آشنایی با آینده انرژی | کربن زدایی در تاسیسات عمومی

بخش‌های انرژِی، تاسیسات آب و برق و گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر نقش مهمی در دنیای ما دارد. در ادامه به کربن زدایی در تاسیسات عمومی می‌پردازیم.

61
0

بخش‌های مربوط به انرژِی، تاسیسات آب و برق و گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر (PUR) نقش مهمی در حرکت دنیای ما به سمت انرژی پاک دارد و برای این ادعا دلیل خوبی هم وجود دارد: تولید انرژِی بدون کربن به دیگر صنایع این امکان را می‌دهد که از طریق الکتریکی سازی، عملیات خود را بدون کربن انجام دهند. اکثر تاسیسات عمومی از فرایند کربن زدایی استقبال کرده‌اند و متعهد شده‌اند که با رعایت این موضوع به پیشرفت این روند کمک کنند. اما ممکن است این تعهدات، کافی نباشند. در ادامه به کربن زدایی در تاسیسات عمومی می‌پردازیم.

آینده انرژی: کربن زدایی در انرژِی و تاسیسات عمومی

اگر این موضوع بخواهد انتظارات اجتماعی و قانونی را برآورده کند، این بخش نیاز به حرکت سریع‌تری دارد. آنچه می‌تواند سریع‌تر شدن این روند کمک کند، درک این موضوع است که چگونه کربن زدایی می‌تواند در بلند مدت ارزش افزوده داشته باشد و اینکه چگونه با اقدامات منسجم و مشخص در کوتاه مدت می‌توان به این موضوع دست یافت. انجام این نوع اقدامات نه تنها سرعت كربن زدایی آن بخش را تسریع می‌كند، بلكه کل فرایند انتقال انرژی را سرعت می‌بخشد.

انگیزه برای انجام بیش‌تر این قبیل کارها

1 آشنایی با آینده انرژی کربن زدایی در تاسیسات عمومی

نظرسنجی اخیر انتقال انرژی Deloitte، که نتایج آن نقش موثری در استراتژی‌های کربن زدایی تاسیسات دارند، نشان می‌دهد که بخش PUR نقش خود را شناخته است و آماده است تا ادامه فرایند انتقال انرژی را به جلو پیش ببرد. به عنوان مثال، بیش از نیمی از پاسخ دهندگان بخش برق ایالات متحده در نظرسنجی انتقال انرژی اعلام کردند که در اجرای استراتژی‌های کم کربن خود دارای تعهدات و مسئولیت‌هایی در سطح هیئت مدیره یا اجرایی هستند.

به عنوان رهبران انتقال انرژی، سازمان‌های PUR نسبت به بسیاری از بخش‌های دیگر سریع‌تر به سمت کربن زدایی حرکت می‌کنند. این امر تا حدودی به دلیل سیاست است اما بیش‌تر از آن، به خاطر اقتصاد است. همانطور که در گزارش Deloitte Global توضیح داده شده است، چالش کربن زدایی ۲۰۳۰: مسیر دستیابی به آینده انرژی، جایگزینی ذغال سنگ با گاز طبیعی ارزان قیمت و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان قابل توجه. باد و خورشید ارزان‌ترین منابع موجود در بیش‌تر مناطق هستند. و هزینه‌های ذخیره سازی باتری هم به شدت سقوط کرده است. پیشرفت‌های تکنولوژی باعث شده بهره وری انرژی در تولید، انتقال و توزیع بهبود پیدا کند و راه را برای مدل‌های جدید تولید غیرمتمرکز و پراکنده مانند ریز شبکه‌ها، تجارت انرژی نظیر به نظیر و انرژی خورشیدی در جامعه هموار کرده است.

اما هنوز کارهای زیادی هستند که باید انجام شوند. حتی با وجود اینکه بسیاری از شرکت‌ها در حال تعیین اهداف بلند مدت خود برای حذف کامل انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند، با این حال اتحادیه اروپا، که جهان را در مرحله حذف سوخت‌های فسیلی هدایت می‌کند، حدود ۳۴٪ ​​از تولید برقش بر منابع منتشر کننده کربن متکی است. در ضمن، ایالات متحده ۶۳٪ از تولید برقش به سوخت‌های فسیلی منتشر کننده کربن وابسته است. چین هم تقریباً به طور کامل به سوخت‌های فسیلی وابسته است و علی رغم تعهد این کشور به توافق نامه پاریس، تاسیسات دولتی این کشور آماده است تا نیروگاه‌های برقی با سوخت ذغال سنگ خود را تا سال ۲۰۲۵، ۱۰٪ گسترش دهد. که این موضوعات در مجموع نشان می‌دهد که شکافی بین جایی که بسیاری از شرکت‌های برقی و تأسیساتی اکنون قراردارند و جایی که آنها قصد دارند که باشند، وجود دارد.

سه روند اصلی برای کربن زدایی در تاسیسات عمومی

2 آشنایی با آینده انرژی کربن زدایی در تاسیسات عمومی

همانطور که در استراتژی‌های کربن زدایی تاسیسات شرح داده شده است، سه روند در حال حاضر برای شکل دهی به توانایی شرکت‌ها برای از بین بردن این شکاف، ضمن ایجاد ارزش و اعتبار برای شرکت‌ها، شروع شده است:

  • اول، کمرنگ شدن و حذف سوخت‌های فسیلی در دست اقدام است، زیرا اگر بخواهیم به طور کامل بخش‌های مربوط به انرژِی کربن زدایی شوند، تمام انتشارات سوخت‌های فسیلی باید از بین بروند، و این امر به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا سال ۲۰۵۰ یا زودتر به هدف اعلام شده خود در مورد انتشار گازهای گلخانه‌ای صفر خالص برسند.
  • دوم، با فراگیر شدن انرژی‌های خورشیدی و بادی، سهم این انرژِی‌ها در زمینه منابع تجدیدپذیر متغیر در شبکه به سرعت در حال افزایش است.
  • سوم، نوآوری در زیرساخت‌ها، با تأمین انعطاف پذیری لازم برای ادغام منابع انرژی تجدیدپذیر مقطعی و توزیع شده و سوخت‌های جدید، مانند گاز بیومس (زیست توده) و هیدروژن سبز، به افزایش توانایی سیستم‌های الكتریكی و گازی در حمایت از كربن زدایی كمك می‌كند.

در حالی که این روندهای بلند مدت در حال انجام شدن هستند، برخی اقدامات کوتاه مدت نیز وجود دارند که شرکت‌های تاسیسات آب و برق می‌توانند با استفاده از فرصت‌های ارائه شده توسط انتقال انرژی از آنها بهره ببرند.

اقدامات کوتاه مدت

3 آشنایی با آینده انرژی کربن زدایی در تاسیسات عمومی

در بخش برق غیرتجاری و شخصی، شرکت‌ها می‌توانند موارد زیر را در نظر بگیرند:

  • استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها برای درک عمیق مشتریان مسکونی، تجاری و صنعتی؛ از این بینش می‌توانند برای ارائه پیشنهادهای جذاب در نقطه‌ای مناسب در چرخه عمر مشتری استفاده کنند
  • گسترش برنامه‌های خلاقانه و گسترش ارائه محصولات و خدمات برای رقابت با بسیاری از تازه واردان به این بازار و مدل‌های جدید تجاری
  • ساخت اکوسیستم‌ها با شرکت‌های دیگر برای تسریع در پذیرش محصولات و خدمات جدید و تسهیل کانال‌های ارتباطی جدید
  • تمرکز بر ارائه خدمات عالی
  • کمک به کاهش هزینه‌های عملیاتی با دیجیتالی شدن هر چه بیشتر فرایند‌ها

در تولید و انتقال شبکه و توزیع، شرکت‌ها باید در مورد موارد زیر فکر کنند:

  • انجام به روزرسانی‌های لازم، مانند گسترش استفاده از فناوری‌های هوشمند، برای مدیریت و کنترل ارتباطات بیشتر با انرژی‌های تجدیدپذیرمقطعی
  • سرمایه گذاری بر ارزش مشتری و رضایت مشتری، انعطاف پذیری و عملکرد بهتر از نظر زمان انجام کارها و قابلیت اطمینان
  • انجام اقدامات پیشگیرانه با استفاده از رگولاتورها به عنوان محرک در زمینه راه حل‌های در حال توسعه برای متعادل کردن شبکه و تسهیل جریان دو طرفه برق
  • بررسی فرصت‌هایی که ممکن است هیدروژن، برای ذخیره انرژی و ادغام سطوح بالاتر انرژِی‌های تجدید پذیر متغیر در شبکه ایجاد کند
  • یافتن راه‌هایی برای کاهش یا جبران انتشارات زنجیره ارزش در بین تولیدکنندگان سوخت، تولیدکنندگان تجهیزات و ارائه دهندگان خدمات و لجستیک‌های طرف سوم

نظر نهایی مفید و کارامد

4 آشنایی با آینده انرژی کربن زدایی در تاسیسات عمومی

بدون آماده سازی کافی، آینده شرکت‌های تاسیسات برق و آب و انرژِی به راحتی می‌تواند مختل شود. خبر خوب این است که انتقال انرژی فعلی فرصت‌های بی‌سابقه و خوبی را برای سازمان‌ها ایجاد می‌کند تا مدل‌های جدید کسب و کار خود را توسعه دهند و خود را از طریق مسیرهای با ارزشی تغییر و بهبود دهند. اما این فرصت‌ها تنها در صورت انجام اقدامات هدفمند بلند مدت و کوتاه مدت می‌توانند توسط شرکت‌های تاسیسات برق و آب و انرژی مورد استفاده قرار گیرند.

حال که با کربن زدایی در تاسیسات عمومی آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس