کامل ترین مقایسه مک بوک ایر و مک مینی | MacBook Air بهتر است یا Mac mini

148
0
مقایسه مک بوک ایر و مک مینی

اپل دو مک ارزان قیمت را برای افرادی که بودجه کمی دارند ارائه می دهد: مک مینی و مک بوک ایر. اما کدام یک بهترین کیفیت وارزش را دارد؟ اینکه Mac mini یا MacBook Air بهترین کیفیت را نسبت به Mac دارند، در درجه اول به آنچه شما به آن نیاز دارید بستگی دارد. Mac mini همیشه برنده ما از نظر میزان درآمد شما بود، اما اکنون که MacBook Air دارای تراشه M2 است مطمئناً معامله بهتری به نظر می رسد، اگر برایتان مهم نیست که بیشتر هزینه کنید. در این خبر به مقایسه مک بوک ایر و مک مینی می پردازیم.

Mac mini و MacBook Air نسبت به هر مک دیگری در خط تولید اپل قیمت پایین‌تری دارند و با این حال مک‌های قدرتمندی هستند که برای اکثر کاربران مک مناسب هستند. اگر به دنبال خرید ارزان ترین مک هستید ممکن است برای تصمیم به خرید بین این دو مک مردد شوید و متعجب باشید که کدام یک بهترین کیفیت وارزش را نسبت به  پولی که میدهید ارائه می دهد. اگر این طور باشد که شما به جای درستی آمده اید. در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که آیا یک طرفدار اپل با بودجه کم باید مک بوک ایر بخرد یا مک مینی؟

در نوامبر 2020 اپل مک بوک ایر و مک مینی را با تراشه های M1 به روز کرد و انتقال اپل از از Intel به پردازنده های خودش آغاز شد. سپس در ژوئن 2022 اپل مک بوک ایر را دوباره به روز کرد و دو مدل M2 را معرفی کرد و در عین حال مک بوک ایر سطح پایه M1 را حفظ کرد. مک مینی تراشه M2 را در ان زمان به دست نیاورد. در نتیجه ما اکنون یک مک بوک ایر با تراشه M2 داریم که دو مک مینی و مک بوک ایر با تراشه های M1 را به هم متصل میکند.

مقایسه مک بوک ایر و مک مینی

در سطح ابتدایی، مشخصات مک مینی و مک بوک ایر مشابه است. هر دو دارای تراشه M1 هستند، اما Mac mini هسته های گرافیکی بیشتری نسبت به M1 MacBook Air دارد. از طرف دیگر مک بوک ایر دارای گزینه M2 نیز می باشد. به لطف استفاده از تراشه M1 در هر دو.

اما این مک‌ها جذابیت‌های بسیار متفاوتی دارند احتمالاً به همین دلیل است که یک مدل مک مینی با پردازنده Intel اینتل در داخل باقی می‌ماند تا نیازهای بازاری را برآورده کند که، ممکن است حتی مک بوک ایر را هم در نظر نگیرد.

MacBook Air بهتر است یا Mac mini

این یک نمای کلی بسیار گسترده است، اما باید به شما ایده دهد که چه چیزی یکسان است و چه چیزی متفاوت است. توجه داشته باشید که به لطف مدل باقیمانده Intel اینتل، چندین گزینه برای Mac mini وجود دارد.

در زیر با جزئیات بیشتری به هر یک از اجزای داخل این دستگاه  های مشابه اما بسیار متفاوت خواهیم پرداخت.

پردازنده/سی پی یو

همانطور که می بینید، مک مینی و مک بوک ایر هر دو دارای تراشه M1 با CPU 8 هسته ای هستند. همچنین یک گزینه M2 برای مک بوک ایر وجود دارد که دارای یک CPU  8 هسته ای نیز می باشد. ممکن است فکر کنید که این بدان معناست که هر سه CPU یکسان هستند، اما نسل جدیدتر CPU M2 به دلیل ترانزیستورهای بیشتر، پهنای باند حافظه بهتر و حافظه نهان بزرگتر، کارآمدتر و قدرتمندتر است. همچنین مک مینی با پردازنده 6 هسته ای اینتل i5 نسل هشتم با فرکانس 3.0 گیگاهرتز وجود دارد. حتی M1 Mac mini می‌تواند این تراشه‌های اینتل را که تاریخ ساخت آن‌ها در سال 2017 ساخته شده‌اند، به بهترین شکل ممکن ارائه دهد.

گرافیک/GPU

قابل توجه ترین تفاوت این است که نسخه M1 مک بوک ایر تنها یک پردازنده گرافیکی 7 هسته ای ارائه می دهد، در حالی که مدل های مک مینی دارای یک پردازنده گرافیکی 8 هسته ای و مک بوک ایر M2 دارای یک پردازنده گرافیکی 10 هسته ای هستند. مدل مک مینی اینتل 3.0 گیگاهرتز دارای کارت گرافیک یکپارچه – Intel UHD Graphics است.

 مزایای گرافیک اپل در مقایسه با راه حل های یکپارچه اینتل وجود دارد، بنابراین هر دو مدل M1 و M2 در اینجا بهتر هستند. با این حال، تنها مک مینی اینتل می‌تواند از کارت گرافیک خارجی پشتیبانی کند، که می‌تواند به این معنی باشد که می‌توانید از یک eGPU قدرتمندتر از پیشنهادات M2 استفاده کنید. اما اگر به گرافیک قدرتمند نیاز دارید، ممکن است بخواهید به جای آن یک Mac Studio مک استودیو را در نظر بگیرید، که تعدادی دیگر از مزایای متمرکز بر کاربر را به همراه خواهد داشت.

تفاوت دیگر این است که مک مینی دارای یک فن است، به طوری که وقتی مک مینی توسط کار زیاد تحت فشار قرار میگیرد، فن شروع به کار می کند و می تواند خنک بماند، مک بوک ایر M1 و M2 فاقد فن هستند، بنابراین ممکن است که اگر واقعاً با مک‌ بوک ایر زیاد کار کنید به ان فشار وارد شود، سرعت آن کاهش ‌یابد تا زیاده روی نکنید.

مقایسه مک بوک ایر و مک مینی
مقایسه مک بوک ایر و مک مینی

RAM

تمام مدل‌هایی که در اینجا درموردشان صحبت می کنیم با 8 گیگابایت رم عرضه می‌شوند. با این حال تمام رم ها یکسان نیستند. اپل در مورد اینکه چگونه رم در مک های M1 و M2 یک معماری حافظه یکپارچه یا UMA است صحبت می کند و بنابراین برای CPU و GPU با مزایای عملکرد قابل دسترسی است. مزایایی را ارائه می دهد که به این معنی است که 8 گیگابایت حافظه یکپارچه با 8 گیگابایت رم استاندارد یکسان نیست.

تفاوت بین M1 و M2 این است که M1 فقط می تواند 16 گیگابایت حافظه را پشتیبانی کند، در حالی که M2 می تواند تا 24 گیگابایت حافظه را پشتیبانی کند. با این حال، تنها مدل مک مینی مجهز به اینتل را می توان با 64 گیگابایت رم به حداکثر رساند. اگر به رم بیشتری نیاز دارید، این ممکن است بهترین مدل برای شما باشد – اما دوباره، اگر به آن نوع رم نیاز دارید، ممکن است بخواهید مک استودیو را در نظر بگیرید.

ذخیره سازی

مک بوک ایر و مک مینی فضای ذخیره سازی بسیار مشابهی دارند: 256 گیگابایت و 512 گیگابایت. اگر به فضای بیشتری نیاز دارید، هم مک مینی و هم مک بوک ایر 2 ترابایت را سفارشی ارائه می دهند.

 اگر به فضا نیاز دارید اما می‌خواهید قیمت را پایین نگه دارید، مشترک شدن در iCloud یا تهیه یک هارد دیسک اکسترنال ایده بهتری می باشد.

مقایسه مک بوک ایر و مک مینی
مقایسه مک بوک ایر و مک مینی

نمایش دادن

M2 MacBook Air از طراحی مجدد بهره برد تا اپل بتواند اندازه صفحه نمایش را افزایش دهد، اما این تمام چیزی نیست که انجام داد. اپل همچنین صفحه نمایش را که اکنون یک Liquid Retina است، بهبود بخشید، روشنایی نیز از 400nits به 500nits افزایش یافت.

مک مینی صفحه نمایش ندارد. با در نظر گرفتن این موضوع، ممکن است فکر کنید که Air گزینه بهتری است، اما یک صفحه نمایش 13 اینچی ممکن است به اندازه کافی بزرگ نباشد و ممکن است لپ تاپ خود را به صفحه نمایش دوم متصل کنید. در آن مرحله ممکن است Mac mini را نیز دریافت کرده باشید (اگرچه حداقل باید دو صفحه نمایش برای کار روی آن داشته باشید).

صفحه نمایش، مک بوک ایر M1 و M2 می تواند از یک نمایشگر تا 6K پشتیبانی کند، در حالی که M1 Mac mini می تواند دو نمایشگر، یکی تا 6K و دیگری 4K را پشتیبانی کند. از سوی دیگر، مک مینی اینتل قدیمی می تواند تا سه نمایشگر را پشتیبانی کند، بنابراین از این نظر بر مدل های جدیدتر برتری دارد. اگر بخواهید دو نمایشگر را به مک بوک M1 وصل کنید، راه حلی وجود دارد.

پورت ها Ports

اگر به پورت‌ها نیاز دارید و به‌ویژه اگر به HDMI و یک یا چند پورت USB قدیمی‌تر نیاز دارید، Mac mini بهترین گزینه برای شماست زیرا همه اینها و موارد دیگر را دارد.

M1 MacBook Air فقط دو پورت Thunderbolt / USB 4 را ارائه می دهد. M2 MacBook Air با افزودن یک پورت MagSafe برای شارژ مک یک گام فراتر رفته است. اما مینی دارای دو پورت Thunderbolt / USB 4، دو درگاه USB-A، یک درگاه HDMI 2.0 و اترنت گیگابیتی است.

مقایسه مک بوک ایر و مک مینی
مقایسه مک بوک ایر و مک مینی

قیمت Price

بنابراین، با در نظر گرفتن تمام موارد فوق، چه چیزی بهترین ارزش را  نسبت به پولی که میدهید ارائه می دهد؟ مک بوک ایر یا مک مینی؟

مک مینی در حال حاضر قیمت پایین تری نسبت به مک بوک ایر دارد، از 699 پوند/699 دلار در مقایسه با 999 پوند/999 دلار شروع می شود، اما 300 پوند/300 دلار اضافی که می توانید برای تهیه یک مک بوک ایر خرج کنید، می تواند هزینه خوبی باشد برای خرید یک صفحه نمایش 13 اینچی Retina  رتینا که توانایی کار از هر جایی را برای شما فراهم می کند. اگر قدرت بیشتری نسبت به مک بوک ایر سطح پایه می خواهید، می توانید 200 دلار یا 250 پوند بیشتر برای دریافت تراشه M2 بپردازید.

M2 MacBook Air از نظر قدرت بر مک مینی برتری خواهد داشت، اما اینکه آیا این گزینه آن را برای شما گزینه بهتری می کند بستگی به این دارد که آیا واقعاً به آن قدرت نیاز دارید یا خیر. قیمت مک بوک ایر با تراشه M2 500 دلار بیشتر از مک مینی است که اگر واقعاً به M2 نیاز ندارید، جهشی بسیار بزرگ است.

مقایسه مک بوک ایر و مک مینی
مقایسه مک بوک ایر و مک مینی

در پایان روز تصمیم گیری بر اساس قیمت یا قابلیت حمل خواهد بود. اگر به یک مک نیاز دارید که می توانید آن را با خود حمل کنید با یک صفحه نمایش داخلی  MacBook Air بهترین گزینه است.

اما اگر هزینه ی مالی برایتان مهم است ما فکر می‌کنیم که Mac mini به دلیل هزینه پایینش بهتر است.

Verdict نظر(رای)

وقتی صحبت از افرادی می شود که فقط به دنبال خرید مک هستند تا از آن برای فعالیت های روزانه عمومی مانند صفحات گسترده، اسناد، کمی ویرایش عکس و برخی مرور وب استفاده کنند، Mac mini و M1 MacBook Air سطح مبتدی. به طرز شگفت آوری قابل مقایسه هستند.

اگر فقط یک کامپیوتر برای استفاده در خانه می خواهید، و از قبل یک مانیتور دارید، مک مینی انتخاب خوبی خواهد بود.

اگر کامپیوتری می‌خواهید که بتوانید در هر مکانی از آن استفاده کنید، مک‌بوک ایر همان رایانه است.

پس کدام را انتخاب کنیم؟ همانطور که ما Mac mini را دوست داریم، فکر می کنیم که روزهای دسکتاپ رو به اتمام است و افراد به احتمال زیاد لپ تاپ را انتخاب می کنند  و دلایل بسیار خوبی برای این کار وجود دارد که همه آنها برای Air اعمال می شود و آن را Apple Mac ارزان قیمت انتخابی ما می کند.

منبع : macworld

5/5 - (2 امتیاز)
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس