4 گام اساسی برای ایجاد انگیزه در کارمندان برای انجام پروژه های کاری

ایجاد انگیزه در کارمندان برای انجام پروژه های کاری امروزه سمت و سویی جدید پیدا کرده است. راهکارهای جدید مدیریت را در این مقاله دنبال کنید.

105
0
اساسی برای ایجاد انگیزه در کارمندان

قبل‌تر گمان می‌شد که چشم انداز قوی یک شرکت و همچنین با اعتماد به نفس صحبت کردن مدیر آن شرکت، کافی است تا کارمندان را برای انجام هر کاری ترغیب کند. اما ایجاد انگیزه در کارمندان برای انجام پروژه های کاری امروزه سمت و سویی جدید پیدا کرده است.

گامهای اساسی برای ایجاد انگیزه در کارمندان بر اساس تحقیقات روز

ممکن است کارهای تیم شما به تأخیر بیافتد یا در نهایت با کیفیت بسیار پایینی انجام شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ توسط واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست نشان داد که ۴۴ درصد از مدیران ارشد، مدیران و کارکنان معتقدند که ارتباط ضعیف در محل کار باعث تأخیر و شکست پروژه می‌شود. این یک مشکل جدی است، اما قابل حل است. در اینجا چهار مرحله وجود دارد که می توانید برای بهبود ارتباطات و ایجاد انگیزه در کارمندان برای انجام به موقع پروژه های سازمان انجام دهید.

۱) توضیح واضح پروژه برای کارمندان

ارای ایجاد انگیزه در کارمندان

درخواست کمک از سوی کارمند می‌تواند ترسناک باشد. برای مثال هنگامی که مدیر، پروژه را برای کارکنان توضیح می‌داد، آن‌ها سرشان را به نشانه تصدیق تکان می‌دادند و مدیر با اطمینان از اینکه کارکنان پروژه را به درستی فهمیده‌اند جلسه را ترک می‌کرد اما مسئله‌ای وجود داشت که کارمندان درخواستهای کمک خود را پشت تکان دادن سر پنهان می‌کردند و برای کمک گرفتن تردید داشتند.

در مثال دیگری از کارمندی خواسته شد که به رستوران‌ها و سازمان‌های محلی که علاقه‌مند به اسپانسر شدن دارند،  بروند تا باعث اضافه شدن مقداری بودجه نقدی به شرکت و مشارکت در جامعه شود. یک هفته بعد، وقتی مدیر از او راجع به پیشرفت کار پرسید، آن کارمند سردرگم به نظر می‌رسید و هنوز کاری را شروع نکرده بود، او انتظار داشت که مدیر به او بگوید که دقیقاً با چه کسی باید تماس بگیرد و چه بگوید. تصور مدیر شرکت این بود که او خودش این مسئله را متوجه خواهد شد. از آنجا که مدیر صریحاً کار را توضیح نداده بود، کارمند درست متوجه نشده و هیچ کاری در نهایت حاصل نشد.

وقتی از کارمندان خود چیزی را درخواست می‌کنید، بسیار مهم است آنها درخواست را درک کنند که شما واقعاً چه انتظاری دارید، از جدول زمانی گرفته تا مفهوم اصلی کار و خلاقیتی که می‌توانند اعمال کنند. تأکید کنید که آنها باید سوالات خود را بپرسند تا از بروز هرگونه سردرگمی جلوگیری شود. ممکن است احساس کنید که موارد را به طور واضح بیان کرده‌اید اما تلاش برای اطمینان از آن ارزشش را دارد.

۲) مشارکت در پروژه و خرید سهام

ایجاد انگیزه در کارمندان

انگیزه دادن به خود یا هر کس دیگری که روی چیزی که هدفمند یا جذاب نباشد کار کند، دشوار است. مقاله Harvard Business Review 2017 که توسط روانشناس سازمانی لوئیس گاراد و استاد روانشناسی کسب و کار Tomas Chamorro-Premuzic نوشته شده این موضوع را تأیید می‌کند.

آنها نوشته‌اند: “تحقیقات به ما می‌گوید كه پاداش‌های بیرونی (مانند پول) كمك زیادی بر ایجاد انگیزه برای كارهای دلسرد کننده و بی روح می‌کند. روانشناسان نشان داده‌اند كه گرچه كارهای چالش برانگیز می‌توانند مهیج و انگیزه آور باشند، اما كارهای طاقت فرسا یا خسته كننده باعث تحلیل روحیه خواهند شد.”

آنچه که به عنوان انگیزه در نظر گرفته می‌شود از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما دانستن اینکه کارمندان شما چه ارزشی دارند و پرسش از آنها درمورد ایده‌هایشان درباره‌ی پروژه‌ها، گام‌های درستی است. هنگامی که قبل از شروع پروژه آن را به کارمندان خود ارائه دهید و از آنها بازخورد بخواهید، نتایج موفقیت آمیزتر خواهد بود. نه تنها کارمندان احساس ارزش و شنیده شدن می‌کنند، بلکه اغلب ایده‌ها و پیشنهادهای مفیدی را ارائه می‌دهند که قبلاً در نظر گرفته نشده بودند. این کار خرید سهام و مشارکت در شرکت توسط کارمندان را افزایش می‌دهد زیرا ایده ‌های خود را در شرکت می‌بینند.

۳) به طور دوره ای چک کنید

ایجاد انگیزه در کارمندان درآمد

هنگامی که انتظارات خود را اعلام کردید و به نظر برسدکه کارمندان شما انگیزه کافی را دارند، گام بعدی این است که به طور منظم در تمام مراحل میزان انگیزه‌ی آن‌ها را چک کنید. این کار علاقه و ارتباط نزدیک و مداوم شما را نشان می‌دهد و باعث می‌شود تا اتمام کار بر پروژه نظارت داشته باشید. هر چند باید از مدیریت ذره بینی (Micro management) یعنی کنترل بیش از اندازه و غیرضروری بر کارکنان خودداری کنید.

اگر کارمندی در ابتدای شروع کار قدم اول را اشتباه بردارد، بهتر است این مسئله در روز های اولیه حل شود تا پس از اتمام پروژه. یعنی بررسی گام به گام کارمندان، از به تعویق انداختن پروژه جلوگیری می‌کند و آن ها را در مسیر درست پروژه قرار می‌دهد.

۴) بازخورد سازنده بدهید

ایجاد انگیزه در کارمندان مدیریت

ارائه بازخورد سازنده درمورد کارهای کارمندان باعث پیشرفت آن‌ها و پروژه خواهد شد. همانطور که مقاله HBR در بالا توضیح داده است، کار چالش برانگیز، در عین حال که می‌تواند هیجان انگیز باشد، دشوار نیز است و جای پیشرفت خواهد داشت.

حمایت از کارمندان در طول یک پروژه به آنها کمک می‌کند تا یاد بگیرند و پیشرفت کنند. نتیجه نهایی کارمندان شادتری است که به رشد خود و همچنین محصول نهایی با کیفیت بالاتر، افتخار می‌کنند.

آگاهی در برقراری ارتباط با کارمندان و ایجاد انگیزه در کارمندان تا رسیدن به موفقیت هم برای کارمندان و هم خود شما راه طولانی خواهد بود. پیشنهاد می‌شود مقاله «تاثیرات و تحولات دیجیتالی در دوران کرونا در مدیریت‌ شرکت ها» حتما مطالعه فرمایید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس