نحوه بهینه سازی جریان بازی با استفاده از OBS Studio

60
0
بهینه سازی جریان بازی با استفاده از OBS Studio

اگر می ‌خواهید بازی‌ های ویدیویی خود را برای سرگرمی دیگران پخش کنید، در اینجا نحوه استفاده از OBS Studio برای بهینه‌ سازی خروجی ‌تان آورده شده است. بهینه سازی جریان بازی با استفاده از OBS Studio را یاد بگیرید.

OBS Studio این امکان را برای همه و همه فراهم کرده است که با کلیک یک دکمه شروع به پخش بازی های ویدیویی کنند.

با این حال، چه تازه وارد نرم افزار شده باشید و چه مدتی است که در حال پخش جریانی بوده اید، باید اطمینان حاصل کنید که تنظیمات خود را بهینه کرده اید تا بهترین عملکرد را از OBS Studio داشته باشید. بنابراین، در این مقاله توضیح می دهیم که چگونه این کار را با کمترین تأثیر بر تجربه بازی خود انجام دهید.

بهینه سازی جریان بازی با استفاده از OBS Studio: از رمزگذاری GPU استفاده کنید

اولین کاری که باید انجام دهید استفاده از رمزگذاری GPU است. کارت ‌های گرافیکی جدید تر NVIDIA دارای یک رمزگذار سخت ‌افزاری داخلی هستند که می ‌تواند تقریباً دقیقاً با کیفیت رمزگذار x264 مطابقت داشته باشد، در حالی که بخش بزرگی از پردازش را روی خود کارت گرافیک منتقل می‌ کند.

این می ‌تواند کیفیت بصری جریان شما را بدون تأثیر بر عملکرد رایانه شما بهبود بخشد و احتمالاً حتی منابعی را برای گیم ‌پلی شما آزاد می‌ کند تا اگر در هنگام استریم با نرخ فریم پایین ‌تر دست و پنجه نرم می ‌کردید، یک بار دیگر به اوج فریم در ثانیه (FPS) برسد. اگر مایل هستید، در دیگر مقالات سایت قبلاً درباره شتاب سخت افزاری بیشتر توضیح داده ایم.

در یک یادداشت جانبی، کارت ‌های گرافیک AMD ممکن است به همان اندازه از موارد زیر سود نبرند، زیرا دارای یک رمزگذار AMF هستند تا یک رمزگذار سخت ‌افزار واقعی. به راهنمای ما برای ضبط صفحه با AMD Radeon نگاهی بیندازید.

برای فعال کردن GPU Encoding، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. OBS Studio را باز کنید و روی Menu > Settings کلیک کنید.
  2. از پنجره تنظیمات، تب Output را انتخاب کنید.
  3. منوی بازشو Output Mode را به Advanced تغییر دهید و تب Streaming را انتخاب کنید.
  4. گزینه Encoder را به NVENC (برای پردازنده‌ های گرافیکی NVIDIA) یا H264/AVC (برای پردازنده‌ های گرافیکی AMD) تغییر دهید.
  5. منوی کنترل نرخ را به CBR تغییر دهید.
  6. در صورت پخش جریانی روی Twitch، میزان بیت را روی 6000 کیلوبیت بر ثانیه یا در صورت پخش به YouTube روی 10000 کیلوبیت در ثانیه تنظیم کنید.
  7. کشویی Preset را به Quality تغییر دهید.
  8. گزینه Max B-Frames را به 2 تغییر دهید.

OBS Studio را در حالت Administrator اجرا کنید

اجرای OBS Studio در حالت Administrator می تواند برخی از مسائل مربوط به مجوز را حل کند و همچنین اطمینان حاصل شود که ویندوز منابع کافی را برای اجرای صحیح نرم افزار اختصاص می دهد. این می تواند تأثیر زیادی بر تعداد فریم های افت شده ای که ممکن است با آن ها مواجه شوید، داشته باشد، یا به طور کامل آنها را حذف کند یا به طور قابل توجهی کاهش دهد.

برای اطمینان از اینکه OBS Studio هر بار که آن را باز می کنید در حالت مدیر راه اندازی می شود، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. روی میانبر برنامه OBS Studio خود راست کلیک کنید.
  2. از منوی زمینه، Properties را انتخاب کنید.
  3. در پنجره پاپ آپ جدید، تب Compatibility را انتخاب کنید.
  4. در داخل گروه تنظیمات در این تب، گزینه Run this program as a administrator را فعال کنید.
  5. برای اطمینان از ذخیره شدن این تغییر روی Apply کلیک کنید و سپس OK را بزنید تا پنجره خواص بسته شود.

تعداد صحنه و منبع خود را محدود کنید

برای به حداقل رساندن پردازش مورد نیاز OBS Studio، بهتر است تعداد صحنه‌ هایی را که برای راه ‌اندازی استریم خود استفاده می ‌کنید و تعداد منابع جداگانه در داخل این صحنه‌ ها محدود کنید. می توانید با استفاده از چند ترفند که در زیر به آنها اشاره شده است، هر دوی این موارد را کاهش دهید.

1. از یک منبع مرورگر واحد برای پوشش خود استفاده کنید

اگر از چندین عنصر منبع برای ایجاد همپوشانی خود استفاده می کنید، StreamElements می تواند برای ترکیب و جایگزینی همپوشانی چند منبع خود با یک منبع مرورگر استفاده شود. این مزیت اضافی در مرتب کردن ساختار صحنه شما دارد.

علاوه بر این، StreamElements می ‌تواند هشدار های جریان شما را مدیریت کند، مانند یک دنبال ‌کننده یا مشترک جدید در Twitch.

2. از صحنه های تودرتو برای کاهش مولفه های تکراری استفاده کنید

اگر صحنه‌ های خود را برای استریم تنظیم کرده ‌اید، احتمالاً یک صحنه فقط چت و یک صحنه بازی دارید که هر دو نسخه ‌ای از وب ‌کم شما دارند و در نتیجه دوبار ویدیوی وب ‌کم شما پردازش می ‌شود.

برای بهبود این موضوع، می ‌توانید یک صحنه میانی جدید ایجاد کنید، ضبط وب‌ کم خود را به این صحنه اضافه کنید، و سپس از این صحنه مستقیماً در صحنه‌ های Just Chatting و Gameplay خود استفاده کنید و وب ‌کم خود را فقط یک بار پردازش کنید. برای افزودن یک صحنه به عنوان منبع در داخل صحنه دیگر، کافیست هنگام افزودن منبع جدید، گزینه صحنه را انتخاب کنید.

کاهش مقیاس و نرخ فریم

در حالی که همه می خواهند با بالاترین کیفیت ممکن استریم کنند، تلاش برای پخش با کیفیت بسیار بالا در واقع می تواند تأثیر شدیدی بر وفاداری بصری جریان شما داشته باشد. در اینجا چند نکته برای کمک به حل آن وجود دارد.

1. از 1080p 60FPS استفاده نکنید

دو مشکل در پخش با کیفیت 1080p 60FPS وجود دارد: 1. OBS Studio مجبور است از منابع بیشتری برای ثبت گیم پلی شما استفاده کند و 2. میزان بیت مورد نیاز برای پخش با این کیفیت تقریباً 12000 Kbps است که در حال حاضر دو برابر محدودیت های اعمال شده توسط Twitch است.

در نتیجه، Twitch مصنوعات فشرده سازی را در انتهای جریان معرفی می کند و وفاداری بصری جریان شما را کاهش می دهد. در حالی که YouTube هیچ محدودیتی در میزان بیت ندارد، نیاز ثانویه برای OBS Studio یک سرعت آپلود اینترنتی است که می ‌تواند با نرخ بیت لازم منتقل شود و اگر سرعت آپلود کافی نباشد، کیفیت جریان شما بیشتر کاهش می‌یابد.

2. از 1080p 30FPS یا 720p 60FPS استفاده کنید

اگر سرعت آپلود اینترنت شما از آن پشتیبانی می کند، پخش جریانی با سرعت 1080p 30FPS تقریباً به 6000 کیلوبیت در ثانیه نیاز دارد که به راحتی حداکثر نرخ بیت Twitch است. یا می توانید با کیفیت 720p 60 فریم در ثانیه استریم کنید که تقریباً به 5300 کیلوبیت بر ثانیه نیاز دارد. نرخ بیت کاهش یافته همچنین از بینندگانی با اتصال کند تر پشتیبانی می کند، زیرا نرخ بیت بالا تر ممکن است باعث ایجاد بافر در انتهای آنها شود.

برای تغییر وضوح پخش و نرخ فریم با OBS Studio، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. OBS Studio را باز کنید و روی Menu > Settings کلیک کنید.
  2. از پنجره تنظیمات، تب Video را انتخاب کنید.
  3. وضوح خروجی (مقیاس شده) را به 1920×1080 یا 1280×720 تغییر دهید.
  4. مقادیر رایج FPS را به 30 (در صورت پخش در 1080p) یا 60 (اگر پخش در 720p) تغییر دهید.

از فیلتر ها برای بهبود کیفیت جریان های خود استفاده کنید

اعمال فیلتر های مختلف برای منابع ویدیویی و صوتی شما ممکن است تأثیر کمتری بر وفاداری جریان شما داشته باشد اما می تواند به تقلید کیفیت در سطح استودیو کمک کند.

1.بهینه سازی جریان بازی با استفاده از OBS Studio: فیلتر های ویدئویی

وب کم شاید قوی ترین ابزار شما به عنوان پخش کننده بازی باشد. این تصویری است که شما را به مخاطبان ارائه می دهد و همچنین برای مشاهده واکنش های شما به رویداد های درون بازی و تعاملات چت استفاده می شود. بنابراین مهم است که ضبط وب کم شما تا آنجا که می تواند خوب باشد.

فیلتر تصحیح رنگ می‌ تواند برای تغییر رنگ خروجی توسط وب ‌کم شما استفاده شود تا فید بر اساس رنگ ‌های استفاده شده گرم ‌تر یا خنک ‌تر به نظر برسد. از فیلتر Apply LUT می توان برای اعمال یک LUT (جدول جستجو) برای درجه بندی رنگ ورودی وب کم شما استفاده کرد. ببینید که چگونه LUT ها با درجه بندی رنگ کار می کنند تا به این امر مسلط شوند.

اگر وب ‌کم با وضوح پایین ‌تری دارید، می ‌توانید از فیلتر شارپن استفاده کنید تا سعی کنید هر گونه مصنوعاتی را که با مقیاس‌ گذاری ورودی ‌تان معرفی می ‌شود پاک کنید. اگر از صفحه سبز استفاده می کنید، می توان از فیلتر Chroma Key استفاده کرد و رنگ سبز را حذف کرد.

برای اعمال فیلتر ویدئو در OBS Studio، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. OBS Studio را باز کنید و روی منبع ویدیوی خود کلیک راست کنید.
  2. در منوی زمینه، فیلتر ها را انتخاب کنید.
  3. در سمت چپ پایین پنجره جدید، روی نماد + کلیک کنید و سپس فیلتر مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  4. به فیلتر یک نام بدهید (پیش‌فرض معمولاً خوب است) و تنظیمات خود را دقیق تنظیم کنید.

2.بهینه سازی جریان بازی با استفاده از OBS Studio: فیلتر های صوتی

اگر چه ممکن است روی بهبود وفاداری بصری جریان خود تمرکز کرده باشید، یک ورودی صوتی با صدای خوب راه زیادی برای حفظ بینندگان دارد. از آنجایی که همه ما یک میکروفون با کیفیت استودیو نداریم، می ‌توانید از فیلتر های صوتی در OBS Studio برای بهبود صدای خود استفاده کنید.

فیلتر سرکوب صدای ورودی را پردازش می ‌کند و سعی می ‌کند صدای نا خواسته پس ‌زمینه، مانند فن میز کار یا صدای بلند خارج از کنترل شما را حذف کند. فیلتر Limiter از رفتن میکروفون شما به بالاتر از سطح صوتی مشخص شده جلوگیری می کند، که می تواند از ناشنوایی بینندگان شما در صورت فریاد زدن خود به خود در میکروفون جلوگیری کند.

فیلتر Noise Gate از دریافت ورودی میکروفون شما جلوگیری می کند تا زمانی که صدای شما به حداقل آستانه مشخص شده برسد. این می ‌تواند از دریافت نویز پس ‌زمینه جلوگیری کند، اما وقتی شروع به صحبت با میکروفون می‌ کنید، تمام صدا پردازش می ‌شود، بنابراین باید در ترکیب با فیلتر سرکوب نویز استفاده شود.

فیلتر Expander به عنوان یک Noise Gate و Noise Suppressing ترکیبی عمل می کند، فقط میکروفون شما را در آستانه مشخصی باز می کند و نویز پس زمینه را مهار می کند. در نهایت، اگر میکروفون خود را به خصوص بی صدا می دانید، می توان از فیلتر Gain برای افزایش سطح صدای شما استفاده کرد.

برای اعمال فیلتر صوتی در OBS Studio، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. OBS Studio را باز کنید و روی منبع صوتی خود کلیک راست کنید.
  2. در منوی زمینه، فیلتر ها را انتخاب کنید.
  3. در سمت چپ پایین پنجره جدید، روی نماد + کلیک کنید و سپس فیلتر مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  4. به فیلتر یک نام بدهید (پیش ‌فرض معمولاً خوب است) و تنظیمات خود را دقیق تنظیم کنید.

برای شنیدن تغییراتی که فیلترها در میکروفون خود ایجاد می‌کنند، حتما صدای خود را مانیتور کنید.

  1. OBS Studio را باز کنید و روی منبع صوتی خود کلیک راست کنید.
  2. در منوی زمینه، Advanced Audio Properties را انتخاب کنید.
  3. در پنجره جدید، منوی کشویی Audio Monitoring را به Monitor and Output برای میکروفون خود تغییر دهید.

استفاده از OBS Studio به بهبود جریان بازی شما کمک می کند

پیروی از مراحل ارائه شده در اینجا باید به بهبود کیفیت بصری و صوتی استریم های بازی شما در Twitch یا YouTube کمک کند. شما می توانید با استفاده از OBS Studio هر بازی را که می خواهید در این پلتفرم ها پخش کنید و حتی می توانید از دستگاه های ثانویه مانند PS5، Xbox Series X|S، Nintendo Switch یا تلفن همراه استفاده کنید تا واقعاً افق بازی بینندگان خود را گسترش دهید.

امیدواریم با مطالعه ی این مقاله بتوانید بهترین تصمیم را برای بهینه سازی جریان بازی با استفاده از OBS Studio خود بگیرید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس