معرفی 4 روش برای اجرای بازی های Adobe Flash بدون فلش

75
0
بازی های Adobe Flash

ممکن است Adobe Flash مرده باشد، اما این وب سایت ها تضمین می کنند که بازی های فلش برای همیشه زنده هستند. در این مقاله به بررسی اجرای بازی های Adobe Flash بدون فلش می پردازیم.

اجرای بازی های Adobe Flash

Adobe Flash ممکن است رسماً مرده باشد، اما بازی های فلش هرگز نمی میرند. اگرچه Adobe پشتیبانی از Flash Player را در 31 دسامبر 2020 متوقف کرد، هنوز هم می توانید بازی های فلش را امروز انجام دهید.

Adobe Flash در دهه 2000 ستون اینترنت بود و طی یک دوره 20 ساله، میراث بازی با ابعاد بی سابقه ای را ساخت که ده ها هزار بازی را در بر می گرفت.

اکنون که وب‌ سایت‌هایی که محتوای فلش را میزبانی (hosting) می‌کنند از کار افتاده‌اند، بسیاری از مردم در تعجب هستند که چگونه بازی‌های فلش را بدون فلش بازی کنند.

در این مقاله تعداد انگشت شماری از پروژه ها را فهرست می کنیم که به شما امکان می دهد بازی های فلش را بدون فلش انجام دهید.

مرگ یک اثر تاریخی

بازی های Adobe Flash
بازی های Adobe Flash

 

مرگ Adobe Flash اصلاً تعجب آور نبود. اگرچه Adobe پشتیبانی از فلش را در 31 دسامبر 2020 متوقف کرد، اولین میخ در تابوت فلش تصمیم اپل برای عدم پشتیبانی از آن در خانواده دستگاه های iOS خود در سال 2010 بود.

استیو جابز در نامه ای سرگشاده در توضیح تصمیم اپل از عملکرد فلش، از مصرف انرژی و آسیب پذیری های امنیتی انتقاد کرد. اپل ممکن است درست گفته باشد، همانطور که بسیاری از نشریات در انتقاد از بسیاری از نقص های فلش جانب آن را گرفتند. با این حال، در سال 1998، زمانی که فلش در ابتدا منتشر شد، اینترنت را کاملاً متحول کرد.

به عنوان یک ابزار پویانمایی سبک، به تبدیل رابط متنی ثابت اینترنت به پورتال تعاملی که امروزه تبدیل شده است کمک کرد. طولی نمی کشد که مورد توجه جامعه بازی ها قرار گیرد، که شروع به استفاده از آن برای ساخت بازی های ویدیویی کردند.

میراث بازی که 20 سال طول می کشد

در سال 2000، تام فالپ پورتال بازی‌های فلش خودکار خود را به نام Newgrounds راه‌اندازی کرد که محتوای فلش را فوراً در اینترنت پذیرفت، پردازش و منتشر کرد. این برای ظهور بازی های فلش اساسی بود.

ناگهان، تنها با یک کلیک موس، می‌توانید بازی‌ها و محتوای فلش را بارگیری، مشاهده و تعامل کنید. و این پنج سال قبل از راه اندازی یوتیوب بود.

زمانی که Adobe پشتیبانی از فلش را متوقف کرد، ده ها هزار بازی با استفاده از این فناوری توسعه یافته بودند. حتی نینتندو بازی فلش خود را به نام Mission in Snowdriftland به عنوان راهی برای تبلیغ سایر محصولات نینتندو راه اندازی کرده بود.

اما اکنون که Adobe فلش را کنار گذاشته است، میراث بازی بی همتا آن در خطر جدی از دست رفتن برای همیشه قرار دارد. و اگر تعدادی از پروژه‌ها نبودند که هدف اصلی آن‌ها اجازه دادن به شما برای اجرای بازی‌های فلش بدون فلش پلیر حتی پس از مرگ و دفن شدن فلش است، مطمئناً همینطور بود.

نحوه اجرای بازی های فلش بدون Adobe Flash Player

پروژه‌های زیر به دنبال حفظ بازی‌های فلش هستند و تضمین می‌کنند که همه ما می‌توانیم در آینده از بازی‌های فلش بدون فلش لذت ببریم:

سایت BlueMaxima’s Flashpoint

بازی های Adobe Flash
بازی های Adobe Flash

تلاش‌ها برای ذخیره بازی‌های Flash با مشارکت‌های فردی کاربر متوسط ​​@bluemaximax011، AKA Ben Latimore آغاز شد. پس از اینکه لاتیمور مقاله‌ای در مدیوم (Medium) منتشر کرد که توجه بسیار مثبتی را نسبت به تلاش‌های او جلب کرد، Flashpoint به پروژه بین‌المللی حفظ بازی‌های وب تبدیل شد که اکنون هم هست.

تلاش‌های لاتیمور در ژانویه 2018 آغاز شد تا از دست دادن محتوا قبل از مرگ Flash پیشی بگیرد. از آن زمان، Flashpoint به یک پروژه حفاظتی برای بازی های وب و انیمیشن های ایجاد شده برای پلاگین ها، چارچوب ها و استانداردهای مختلف اینترنتی تبدیل شده است. از نسخه 9.0، Flashpoint بیش از 70000 بازی و 8000 انیمیشن در حال اجرا بر روی پلتفرم های مختلف را ذخیره کرده است، به این معنی که بازی هایی که نیازی به فلش ندارند را نیز در کاتالوگ خود دارد.

Flashpoint BlueMaxima از یک لانچر سفارشی ساخته شده، Apache، و اپلیکیشن مخصوص خود، Flashpoint Secure Player استفاده می کند. با استفاده از این ها، می توانید رسانه های مبتنی بر وب را در محیطی سریع و کاربرپسند بدون ایجاد تغییرات دائمی یا حفره های امنیتی در رایانه خود پخش کنید.

Flashpoint دو نسخه از نرم‌افزار خود را ارائه می‌کند: Ultimate، یک نسخه با اندازه کامل 478 گیگابایتی که شامل تمام رسانه‌های ذخیره‌شده توسط پروژه در قالب آماده آفلاین است، و Infinity، یک نسخه کوچکتر با حجم 500 مگابایت که به شما امکان می‌دهد  بازی های فلش را بدون فلش دانلود و اجرا کنید.

سایت The Flash Game Archive آرشیو بازی فلش

بازی های Adobe Flash
بازی های Adobe Flash

بایگانی بازی های فلش یک آرشیو رایگان از بازی های فلش است که می توانید هر زمان که بخواهید به صورت محلی در رایانه خود بازی کنید. هدف اعلام شده آن حفظ بازی های فلش قبل از از دست دادن کامل آنهاست.

این پروژه حفاظتی توسط تیم توسعه دهنده کانادایی Dragom اداره می شود. بایگانی بازی فلش یک پروژه بدون سود (non-profit) است و استفاده از آن رایگان است، اما اگر به پاترئون بایگانی بازی های فلش بپیوندید، می توانید زودتر به همه موارد اضافه شده بازی و امکان درخواست اضافه شدن بازی های جدید دسترسی پیدا کنید.

بایگانی بازی های فلش به شما این فرصت را می دهد که به سادگی با دانلود کلاینت خود به بازی های فلش بدون فلش پلیر ادامه دهید. نرم افزار Flash Game Archive به شما این امکان را می دهد که بازی های فلش را به صورت درخواستی دانلود کرده و به صورت آفلاین بازی کنید. بازی‌ها و سایر رسانه‌ها در یک مرکز داده ذخیره می‌شوند و بیش از 1888 بازی در حال حاضر در آرشیو هستند.

سایت The Internet Archive آرشیو اینترنت

بازی های Adobe Flash
بازی های Adobe Flash

بایگانی اینترنت، کتابخانه دیجیتال بدون سود (non-profit) سایت‌های اینترنتی و سایر مصنوعات فرهنگی معروف به ماشین Wayback، اکنون از بازی‌ها و محتوای فلش تقلید می‌کند. آرشیو اینترنت با پیروی از اصل خود، «حفظ درایوهای دسترسی»، پروژه Emularity را راه‌اندازی کرد، که باعث می‌شود طیف وسیعی از نرم‌افزارهای قدیمی اجرا شوند.

با همین روحیه، با استفاده از شبیه ساز Ruffle Flash، سایت پشتیبانی از فلش را به سیستم Emularity خود اضافه کرد. Ruffle یک شبیه ساز فلش پلیر است که با زبان برنامه نویسی Rust ساخته شده است.

 The Internet Archive و Ruffle با هم به شما امکان می‌دهند بازی‌های فلش را بدون فلش بازی کنید، درست مانند گذشته، حتی پس از دسامبر ۲۰۲۰. این سیستم در همه مرورگرهایی که از Webassembly پشتیبانی می‌کنند کار می‌کند و نیازی به نصب Adobe Flash Player ندارد.

سایت Newgrounds 

بازی های Adobe Flash
بازی های Adobe Flash

Newgrounds، وب‌سایت و شرکت سرگرمی آنلاین (بله، همان شرکتی که به catapult  (سنگ انداز) بازی‌های فلش کمک کرد)، سازمان دیگری است که به حفظ و اجرای بازی‌های فلش بدون فلش کمک می‌کند. با داشتن بیش از 20 سال محتوای ساخته شده با فلش، قصد دارد حتی پس از اینکه مرورگرها از پلاگین فلش پشتیبانی نمی کنند، به همین شکل ادامه دهد.

با ایده حفظ بازی ها و محتوای فلش، Newgrounds فلش پلیر خود را توسعه داد. اگرچه به پلاگین Adobe Flash بستگی دارد و ممکن است از شما خواسته شود آن را نصب کنید.

طبق صفحه دانلود خودش، Newgrounds Player برای ایجاد “تجربه مرور یکپارچه در Newgrounds، در حالی که توانایی لذت بردن از تمام محتوای کلاسیک ما را حفظ می کند” طراحی شده است.

بازی های فلش برای همیشه زنده خواهند ماند

Adobe ممکن است مرده و دفن شده باشد، اما بازی‌های فلش هنوز زنده هستند. برای سال‌ها، هم کاربران و هم توسعه‌دهندگان بی‌پایان از آسیب‌ پذیری‌ها و حفره‌های امنیتی فلش شکایت می‌کردند، اما هیچ‌کدام از اینها هرگز این واقعیت را از بین نمی‌برد که همین فناوری به اینترنت کمک کرد تا به ابزار تعاملی امروزی تبدیل شود.

علاوه بر این، Flash عملاً بازی‌های مبتنی بر وب را به وجود آورد و به یکی از بزرگترین صحنه‌های بازی مستقل کمک کرد که از ناکجاآباد ظاهر شود. تعداد بازی های ساخته شده با استفاده از Flash در طول تاریخ 20 ساله آن به قدری زیاد است که از تعداد بازی های ساخته شده برای هر پلتفرم دیگری بسیار فراتر می رود.

 

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس