8 موتور جاوا اسکریپت برای توسعه بازی

199
0
موتور جاوا اسکریپت برای توسعه بازی

جاوا اسکریپت یک زبان عالی برای مبتدیان gamedev است و فریمورک های زیادی برای کمک به شما در این راه وجود دارد. موتور جاوا اسکریپت برای توسعه بازی را در ادامه بررسی کرده ایم.

ممکن است مطلب محبوب ترین فریم ورک های جاوا اسکریپت 2022 را هم دوست داشته باشید.

توسعه بازی ها بدون شک یک تمرین سخت است، اما می توانید با ابزار مناسب درد را کاهش دهید.

خوشبختانه موتورهای جاوا اسکریپت در مقایسه با سایر موتورها امکانات سطح پیشرفته ای را در اختیار شما قرار می دهند. آنها گزینه گسترده ای از ابزارها و افزونه ها را ارائه می دهند که کیفیت روند توسعه بازی شما را بهبود می بخشد. در نتیجه، موتورهای جاوا اسکریپت برخی از محبوب ترین بازی ها را در سراسر جهان مانند Temple Run 2 ایجاد کرده اند.

در مورد بهترین موتورهای توسعه دهنده بازی جاوا اسکریپت، ویژگی های آنها و عواملی که باید هنگام انتخاب یکی از آنها در نظر بگیرید، بیاموزید.

1.موتور جاوا اسکریپت برای توسعه بازی: melonJS

melonJS یک موتور سبک وزن مبتنی بر اسپرایت دو بعدی است که توسط توسعه دهندگان و طراحان برای توسعه بازی استفاده می شود. یکی از ویژگی‌های برجسته melonJS این است که کاملاً مستقل است و برای کار کردن به پلاگین خارجی نیاز ندارد. با این حال، ابزارهای شخص ثالثی وجود دارد که تجربه شما را با موتور بهبود می بخشد.

melonJS یک ویرایشگر نقشه یکپارچه و کاشی شده دارد که می توانید از آن برای ایجاد آسان سطوح استفاده کنید. همچنین دارای یک بسته بافت برای تولید خودکار و ایجاد بافت های مورد نیاز در بازی است. این موتور همچنین شامل “Arcade” است، یک فناوری مبتنی بر الگوریتم که تشخیص سریع برخورد را تضمین می کند.

melonJS برای اجرا به هیچ کتابخانه خارجی وابسته نیست و دارای جلوه های انتقال روان است. از مرورگرهای محبوبی مانند کروم، فایرفاکس و سافاری پشتیبانی می کند.

این موتور همچنین تقریباً با تمام سیستم های ورودی سازگار است و دارای وضوح DPI بالا و پشتیبانی از صدای وب کارآمد است.

2.موتور جاوا اسکریپت برای توسعه بازی: Babylon.js

Babylon.js یک فناوری رندر سه بعدی وب نسل بعدی است. این بازی مسئول ساخت بازی های پیشرو در صنعت مانند Space Invaders و Temple Run 2 است.

این موتور دارای مجموعه ‌ای از ویژگی‌های پیشرو در صنعت، از جمله دوربین دنباله ‌دار و منابع نور است که ابزار مفیدی برای ایجاد بازی ‌های بزرگ و پر ویژگی هستند.

علاوه بر این، به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که کد را در پلتفرم های مختلف مرورگر بنویسند، رندر کنند و نمایش دهند. همچنین، Babylon.js به شما امکان می دهد گرافیک های سه بعدی را در یک مرورگر وب با استفاده از HTML5 نمایش دهید.

Babylon.js یک نمایه کننده عملکرد داخلی دارد که مدیریت عملکرد و اشکال زدایی را ساده می کند. همچنین به اهداف مورف دسترسی نامحدودی می دهد و دارای یک ویرایشگر منحنی انیمیشن است که به شما امکان می دهد انیمیشن ها را ایجاد و تغییر دهید.

یکی دیگر از نکات فروش Babylon.js تعهد آن به کمک به شما در ایجاد رابط های گرافیکی غنی است. موتور Babylon.js دارای جعبه ابزار واقعیت ترکیبی است که به شما امکان دسترسی به عناصر XR/UR، لغزنده های سه بعدی و دکمه های لمسی هولوگرافیک را می دهد تا صحنه های بازی خود را کامل کنید.

علاوه بر این، سازندگان آموزش های مفصلی را در مورد مشکلات رایجی که اکثر توسعه دهندگان تازه وارد موتور با آن مواجه می شوند ارائه می دهند. به این ترتیب، Babylon.js تضمین می کند که هرگز از عمق خود خارج نمی شوید.

3. Phaser

Phaser یک موتور دوبعدی منبع باز با ویژگی های مهم برای ایجاد WebGL و بازی های مبتنی بر بوم است. این موتور مخصوص توسعه دهندگان بازی است که به دنبال تبدیل ایده های بازی خود به واقعیت هستند.

با Phaser، می‌توانید یک بازی تعاملی بسازید و آن را با استفاده از ابزارهایی مانند دوربین دنباله ‌دار، صدا، مقیاس ‌گذاری دستگاه، انیمیشن و مرورگر تلفن همراه در وب اجرا کنید.

اگرچه رایگان است، اما Phaser به شما امکان می‌دهد بازی‌های چند پلتفرمی ایجاد کنید که کاربران می‌توانند در هر مرورگر وب، دستگاه تلفن همراه یا دسکتاپ مدرنی بازی کنند. علاوه بر این، شروع با Phaser ساده است زیرا آموزش های زیادی برای کمک به توسعه دهندگان بازی وجود دارد.

Phaser همچنین چندین سیستم ورودی را تشخیص می دهد، دارای قابلیت پشتیبانی صدا است و با WebGL سازگار است.

4.موتور جاوا اسکریپت برای توسعه بازی: PixiJS

PixiJS یک موتور رندر است که به شما امکان می دهد بدون نگرانی در مورد WebGL API یا سازگاری دستگاه، گرافیک های تعاملی، برنامه های چند پلتفرمی و بازی ایجاد کنید. به این ترتیب، توانایی آن در تطبیق سرعت و کیفیت به گرافیک و کیفیت بازی‌های دوبعدی – مشابه نحوه عملکرد WebGL برای گرافیک ‌های سه بعدی – آن را به یک انتخاب محکم برای توسعه بازی تبدیل می‌کند.

با موتور Pixi، می‌توانید وب‌ سایت‌های تعاملی، بوم‌های html5، و برنامه‌های کاربردی ایجاد کنید تا از تمرین نرم‌افزاری در حال توسعه اطمینان حاصل کنید. همچنین انعطاف پذیر است و به شما امکان می دهد ایده های بازی را بر اساس صحنه های واقعی پیاده سازی کنید.

این موتور رایگان به شما اجازه می دهد تا اشیاء خاصی به نام کانتینر برای ذخیره و جابجایی آیتم های انتزاعی ایجاد کنید. برای مثال، می‌توانید اشیایی مانند منظره‌ای که از درختان و صخره‌ها ساخته شده است را در ظروف ذخیره کنید، سپس آنها را به عنوان یک گروه با هم جابجا کنید.

PixiJS از چندین پلتفرم پشتیبانی می کند و دارای ویرایشگر سطح فتوشاپ و کیفیت ترکیب رنگ است. علاوه بر این، به شما امکان می دهد با استفاده از سیستم ورودی چند لمسی، پروژه ها را به صورت یکپارچه در یک برنامه اجرا کنید.

5. Kiwi

قابلیت خواندن شتاب دهنده WebGL کیوی، آن را برای توسعه بازی های با کیفیت ایده آل می کند. ارتباط آن با Cocoon.js تضمین می کند که می توانید بازی های خود را به راحتی در مرورگرهای دسکتاپ و موبایل اجرا کنید. این یک موتور HTML5 منبع باز است که از رندر WebGL، چند لمسی و بوم 2 بعدی پشتیبانی می کند.

با کتابخانه کارآمد Kiwi، به پلاگین ها، قالب های بازی و اسناد رسمی دسترسی دارید. این مستندات اطلاعات مفیدی را برای هدایت روند توسعه شما ارائه می دهد. علاوه بر این، همکاران همکار می توانند افزونه ها و افزونه های خود را با استفاده از سایه بان های WebGL ایجاد کنند.

برخلاف سایر موتورهای جاوا اسکریپت، Kiwi.js دارای ماژولی است که به توسعه دهندگان تایپ اسکریپت اجازه می دهد تا پلاگین ها را به صورت بومی ایجاد کنند. علاوه بر این، می‌توانید تحمل بارگذاری را برای جلوگیری از خرابی به دلیل اتصال کند تنظیم کنید.

این موتور همچنین دسترسی به تصاویر انیمیشن و دارایی های انعطاف پذیر از کتابخانه های داده را تضمین می کند و به شما امکان دسترسی به تصاویر، صدا و سایر ویژگی های پس زمینه را می دهد.

6.موتور جاوا اسکریپت برای توسعه بازی: Play Canvas

Play Canvas یک موتور بازی با زیرساخت است که از گرافیک بازی دو بعدی و سه بعدی پشتیبانی می کند. این موتور دارای ویژگی های سبک و ویرایشگر داخلی برای رندر فیزیکی و یکپارچه سازی مواد سه بعدی است.

یکی از مهمترین نقاط فروش Play Canvas این است که فقط به توسعه دهندگان بازی محدود نمی شود. به این ترتیب، برندهایی که به تصاویر متحرک برای بازاریابی یا ایجاد مدل‌های املاک نیاز دارند، این موتور را مفید خواهند یافت.

می‌توانید از Play Canvas برای ایجاد بازی‌ها و محتوای تعاملی، نوشتن و آزمایش کد اجرا، ساخت صحنه‌ها و صادرات محتوای خود به پلتفرم‌های دیگر استفاده کنید. برنامه وب Play Canvas همچنین به شما امکان می دهد بازی های مرورگر را به راحتی بسازید.

علاوه بر این، Play Canvas با اجازه دادن به شما برای ادغام فیزیک در بازی خود در زمان صرفه جویی می کند. با این موتور همچنین می توانید اسکریپت بنویسید و محتوا را بر اساس ترجیحات خود سفارشی کنید. علاوه بر این، لازم نیست هر بار که تغییراتی ایجاد می کنید، مرورگر را دوباره بارگیری کنید.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که Play Canvas از همکاری در پروژه های مشترک بین توسعه دهندگان بازی پشتیبانی و تشویق می کند.

اگرچه به طور کلی رایگان است، اما تا زمانی که در طرح رایگان هستید، Play Canvas از حریم خصوصی پروژه های شما محافظت نمی کند. در نتیجه، پروژه ها و دارایی های شما تا زمانی که در یک بسته مشترک نشوید، در مالکیت عمومی باقی خواهند ماند.

7. GDevelop

GDevelop یک موتور متن باز منحصر به فرد بر اساس یک سیستم رویداد است. شما به راحتی می توانید بازی های ایجاد شده از طریق این موتور را در چندین پلتفرم کامپایل و صادر کنید.

GDevelop دارای یک سیستم رویداد مبتنی بر شهود است که از خلاقیت پشتیبانی می کند و به شما امکان می دهد منطق و قوانین بازی خود را مطابق با ترجیحات خود بیان کنید. این سیستم رویداد همچنین از برنامه‌ های افزودنی شامل اشیاء و رفتارهای بازی پشتیبانی می‌کند که می‌توانید آنها را ویرایش کنید.

GDevelop همچنین دارای یک کتابخانه هسته جامع شامل ابزارهای پیشرفته، جلوه های گرافیکی و یک ویرایشگر داخلی است که به شما امکان می دهد ایده ها را مطابق سلیقه خود سفارشی و پیاده سازی کنید. همچنین از توسعه بین پلتفرمی پشتیبانی می کند.

اگرچه رایگان است، اما این موتور شما را مجبور نمی کند که بازی خود را منبع باز بسازید. با مجوز MIT، شما آزاد هستید که بازی خود را برای خرید توزیع کنید یا حتی آن را در دسترس قرار دهید. برای این منظور، کسب درآمد و نمایش تبلیغات در فیس بوک و شاپیفای برای کسب درآمد مجاز است.

8.موتور جاوا اسکریپت برای توسعه بازی: Impact.js

Impact.js موتوری است که توسعه بازی را به سطح دیگری می برد. ابزارهای صنعتی پیشرفته و به‌ روزرسانی‌ های نرم ‌افزار استاندارد را ارائه می ‌دهد تا شما را در ساخت بازی خود راهنمایی کند.

این می تواند بر روی تمام مرورگرهای دارای HTML5 کار کند و دارای یک ویرایشگر داخلی و یک ابزار اشکال زدایی قدرتمند است. علاوه بر این، دارای اسناد جامع با دستورالعمل های دقیق است که به شما کمک می کند از ویژگی های آن حداکثر استفاده را ببرید.

یکی از ویژگی های هیجان انگیز Impact.js ویرایشگر پیشرفته، ویرایشگر سطح همه کاره Weltmeister است. این به شما امکان دسترسی به نهادها و ابزارهای پیشرفته را می دهد تا به شما کمک کند کنترل کد خود را حفظ کنید. منوی اشکال زدایی همچنین به شما کمک می کند تا خطاهایی را که ممکن است در طول فرآیند توسعه با آنها مواجه شوید، به دقت تشخیص داده و با آنها مقابله کنید.

همچنین یک چارچوب وابسته به نام Ejecta وجود دارد که به شما امکان می دهد بازی های خود را در برنامه iOS منتشر کنید. علاوه بر این، پلاگین های داخلی آن نیز شما را قادر می سازد تا تجربیات سه بعدی را شبیه سازی کنید.

برای تکمیل آن، یک انجمن Impact.js برای توسعه دهندگان وجود دارد که در آن می توانید ایده های بازی را به اشتراک بگذارید، به دنبال کمک باشید و پروژه های بازی خود را به اشتراک بگذارید.

انتخاب بهترین موتور جاوا اسکریپت برای شما

به یاد داشته باشید که قیمت مهم ترین عاملی نیست که در انتخاب موتور بازی سازی باید در نظر بگیرید.

عواملی مانند سهولت استقرار، کسب درآمد و توانایی ساخت یک نوع خاص از بازی، مسلماً مهم ‌تر هستند. همه این عوامل با هم کار می کنند تا بر تجربه توسعه شما تأثیر بگذارند.

همانطور که به سفر توسعه بازی جاوا اسکریپت خود ادامه می دهید، برگه های تقلب منبع ارزشمندی خواهند بود زیرا یک مرجع سریع و آسان به اطلاعات ارزشمند ارائه می دهند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس