10 فرمت فایل صوتی: کدام یک را باید استفاده کنید؟

57
0
فرمت فایل صوتی

شما در مورد MP3 می دانید، اما در مورد AAC، FLAC، OGG یا WMA چطور؟ چرا تعداد زیادی فرمت فایل صوتی وجود دارد و آیا بهترین فرمت صوتی وجود دارد؟

فایل های صوتی در انواع و اندازه ها موجود می باشند. و در حالی که ممکن است همه ما با MP3 آشنا باشیم، در مورد AAC، FLAC، OGG یا WMA چطور؟ چرا پسوندهای فایل صوتی زیادی وجود دارد؟ آیا بهترین فرمت فایل صوتی جهانی وجود دارد؟ کدام یک مهم هستند و کدام یک را می توانید نادیده بگیرید؟

وقتی متوجه شدید که همه فرمت های صوتی به سه دسته اصلی تقسیم می شوند، بسیار ساده است. هنگامی که معنی دسته ها را فهمیدید، می توانید قالبی را در دسته انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد.

فرمت های صوتی غیر فشرده

صدای غیر فشرده از امواج صوتی واقعی تشکیل شده است که بدون پردازش بیشتر به فرمت دیجیتال تبدیل می شوند. در نتیجه، فایل‌های صوتی فشرده‌نشده دقیق‌ترین هستند، اما فضای دیسک زیادی را اشغال می‌کنند – حدود 34 مگابایت در دقیقه برای استریو 24 بیتی 96 کیلوهرتز.

فرمت فایل صوتی: PCM

PCM مخفف Pulse-Code Modulation، نمایش دیجیتال سیگنال های صوتی آنالوگ خام است. صداهای آنالوگ به صورت موج وجود دارند. برای تبدیل یک شکل موج به بیت های دیجیتال، صدا باید در فواصل زمانی مشخص (یا پالس) نمونه برداری و ضبط شود.

این فرمت صوتی دیجیتال دارای «نرخ نمونه برداری» (هر چند وقت یکبار یک نمونه ساخته می شود) و «عمق بیت» (چند بیت برای نمایش هر نمونه استفاده می شود) دارد. هیچ فشرده سازی در کار نیست. ضبط دیجیتال نمایشی نزدیک به دقیق از صدای آنالوگ است.

PCM رایج ترین فرمت صوتی است که در CD و DVD استفاده می شود. یک نوع فرعی از PCM به نام مدولاسیون کد پالس خطی وجود دارد که در آن نمونه ها در فواصل خطی گرفته می شوند. LPCM رایج ترین شکل PCM است، به همین دلیل است که این دو اصطلاح در این مرحله تقریباً قابل تعویض هستند.

فرمت فایل صوتی: WAV

WAV مخفف Waveform Audio File Format است (که در برخی مواقع به آن Audio برای ویندوز نیز می‌گویند اما دیگر نه). این استانداردی است که توسط مایکروسافت و IBM در سال 1991 توسعه داده شد.

بسیاری تصور می کنند که همه فایل های WAV فایل های صوتی غیر فشرده هستند، اما این درست نیست. WAV یک محفظه ویندوز برای فرمت های مختلف موسیقی است. این بدان معنی است که یک فایل WAV به طور بالقوه می تواند حاوی صدای فشرده باشد، اما به ندرت برای آن استفاده می شود.

اکثر فایل های WAV حاوی صدای فشرده نشده با فرمت PCM هستند. فایل WAV فقط یک پوشش برای رمزگذاری PCM است که آن را برای استفاده در سیستم های ویندوز مناسب تر می کند. با این حال، سیستم‌های مک معمولاً می‌توانند فایل‌های WAV را بدون هیچ مشکلی باز کنند.

فرمت فایل صوتی: AIFF

AIFF مخفف Audio Interchange File Format است. مشابه روشی که مایکروسافت و آی‌بی‌ام WAV را برای ویندوز توسعه دادند، AIFF یک فرمت فایل صوتی است که توسط اپل برای سیستم‌های مک در سال 1988 توسعه یافت.

یکی دیگر از فرمت‌های صوتی مشابه فایل‌های WAV، فایل‌های AIFF است که می‌تواند دارای چندین نوع فرمت صوتی باشد. به عنوان مثال، یک نسخه فشرده به نام AIFF-C و نسخه دیگری به نام Apple Loops وجود دارد که توسط GarageBand و Logic Pro استفاده می شود. هر دو از یک پسوند AIFF استفاده می کنند.

اکثر فایل های AIFF حاوی صدای فشرده نشده با فرمت PCM هستند. فایل AIFF فقط یک بسته بندی برای رمزگذاری PCM است که آن را برای استفاده در سیستم های مک مناسب تر می کند. با این حال، سیستم های ویندوز معمولاً می توانند فایل های AIFF را بدون هیچ مشکلی باز کنند.

فرمت های صوتی با فشرده سازی از دست رفته

فشرده سازی با اتلاف زمانی است که برخی از داده ها در طول فرآیند فشرده سازی از بین می روند – و فشرده سازی مهم است زیرا صدای فشرده نشده فضای دیسک زیادی را اشغال می کند.

به عبارت دیگر، فشرده سازی با اتلاف به معنای قربانی کردن کیفیت صدا و وفاداری صدا برای اندازه فایل های کوچکتر است. هنگامی که صدا بد انجام شود، مصنوعات و سایر موارد عجیب و غریب را در صدا خواهید شنید. اما وقتی خوب انجام شود، نمی توانید تفاوت را بشنوید.

فرمت فایل صوتی: MP3

MP3 مخفف MPEG-1 Audio Layer 3 است. این فرمت در سال 1993 منتشر شد و محبوبیت زیادی پیدا کرد و در نهایت تبدیل به محبوب ترین فرمت صوتی در جهان برای فایل های موسیقی شد. دلیلی وجود دارد که ما “ام پی تری پلیر” داشتیم اما ” پخش کننده های OGG!”

معرفی بهترین برنامه های تبدیل ویدیو یوتیوب به MP3

هدف اصلی MP3 سه مورد است:

  • برای حذف تمام داده های صوتی که فراتر از محدوده شنوایی افراد عادی وجود دارد.
  • برای کاهش کیفیت صداهایی که شنیدن آنها آسان نیست.
  • برای فشرده سازی تمام داده های صوتی دیگر تا حد امکان.

تقریباً هر دستگاه دیجیتالی در جهان با پخش صدا می‌تواند فایل‌های MP3 را بخواند و پخش کند، خواه رایانه‌های شخصی صحبت می‌کنیم، مکینتاش، اندروید، آیفون، تلویزیون‌های هوشمند یا هر چیز دیگری. هنگامی که به یونیورسال نیاز دارید، MP3 هرگز شما را ناامید نخواهد کرد، به همین دلیل است که یکی از محبوب ترین فرمت های فایل صوتی در جهان است.

توجه: MP3 با MP4 یکی نیست! تفاوت بین پسوند فایل های صوتی ساده است: MP3 فقط صدا را پوشش می دهد، در حالی که MP4 شامل صدا و تصویر است. بنابراین، یک پخش کننده MP3 فقط صدا را پشتیبانی می کند، اما یک پخش کننده MP4 می تواند انواع رسانه های صوتی و تصویری را پخش کند.

فرمت فایل صوتی: AAC

AAC مخفف Advanced Audio Coding است. در سال 1997 به عنوان جانشین MP3 توسعه یافت. در حالی که به عنوان یک فرمت صوتی دیجیتال محبوب شناخته شد، اما هرگز از MP3 به عنوان محبوب ترین فرمت پیشی نگرفت.

الگوریتم فشرده‌سازی مورد استفاده AAC بسیار پیشرفته‌تر و فنی‌تر از نوع فایل موسیقی MP3 است، بنابراین وقتی ضبط یکسانی را در فرمت‌های MP3 و AAC با نرخ بیت یکسان مقایسه می‌کنید، AAC به طور کلی کیفیت صدای بهتری خواهد داشت.

اگرچه MP3 بیشتر یک فرمت خانگی است، AAC هنوز هم امروزه به طور گسترده استفاده می شود. در واقع، این روش استاندارد فشرده‌سازی صدا است که توسط YouTube، Android، iOS، iTunes، دستگاه‌های قابل حمل نینتندو و بعداً پلی‌استیشن استفاده می‌شود.

فرمت فایل صوتی: OGG (Vorbis)

OGG هیچ چیز را نمی پذیرد. در واقع، این حتی یک فرمت فشرده سازی نیست. در عوض، OGG یک ظرف چندرسانه‌ای است که می‌تواند انواع فرمت‌های فشرده‌سازی را در خود جای دهد، اما بیشتر برای نگهداری فایل‌های Vorbis استفاده می‌شود – به همین دلیل است که این نوع فایل‌های صوتی، فایل‌های Ogg Vorbis نامیده می‌شوند.

Vorbis اولین بار در سال 2000 منتشر شد و محبوبیت آن به دو دلیل افزایش یافت: این نرم افزار به اصول نرم افزار منبع باز پایبند است و به طور قابل توجهی بهتر از سایر فرمت های فشرده سازی با اتلاف دیگر عمل می کند (به این معنی که اندازه فایل کوچکتری برای کیفیت صدای معادل تولید می کند).

MP3 و AAC آنقدر جای پای محکمی دارند که OGG به سختی توانسته در کانون توجه قرار گیرد – بسیاری از دستگاه‌ها از آن پشتیبانی نمی‌کنند – اما با گذشت زمان بهتر می‌شود. در حال حاضر، بیشتر توسط طرفداران سخت افزار نرم افزار منبع باز استفاده می شود.

فرمت فایل صوتی: WMA (از دست رفته)

WMA مخفف Windows Media Audio است. اولین بار در سال 1999 منتشر شد و از آن زمان تاکنون چندین تحول را تجربه کرده است، همه در حالی که نام و پسوند WMA یکسانی را حفظ کرده است. این یک فرمت اختصاصی است که توسط مایکروسافت ایجاد شده است.

برخلاف AAC و OGG، WMA برای رفع برخی ایرادات در روش فشرده‌سازی MP3 طراحی شده بود – و معلوم شد که رویکرد WMA برای فشرده‌سازی تقریباً شبیه رویکردهای AAC و OGG است. بنابراین بله، از نظر کیفیت فشرده سازی هدف، WMA در واقع نوع فایل صوتی بهتر از MP3 است.

اما از آنجایی که WMA انحصاری است، دستگاه ها و پلتفرم های زیادی از آن پشتیبانی نمی کنند. همچنین هیچ مزیت واقعی نسبت به AAC یا OGG ارائه نمی دهد، بنابراین وقتی MP3 به اندازه کافی خوب نیست، استفاده از یکی از این دو به جای WMA بسیار کاربردی تر است.

فرمت های صوتی با فشرده سازی بدون اتلاف

فشرده سازی متضاد با اتلاف، فشرده سازی بدون تلفات است، روشی که اندازه فایل صوتی را بدون از دست دادن داده بین منبع و فایل های صوتی فشرده شده کاهش می دهد.

نکته منفی این است که فایل‌های صوتی فشرده‌شده بدون تلفات بزرگ‌ تر از فایل‌های صوتی فشرده‌شده با اتلاف هستند—تا ۲ برابر تا ۵ برابر بزرگ‌ تر برای یک فایل منبع.

فرمت فایل صوتی: FLAC

FLAC مخفف Free Lossless Audio Codec است. شاید کمی روی دماغه(بینی، nose) باشد، اما به سرعت به یکی از محبوب ترین فرمت های بدون اتلاف موجود از زمان معرفی آن در سال 2001 تبدیل شده است.

نکته خوب این است که FLAC می تواند یک فایل منبع اصلی را تا 60 درصد بدون از دست دادن یک بیت داده فشرده کند. چیزی که حتی زیباتر است این است که FLAC یک فرمت فایل صوتی منبع باز و بدون حق امتیاز است، بنابراین هیچ محدودیتی برای مالکیت معنوی اعمال نمی کند.

FLAC توسط اکثر برنامه ها و دستگاه های اصلی پشتیبانی می شود و جایگزین اصلی MP3 برای موسیقی است. با آن، کیفیت کامل صدای خام فشرده نشده را با نصف اندازه فایل دریافت می‌کنید. به همین دلیل است که بسیاری FLAC را بهترین فرمت صوتی می دانند.

فرمت فایل صوتی: ALAC

ALAC مخفف Apple Lossless Audio Codec است. در سال 2004 به عنوان یک فرمت اختصاصی توسعه و راه اندازی شد، اما در نهایت در سال 2011 منبع باز و بدون حق امتیاز شد. ALAC گاهی اوقات به عنوان Apple Lossless شناخته می شود.

در حالی که ALAC خوب است، از نظر فشرده سازی کمی کارآمدتر از FLAC است. با این حال، کاربران اپل انتخابی بین این دو ندارند زیرا iTunes و iOS هر دو از ALAC پشتیبانی می‌کنند و از FLAC پشتیبانی نمی‌کنند.

به دنبال کمک برای پخش صدای با وضوح بالا در iPhone یا iPad خود هستید؟ راهنمای ما را بررسی کنید.

فرمت فایل صوتی: WMA (Lossless)

WMA مخفف Windows Media Audio است. ما این مورد را در قسمت فشرده سازی با اتلاف پوشش دادیم، اما در اینجا به آن اشاره می کنیم زیرا یک جایگزین بدون تلفات به نام WMA Lossless وجود دارد که از همان پسوند استفاده می کند. گیج کننده است، می دانیم.

در مقایسه با FLAC و ALAC، WMA Lossless از نظر راندمان فشرده سازی بدترین است – اما نه چندان. این یک فرمت اختصاصی است، بنابراین برای طرفداران نرم افزار منبع باز خوب نیست، اما به صورت بومی در هر دو سیستم ویندوز و مک پشتیبانی می شود.

بزرگترین مشکل WMA Lossless پشتیبانی سخت افزاری محدود است. اگر می‌خواهید صدای فشرده‌شده بدون تلفات را در چندین دستگاه و پلتفرم پخش کنید، باید از FLAC استفاده کنید.

کدام فرمت فایل صوتی برای شما مناسب است؟

برای اکثر مردم، تصمیم گیری بسیار آسان است:

. اگر در حال ضبط و ویرایش صدای خام هستید، از فرمت فایل صوتی غیرفشرده استفاده کنید. به این ترتیب، شما با واقعی ترین کیفیت صدا کار می کنید. سپس، وقتی کارتان تمام شد، می‌توانید آن را به فرمت فشرده صادر یا تبدیل کنید.

. اگر به موسیقی گوش می‌دهید و می‌خواهید نمایش صوتی وفادار داشته باشید، از فشرده‌سازی صدا بدون اتلاف استفاده کنید. به همین دلیل است که علاقه مندان به صدا همیشه برای آلبوم های FLAC بیش از آلبوم های MP3 تقلا می کنند. توجه داشته باشید که برای اینها به فضای ذخیره سازی زیادی نیاز دارید.

. اگر با کیفیت موسیقی “به اندازه کافی خوب” مشکلی ندارید، اگر فایل صوتی شما موسیقی ندارد، یا اگر نیاز به صرفه جویی در فضای دیسک دارید، از فشرده سازی صدا با اتلاف استفاده کنید. اکثر مردم در واقع نمی توانند تفاوت بین فشرده سازی با اتلاف و بدون اتلاف را بشنوند.

برای کسانی که خواهان بالاترین کیفیت در پخش موسیقی خود هستند، توجه داشته باشید که اگر دستگاه پخش شما نتواند به طور صادقانه آن صداها را بازسازی کند، فایل های صوتی با کیفیت بالا اهمیتی ندارند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس