بدترین و بهترین تصمیم زندگی | ترک کردن شرکت Google

من شغلم را ترک کردم، درآمدم را از دست دادم و زندگی در خارج از کشور را رها کردم. در ادامه به بدترین و بهترین تصمیم زندگی می‌پردازیم.

82
0

من شغلم را ترک کردم، درآمدم را از دست دادم و زندگی در خارج از کشور را رها کردم. به خانه والدینم برگشتم و در اتاق کودکی‌ام یک زندگی جدید را شروع کردم و هر میزان پولی که داشتم سرمایه گذاری کردم. من از هر چیز خوبی که رویایش را داشتم صرف نظر کردم و فقط شش ماه طول کشید تا متوجه شدم که چقدر احمق بوده‌ام. در ادامه به بدترین و بهترین تصمیم زندگی از زبان Omar Itani نویسنده‌ی سایت The Medium می‌پردازیم.

بدترین و بهترین تصمیم زندگی | ترک کردن شرکت Google

1 بدترین و بهترین تصمیم زندگی ترک کردن شرکت Google

دو سال پیش بدون برنامه ریزی کارم را در گوگل ترک کردم، بدترین و بهترین تصمیم زندگی من بود و فقط دو چیز می‌دانستم، اول اینکه می‌خواستم کمی وقت بگذارم و سفر بروم و دوم اینکه می‌خواهم تجارت خودم را بسازم.

پس از سال‌ها صحبت درباره رویای کارآفرینی، احساس کردم به خودم مدیونم و باید قدمی بردارم و تلاش کنم و مسیر خودم را بسازم و واقعا نمی‌دانستم چه چیزی پیش روی من است. ممکن بود به بالا اوج بگیرم یا به پایین سقوط کنم. اما من کاملاً آماده بودم که در این فضای بدون اطمینان راه خود را در پیش بگیرم.

از کودکی در کنار دریای مدیترانه بزرگ شدم و در بزرگسالی، در رشته تجارت تحصیل کردم و در شش کشور مختلف زندگی کردم. پس من سه چیز داشتم، اول هوش تجاری، دوم قلبی از نمک دریا و سوم عشق به سفر.

بنابراین تمام پولی را که می‌توانستم پس انداز کنم استفاده کردم و یک برند تجارت الکترونیکی راه اندازی کردم که باعث افزایش آگاهی در مورد آلودگی پلاستیک می‌شود و محصولات روزمره بدون پلاستیک مانند فنجان‌های قهوه چند بار مصرف، کیسه‌های خرید ارگانیک، مسواک، نی و کارد و چنگال بامبو را ارائه می‌دهد.

اما این هیجان خیلی طول نکشید. کمتر از یک سال بعد، من بیچاره شدم و در استرس غرق شدم، و “رویای کارآفرینی” را با ۲۰،۰۰۰ دلار بدهی زندگی کردم.

حقیقت این است که ترک کردن شغلم در گوگل برای راه اندازی شرکتم، بدترین و بهترین تصمیم زندگی من بود. من این کار را اشتباه انجام دادم، اما چیزهای زیادی یاد گرفتم، بیش از آنچه تصور می‌کردم.

تا به امروز مردم از من می‌پرسیدند، “آیا از ترک شغلت در گوگل پشیمان هستی؟” و من بارها پاسخ داده‌ام: “البته، پشیمان نیستم. من آنجا خیلی ناراضی بودم.” و این جواب کاملا صادقانه است. اما یک بار عمیق‌تر به این سوال فکر کردم و به این درک رسیدم: نمی‌توانیم از چیزی پشیمان شویم که درس‌ها و تجربه‌های ارزشمندی را در زندگی به ما آموخته است.

بدترین و بهترین تصمیم زندگی | چیزی که هیچکس درباره کارآفرینی به شما نمی‌گوید

کارآفرینی سخت و طاقت فرسا است و فقط خودتان در کنار خودتان هستید. شما را درهم می‌شکند، بله این کار را خواهد کرد و اعتماد به نفس شما با آن پایین می‌آید. سردرگم خواهید شد و بعضی روزها از خود متنفر می‌شوید و در روزهایی که چندان بد نیستند، هنوز به خودتان شک خواهید کرد که آیا احمق هستید که آن کار را انجام داده‌اید یا خیر.

تعجب نکنید، شما یک احمق هستید

2 بدترین و بهترین تصمیم زندگی ترک کردن شرکت Google

چه کسی با یک عقل سالم تصمیم می‌گیرد یک شبه زندگی خود را فقط برای یک احساس قلبی تغییر ناگهانی دهد؟ برای یک ندای درونی که شب و روز آن‌ها را زیر فشار گرفته و به آنها می‌گوید این کار درستی است. اگر به چنین مقطعی از زمان برسید، آنچه که هستید و تمام چیزی که دارید را پشت سر خواهید گذاشت. از جمله راحتی، حق بیمه، امنیت، شغل، تیم، خانواده و زندگی خوبی که دارید. پس چیزی باید تغییر کند.

شما باید جسور باشید و حرکتی انجام دهید و گاهی از شرایط خوبی که در آن هستید بگذرید. چیزی که هیچ کس در مورد کارآفرینی به شما نمی‌گوید این است که کارآفرینی سخت و پرخطر است و الان شما این را متوجه شدید. کارآفرینی بزرگ‌ترین تجربه خودسازی و رشد شخصی است. دقیقاً مانند برخورد امواج اقیانوس روی سنگ‌ها و ساییدگی آن‌هاست، با گذشت زمان، امواج کارآفرینی به سرعت شما را فرسایش می‌دهد. امواج کارآفرینی شما را از تمام توهمات خودساخته شما دور می‌کند؛ منیت، توهم اینکه همه چیز را می‌دانید، تکبر و خودمحوری، تصور این که دنیا به شما مدیون موفقیت است یا اینکه مردم به آنچه که شما انجام میدهید اهمیت می‌دهند.

کارآفرینی شما را درهم می‌شکند و به پایین می‌کشاند. مدتی آرام خواهید ماند، در جستجوی اعتماد به نفس و روحیه خوش بینانه خود می‌روید، و سپس  یک روز از خواب بیدار خواهید شد و گریه خواهید کرد: “من دیگر هرگز نمی‌خواهم اینگونه احساس کنم.”

من هرگز نمی‌خواهم دوباره شکست بخورم و ۲۰۰۰۰ دلار بدهی داشته باشم. دیگر هرگز نمی‌خواهم در زندگی‌ام عجله کنم و دوباره همه چیز را از دست بدهم. “من دیگر هرگز نمی‌خواهم این احساس را داشته باشم” این یک خیال واهی نیست بلکه یک تصمیم جدی است و یک نکته‌ی زندگی ساز است. این یک عهد با خود است که دیگر هرگز به خود اجازه ندهید تا به این نقطه پایین برسید. این تصمیم به بنیادی تبدیل می‌شود که بقیه زندگی شما بر اساس آن بنا خواهد شد، بنابراین پایه و اساس این تغییر که چه کسی می‌خواهید باشید را اکنون انتخاب کنید.

از آن لحظه به بعد، شما درون خود را عمیق‌تر خواهید شناخت و در نهایت متوجه می‌شوید که اگر واقعاً می‌خواهید بیرون را تغییر دهید، ابتدا باید درون خود را تغییر دهید. این سفر به شما کمک می‌کند تا خودآگاهی را در خود افزایش دهید و شما را به یادگیری، تلاش و رشد دعوت می‌کند و در زمان مناسب، کاملاً متحول خواهید شد.

کارآفرینی با ارزش است

3 بدترین و بهترین تصمیم زندگی ترک کردن شرکت Google

من تمام پس اندازم را از دست دادم و دوازده ماه پس از سفر، ۲۰ هزار دلار بدهی داشتم. بله، فروش من رو به رشد بود. من در ماه اول ۱۰۰ سفارش داشتم. اما اگر در هر معامله مقداری پول از دست دهید، جهش فروش کجاست؟ دنیای تک شاخ‌ها بر سر سود است و با رشد سریع به ارزش‌های میلیاردی می‌رسند، اما یک کارآفرین با حداقل سرمایه خودش کسب و کاری را راه اندازی می‌کند.

برای کارآفرینی هزینه زیادی پرداخت میشود و این هزینه‌ها فقط مالی نیست، بلکه شامل فداکاری‌های عاطفی، اجتماعی و ذهنی است. شما ممکن است دوستان خود را از دست بدهید و بسیاری از تفریحات را کنار خواهید گذاشت و محدود به مجالس اجتماعی و کاری خواهد شد.

اما به نظر من این کار ارزش خودش را دارد زیرا من پس اندازم را از دست ندادم، آن را سرمایه گذاری کردم. من این ۲۰،۰۰۰ دلار بدهی را به عنوان هزینه دریافت یک مدرک غیررسمی در کارآفرینی در نظر گرفتم. شما در کارآفرینی چیزهای زیادی را از دست خواهید داد، اما از دیدگاه من، همه چیزهایی که قرار است از دست بدهید برای شخصی بود که دیگر نیستید. از دست دادن این‌ها برای شما هزینه‌هایی دارد اما اشکالی ندارد؛ زیرا در عوض چیزهای ارزشمند دیگری را نیز بدست خواهید آورد. شما ممکن است منطقه امن و راحتی و با ثبات خود را از دست بدهید اما یاد خواهید گرفت که چگونه یک منطقه رشد در اطراف آنچه واقعاً برای شما مهم است ایجاد کنید.

شما در کارآفرینی چیزهای زیادی از دست خواهید داد، اما اشکالی ندارد؛ زیرا قصد دارید یک هویت جدید با یک مسیر جدید بسازید و هویت گذشته خود را کنار گذاشته‌اید. و دقیقاً به همین دلیل است که شما برنده خواهید شد.

حقیقت این است که کارآفرینی بزرگ‌ترین سرمایه گذاری در خود شما است

4 بدترین و بهترین تصمیم زندگی ترک کردن شرکت Google

من شغلم را در گوگل ترک کردم تا شرکت خودم را تأسیس کنم و این تصمیم همزمان بدترین و بهترین تصمیم زندگی من بود. به این دلیل که درست آن را انجام ندادم بدترین تصمیم من بود. من بدون برنامه ریزی و هیچ منبع درآمد دیگری ناگهان از کارم دست کشیدم و بدون هیچ گونه ثباتی و به سرعت وارد تجارت شدم. به همین دلیل خودم را از نظر مالی ضعیف کردم و تصمیمات بسیار سطحی‌ای گرفتم. بهترین تصمیم بود زیرا به من اجازه داد خود را از نو بسازم و کشف کنم و به من فهماند که چیزهای بیش‌تری برای یادگیری وجود دارد. در واقع من یک دانشجوی زندگی هستم.

شکست وجود ندارد، شکست فقط تجربه ای است که به من کمک کرده است تا یاد بگیرم و رشد کنم، بنابراین شکست اکنون مرا به موفقیت نزدیک‌تر کرده است.

من اکنون اهمیت آهستگی و پیوسته ساختن از طریق ثبات را آموخته‌ام. در جهانی که همه چیز سریع حرکت می‌کند، هیچ چیز نیرو بخش‌تر از آهستگی و ثبات نیست. چرا وقتی می‌توانید وقت خود را با برنامه ریزی و نوشتن دو یا سه مقاله در هفته صرف ایجاد مخاطبان و سنجیدن ایده‌های خود کنید، بدون فکر و سرسری عمل کنید؟

از دیگر دلایل درستی این تصمیم این بوده است که من اکنون قدرت نه گفتن، اهمیت زندگی هدفمند و ضرورت ایجاد چندین جریان درآمدی را آموخته‌ام. و مهمتر از همه یاد گرفته‌ام که به عنوان یک کارآفرین، هدف شما برای ایجاد یک تجارت صرفا نباید به خاطر علاقه مندی به کاری که می‌خواهید انجام دهید باشد. هدف شما باید این باشد که بفهمید در چه کاری مهارت دارید، از چه روندی لذت می‌برید، چه مشکلی را می‌خواهید برای دیگران حل کنید، چرا این مسئله برای شما واقعاً مهم است و سپس به این هدف احترام می‌گذارید و با اشتیاق شروع به کار می‌کنید.

کارآفرینی را شروع کنید اما درست انجام دهید

5 بدترین و بهترین تصمیم زندگی ترک کردن شرکت Google

“اکثر مردم آنچه را که می‌توانند در یک سال بدست آورند بیش از حد برآورد می‌کنند و آنچه را که می‌توانند در مدت ده سال بدست آورند خیلی کم برآورد می‌کنند.” بیل گیتس

چیزهای بزرگ در یک سال ساخته نمی‌شوند، چیزهای بزرگ در طول یک دهه ساخته می‌شوند. بنابراین توصیه من است که چیزی را انتخاب کنید به آن تمایل دارید و طی ده سال آهسته و پیوسته و با یک ثبات آن را پیش ببرید. مدها و ترندها سریع از رده خارج می‌شوند پس لطفاً کاری را که به آن اشتیاقی افراطی دارید انجام ندهید، هیجان مانند آب ریخته شده در بیابانی خشک می‌شود. در عوض آنچه را که در آن مهارت دارید و می‌خواهید در آن بهتر شوید و پیشرفت کنید، انتخاب کنید.

کارآفرینی احتمالاً بدترین و بهترین تصمیم زندگی شما خواهد بود، اما به من اعتماد کنید، سفر و تجربه بسیار ارزشمند خواهد بود. زیرا از طریق کارآفرینی شما می‌آموزید که چگونه خود را رها کنید و اوج بگیرید.

حال که با بدترین و بهترین تصمیم زندگی آقای Omar Itani آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات وایز اول پرداخت

وایز اول پرداخت

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس