بازاریابی اینترنتی چیست ؟ | راه‌های بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی اصطلاحی برای بازاریابی آنلاین است. که شامل روش‌ها و پلتفرم‌های مختلفی برای برقراری ارتباط با مشتریان می‌شود.

41
0
1 بازاریابی اینترنتی چیست ؟ راه‌های بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی اصطلاحی جامع برای بازاریابی آنلاین محصولات و خدمات است. که شامل روش‌ها و پلتفرم‌های مختلفی برای برقراری ارتباط با مشتریان مانند وب سایت، ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات آنلاین می‌شود.

در ادامه درباره بازاریابی اینترنتی، نقش و اهمیت آن در تجارت و نحوه استفاده از آن برای بدست آوردن سود بیش‌تر با ما همراه باشید.

بازاریابی اینترنتی چیست؟

0 بازاریابی اینترنتی چیست ؟ راه‌های بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی به استراتژی‌هایی گفته می‌شود که برای بازاریابی محصولات و خدمات آنلاین و از طریق ابزارهای دیجیتالی استفاده می‌شود. که می‌تواند شامل انواع پلتفرم‌های، ابزارها و سیستم‌های تحویل محتوای آنلاین باشد، مانند:

  • طراحی و محتوای وب سایت
  • بازاریابی ایمیلی
  • شبکه های اجتماعی
  • وبلاگ نویسی
  • ویدیو / پادکست
  • تبلیغات آنلاین
  • حمایت های مالی و تبلیغات پولی

هدف آشکار بازاریابی اینترنتی فروش کالاها و خدمات یا تبلیغات از طریق اینترنت است، اما این تنها دلیل استفاده یک تجارت از آن نیست.

ممکن است یک شرکت از بازاریابی آنلاین برای فرستادن پیامی درباره خودش (با ساختن نام تجاری خود) یا برای انجام تحقیقات، استفاده کند. بازاریابی آنلاین همچنین می‌تواند روشی موثر برای شناخت بازار هدف، کشف خواسته‌ها و نیازهای یک بخش بازاریابی، ایجاد روابط بلند مدت با مشتریان یا ایجاد اعتبار و تخصص در یک صنعت باشد.

نام‌های جایگزین: بازاریابی الکترونیکی | بازاریابی وب | بازاریابی دیجیتال

بازاریابی اینترنتی چگونه عمل می‌کند

2 بازاریابی اینترنتی چیست ؟ راه‌های بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی از فعالیت آنلاین مشتریان استفاده می‌کند تا از طریق بررسی مکان‌های مختلفی که در اینترنت به آن دسترسی دارند، ارتباط  آن‌ها را با یک تجارت برقرار کند. انواع بازاریابی اینترنتی که یک تجارت استفاده می‌کند به نوع کسب و کار، انواع محصولات، مشتریان مورد نظر، بودجه و موارد دیگر بستگی دارد.

طراحی ومحتوای وب سایت

یک وب سایت تجاری این امکان را به مشتریان می‌دهد:

  • تجارت شما به صورت آنلاین مشاهده می‌کنند.
  • اطلاعات مکان یا نحوه تماس با کسب و کار شما را پیدا کنند.
  • محصولات یا خدمات شما را کشف کنند.
  • ایمیلشان را در لیست ایمیل شما ثبت می‌کنند.
  • اطلاعات بیش‌تری درخواست می‌کنند.
  • می‌توانند آنلاین خرید کنند.

وب سایت‌ها معمولاً از بهینه سازی موتور جستجو (SEO) استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که محتوای آن‌ها در جستجوگرها امتیاز بالایی داشته و پیدا کردن آن برای مشتریان آسان باشد.

بازاریابی ایمیلی

3 بازاریابی اینترنتی چیست ؟ راه‌های بازاریابی اینترنتی

می‌توانید اطلاعاتتان را به جای ارسال از طریق اداره پست، از طریق ایمیل ارسال کنید. ایمیل مشتری‌ها را از طریق خرید یا ثبت نام در وب سایت به دست آورید، سپس از ایمیل برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مهم، تشویق به خرید کردن و حفظ ارتباط با آنها استفاده کنید.

ایمیل به شما این امکان را می‌دهد که به صورت شخصی به مشتریان دسترسی پیدا کنید. یک مطالعه درباره ی یک خرده فروشی در سال ۲۰۱۹ با بیش از یک میلیارد فروش نشان داد که بازاریابی از طریق ایمیل دارای نرخ تبدیل ۲/۵٪ و نرخ تبدیل از طریق رسانه‌های اجتماعی ۱/۱٪ بوده است. (بیش‌ترین نرخ تبدیل با استراتژی جذب، ۳٪ بود).

رسانه‌های اجتماعی

اکثر مصرف کنندگان از نوعی رسانه اجتماعی استفاده می‌کنند، اگرچه تمرکز شما روی نوع رسانه اجتماعی به رفتار بازار هدف شما بستگی دارد.

مصرف کنندگان مسن‌تر به احتمال زیاد از رسانه‌ای مانند فیس بوک استفاده می‌کنند و نسل جدید اغلب از اینستاگرام استفاده می‌کنند و جوانان به پلتفرم‌های ویدیویی مانند تیک تاک یا یوتیوب علاقه بیش‌تری دارند. بررسی کنید که مشتریان مطلوب شما زمان خود را کجا صرف می‌کنند و تلاش خود را در آنجا متمرکز کنید.

وبلاگ نویسی

وبلاگ نویسی به شما امکان می‌دهد با افزودن مقالات و پست‌هایی در مورد برخی کلمات کلیدی هدف، سئو وب سایت خود را افزایش دهید. این کار احتمال یافتن مشتری و بازدید از وب سایت شما را در هنگام جستجوی آنلاین افزایش می‌دهد.

همچنین می‌توانید برای وبلاگ‌ها، مجلات یا وب سایت‌های دیگران بنویسید. این کار می‌تواند مخاطبان شما را افزایش دهد و تجارت شما را در معرض دید مشتریان بیشتری قرار دهد.

ویدیو و پادکست

4 بازاریابی اینترنتی چیست ؟ راه‌های بازاریابی اینترنتی

برخی از سازندگانی که فیلم یا پادکست می‌سازند از این موارد به عنوان تنها تجارت خود استفاده می‌کنند. در مواقعی دیگر، مشاغل از این بسترها برای نشان دادن تخصص خود، برقراری ارتباط با دیگران در صنعت و ایجاد یک مسیر برای برای یافتن مشتریان جدید و جذب آن‌ها به محصولات یا خدمات خود استفاده می‌کنند.

تبلیغات آنلاین

تبلیغات آنلاین می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد.

تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک که در جستجوگرها قرار می‌گیرد. در این نوع از تبلیغات عبارات جستجوی خاصی را مورد هدف قرار می‌دهد که ممکن است مشتریان بالقوه از آن‌ها استفاده کنند.

 تبلیغات هدفمندی در شبکه‌های اجتماعی برای دسترسی به کاربرانی که ممکن است به محصولات، خدمات و تبلیغات کسب و کار شما علاقه مند باشند، طراحی شده است.

همچنین می‌توانید تبلیغاتتان را به صورت نواری در کنار صفحه، در وب سایت‌های دیگران یا در بازاریابی ایمیل آن‌ها قرار دهید.

حمایت‌های مالی و تبلیغات پولی

می‌توانید ازحمایت مالی یا تبلیغات پولی بدست آورده است، استفاده کنید. درکمپین های بازاریابی شما به شخصی که مخاطبانش با بازار هدف شما مطابقت دارد، پول پرداخت می‌کنید تا محصولات و خدمات شما را با دنبال کننده‌های خود به اشتراک بگذارد و تبلیغ کند.

این کار می تواند هم باعث شناخت برند شما شود و هم فروش را افزایش دهد، به خصوص اگر کمپین را با یک کد تبلیغاتی یا یک پیشنهاد ویژه در اختیار افراد قرار دهید.

آیا برای تجارت خود به بازاریابی اینترنتی نیاز دارم؟

6 بازاریابی اینترنتی چیست ؟ راه‌های بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی به طور فزاینده‌ای برای انواع مختلف کسب و کارها در حال اجباری شدن است. مشتریان هر روزه وقت زیادی را به صورت آنلاین از جمله بررسی ایمیل، جستجو در رسانه‌های اجتماعی، استفاده از جستجوگرها و بازدید از وب سایت‌ها صرف می‌کنند.

مصرف کنندگان از روش‌های آنلاین مختلفی برای یافتن، تحقیق و در نهایت تصمیم گیری در مورد خرید خود به کار می‌گیرند. بیش از ۴۰٪ از مصرف کنندگان گزارش داده‌اند که هنگام جستجوی محصول یا خدمات ابتدا در گوگل جستجو می‌کنند و ۲۶٪ از مصرف کنندگان می‌گویند هر هفته خرید اینترنتی می‌کنند.

با این حال، حدود ۸٪ از مشتریان از طریق بازدید از صفحات و تبلیغات رسانه‌های اجتماعی وب سایت‌های خرده فروشی را پیدا می‌کنند.

 شما می‌توانید با ایجاد بسترهای گسترده بازاریابی اینترنتی برای کمک به مشتریان خود در یافتن کسب و کارتان از همه این کانال‌ها بهره ببرید.

حتی اگر تجارت شما کوچک و محلی باشد نیز این کار مفید است. از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، گوگل با استفاده از ویژگی “near me” و جستجوی عبارت های “to buy” و “can I buy” نزدیک به ۵۰۰٪ رشد داشته است که این افزایش احتمالاً ادامه خواهد داشت.

مهم نیست که چه نوع کسب و کاری دارید یا در کجا مستقر هستید، سرمایه گذاری در بازاریابی اینترنتی می‌تواند به شما در ایجاد تجارت، ارتباط با مشتری و فروش کمک کند.

نکات کلیدی

5 بازاریابی اینترنتی چیست ؟ راه‌های بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی اصطلاحی همه جانبه برای بازاریابی آنلاین محصولات و خدمات است.

می‌تواند شامل محتوای وب سایت، بازاریابی از طریق ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات آنلاین، حمایت مالی و موارد دیگر باشد.

انواع بازاریابی اینترنتی که یک کسب و کار استفاده می‌کند به نوع تجارت، انواع محصولات، مشتریان مورد نظر و بودجه بستگی دارد.

نوع و اندازه کسب و کار شما مهم نیست، شما می‌توانید از چندین بستر آنلاین و راه‌های برقراری ارتباط برای ایجاد یک طرح گسترده بازاریابی اینترنتی استفاده کنید که به مشتریان کمک می‌کند تجارت شما را پیدا کنند.

حال که با بازاریابی اینترنتی آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس