خطای DNS Server Not Responding (سرور DNS پاسخ نمی دهد)

34
0

هر چند وقت یکبار، ممکن است هنگام جستجو در اینترنت با یک خطای عجیب روبرو شوید که ادعا می کند سرور DNS شما پاسخ نمی دهد. متأسفانه، از این پیام خطای مبهم بلافاصله مشخص نمی شود که اصلا سرور DNS چیست، چه رسد به اینکه چرا برای شما کار نمی کند. در این مقاله به بررسی رفع خطای DNS Server Not Responding  می پردازیم.

خطای DNS Server Not Responding

اصلا یک سرور DNS چیست؟

اول از همه، قبل از اینکه بتوانیم بررسی کنیم که چرا سرور DNS شما کار نمی کند، باید بفهمیم که سرور DNS چیست!

«DNS» مخفف «سیستم نام دامنه» است. سرور DNS به رایانه کمک می ‌کند تا نام دامنه را به یک آدرس IP تجزیه کند و سپس می ‌تواند از آن برای بردن شما به مقصد مورد نظرتان استفاده کند.

نام های دامنه برای درک و به خاطر سپردن انسان ها طراحی شده اند، نه رایانه ها. برای رایانه شما، “www.google.com” معنایی ندارد، با اینکه ما به عنوان انسان می دانیم Google چیست.

خطای DNS Server Not Responding
خطای DNS Server Not Responding

برای بردن شما به Google، دستگاه شما به آدرس IP آن وب سایت نیاز دارد. برای انجام این کار، رایانه شما باید URL Google را به یک آدرس IP تبدیل کند، و خودش هم می داند چگونه از آن استفاده کند.

اینجاست که سرور DNS وارد عمل می شود. سرور DNS به عنوان یک دفترچه تلفن بزرگ برای اینترنت عمل می کند. هر بار که کامپیوتر به آدرس IP یک وب سایت نیاز دارد، می تواند URL را به سرور DNS بدهد و در ازای آن یک آدرس IP دریافت کند.

وقتی به Google می روید، سرور DNS پایگاه داده عظیم نام های دامنه خود را جستجو می کند و آدرس IP مرتبط با Google را پیدا می کند. سپس به رایانه شما می ‌گوید که از آن آدرس بازدید کند و رایانه شما از این آدرس برای جستجوی وب ‌سایت Google استفاده می‌ کند.

ما در مورد نحوه عملکرد سرورهای DNS و اینکه چرا ممکن است یکی از آنها در دسترس نباشد در راهنمای خود خیلی بیشتر توضیح دادیم.

چگونه خطای «سرور DNS پاسخ نمی دهد» را برطرف کنیم

اکنون که می دانیم سرور DNS چیست، می توانیم بفهمیم که چرا وقتی پاسخ نمی دهد، مشکل بزرگی ایجاد می شود.

هنگامی که یک URL را در مرورگر خود وارد می کنید، رایانه شما سعی می کند یک آدرس IP از آن دریافت کند، اما سرور DNS شما پاسخ نمی دهد. به این ترتیب، رایانه شما نمی ‌تواند شما را به وب ‌سایتی که می ‌خواهید به آن بروید برساند و به شما یک خطای DNS می ‌دهد.

خطای DNS Server Not Responding
خطای DNS Server Not Responding

حال، چگونه باید خطای عدم پاسخگویی سرور DNS را رفع کنید؟

  1. یک مرورگر متفاوت را امتحان کنید

گاهی اوقات برای مرورگرها مشکلاتی پیش می آید. اگر هنگام استفاده از یک مرورگر با مشکلات DNS مواجه شدید، مرورگر دیگری را امتحان کنید. جستجو در وب برای دانلود یک مرورگر دیگر ممکن است سخت باشد، اما اگر از مرورگر پیش ‌فرض دستگاه خود استفاده نمی ‌کنید، همیشه می ‌توانید از آن استفاده کنید.

اگر با تغییر مرورگر مشکل برطرف شد، مرورگر مشکل دار را آپدیت یا دوباره نصب کنید. اگر این روش مشکل را برطرف نکرد یا اینکه از مرورگر پیش فرض دستگاه خود استفاده می کنید، سعی کنید داده های جستجوی خود را پاک کنید و هر افزونه ای را حذف کنید.

  1. کش DNS را پاک کنید

اگر از رایانه شخصی یا لپ تاپ استفاده می کنید و این پیام را دیدید، ممکن است مشکلی در کش DNS شما وجود داشته باشد.

کش DNS فایلی در رایانه شما است که فهرست آدرس ها و IP هایی را که بازدید می کنید ذخیره می کند. این کار باعث صرفه جویی در زمان برای درخواست مداوم از سرور DNS خود برای اطلاعاتی که در گذشته دریافت کرده اید، می شود.

هنگامی که این کش خراب می شود، باعث مشکلات DNS می شود. خوشبختانه، یک راه آسان برای پاک کردن کش DNS در ویندوز و macOS وجود دارد:

  • برای ویندوز، روی دکمه Start کلیک کنید، سپس عبارت Command Prompt را تایپ کنید. نتیجه جستجویی که ظاهر می شود را انتخاب کنید، سپس “ipconfig /flushdns” را وارد کنید.
  • برای macOS، یک ترمینال را باز کنید و اگر از El Capitan یا نسخه های جدیدتر استفاده می کنید، “sudo dscacheutil -flushcache; sudo killall -HUP mDNSResponder” را وارد کنید.

ما از هر دوی این روش ها در راهنمای خود در مورد اینکه سرور DNS چیست و چرا در دسترس نیست استفاده کرده ایم. اگر می خواهید بیشتر بدانید حتما آن را بخوانید.

  1. سرور DNS خود را تغییر دهید

اگر سرور DNS فعلی شما در دسترس نیست، چرا سرور دیگری را امتحان نمی کنید؟ لازم نیست پ فقط از سروری که همیشه به طور پیش فرض استفاده می‌ کنید، استفاده کنید، و خیلی ساده است می توانید به دستگاه خود بگویید فعلاً از سرور دیگری استفاده کند.

برای انجام این کار، باید به تنظیمات DNS رایانه خود دسترسی داشته باشید و به آن بگویید به جای دیگری متصل شود. اگر مطمئن نیستید که چگونه این کار را انجام دهید، ما مراحل آن را در راهنمای خود را در مورد نحوه تغییر تنظیمات DNS خود توضیح داده ایم.

در مورد اینکه چه چیزی را به عنوان سرور DNS جدید خود وارد کنید، چند گزینه برای آدرس اصلی و ثانویه شما وجود دارد:

  • گوگل یک آدرس به یاد ماندنی 8.8.8.8 و 8.8.4.4 برای سرورهای خود دارد.
  • Cloudflare با نسخه های 1.1.1.1 و 1.0.0.1 نیز به راحتی قابل یادآوری است.
  • OpenDNS دارای 208.67.222.222 و 28.67.220.220 است.

در عین حال که این ها خدمات مفید و رایگان DNS هستند، استفاده از آنها برای مدت زمان طولانی توصیه نمی شود. سرورهای DNS رایگان معمولاً امنیت زیادی روی آنها نصب نشده است و ممکن است افراد دیگر بسیار زیادی از این سرویس رایگان استفاده کنند.

بنابراین، بهتر است از یک سرور DNS رایگان استفاده کنید تا زمانی که سرور معمولی شما آنلاین شود. با لغو مراحل بالا می توانید سرور DNS معمولی خود را بررسی کنید.

  1. روتر خود را مجددا راه اندازی کنید

ممکن است متوجه شوید که مشکل فراتر از دستگاه شما است. اگر همه دستگاه ها و رایانه های موجود در شبکه محلی شما نمی توانند به سرور DNS متصل شوند، ممکن است مشکلی در روتر شما وجود داشته باشد.

مانند یک کامپیوتر، برخی از روترها یک کش DNS دارند که ممکن است خراب شود. می‌ توانید با خاموش کردن اتصال Wi-Fi در دستگاه تلفن همراه و استفاده از داده، یک آزمایش سریع انجام دهید. اگر با این کار مشکل برطرف شد، ممکن است کش DNS روتر شما مقصر باشد.

برای رفع این مشکل، روتر خود را از برق جدا کرده و 30 ثانیه منتظر بمانید. آن را دوباره وصل کنید و دوباره اتصال را امتحان کنید. اگر مشکل از روتر بود، باید این روش آن را برطرف کرده باشد.

  1. آنتی ویروس و فایروال خود را به طور موقت غیرفعال کنید

اگر هیچ یک از موارد بالا کار نمی کند، سعی کنید به طور موقت برنامه های آنتی ویروس و فایروال هایی را که تنظیم کرده اید غیرفعال کنید. این برنامه ‌ها اتصال اینترنت شما را کنترل می ‌کنند تا مطمئن شوند هیچ چیز بدی به سیستم شما نفوذ نمی ‌کند، اما گاهی اوقات یک سری چیزها اشتباه پیش می روند.

اگر غیرفعال کردن آنتی‌ ویروس یا فایروال شما این مشکل را ایجاد می کند، ممکن است لازم باشد آن را مجدداً نصب کنید تا آن را به حالت عادی بازگردانید. همچنین ممکن است زمان آن رسیده باشد که یک آنتی ویروس دیگر را امتحان کنید.

  1. حالت Safe Mode را امتحان کنید

آنتی ویروس شما تنها برنامه ای نیست که روی اتصالات شما کنترل دارد. سایر برنامه ها، نرم افزارها و درایورها ممکن است در اتصال شما اختلال ایجاد کنند.

برای بررسی اینکه آیا عامل دیگری مقصر است یا خیر، سعی کنید دستگاه خود را در حالت Safe Mode بوت کنید. شما می توانید ویندوز 10 خود را در حالت Safe Mode بوت کنید و حالت های بوت macOS نیز حالت Safe Mode خاص خود را دارند.

اگر در حالت Safe Mode بوت کردید و مشکل خود به خود حل شد، به این معنی است که نرم افزاری در سر راه قرار گرفته است. وقتی در حالت Safe Mode بوت می کنید، کامپیوتر شما عمدا درایورها و نرم ‌افزارهای غیرضروری را بارگذاری نمی‌ کند.

به این ترتیب، اگر حالت Safe Mode مشکل شما را برطرف کند، به این معنی است که هر چیزی که در آن بارگذاری نشده است مقصر است. به هر حال، مشکلات زیادی وجود دارد که می‌ تواند دلیل این موضوع باشد، سعی کنید درایورها و نرم‌ افزارهای مبتنی بر شبکه را دوباره نصب کنید تا مشکلشان رفع شوند.

آشنایی با تنظیمات DNS

اگر مشکلات DNS دارید، دلایل احتمالی زیادی پشت آن وجود دارد. متأسفانه، شناسایی این مشکل مستلزم بررسی هر قسمتی از دستگاه شما است که می تواند باعث این خطا شود و دوباره باید چک کنید که آیا درست کار می کند.

اکنون که در بهینه سازی DNS خود استاد هستید، می توانید کارهای بیشتری را با آن انجام دهید. به عنوان مثال، آیا می دانستید که یک سری تغییرات می توانند سرعت اینترنت شما را افزایش دهد؟

منبع : makeuseof

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس