آشنایی با اصطلاحات هوش مصنوعی و انواع آن

هوش مصنوعی (AI) شاخه وسیعی از علوم کامپیوتر است، در ادامه شما را با اصطلاحات هوش مصنوعی که رایج هستند آشنا می‌کنیم.

52
0
0 آشنایی با اصطلاحات هوش مصنوعی رایج

هوش مصنوعی (AI) شاخه وسیعی از علوم کامپیوتر است که به معنای ساخت ماشین‌های هوشمند که قادر به انجام وظایفی هستند است. هوش مصنوعی یک علم میان رشته‌ای با چندین رویکرد می‌باشد، اما پیشرفت در یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق باعث ایجاد تغییر الگو در هر بخش از صنعت فناوری می‌شود. در ادامه شما را با اصطلاحات هوش مصنوعی که رایج هستند آشنا می‌کنیم.

اصطلاحات هوش مصنوعی

1 آشنایی با اصطلاحات هوش مصنوعی رایج

Machine learning: یادگیری ماشینی زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی است که با ایجاد الگوریتم‌هایی مرتبط است که می‌تواند بدون دخالت انسان و با تغذیه خود از طریق داده‌های ساختاری، خود را تغییر دهد تا نتیجه مطلوبی را بدست آورد.

Deep learning: یادگیری عمیق زیر مجموعه‌ای از یادگیری ماشین است که در آن الگوریتم‌هایی ایجاد می‌شوند و عملکردی مشابه یادگیری ماشین دارند، اما سطح بسیاری از این الگوریتم‌ها وجود دارد که هر یک تفسیر متفاوتی از داده‌های منتقل شده ارائه می‌دهند. به این شبکه الگوریتم‌ها شبکه‌های عصبی مصنوعی گفته می‌شود. به صورت ساده، شبیه اتصالات عصبی است که در مغز انسان وجود دارد.

Big Data: داده‌های بزرگ اصطلاحی است که حجم زیادی از داده‌ها را توصیف می‌کند، چه ساختاری و چه غیر ساختاری، که به طور روزمره یک تجارت را اشباع می‌کند. اما برای Big Data مقدار داده مهم نیست. این کاری است که سازمان‌ها با داده‌های مهم انجام می‌دهند. داده‌های کلان را می‌توان برای بینش‌هایی که منجر به تصمیم گیری بهتر و حرکت‌های استراتژیک تجاری می‌شوند، تجزیه و تحلیل کرد.

Computer Vision: یک زمینه علمی میان رشته‌ای است که با کمک هوش مصنوعی به این موضوع می‌پردازد که چگونه کامپیوترها می‌توانند درک بالایی از تصاویر یا فیلم‌های دیجیتالی به دست آورند. از منظر مهندسی، این کار به دنبال درک و خودکار سازی وظایفی است که سیستم بینایی انسان می‌تواند انجام دهد.

Natural language processing: زیرشاخه‌ای از زبان شناسی، علوم رایانه‌ای و هوش مصنوعی است که به تعاملات بین رایانه‌ها و زبان انسان مربوط می‌شود، به ویژه نحوه برنامه ریزی رایانه‌ها برای پردازش و تجزیه و تحلیل مقدار زیادی از داده‌های زبان طبیعی.

Chat Bot: یک برنامه نرم افزاری است که به جای برقراری تماس مستقیم با یک عامل انسانی زنده، برای انجام مکالمه چت آنلاین از طریق متن یا متن به گفتار استفاده می‌شود. chatbot نوعی نرم افزار است که می‌تواند مکالمات را به صورت خودکار انجام دهد و از طریق پیام رسانی با مردم تعامل کند.

Cluster Analysis: به گروه بندی مجموعه‌ای از اشیا گفته می‌شود، به گونه‌ای که اشیا در یک گروه بیش‌تر از موارد موجود در گروه‌های دیگر به یکدیگر شباهت داشته باشند.

Recurrent Neural Network: دسته‌ای از شبکه‌های عصبی مصنوعی است که در آن اتصالات بین گره‌ها یک نمودار هدایت شده را در امتداد یک توالی زمانی تشکیل می‌دهند.

Artificial Neural Network: شبکه‌های عصبی مصنوعی (ANN)، که معمولاً به شبکه‌های عصبی نامیده می‌شوند که سیستم‌های محاسباتی هستند و از شبکه‌های عصبی بیولوژیکی مغز حیوانات الهام گرفته شده‌اند. ANN بر اساس مجموعه‌ای از واحدها یا گره‌های متصل به نام نورون‌های مصنوعی ساخته شده است که سلول‌های عصبی مغز بیولوژیکی را آزادانه مدل می‌کند.

Unsupervised Learning: یادگیری بدون نظارت نوعی الگوریتم است که الگوها را از داده‌های بدون برچسب یا طبقه بندی یاد می‌گیرد. به این صورت که با تقلید، ماشین مجبور می‌شود یک نمایش داخلی فشرده از دنیا بسازد.

Swarm Behavior: رفتار جمعی از سیستم‌های غیر متمرکز، خود سازمان یافته، طبیعی یا مصنوعی است. این مفهوم در کار روی هوش مصنوعی به کار رفته است.

Supervised Learning: یادگیری ماشینی و یادگیری تابعی است که ورودی را به یک خروجی براساس مثال جفت ورودی و خروجی ترسیم می‌کند. این یک عملکرد را از داده‌های آموزشی دارای برچسب استنباط می‌کند که شامل مجموعه‌ای از مثال‌های آموزش است.

Knowledge Engineering: به تمام جنبه‌های فنی، علمی و اجتماعی مربوط به ساخت، نگهداری و استفاده از سیستم‌های دانش بنیان گفته می‌شود.

حال که با اصطلاحات هوش مصنوعی آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس