زوم دالی چیست؟ نحوه و زمان استفاده از آن

130
0
زوم دالی

تکنیک زوم دالی در فیلمسازی برای انتقال وحشت، استرس یا درک یک شخصیت عالی است. در اینجا نحوه و زمان استفاده از آن آورده شده است.

آیا می خواهید معنای عمیق تری به نماهای سینمایی خود بدهید؟ زوم دالی یکی از جذاب ترین تکنیک هایی است که در فیلم برای انتقال احساسات مختلف استفاده می شود. این تکنیک در فیلم های محبوب نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و حتی به انیمیشن نیز راه پیدا کرده است.

همچنین مطالب زیر را هم بخوانید:

مقایسه لنزهای زوم و لنزهای پرایم | Zoom Lenses و Prime Lenses

دوربین چگونه کار می کند؟

بهترین لنزهای دوربین برای انواع عکاسی

 

بیایید بحث کنیم که زوم دالی چیست، چگونه می‌توانید از آن در فیلم‌سازی خود استفاده کنید، و چه زمانی از آن برای ایجاد عکس‌های نفس‌گیر استفاده کنید.

زوم دالی چیست؟

زوم دالی یک تکنیک فیلمبرداری است که برای اولین بار توسط کارگردان آلفرد هیچکاک در سال 1958 در فیلم سرگیجه معرفی شد. زمانی که شخصیت تحت تاثیر سرگیجه به پایین نگاه می کرد، از این افکت برای دراز کردن راه پله ها استفاده کرد. این به مخاطب کمک کرد تا بفهمد شخصیت ممکن است چه احساسی داشته باشد.

تصور کنید در یک اتاق خالی هستید و از پنجره به بیرون نگاه می کنید. هر چه به پنجره نزدیکتر باشید، دید شما بیشتر از دنیای بیرون پر می شود. به همین ترتیب، اگر دور از پنجره ایستاده باشید، فقط می توانید بخش محدودی از دنیای بیرون را ببینید.

اکنون، اگر در حالی که دور از پنجره ایستاده اید، بزرگنمایی کنید، دوربین شما فقط می تواند آنچه را که می بینید ثبت کند. با این حال، حرکت به سمت پنجره در حالی که دوربین را نگه داشته اید، منطقه منظره ای را که می گیرید افزایش می دهد. به این حرکت dolly-in می گویند، یعنی شما به سمت سوژه حرکت می کنید.

معمولاً سینماگران از آهنگ‌ها برای حرکت‌های آرام دالی در داخل یا خارج استفاده می‌کنند. فیلمبردار با دوربین روی گاری می نشیند و به سمت سوژه یا از آن دور می شود. ترکیب زوم و حرکت دالی تکنیک فیلمبرداری زوم دالی یا سرگیجه را ایجاد می کند.

نمونه هایی از زوم دالی

در اینجا چند نما از فیلم های محبوب وجود دارد که به طرز درخشانی از زوم دالی استفاده می کنند.

سرگیجه (1958): زوم دالی در این فیلم پیشگام بود. هنگامی که شخصیت هنگام بالا رفتن از پله ها به پایین نگاه می کند، می توانید آن را در عمل مشاهده کنید. اثر نشان دهنده ناراحتی شخصیت است.

The Fellowship of the Ring (2001): در این پلان، کارگردان از زوم دالی برای نشان دادن خطر از جنگل استفاده می کند. دوربین در حین زوم کردن به سمت بیرون می رود، که این توهم باز شدن جنگل را ایجاد می کند.

بازی Squid (2021): در این شات می‌بینید که وقتی شخصیت متوجه می‌شود که با مشکل بزرگی روبرو شده است، کارگردان آن را با استفاده از زوم دالی نشان می‌دهد. به طرز درخشانی آنچه را که شخصیت ممکن است از سر بگذراند، منتقل می کند، و همچنین کمی طنز ایجاد می کند.

شیر شاه (1994): وقتی سیمبا می بیند که گله ای به سمت او می آید، وحشت زده می شود. کارگردان برای انتقال این حس از یک شات زوم دالی در انیمیشن استفاده کرد. می توانید ببینید که این شات خاص با سرعت بالایی است که برای انتقال وحشت شخصیت بهتر است.

چگونه یک شات زوم دالی بسازیم

در صورت داشتن تجهیزات مناسب، ایجاد زوم دالی بسیار ساده است. شما به دوربینی با فاصله کانونی بالا نیاز دارید. فاصله کانونی دوربین شما تعیین می کند که چه مقدار از منظره یا پس زمینه را می توانید پوشش دهید.

به عنوان مثال، یک لنز زاویه باز با فاصله کانونی 35 میلی متر یا کمتر می تواند بیش از 45 درجه را در هر طرف لنز دوربین شما ثبت کند. در مقابل، یک لنز تله فوتو با فاصله کانونی 300 میلی متر می تواند حدود 5 درجه را در هر طرف دوربین شما ثبت کند. برای مقایسه، چشم انسان دارای دید 90 درجه در هر طرف از مرکز است که به عنوان دید محیطی نیز شناخته می شود.

همچنین به دستگاهی نیاز دارید که دوربین خود را در حین بستن یا خارج کردن سوژه ثابت نگه دارد. در صورت داشتن بودجه می توانید یک آهنگ عروسکی دریافت کنید. در غیر این صورت، دکل شانه یا گیمبال باید خوب باشد. تا زمانی که در حین ایجاد افکت دالی، لرزش حداقلی وجود داشته باشد. در اینجا مواردی است که هنگام خرید گیمبال باید در نظر بگیرید.

در نهایت، برای بزرگنمایی کامل در حین انجام حرکت دالی، به تمرین نیاز دارید. زمانی که به سمت سوژه حرکت می کنید، زوم کردن را تمرین کنید و در حالی که از سوژه دور می شوید، بزرگنمایی کنید. هنگامی که با سرعتی که می خواهید زوم و دالی در آن اتفاق بیفتد آشنا شدید، آماده هستید تا عکس عالی از سرگیجه بگیرید.

شما می توانید اثر سرگیجه را در پس پردازش نیز ایجاد کنید. به خوبی آنچه در فیلم ها می بینیم نخواهد بود، اما برای نشان دادن مهارت های شما و انتقال احساسات به اندازه کافی خوب خواهد بود.

تنها چیزی که نیاز دارید یک گوشی با قابلیت ضبط K4 است. این امر ضروری است زیرا برای تثبیت باید قاب خود را برش دهید و یک ویدیوی K4 پیکسل های بیشتری برای کار در اختیار شما قرار می دهد. این گوشی ها بهترین دوربین ها را دارند. سوژه خود را در مرکز دید خود قرار دهید و دالی را به سمت داخل یا خارج حرکت دهید. مطمئن شوید که فضای کافی در بالا و پایین سوژه گذاشته اید.

اکنون تنها کاری که باید انجام دهید این است که با استفاده از نرم افزار ویرایش ویدیو، حرکت بزرگنمایی یا کوچک نمایی را اضافه کنید. همچنین، از یک عملکرد تثبیت کننده ویدیو برای از بین بردن لرزش های ناخواسته استفاده کنید. اگر هنوز تصمیم می‌گیرید از کدام برنامه استفاده کنید، خلاصه بهترین نرم‌افزار ویرایش ویدیوی رایگان را ببینید.

زمان و مکان استفاده از دالی زوم

هنگامی که نحوه ساخت دالی زوم را فهمیدید، لازم است بدانید چه زمانی و کجا از تکنیک زوم دالی استفاده کنید. برخی از رایج ترین کاربردها برای نشان دادن هراس، هیجان، استرس، اضطراب و غیره است. بنابراین، هر زمان که می خواهید این احساسات را منتقل کنید، از زوم عروسکی استفاده کنید.

اگر می‌خواهید استرس را نشان دهید، سرعت زوم و دالی را پایین نگه دارید. با این حال، برای نشان دادن هراس، باید عکس را سریع بگیرید، همانطور که در ویدیوی شیر شاه نشان داده شده است.

اگر روی شخصیت تمرکز می کنید، یعنی شخصیت در مرکز کادر است، زوم دالی به بیننده کمک می کند تا بفهمد در ذهن شخصیت چه می گذرد. با این حال، اگر کاراکتر از تمرکز خارج شود و پس‌زمینه در فوکوس باشد، به طور استعاری نشان می‌دهد که شخصیت در حال نزدیک‌تر شدن یا دور شدن از هر چیزی که در پس‌زمینه است، است.

در زیر نمونه ای از فیلم مسابقه شو (1994) آورده شده است. نما نشان می دهد که چگونه شخصیت خود را از بقیه مخاطبان جدا می بیند.

در فیلم راتاتویی (2007) یک نما مشابه اما به لحاظ استعاری متضاد دیده می شود. این کاراکتر را نشان می دهد که در تلویزیون به آن مرد نزدیک تر می شود و از او الهام می گیرد.

از دالی زوم در پروژه فیلم بعدی خود استفاده کنید

دالی زوم یکی از جذاب‌ترین، پیچیده‌ترین و در عین حال ساده‌ترین تکنیک‌های فیلمبرداری است. با تجهیزات مناسب و دانش شات، هر کسی می تواند با کمترین تلاش، اثر سرگیجه ایجاد کند. می توانید از آن برای انتقال احساسات مختلف استفاده کنید و ویدیوی خود را در عین نشان دادن مهارت های خود جذاب تر کنید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس