موزه هنر اسلامی قطر 2022 : بهترین موزه قطر بالاخره بازگشایی شد

51
0
موزه هنر اسلامی قطر 2022

موزه هنرهای اسلامی قطر که توسط معمار برنده جایزه پریتزکر I.M. Pei طراحی شده است دارای مجموعه ای هیجان انگیز از کتاب های اسلامی، سرامیک، کارهای چوبی، شیشه و مینا کاری و بسیاری از اقلام جذاب دیگر است. موزه هنرهای اسلامی از سال 2021 به دلیل بازسازی بسته شده است و به زودی از اکتبر 2022 و درست در زمان جام جهانی 2022 به روی عموم باز خواهد شد. در این خبر به بررسی و معرفی موزه هنر اسلامی قطر 2022 می پردازیم.

موزه هنر اسلامی قطر 2022

موزه هنر اسلامی قطر 2022
موزه هنر اسلامی قطر 2022

موزه هنرهای اسلامی برای اولین بار در سال 2008 افتتاح شد و از آن زمان به دلیل مجموعه پویای هنر اسلامی که 1300 سال را در بر می گیرد، مورد توجه قرار گرفته است. این موزه شاهکارهای قرن هفتم تا نوزدهم را جمع‌آوری، حفظ و به نمایش گذاشته است و مجموعه‌های ارزشمند زیادی مانند کتاب‌های اولیه اسلامی، سرامیک، شیشه، مینیاتور، عاج، خط عربی، جواهرات، کارهای فلزی، منسوجات و کارهای چوبی را در خود جای داده است.

موزه هنرهای اسلامی قطر در اکتبر امسال بازگشایی می‌شود تا گالری‌های دائمی خود را که برای کشف سنت‌های بزرگ صنایع دستی اسلامی بازسازی شده‌اند، مجدداً نصب کند. گالری های موزه بر اساس مضامین تاریخی و فرهنگی، جغرافیا و دوره ها طبقه بندی می شوند.

بازدیدکنندگان همچنین می توانند انتظار دیدن بیش از 1000 شی را داشته باشند که آثار هنری تازه به دست آمده و هرگز دیده نشده اند. با طراحی مجدد، موزه تجربه جذاب، در دسترس و آموزشی بیشتری خواهد داشت. بازگشایی موزه مربوط به «Qatar Creates» است، یک کمپین ملی در تمام طول سال با هدف تجلیل از تنوع هنر و فعالیت‌های فرهنگی در سراسر کشور.

موزه معماری هنر اسلامی:

موزه هنرهای اسلامی در قطرتوسط معمار برنده جایزه پریتزکربا رنگ و بوی متعارف اسلامی در معماری موزه طراحی شده است. الهام بخش طراحی موزه، فواره وضو(سبیل) از مسجد احمد ابت تولون در قرن سیزدهم در مصر بود.

یک ساختمان اصلی پنج طبقه و بال آموزش دو طبقه در سراسر یک حیاط مرکزی به هم متصل شده اند. همچنین یک دهلیز گنبدی به ارتفاع 164 فوت وجود دارد که از نمای بیرونی توسط دیوارهای یک برج مرکزی پنهان شده است. این سازه در عمق 195 فوتی کرنیش دوحه در دریا قرار دارد و از مواد ظریفی مانند سنگ آهک Magny و Chamesson از فرانسه، گرانیت Jet Mist از ایالات متحده و فولاد ضد زنگ از آلمان ساخته شده است.

این گالری ها توسط ژان میشل ویلموت از پاریس طراحی شده است که مبلمان سفارشی موزه را با الهام از سبک معماری I.M. Pei طراحی کرده است. بیشتر اتاق‌های نمایشگاه دارای کیس‌ها و نورپردازی ویژه‌ای برای محافظت از آثار باستانی شکننده هستند.

مجموعه های جدید موزه هنرهای اسلامی

موزه در حال حاضر مجموعه‌ای از شاهکارهای بین‌المللی را در گالری‌هایی نگهداری می‌کند که یک دهلیز گنبدی پنج طبقه را احاطه کرده‌اند، اما به زودی مجموعه‌ای از مجموعه‌ها و نمایشگاه‌های جدید را برای بازگشایی خود اضافه خواهد کرد:

– بیش از 1000 شی، آثار هنری تازه به دست آمده و دیده نشده هستند.

– بخش جدیدی که اسلام را در آسیای جنوب شرقی نشان می دهد به بررسی روابط بین فرهنگ ها و اندیشه های مختلف در سراسر جهان اسلام میپردازد.  

– نمایشگاه «بغداد: لذت چشم» (26 اکتبر تا 25 فوریه) این شهر تأثیرگذار و میراث آن را معرفی می کند.

– فضای داخلی چوبی جدید و بازسازی شده اتاق دمشق (قرن 19) جنبه های مختلف زندگی عثمانی را برجسته می کند.

بازدیدکنندگان همچنین یک فضای جدید اختصاص داده شده به ساخت موزه و یک گالری همه جانبه برای آنها پیدا خواهند کرد تا در مورد آنچه که الهام گرفته از معماری آن هستند اطلاعات بیشتری کسب کنند. آثار با ارزش موزه، از جمله ملیله فرانچتی، قرآن آبی، گردنبند بنارس، گلدان کاوور و نسخه خطی رامایانا، در گالری اول در مور دوم قرار خواهند گرفت.

مکان موزه هنرهای اسلامی:

موزه هنر اسلامی که در پارک MIA در انتهای جنوبی خلیج دوحه قرار دارد، یک موزه ساحلی در قطر است.

ساعات کار موزه هنرهای اسلامی:

موزه هنرهای اسلامی قطر (MIA) در حال حاضر به دلیل بازسازی بسته است و پس از پروژه ارتقاء و تعمیرات اساسی در گالری‌های مجموعه دائمی آن، در 5 اکتبر 2022 بازگشایی خواهد شد. با این حال، مرکز آموزش برای عموم باز است و رویدادهای آموزشی و سایر برنامه‌ها را میزبانی می‌کند.

بلیط موزه هنرهای اسلامی:

ورود به موزه هنرهای اسلامی قطر نیاز به یک بلیط معتبر دارد که می توان آن را به صورت آنلاین خریداری کرد و تنها برای یک بار ورود در تاریخ پذیرش مجاز است. بازدیدکنندگان برای دسترسی از 1 اکتبر تا 31 دسامبر 2022 به بسته های بلیط ویژه نیاز دارند.

بازدیدکنندگان می‌توانند در طول جام جهانی 2022 قطر، «یک مجوز» برای مزایای مختلف، تخفیف‌ها و ورود رایگان به موزه دریافت کنند.

wego

 

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس