ترافلاپس چیست | نحوه ی حساب آن چگونه است؟

احتمالاً کلمات “ترافلاپس” را دیده‌اید، اما شاید مطمئن نیستید که معنی آن چیست. teraflop عملکرد GPU شما را اندازه گیری می‌کند.

166
0
ترافلاپس چیست ؟

اگر شما در حال جستجوی یک کارت گرافیک جدید هستید و سعی دارید بفهمید کدام گزینه برای شما مناسب‌تر است. علاوه بر مقایسه مشخصات، احتمالاً کلمات “ترافلاپس” را دیده‌اید، اما شاید مطمئن نیستید که معنی آن چیست. teraflop عملکرد GPU شما را اندازه گیری می‌کند و در هنگام غربالگری همه کارت‌های گرافیک، اغلب مهم است. چیزهای زیادی در مورد اندازه گیری و رتبه بندی ترافلاپس باید بدانید.

ترافلاپس چیست ؟

ترافلاپس چیست نحوه ی حساب آن

برخلاف گیگاهرتز (GHz) که سرعت کلاک پردازنده را اندازه گیری می‌کند، TFLOP یک اندازه گیری ریاضی مستقیم برای عملکرد کامپیوتر است.

به طور خاص، TeraFlop به توانایی پردازنده برای محاسبه یک تریلیون عملیات نقطه شناور در ثانیه اشاره دارد. برای مثال گفتن کارت گرافیک من ۶ ترافلاپس است، به این معنی که تنظیمات پردازنده آن می‌تواند به طور متوسط در هر ثانیه ۶ تریلیون محاسبه نقطه شناور (Floating point) را انجام دهد.

مایکروسافت پردازنده سفارشی Xbox Series X خود را در ۱۲ TFLOP ارزیابی می‌کند، به این معنی که کنسول می‌تواند در هر ثانیه ۱۲ تریلیون محاسبه نقطه شناور را انجام دهد. برای مقایسه، پردازنده گرافیکی AMD Radeon Pro در داخل مک بوک پرو ۱۶ اینچی اپل ۴ TFLOP است، در حالی که طراحی مجدد Mac Pro می‌تواند تا ۵۶ TFLOP قدرت داشته باشد.

آیا ترافلاپس در بازی مهم است؟

مایکروسافت به تازگی جزئیاتی را در مورد Xbox Series X خود فاش کرده و بیان کرده است که پردازنده گرافیکی آن می‌تواند ۱۲ TFLOP عملکرد داشته باشد. این دو برابر ۶ ترافلاپس Xbox One X است! این شرکت این را به عنوان “جهش نسلی اصلی در پردازش و گرافیک” توصیف کرد. البته سرعت پردازنده همه چیز برای عملکرد بازی نیست (به عنوان مثال PlayStation 5 با نوآوری‌های در ذخیره سازی اطلاعات و سرعت SSD داشته). ولی باز هم ترافلاپس یک عامل اصلی در چگونگی بازی است.

تمام این قدرت اضافه شده، نرخ فریم، پشتیبانی از وضوح بالاتر و همچنین ری تریسینگ را امکان پذیر می‌کند.

محاسبات ‌TFLOP چگونه است؟

ترافلاپس حساب آن

محاسبات نقطه شناور (floating point) روشی متداول برای اندازه گیری توان محاسباتی رایانه‌ها است. در حقیقت، هنگامی که ما شروع به استفاده از FLOP کردیم، این به سرعت به یک استاندارد بین المللی رایج برای صحبت در مورد توانایی کامپیوتر تبدیل شد.

اعداد شناور، مجموعه‌ای از همه اعداد است، از جمله اعداد صحیح، اعداد با اعشار، اعداد غیر منطقی مانند pi و غیره. محاسبه نقطه شناور هر محاسبه متناهی است که از نقطه محاسبات از اعداد شناور، به ویژه اعشار استفاده می کند. این بسیار مفیدتر از بررسی محاسبات نقطه ثابت (که فقط از اعداد صحیح کامل استفاده می‌کنند) است زیرا کارهایی که رایانه‌ها مرتبا انجام می‌دهند شامل اعداد محدود شناور است.

FLOPS تعداد معادلات مربوط به اعداد نقطه شناور را که پردازنده می‌تواند در یک ثانیه حل کند اندازه گیری می‌کند. واریانس زیادی در FLOPS وجود دارد که دستگاه‌های مختلف به آن نیاز دارند. به عنوان مثال، یک ماشین حساب سنتی ممکن است برای تمام کارکردهای خود فقط به حدود 10 FLOPS نیاز داشته باشد. بنابراین، وقتی شروع به صحبت در مورد مگافلاپس (یک میلیون محاسبه نقطه شناور)، گیگافلاپ (یک میلیارد) و ترافلاپس (تریلیون) میکنیم، می‌توانید ببینید که در مورد چه نیرویی صحبت می‌کنیم.

تولیدکنندگان معمولاً FLOPS را به عنوان مشخصات رایانه در نظر می‌گیرند تا در مورد سرعت بالایی که دارند صحبت کنند. با این حال، اگر سیستم سفارشی دارید و واقعاً می‌خواهید در مورد teraflops آن حرف بزنید، یک معادله بسیار ساده وجود دارد که می‌توانید برای آن استفاده کنید:

ترافلاپس چیست ؟ نحوه ی حساب آن

برای مثال Xbox series X دارای ۳۳۲۸ هسته (Shading Units) است، همچنین ۱۸۲۵ مگاهرتز سرعت کلاک دارد و دارای ۲ فلوتینگ پوینت است، پس می‌دهد: ۱۸۲۵*۳۳۲۸*۲ تقسیم بر ۱۰۶ که می‌شود ۱۲/۱۴۷ ترافلاپس.

حال که با ترافلاپس و نحوه‌ی محاسبه‌ی آن بیشتر آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس