نکات کلیدی برای شروع کار در بازار های رقابتی

کارآفرینان زمان زیادی را صرف تلاش برای فکر کردن در مورد ایده‌های بعدی می‌کنند. ولی فقط تعداد کمی با شروع کار در بازار رقالتی موفق می‌شوند.

39
0

بسیاری از کارآفرینان زمان زیادی را صرف تلاش برای فکر کردن در مورد ایده‌های بزرگ بعدی می‌کنند. در نهایت تلاش‌های بیهوده‌ی بسیاری انجام می‌دهد و به موفقیت نمی‌رسند. ایده‌های جدید بیزنس بسیار دشوار به دست می‌آید. با این حال اگر به برخی از موفق‌ترین کسب و کارهای جهان نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که آن‌ها اساساً مبتنی بر ایده‌های جدید نیستند. در ادامه به نکات کلیدی برای شروع کار در بازار های رقابتی می‌پردازیم.

نکات کلیدی برای شروع کار در بازار های رقابتی

1 نکات کلیدی برای شروع کار در بازار های رقابتی

واقعیت این است که شما برای شروع یک کسب و کار در بازار های رقابتی نیاز به ایده‌های منحصر به فرد ندارید. بسیاری از استارت آپ‌ها با انجام اقدامات و فعالیت‌های لازم و اجرای بیزنس پلن یا طرح کسب و کار خود در بازارهای رقابتی شلوغ موفق می‌شوند. به عنوان مثال کمپانی Nerd Wallet در میان بازارهای رقابتی شلوغ برای پیشنهادات کارت اعتباری به موفقیت دست یافت.

تلاش برای به دست آوردن سهم بازار در جایی که تقاضای زیادی در آن وجود داشته باشد، می‌تواند آسان‌تر از ایجاد بازار اولیه باشد. در ادامه چند نکته در مورد چگونگی یافتن فرصت در بازارهای موجود آورده شده است.

پذیرش نوآوری تحول آفرین

2 نکات کلیدی برای شروع کار در بازار های رقابتی

یکی از راه‌هایی که استارت آپ‌ها می‌توانند در یک بازار رقابتی شلوغ موفق شوند و حتی به یک بازیگر مسلط تبدیل شوند، نوآوری مخرب است. اینگونه بود که نتفلیکس از تجارت دی وی دی با پست الکترونیکی به بزرگ‌ترین ارائه دهنده سرویس پخش در جهان تبدیل شد و بسیاری از استارتاپ‌ها برای موفقیت در یک بازار شلوغ سعی در تقلید از آن دارند.

نوآوری اصلی نتفلیکس اجاره فیلم از طریق پست و بدون هیچ گونه هزینه دیرکردی بود. آن‌ها تشخیص دادند که مشتریان از پرداخت هزینه‌های جریمه دیرکرد خسته شده‌اند، بنابراین یک مدل تجاری ساختند که متکی به جمع آوری هزینه‌های دیرکرد نیست. نتفلیکس با راه اندازی سرویس پخش با استراتژی نوآوری مخرب خود، باعث تسریع توانایی خود در جذب بازار شد و به موفقیت بیش‌تری دست یافتند.

همین ایده در مورد شرکت‌های بسیار کوچک‌تر نیز صدق می‌کند. Merch38 که کالاهای مارک دار به فروش می‌رساند، با شروع پاندمی اخیر و لغو یا به تعویق افتادن فعالیت‌های تجاری و تفریحی، حجم فروش بسیار کمی را در بازار تجربه کرد. آن‌ها با دیدن مجازی شدن فعالیت‌ها و رویداد‌ها در طی پاندمی دریافتند که فرصتی برای نوآوری در کسب و کارشان وجود دارد. آن‌ها پورتالی را ایجاد کردند که در آنجا برنامه ریزان و حامیان مالی می‌توانستند شرکت کنندگان مجازی را به سفارش کالاها ترغیب کنند. این موضوع به آن‌ها کمک می‌کرد سهم بازار را از رقبایی که سازگاری آن‌ها با شرایط کنونی به کندی صورت می‌گیرد را به دست بگیرند.

واسیلی دانیلنکو، بنیانگذار Merch 38، توضیح می‌دهد: “درهنگام قرنطینه، ما شاهد اتفاقاتی بودیم که صنعت برای سازگاری با یک واقعیت جدید در تلاش بود و ایده ترکیب کالاهای واقعی با فعالیت و رویدادهای آنلاین یک فرصت منحصر به فرد به نظر می‌رسید.”

به دنبال مشارکت استراتژیک باشید

3 نکات کلیدی برای شروع کار در بازار های رقابتی

غالباً، کارآفرینان سعی می‌کنند سهم خود را در بازار ایجاد کنند. با این حال در بازارهای رقابتی شلوغ این تنها راهی نیست که باید طی کنید. گاهی اوقات می‌توانید برای جلب مشتری با کسب و کارها یا پلتفرم‌ها همکاری کنید.

سعی کنید در صنایع مجاور شرکت‌هایی پیدا کنید که روی یک بازار هدف مشابه متمرکز شده‌اند و می‌توانند از همکاری با شما سود ببرند. برای مثال همکاری اخیر بین برنامه دوستیابی Hinge و برنامه مدیتیشن Headspace را در نظر بگیرید. این دو برنامه از لحاظ ظاهری اشتراکات کمی دارند، اما Headspace موافقت کرده است که مراقبه‌هایی ایجاد کند که به آرامش اعصاب قبل از ملاقات‌ها کمک می‌کند و در نتیجه سود تبلیغاتی متقابل برای هر دو طرف ایجاد شود.

شرکت‌های حقوقی نیز به همین ترتیب مشارکت را برای به دست آوردن سهم بازار دنبال می‌کنند. به گفته جورج مگدسیان از وکلای لس آنجلس، باقی ماندن یک شرکت به تنهایی در بازارهای قانونی شلوغ مانند بازار لس آنجلس بسیار چالش انگیز خواهد بود. به همین دلیل او پس از داشتن سابقه‌ای پر از موفقیت، به دنبال شرکایی با تجربه حقوقی متنوع تری رفت. وی می‌گوید: “هیچ شرکت حقوقی جدیدی نمی‌تواند سهم بازار موجود را بدون انتخاب یک “استراتژی تنوع” بدست آورد. می‌توانید با خرید توانایی دیگران سعی در رشد داشته باشید، یا می‌توانید توانایی‌های خود را به شریک‌های مایل به این کار ارائه دهید. مورد اول می‌تواند پرهزینه باشد، اما مورد دوم راهی مطمئن و محکم برای رشد و موفقیت است. “

یافتن موقعیت های کوچک و ویژه ای در بازار

4 نکات کلیدی برای شروع کار در بازار های رقابتی

استارتاپ‌ها همچنین می‌توانند در بازارهای رقابتی شلوغ با شناسایی موقعیت‌هایی در بازاری که ممکن است مشاغل موجود آن را نادیده بگیرند یا از آن بی بهره باشند، موفق شوند. در بسیاری از موارد، فرصت‌هایی وجود دارد که درآمد قابل ملاحظه‌ای را برای یک استارتاپ ایجاد می‌کند که برای یک شرکت بزرگ‌تر ارزش ندارد. به عبارت دیگر، فقط به این دلیل که هیچ کس تلاشی برای ورود به بخشی از بازار خاص نکرده است، به این معنی نیست که ارزش امتحان کردن را ندارد. یک مثال خوب در این مورد کمپانی Whish است. آن‌ها متوجه شدند که یک فرصت تجارت الکترونیکی برای فروش اقلام بسیار کم هزینه از چین وجود دارد. آنها کشف کردند که بخشی از بازار به قیمت پایین بیش‌تر از کیفیت محصول اهمیت می‌دهد. این کمپانی اکنون بیش از ۱۷ میلیارد دلار ارزش دارد.

با توجه به رقابت کمتری که روی یک بخش خاص متمرکز شده است، این استراتژی می‌تواند راهی سریع‌تر به درآمد و سودآوری ارائه دهد. علاوه بر این، پس از بدست گرفتن این بخش‌های بازار می‌توانید به جلو حرکت کرده و بخش‌های بزرگ‌تری از بازار را نیز اضافه کنید.

نگاهی عمیقتر به تحقیقات بازار

5 نکات کلیدی برای شروع کار در بازار های رقابتی

مزیت ورود به بازار موجود این است که داده‌های زیادی برای ارزیابی فرصت‌ها وجود دارد. برخلاف تحولات جدید کسب و کار، شما قبلاً می‌دانید که مشتریان چه می‌خواهند و کسب و کارهای موجود چگونه این نیازها را برآورده می‌کنند.

برای موفقیت، شما نمی‌توانید یک مشابه شرکت رقیب خود باشید. در عوض، جستجوی بخش‌های بازار یا ایده‌هایی که شرکت‌های موجود از دست داده‌اند در تحقیقات بازار مهم است. با استفاده از داده‌های موجود در اینترنت و برخی از تجزیه و تحلیل‌های دقیق، می‌توانید تصویری عالی از کاستی‌های موجود در بازار به دست آورید.

به گفته بوریس ژینگاروف از پلتفرم بازاریابی ESBO، جستجوی داده روشی موثر برای یافتن زمینه‌های متمایز بخش‌های بازار است. او توضیح می‌دهد: “اکنون که امکان استفاده از موتورهای جستجو و ارجاع متقابل آن‌ها در برابر استراتژی‌های رقبا وجود دارد، استارت آپ‌ها مزایایی دارند که هرگز نداشته‌اند. آنها می‌توانند به دنبال تقاضای پنهان مشتری باشند که در داده‌های جستجو مشهود است و با آنچه شرکت‌های فعلی انجام می‌دهند مطابقت ندارد. سپس آن‌ها می‌توانند مخاطبان خود را تأمین کنند تا موقعیت خود را سریع در بازارهای غیرمعمول بدست آورند.”

بازارهای شلوغ محدودیت ندارند

به راحتی می‌توان از شروع کار در بازار رقابتی چشم پوشی کرد. با این حال با برخی تمایزات، بسیاری از استارت آپ‌ها ثابت کرده‌اند که شما نه تنها می‌توانید به موفقیت دست یابید، بلکه می‌توانید یک رهبر بازار شوید.

حال که با نکات کلیدی برای شروع کار در بازار های رقابتی آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس