنون اولین جایی است که بسیاری از مردم برای دریافت اطلاعات در مورد هر موضوعی به آن مراجعه می کنند. امروزه ویکی پدیا پنجمین وبسایت برتر جهان است.

ازدیاد سایت های ویکی که اینترنت را فراگرفته‌اند در موضوعات مختلف، از سفر گرفته تا راهنما ها، کتاب ها، لغت نامه ها، بازی ها، زندگی نامه ها و موارد دیگر متفاوت است. بسیاری از شرکت ها دارای ویکی های داخلی به عنوان راهی برای یافتن و به اشتراک گذاری سریع اطلاعات توسط کارمندان هستند. به عنوان گواهی بر دوام اختراع کانینگهام، ویکی اصلی هنوز فعال است. با این حال، او مجبور شد در سال 2014 پس از موجی از خرابکاری ها، آن را در حالت فقط خواندنی قرار دهد.

منبع : reviewgeek

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس