آموزش راهی برای خاموش کردن ذهن خود و رفع استرس

غرق شدن ذهن در افکار مختلف امری طبیعی است. در ادامه به راهی برای خاموش کردن ذهن خود و رفع استرس می‌پردازیم.

85
0
آموزش راهی برای خاموش کردن ذهن خود و رفع استرس

من اخیراً با دو نفر از دوستانم که مدتی بود آنها را ندیده بودم، ملاقات کردم. ما زمان خوبی را با هم سپری می‌کردیم و در مورد روزهای خوب گذشته و کارهایی که به آنها مشغول هستیم، صحبت می‌کردیم. همانطور که با یکی از بچه‌ها صحبت می‌کردم، به نظر رسید دوست دیگرم حواسش پرت شده است. او وسط گفتگوی ما همینطور به فضا خیره شده بود. ما اینجوری بودیم که، “هی، کسی خانه هست؟ “او خندید و گفت: “ببخشید، من کمی به فکر فرو رفته بودم و ذهنم درگیر کارهایی که باید فردا انجام دهم، شده بود.” بیایید با خود صادق باشید. چقدر این موضوع برای شما اتفاق افتاده است؟ در ادامه به راهی برای خاموش کردن ذهن خود و رفع استرس می‌پردازیم.

در اینجا چند نکته برای خاموش کردن ذهن خود آورده شده است

غرق شدن ذهن در افکار مختلف امری طبیعی است. ما گاهی حتی خودمان هم متوجه نمی‌شویم که الان در این لحظه حضور نداریم و اگر قرار باشد هر دقیقه‌ای که بیداریم مشغول فکر کردن باشیم، بسیار خسته کننده است. وقتی دائماً در حال فکر کردن باشید، چه مثبت چه منفی، همیشه احساس خستگی خواهید کرد. به همین دلیل داشتن یک کلید خاموش برای مغز بسیار مهم است. چون گاهی در زمان‌هایی، نیاز به استراحت دارید. اما کمی بعد باید بتوانید دوباره ذهن خود را روشن کنید تا از مغز خود استفاده کنید.

خاطرات روزانه خود را بنویسید

1 آموزش راهی برای خاموش کردن ذهن خود و رفع استرس

تصور کنید: صبح برای شروع کار مقابل لپ تاپ خود نشسته‌اید. دیشب خوب خوابیده‌اید و قهوه خود را نوشیده اید. اما پس از ۱۰ دقیقه، از شخصی ایمیل می‌گیرید که از شما دلخور است. و ناگهان حواس شما پرت می‌شود و ذهن شما از موضوعی که درگیر آن بودید منحرف می‌شود.

اول از همه به این فکر می‌کنید که آن شخص شما را دوست ندارد. سپس، نگران شغل خود می‌شوید. و مغز شما شروع به فکر کردن در مورد عجیب‌ترین چیزها می‌کند و این موضوع ادامه پیدا می‌کند. این اتفاقات به نظرتان آشنا نیست؟

این مسائل برای همه ما اتفاق می‌افتد و هیچکس هم نمی‌داند چرا همچین فکرهایی به ذهن خطور می‌کند. من با نوشتن خاطراتم با این موضوع مقابله می‌کنم. این کار واقعاً ذهن را آرام می‌کند. من با نوشتن، افکارم را روی کاغذ می‌آورم. همه ما افکار و صداهای مزاحم زیادی را در مغز خود داریم که ساکت نمی‌شوند. و تخلیه این افکار بر روی کاغذ باعث کنترل بیش‌تر آن می‌شود. شما نیازی به هیچ سیستمی ندارید. و همچنین نیازی به گذراندن دوره نویسندگی ندارید. فقط صفحه‌ای را باز کنید و شروع به نوشتن افکار خود کنید.

روزانه مدیتیشن کنید

2 آموزش راهی برای خاموش کردن ذهن خود و رفع استرس

مطالعات زیادی نشان داده است که مدیتیشن استرس را تسکین می‌دهد.

ذهن نویز زیادی دارد و مدیتیشن به ما کمک می‌کند تا این نویزها را کمتر کنیم. با مدیتیشن، ما روی یک نقطه مرجع متمرکز می‌شویم، که معمولاً این نقطه مرجع دم و بازدم ما است، و هنگام بروز هر فکری، متوجه آن می‌شویم. به این ترتیب به ذهن خود آموزش می‌دهیم تا افکارمان را نادیده بگیرد. اگر از قبل اهل مدیتیشن و تمرین ذهن بوده‌اید که خیلی عالی است. به تمرین خود ادامه دهید. به یاد داشته باشید که این امر باید به یک عادت تبدیل شود. من روزی دو بار مدیتیشن می‌کنم. یک بار صبح و یک بار شب.

وقتی این کار را می‌کنید، واقعاً می توانید آن افکار آزار دهنده و منحرف کننده را خاموش کنید.

در زمان‌های مشخصی دستگاه‌های خود را خاموش کنید

3 آموزش راهی برای خاموش کردن ذهن خود و رفع استرس

در یک آزمایش، دانشمندان دو گروه تشکیل دادند از افرادی که که شب‌ها قبل از خواب چیزی را می‌خوانند. گروهی از iPad استفاده می‌کردند، و گروهی دیگر مطالب چاپی می‌خواندند. و همه آنها در یک اتاق کم نور مطالعه می‌کردند، تا احساس خواب آلودگی کنند. و این آزمایش را برای ۵ شب متوالی انجام دادند.

نتیجه؟ افرادی که به جای مواد چاپی از iPad استفاده می‌کردند:

  • دیرتر به خواب می‌رفتند
  • سطح ملاتونین آنها (هورمون تنظیم کننده خواب) کاهش پیدا کرد
  • خواب عمیق کمتری داشتند

گروه iPad همچنین در هنگام غروب، احساس خواب آلودگی کمتر و در صبح هوشیاری کمتری داشتند.

ببینید من می‌دانم که جستجو در فضاهای مجازی قبل از خواب بسیار وسوسه انگیز است. یا حتی گاهی اوقات دوست داریم که تا دیر وقت به کار کردن خود ادامه دهیم. اما این عادت‌ها به سلامت روان و بهره وری ما کمکی نمی‌کنند. و این عادت‌ها مغز ما را در طول شب بی‌مورد، فعال نگه می‌دارند.

پس به خودتان کمی استراحت دهید. توصیه می کنم دستگاه‌های خود را یک ساعت قبل از خواب خاموش کنید. من در این مدت همیشه با کتاب‌های چاپی یا با Kindle خود مطالعه می‌کنم.

هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید

4 آموزش راهی برای خاموش کردن ذهن خود و رفع استرس

این یکی از بزرگ‌ترین موارد اتلاف وقت است. اما همه ما این کار را انجام می‌دهیم.

همکلاسی قدیمی خود از زمان دانشگاه، که یک یا دو سال از شما کوچک‌تر است، را می‌بینید که به یک سفر لوکس ۲ هفته‌ای به Aruba می‌رود. و شما با اشتیاق زیاد درآمد خود را با آن شخص مقایسه می‌کنید. اما مقایسه کردن نتیجه‌ای ندارد. خوب اگر همکلاسی قدیمی شما درآمد بیش‌تری از شما کسب کند یا حتی “موفق‌تر” از شما باشد، چه می‌شود؟ این موضوع اصلاً روی شغل شما تأثیر نمی‌گذارد!

بنابراین هر زمان که افکار مقایسه‌ای به ذهن شما رسید، نسبت به آن آگاه باشید و به آن توجهی نکنید. و با خود بگویید: “آیا من هم آن چیزی که آن شخص دارد را می‌خواهم؟ آیا واقعاً می‌خواهم هزینه اینگونه زندگی کردن را بپردازم؟” بیش‌تر اوقات، نسبت به چیزهایی که واقعاً نمی‌خواهیم، حسادت می‌کنیم.

بسیاری از مردم می‌گویند که می‌خواهند در ۳۰ یا ۴۰ سالگی یا در هر سن دیگری بازنشسته شوند. پس از آن می‌خواهید چه کنید؟ می‌خواهید بقیه زندگی خود را صرف نوشیدن موهیتو در ساحل می‌کنید؟ شاید بعضی از افراد واقعاً چنین چیزی را می‌خواهند. اما من در مورد خودم می‌دانم که اینطور نیستم، بنابراین فقط روی این تمرکز می‌کنم که از دیروز خودم بهتر باشم.

از یک مدیتیشن ۱ دقیقه‌ای برای خاموش کردن ذهن خود استفاده کنید

5 آموزش راهی برای خاموش کردن ذهن خود و رفع استرس

تمام نکاتی که گفته شد برای زندگی آگاهانه و ذهنی متمرکز بسیار مناسب است. اما چگونه می‌توان یک سوئیچ خاموش و روشن واقعی برای ذهن خود ایجاد کرد؟ من یک تکنیک عالی برای این موضوع در کتاب هشت قدم ذهنی به سمت شادی نوشته Bhante Henepola Gunaratana یافتم.

وی توصیه می‌کند هر ساعت یک مدیتیشن ۱ دقیقه‌ای انجام دهید. من کمی این تکنیک را اصلاح کردم.

به جای اینکه هر ساعت مدیتیشن کنم، وقتی که می‌خواهم به سراغ یک کار یا حالت دیگر بروم، به مدت ۱ دقیقه مدیتیشن می‌کنم. به عنوان مثال، من همیشه صبح‌ها کمی وقت می‌گذارم و کتابی می‌خوانم، که بسیار تاثیر خوبی دارد و وقتی می‌خواهم به سراغ نوشتن بروم، یک دقیقه مکث می‌کنم، روی تنفسم تمرکز می‌کنم و سپس شروع به نوشتن می‌کنم.

هر وقت احساس کردم نیاز به تغییر حالت دارم از این مدیتیشن‌های ۱ دقیقه‌ای استفاده می‌کنم. همچنین بعد از انجام دادن همه کارهایم، وقتی که می خواهم برای شام با خانواده‌ام آماده شوم نیز همین روند را تکرار می‌کنم. بعد از مدتی، از این وقفه‌های ۱ دقیقه‌ای هیجان زده می‌شوید. همانطور که Gunaratana می‌گوید: ”منتظر آن دقیقه باشید و برای آن شور و شوق داشته باشید. و همواره از خود بپرسید، “چه زمانی قرار است دوباره بنشینم و مدیتیشن کنم؟”

در نهایت، هر کاری که انجام می‌دهیم، انرژی ذهنی خود را برای آن صرف می‌کنیم. بنابراین اگر این انرژی را برای چیزهای بی‌فایده‌ای مانند خرید آنلاین به مدت ۳ ساعت یا محاسبه میزان درآمد دوست دانشگاهی خود صرف می‌کنید در واقع انرژی خود را هدر می‌دهید.

در عوض می‌توانید بیشتر مراقب انرژی ذهنی خود باشید و از آن برای مواردی که در واقع برای شما مهم هستند، استفاده کنید. یک کتاب بخوانید، روی پروژه مورد علاقه خود کار کنید، به پیاده روی بروید، یک وعده غذایی خاص بپزید. فقط هر کاری انجام دهید که زندگی شما پربارتر شود.

حال که با راه‌ای برای خاموش کردن ذهن آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس