9 ترند تکنولوژی سال 2021 برای سرمایه گذاری و کسب و کار

امروزه تکنولوژی با سرعت در حال پیشرفت است. در ادامه به 9 ترند تکنولوژی سال 2021 برای سرمایه گذاری و کسب و کار می‌پردازیم.

38
0
9 ترند تکنولوژی سال 2021 برای سرمایه گذاری و کسب و کار

امروزه تکنولوژی با سرعت زیاد در حال پیشرفت است و شاهد تغییر و تحولات زیادی در این زمینه هستیم. با این حال علاوه بر این که تکنولوژی های برتر و ترند در حال تحول هستند، شیوع بیماری کرونا باعث ایجاد تغییراتی در نقش متخصصان فناوری اطلاعات شده است. بنابراین یک متخصص فناوری اطلاعات یا IT در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۱ مدام در حال یادگیری و کسب اطلاعات جدیدتر است. در ادامه به 9 ترند تکنولوژی سال 2021 برای سرمایه گذاری و کسب و کار می‌پردازیم.

شما نیز برای استخدام در شغل آینده خود باید با مهارت‌های مورد نیاز آشنا شوید. بنابراین باید در جریان تکنولوژی‌های جدید و ترند قرار بگیرید. در سال ۲۰۲۰ همه مجبور شدند خود را با پاندومی اخیر سازگار کنند و اکثر متخصصان فناوری اطلاعات دورکار شده‌اند. اگر می‌خواهید از زمان خود در خانه بیش‌ترین استفاده را ببرید، در ادامه شما را با ۹ تکنولوژی برتر و جدید که می‌تواند باعث ایجاد گرایش‌های شغلی زیادی در حوزه IT شود آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

9 ترند تکنولوژی سال 2021

۱. هوش مصنوعی (AI) و ماشین لرنینگ

۲. اتوماسیون فرایند روباتیک (RPA)

۳. رایانش مرزی (Edge Computing)

۴. رایانش کوانتومی

۵. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

۶. بلاک چین

۷. اینترنت اشیا (IoT)

۸. 5G

۹. امنیت سایبری

۱. هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین

1 ترند تکنولوژی سال 2021

هوش مصنوعی یا AI در دهه گذشته در دنیای تکنولوژی سروصدای زیادی کرده است و نظرات مختلفی در مورد این فناوری را شاهد بودیم، اما همچنان یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های ترند است، زیرا تأثیرات زیادی بر زندگی، کار و دنیای بازی‌ها گذاشته است. هوش مصنوعی در حال حاضر به دلیل اینکه یک تکنولوژی برتر در مینه تشخیص تصویر و گفتار، برنامه‌های مسیریابی، دستیارهای شخصی تلفن های هوشمند، برنامه‌های اشتراک گذاری خودرو است بسیار شناخته شده است.

علاوه بر این از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل تعاملات برای تعیین ارتباطات جهت پیش بینی تقاضا در خدماتی مانند بیمارستان‌ها که مدیران را قادر می سازد تا تصمیمات بهتری در مورد استفاده از منابع بگیرند استفاده می‌شود. با تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از هوش مصنوعی الگوهای تغییر رفتار مشتری تشخیص داده می‌شود که باعث شخصی سازی تجربه مشتری و در نهایت افزایش درامد خواهد شد.

بازار هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ به ۱۹۰ میلیارد دلار می‌رسد و هزینه‌های جهانی برای سیستم‌های شناختی و هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۵۷ میلیارد دلار خواهد رسید. با گسترش استفاده از هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف، مشاغل جدیدی در توسعه، برنامه نویسی، تست کاربر، پشتیبانی و تعمیرات ایجاد خواهد شد.

از سوی دیگر مشاغل حوزه AI بالاترین حقوق را دارند که از بیش از ۱۲۵،۰۰۰ دلار در سال (مهندس ماشین لرنینگ) تا ۱۴۵،۰۰۰ دلار در سال (معمار هوش مصنوعی) است. به همین دلیل هوش مصنوعی به عنوان یکی از برترین تکنولوژی‌های اخیر معرفی شده است!

ماشین لرنینگ زیرمجموعه هوش مصنوعی است و در صنایع مختلفی به کار گرفته می‌شود و فرصت‌های شغلی زیادی را برای متخصصان ایجاد کرده است. فارستر پیش بینی کرده است که هوش مصنوعی، ماشین لرنینگ و اتوماسیون ۹ درصد از مشاغل جدید ایالات متحده را تا سال ۲۰۲۵ را شامل می‌شود، مشاغلی از جمله متخصصان مانیتورینگ روبات، متخصصان علم داده، متخصصان اتوماسیون و گزینش محتوا.

تسلط بر هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ به شما در استخدام در مشاغل زیر کمک می‌کند:

  • متخصصان تحقیقات هوش مصنوعی
  • مهندس هوش مصنوعی
  • مهندس ماشین لرنینگ
  • معمار هوش مصنوعی

۲. اتوماسیون فرایند روباتیک (RPA)

مانند هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ، اتوماسیون فرایند روباتیک تکنولوژی دیگری است در خودکارسازی مشاغل به کار گرفته می‌شود. PAR استفاده از نرم افزار برای خودکارسازی فرایندهای تجاری مانند تفسیر برنامه‌ها، پردازش تراکنش‌ها، پردازش داده‌ها و حتی پاسخ دادن به ایمیل‌ها است. RPA وظایف تکراری که قبلا کارمندان انجام می‌دادند را انجام می‌دهد.

تحقیقات فارستر تخمین زده است که خودکارسازی شغل ۲۳۰ میلیون نیروی کار یا حتی بیشتر یعنی تقریباً ۹ درصد از نیروی کار جهان را تهدید می‌کند. RPA ضمن ایجاد تغییر در مشاغل موجود، مشاغل جدیدی را نیز ایجاد می‌کند. مک کینزی دریافت که کمتر از ۵ درصد مشاغل را می‌توان کاملاً خودکار کرد، اما حدود ۶۰ درصد را می‌توان تا حدی خودکار کرد.

RPA همچنین تعداد زیادی فرصت شغلی از جمله توسعه دهنده، مدیر پروژه، تحلیلگر کسب و کار، معمار راه حل و مشاور ارائه می‌دهد. که برای شما به عنوان یک متخصص فناوری اطلاعات فرصت بسیار خوبی است.

این مشاغل حقوق خوبی دارند. یک توسعه دهنده RPA می‌تواند بیش از ۵۳۴ هزار پوند در سال درآمد داشته باشد.

تسلط بر RPA به شما در استخدام در مشاغل پردرآمدی مانند مشاغل زیر کمک می‌کند:

  • توسعه دهنده RPA
  • تحلیلگر RPA
  • معمار RPA

۳. رایانش مرزی (Edge Computing)

3 ترند تکنولوژی سال 2021

رایانش ابری نسبت به سال‌های قبل به یک فناوری رایج تبدیل شده است و شرکت‌های اصلی ارائه دهنده این تکنولوژی AWS (خدمات وب آمازون)، Microsoft Azure و Google Cloud Platform است. پذیرش رایانش ابری در صنعت هنوز در حال رشد است، زیرا مشاغل به استفاده از راه حل ابری روی آورده‌اند. این تکنولوژی جزو پیشرفته‌ترین تکنولوژی های موجود است و دیگر جزو تکنولوژی‌های نوظهور نیست.

با افزایش تعداد داده‌های سازمان‌ها، شرکت‌ها در برخی موارد به نقص‌های رایانش ابری پی‌بردند. رایانش مرزی برای این منظور طراحی شده است تا به حل برخی از این مشکلات رایانش ابری و رساندن داده‌ها به مرکز داده برای پردازش کمک کند. از رایانش مرزی می‌توان برای پردازش داده‌های حساس به زمان در مکان‌های دور با اتصال محدود یا بدون اتصال به یک مکان متمرکز استفاده کرد. در چنین شرایطی رایانش مرزی می‌تواند مانند یک مرکز کوچک داده عمل کند. در واقع سرعت پردازش داده‌ها را بیشتر می‌کند.

با افزایش استفاده از دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT)، کاربرد رایانش مرزی افزایش یافته است. پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۲ بازار جهانی رایانش مرزی به ۶/۷۲ میلیارد دلار برسد. این تکنولوژی باعث ایجاد فرصت‌های شغلی زیادی بخصوص برای مهندسان نرم افزار خواهد شد.

رایانش ابری (مرزی و کوانتومی) به شما کمک می‌کند تا در مشاغل زیر بتوانید کار کنید:

  • مهندس قابلیت اطمینان ابری
  • مهندس زیرساخت ابری
  • معمار ابر و معمار امنیت
  • مهندس ابر DevOps

۴. ترند تکنولوژی سال 2021 | رایانش کوانتومی

04 ترند تکنولوژی سال 2021

یکی دیگر از ترند های تکنولوژی سال 2021 رایانش کوانتومی است که از پدیده‌ها و قوانین مکانیک کوانتوم مانند برهم نهی (Superposition) و درهم تنیدگی (Entanglement) برای رایانش استفاده می‌کند. این تکنولوژی شگفت انگیز همچنین در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و ساخت واکسن نقش به سزایی دارد، زیرا می‌تواند به راحتی عملیات جستجو، نظارت، تجزیه و تحلیل و کار بر روی داده‌ها را بدون منبع انجام دهد. زمینه دیگری که از رایانش کوانتومی استفاده می‌شود در بانکداری و امور مالی، مدیریت ریسک، معاملات با فرکانس بالا و تشخیص کلاهبرداری‌ها است.

رایانه‌های کوانتومی در حال حاضر چندین برابر سریعتر از رایانه‌های معمولی هستند و برندهای بزرگی مانند Splunk ،Honeywell ،Microsoft ،AWS ،Google و بسیاری دیگر در حال حاضر در نوآوری در زمینه رایانش کوانتومی نقش دارند. پیش بینی می‌شود درآمد بازار جهانی رایانش کوانتومی تا سال ۲۰۲۹ از ۲/۵ میلیارد دلار فراتر رود. برای فعالیت در زمینه این فناوری جدید، باید در مکانیک کوانتومی، جبر خطی، احتمال، نظریه اطلاعات و ماشین لرنینگ تجربه داشته باشید.

۵. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

5 ترند تکنولوژی سال 2021

تکنولوژی منحصر به فرد بعدی واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) و واقعیت گسترده (ER) است. VR کاربر را به یک محیط انتقال می‌دهد در حالی که AR واقعیت فعلی ما را در نظر می‌گیرد و چیزی به آن می‌افزاید. این فناوری در ابتدا برای بازی‌ها استفاده می‌شد، اما امروزه برای آموزش نیز استفاده می‌شود، مانند VirtualShip که یک نرم افزار شبیه سازی است و برای آموزش کاپیتان‌های کشتی، ارتش و گارد ساحلی ایالات متحده استفاده می‌شود.

در سال ۲۰۲۱ می‌توان انتظار داشت که این فناوری‌ها بیشتر در زندگی ما کاربرد داشته باشند. AR و VR پتانسیل زیادی در ادغام با سایر فناوری‌ها در زمینه آموزش، سرگرمی، بازاریابی و حتی توانبخشی دارند. این فناوری همچنین می‌تواند در آموزش پزشکان برای عمل جراحی، ارائه یک تجربه سه بعدی به بازدیدکنندگان موزه، افزایش پارک‌های تفریحی یا حتی کمپین‌های بازاریابی مانند ایستگاه اتوبوس پپسی مکس استفاده شود.

۱۴ میلیون دستگاه AR و VR در سال ۲۰۱۹ فروخته شد. انتظار می‌رود بازار جهانی AR و VR تا سال ۲۰۲۲ به ۲۰۹/۲ میلیارد دلار برسد و فرصت‌های بیشتری را در تکنولوژی‌های به روز ایجاد کند و از متخصصان علاقه مند و با مهارت در این حوزه استقبال می‌کند. شروع به کار در VR نیاز به دانش تخصصی زیادی ندارد اما داشتن مهارت‌های اولیه برنامه نویسی و یک ذهنیت آینده نگر می‌تواند شما را برای این شغل آماده کند.

۶. ترند تکنولوژی سال 2021 | بلاک چین

6 ترند تکنولوژی سال 2021

تکنولوژی بلاک چین از دیگر ترند های تکنولوژی سال 2021 می‌باشد که همیشه با ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین در بین مردم شناخته شده است، اما این فناوری امنیت را نیز ارائه می‌دهد که در زمینه‌های بسیار زیادی کاربرد دارد. “chain” در بلاک چین به معنای زنجیره است در واقع زنجیره‌ای از داده‌ها و بلوک‌ها را ایجاد می‌کند. عدم امکان تغییر بلوک‌های قبلی این فناوری را بسیار امن می‌کند. علاوه بر این بلاک چین‌ها بر اساس مکانیزم اجماع عمل می‌کنند، بنابراین هیچ کس نمی‌تواند کنترل داده‌ها را در دست بگیرد. با بلاک چین شما نیازی به شخص ثالث برای نظارت یا تأیید تراکنش‌ها ندارید.

بلاک چین در صنایع مختلف کاربرد دارد و با افزایش استفاده از آن تقاضا برای متخصصان این حوزه نیز افزایش می‌یابد. به طور کلی یک توسعه دهنده بلاک چین متخصص در توسعه و پیاده سازی معماری و راه حل‌ها با استفاده از فناوری بلاک چین است. متوسط حقوق سالانه یک توسعه دهنده بلاک چین ۴۶۹ هزار پوند است.

اگر علاقه مند به بلاک چین و حیطه کاری آن هستید و می‌خواهید، اکنون زمان مناسبی برای شروع است. برای ورود به حوزه بلاک چین باید تجربه عملی در زبان‌های برنامه نویسی، مبانی OOPS، پایگاه داده‌های مسطح و رابطه‌ای، ساختار داده‌ها، توسعه برنامه‌های وب و شبکه را داشته باشید.

تسلط بر بلاک چین می‌تواند به شما در استخدام در مشاغل و صنایع مختلف مانند موارد زیر کمک کند:

  • تحلیلگر ریسک
  • معمار تکنولوژی
  • مدیر انجمن Crypto
  • مهندس Front End

۷. اینترنت اشیا (IoT)

7 ترند تکنولوژی سال 2021

یکی دیگر از تکنولوژی‌های جدید اینترنت اشیا است. در حال حاضر بسیاری از “چیزها” با اتصال WiFi ایجاد می‌شوند، در واقع می‌توان آنها را به اینترنت متصل کرد و خود اشیا نیز با اینترنت به یکدیگر متصل شود. اینترنت اشیا تکنولوژی ای است که در آینده کاربردهای بسیار زیادی خواهد داشت. دستگاه‌ها، لوازم خانگی، ماشین‌ها و چیزهای دیگر با اینترنت به یکدیگر متصل می‌شوند و داده منتقل می‌کنند.

ما در حال حاضر از IoT استفاده می‌کنیم و از آن بهره می‌بریم. برای مثال با اینترنت اشیا می‌توانیم درها را از راه دور قفل کنیم. کسب و کارها نیز در حال حاضر و در آینده نزدیک با استفاده از این تکنولوژی به سود زیادی دست خواهند یافت. اینترنت اشیا با جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌تواند ایمنی، کارایی و تصمیم گیری بهتری را برای کسب و کارها ایجاد کند. این تکنولوژی با تعمیرات و نگهداری پیشبینانه و تسریع مراقبت‌های پزشکی خدمات مشتریان را بهبود می‌بخشد و مزایای زیادی را ارائه می‌دهد.

پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۵۰ میلیارد از این دستگاه‌های اینترنت اشیا در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند و یک شبکه بزرگ از دستگاه‌های به هم پیوسته را ایجاد می‌کنند که شامل انواع گوشی‌های هوشمند و لوازم آشپزخانه و غیره خواهد بود. پیش بینی می‌شود هزینه جهانی مربوط به اینترنت اشیا (IoT) در سال ۲۰۲۲ به ۱/۱ تریلیون دلار برسد. همچنین تکنولوژی‌های جدیدی مانند G5 باعث رشد بازار در سال‌های آینده خواهد شد.

اگر می‌خواهید در زمینه این تکنولوژی کار کنید باید در مورد امنیت اطلاعات، هوش مصنوعی و اصول ماشین لرنینگ، شبکه، رابط سخت افزاری، تجزیه و تحلیل داده‌ها، اتوماسیون، سیستم‌های نهفته و طراحی اطلاعات کسب کنید.

۸. ترند تکنولوژی سال 2021 | 5G

8 9 ترند تکنولوژی سال 2021

تکنولوژی بعدی که دنباله روی اینترنت اشیا است 5G است. تکنولوژی 3G و 4G به ما امکان جستجو در اینترنت، استفاده از خدمات داده محور، افزایش پهنای باند برای پخش در Spotify یا YouTube و موارد دیگر را می‌دهد و انتظار می‌رود 5G زندگی ما را متحول کند. برای مثال استفاده از فناوری‌های پیشرفته مانند AR و VR در کنار سرویس بازی مبتنی بر ابر مانند Google Stadia ،NVidia GeForce Now و موارد دیگر. انتظار می‌رود این تکنولوژی در کارخانه‌ها و دوربین‌های HD جهت بهبود ایمنی و مدیریت ترافیک، کنترل شبکه هوشمند و خرده فروشی هوشمند استفاده شود.

تقریباً همه شرکت های مخابراتی مانند Verizon ،Tmobile ،Apple ،Nokia Corp ،QualComm، اکنون در حال ایجاد برنامه‌های 5G هستند. انتظار می‌رود سرویس 5G در سال ۲۰۲۱ در سراسر جهان راه اندازی شود و بیش از ۵۰ اپراتور خدمات خود را در حدود ۳۰ کشور تا پایان سال ۲۰۲۱ ارائه می‌دهند.

۹. امنیت سایبری

9 ترند تکنولوژی سال 2021

امنیت سایبری مدتی است که مورد استفاده قرار گرفته است اما در بین عموم رایج نیست. ولی مانند سایر فناوری‌ها در حال پیشرفت است. به این دلیل که تهدیدها دائماً در حال تغییر هستند. همیشه هکرهایی هستند برای دستیابی به داده‌ها روش‌هایی را برای عبور از سخت‌ترین اقدامات امنیتی پیدا خواهند کرد. به همین دلیل تکنولوژی‌های امنیتی باید همیشه در حال تغییر و پیشرفت باشند. تا زمانی که هکرها وجو دارند، امنیت سایبری به عنوان یک تکنولوژی ترند و به روز باقی می‌ماند؛ زیرا برای دفاع در برابر این هکرها باید دائماً در حال تغییر و ارتقا باشد.

مشاغل امنیت سایبری سه برابر سریع‌تر از سایر مشاغل فناوری در حال رشد است. همچنین نیاز به امنیت سایبری مناسب آنقدر زیاد است که تا سال ۲۰۲۱، ۶ تریلیون دلار در سطح جهان برای امنیت سایبری هزینه خواهد شد.

امنیت سایبری اگر چه حوزه‌ای چالش برانگیز است اما درآمد شش رقمی را به متخصصان فعال در این حوزه ارائه می‌دهد. از جمله مشاغل فعال در زمینه امنیت سایبری شامل موارد زیر است:

  • هکر قانونمند
  • تحلیلگر بدافزار
  • مهندس امنیت
  • مدیر ارشد امنیت

اگرچه تکنولوژی‌های در اطراف ما همیشه در حال ظهور و تکامل هستند، اما این ۹ تکنولوژی جدید، پتانسیل شغلی امیدوار کننده‌ای را برای حال و آینده ارائه می‌دهد. این تکنولوژی‌ها فرصت‌های شغلی زیادی را برای افراد با مهارت و متخصص ایجاد می‌کند. با قدم گذاشتن در این مسیر آینده‌ی روشنی در انتظار شماست.

حال که با ۹ ترند تکنولوژی سال 2021 آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس