اشکالات پروژه‌ استارلینک ، که ممکن است دردسرهایی را ایجاد کند

اشکالات پروژه‌ استارلینک مواردی هستند که نگرانی‌های زیادی را به همراه داشته است. اگر چه امید‌های زیادی برای اینترنت جهانی وجود دارد.

42
0

اگرچه پروژه استارلینک امید‌های زیادی را برای دسترسی جهانی به اینترنت پر سرعت فراهم ساخته است، با این حال مانند هر فناوری دیگری مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. مهمترین اشکالات پروژه‌ استارلینک مربوط به آلودگی مناطق تحت پژوهش ستاره شناسان و تاثیرات محیطی آن است.

طبق گزارش مرکز کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC)، شرکت اسپیس ایکس، تاثیرات نامطلوب پروژه استارلینک بر روی محیط اطراف زمین و آلودگی اتمسفر را مورد ارزیابی کاملی قرار نداده است.

برنامه پروژه استارلینک

Starlink در مورد اشکالات پروژه‌ استارلینک

در ماه May سال ۲۰۱۹ شرکت اسپس ایکس پرتاب ماهواره‌های استارلینک را شروع کرد و تا به امروز ۱۵۰۰ هزار ماهواره در مدار خود قرار گرفته‌اند (هر ارسال ۶۰ ماهواره در مدار قرار می‌گیرد) و قرار است به تعداد ۴۲۰۰۰ ماهواره برسد که بتواند مناطق وسیعی از زمین را تحت پوشش اینترنتی قرار دهد.

همچنین ۳۰۰۰ ماهواره هم قرار است در مدار زمین قرار گیرد که مربوط به سفارش دیگر شرکت‌ها و سازمان‌ها است.

برای دسترسی به اینترنت استارلینک، نیاز به دیش شبکه است که باید در حیاط یا روی پشت بام نصب شود که تجهیزات سخت افزاری آن ۴۹۹ دلار تمام می‌شود و شارژ ماهیانه آن هم ۹۹ دلار در سال است.

نگرانی‌ها در مورد اشکالات پروژه‌ استارلینک

نگرانی‌ها در مورد اشکالات پروژه‌ استارلینک
تصویر واقعی از آلودگی نوری ماهواره‌های استارلینک در مدار که مانع رصد ستاره ‌ها می‌شود.

نگرانی‌هایی در مورد پروژه استارلینک وجود دارد که باید حل شود. مهمترین آن حضور تعداد بسیار زیاد اجسام فلزی در اتمسفر است و حتی ممکن است آسمان شب هم دچار تغییراتی شود که به برنامه‌های فضایی و ستاره شناسی آسیب بزند.

اگرچه هنوز این نگرانی‌ها اثبات نشده است، با این حال رقیب استارلینک یعنی شرکت Viasat (ارایه دهنده خدمات اینترنت ماهواره‌ای) از مرکز ارتباطات فدارل آمریکا خواسته است که جلوی رها‌سازی بیش از حد ماهواره‌ها توسط اسپیس ایکس گرفته شود.

وجود تعداد این تعداد ماهواره در آسمان باعث می‌شود که در تاریکی شب، تمامی این ماهواره‌ها انعکاس نور خورشید را داشته باشند و به شدت آلودگی نوری برای کیهان شناسان ایجاد نماید. البته در سال ۲۰۰۲ شکایاتی در مرکز سیاست‌ها محیط بین‌المللی (NEPA) تشکیل شده بود که شرکت اسپیس ایکس قول داده است در ساخت ماهواره‌ها، موادی را به کار گیرد که از انعکاس نور بکاهد.

مشکل درست زمانی آغاز می‌شود که شرکت آمازون هم پروژه کویپر (Kuiper) را برای رقابت با استارلینک قرار است اجرا کند.

پروژه‌ استارلینک اگرچه حلال بسیاری از مشکلات است، اما آلودگی فضایی، زباله‌های فضای و شلوغی فضای اطراف زمین از جمله اشکالات پروژه‌ استارلینک خواهد بود.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس