آموزش تبدیل فایل های MKV به MP4 در ویندوز

76
0
تبدیل فایل های MKV به MP4

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که بخواهید برخی از فایل های MKV را  برای پخش روان تر و یا نمایش بهتر آن به فرمت MP4 تبدیل کنید. تبدیل فایل ‌های MKV به MP4 با استفاده از اپلیکیشن های مختلف به سادگی انجام می گیرد و همچنین در ویندوز نیز قابلیت های زیادی برای تبدیل این دو فایل به یکدیگر وجود دارد. MKV یک فرمت کانتینر Container چندرسانه ای است که اغلب می توانید با استفاده از آن چندین فایل صوتی و زیرنویس را ذخیره داشته باشید و یا پلی کنید. با این حال، از آنجایی که به اندازه سایر فرمت‌ های فایل ویدیویی مانند MOV و MP4 محبوب نیست و خیلی از افراد از این فرمت برای پخش فایل های خود استفاده نمی کنند، پخش یک فایل MKV سیستم عامل های ویندوز ممکن است برای برخی افراد چالش بر انگیز باشد. در این مقاله به آموزش تبدیل فایل های MKV به MP4 در ویندوز می پردازیم.

تبدیل فایل های MKV به MP4 در ویندوز

اگر سیستم شما از فرمت MKV پشتیبانی نمی کند، می توانید آن را به MP4 تبدیل کنید. MP4 یک فرمت چند رسانه ای رایج است که تقریباً توسط همه دستگاه ها پشتیبانی می شود. در ادامه این راهنما قصد داریم بهترین ابزارهای آنلاین و آفلاین را برای تبدیل MKV به MP4 در ویندوز به شما معرفی کنیم تا دیگر برای پخش فایل های  MKV با مشکل رو به رو نشوید. 

از VLC Media Player استفاده کنید

VLC یک پخش کننده چند رسانه ای رایگان و منبع باز است که تقریباً از تمام فرمت های صوتی و تصویری از جمله MKV پشتیبانی می کند. اگر VLC را بر روی سیستم خود نصب کرده اید، نیازی به تبدیل و پخش ویدیو ندارید. با این حال، اگر هنوز نیاز به تبدیل ویدیوی MKV خود دارید، می توانید این کار را با استفاده از ویژگی Convert در VLC انجام دهید. قابلیت Convert فایل ها یکی از بهترین ویژگی های پنهان پخش کننده رسانه VLC است.

برای تبدیل فایل MKV به MP4 با استفاده از پخش کننده رسانه VLC، موارد زیر را انجام دهید :

  • برنامه VLC را در کامپیوتر خود باز کنید.
  • در پنجره اصلی VLC بر روی Media کلیک کرده و Convert / Save را انتخاب کنید. یا برای دسترسی به Convert / Save کلید Ctrl + R را فشار دهید.
تبدیل فایل های MKV به MP4
تبدیل فایل های MKV به MP4
  • سپس روی دکمه Add کلیک کنید. حال جستجو کنید و ویدیوی MKV را که می خواهید تبدیل کنید انتخاب نمایید.
  • پس از انتخاب ویدیو، روی Convert / Save کلیک کنید.
تبدیل فایل های MKV به MP4
تبدیل فایل های MKV به MP4
  • در بخش Convert، روی منوی Profile کلیک کنید و Video – H.264 + MP3 (MP4)  را انتخاب کنید.
تبدیل فایل های MKV به MP4
تبدیل فایل های MKV به MP4
  • سپس روی دکمه Browse کلیک کرده و مقصد ذخیره فایل را انتخاب کنید. اگر می خواهید فایل را در همان مقصد قبلی ذخیره کنید، ممکن است لازم باشد نام جدیدی برای فایل وارد کنید تا مانع از تغییر نام فایل MKV اصلی شما توسط پخش کننده رسانه VLC شود..
  • پس از اتمام، روی Start کلیک کنید.
  • در این مرحله عملیات تبدیل در حال انجام خواهد بود و شما می توانید مشاهده کنید که چقدر از عملیات صورت گرفته است، پس از اتمام، ویدیوی شما در پوشه مقصد ذخیره می شود.

اگرچه پخش کننده رسانه VLC یک راه مفید برای تبدیل ویدیوها به MP4 را ارائه می دهد، اما فایل خروجی گاهی اوقات صدا را در طول فرآیند از دست می دهد. در صورتی که این مشکل برای ویدیوی شما پیش آمد، پیشنهاد می کنیم برای تبدیل فایل خود از یک مبدل ویدیویی اختصاصی یا به اصطلاح ویدیو Convert ر اختصاصی استفاده نمایید. در ادامه قصد داریم با برخی از این مبدل های ویدیویی آشنا شویم. 

DownloadVLC Media Player

استفاده از CloudConvert

CloudConvert یک مبدل ویدیوی آنلاین است که این امکان را برای چندین فرمت مختلف ارائه می دهد. این نرم افزار قابلیت های بسیار مفیدی را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد و می‌ تواند ویدیوهای MKV شما را به سرعت به MP4 تبدیل کند. شما قادر خواهید بود تا ویدیوهای مورد نظر خود را از درایوهای مختلف کامپیوتر و یا اکانت ‌های ذخیره ‌سازی ابری خود مانند Google Drive، DropBox و URL آپلود کنید.

همچنین این فرصت را دارید تا حداکثر 25 عملیات Convert  را به صورت رایگان در طول روز انجام دهید. اگر بخواهید فایل های بیشتری را در طول روز Convert  کنید، می توانید یک اشتراک تهیه نمایید، این اشتراک امکان تبدیل فایل هایی با حجم نا محدود را در اختیار شما قرار می دهند. 

در ادامه نحوه استفاده از CloudConvert را گام به گام شرح خواهیم داد :

  • به وب سایت CloudConvert بروید و روی Select File کلیک کنید.
  • حالا فایل مورد نظر را برای آپلود انتخاب کنید.
تبدیل فایل های MKV به MP4
تبدیل فایل های MKV به MP4
  • پس از انتخاب فایل، روی منوی کشویی Convert to کلیک کنید و MP4 را از لیست انتخاب کنید.
  • برای شخصی سازی کردن تنظیمات خروجی، روی نماد آچار (تنظیمات) کلیک کنید. در اینجا وضوح تصویر، نسبت تصویر، کدک ویدیو، نمایه، از پیش تعیین شده است که می توانید آنها را به همراه موارد دیگر تغییر دهید.
تبدیل فایل های MKV به MP4
تبدیل فایل های MKV به MP4
  • روی دکمه Convert کلیک کنید تا فرآیند شروع شود.
  • CloudConvert ابتدا ویدیوی انتخاب شده را آپلود می کند. بسته به اندازه فایل و سرعت اینترنت شما، ممکن است مدتی طول بکشد.
  • پس از پردازش ویدیو، ویدیو را در پیش ‌نمایش مشاهده خواهید کرد. روی دکمه دانلود کلیک کنید تا ویدیو در هارد دیسک کامپیوتر شما ذخیره شود.
  • برای حذف ویدیو از سرور CloudConvert، روی نماد کوچک قرمز X در کنار عنوان ویدیوی خود کلیک کنید. تمام ویدیوهای شما در عرض 24 ساعت برای همیشه حذف خواهند شد.

استفاده از CloudConvert آسان است و امکان 25 تبدیل ویدیو به صورت رایگان و روزانه آن را به ابزاری ایده آل برای Convert فرمت های مختلف تبدیل کرده است. با این حال، اگر در مورد حفظ حریم خصوصی فایل های خود نگران هستید، این امکان را دارید تا  از یک مبدل آفلاین استفاده کنید و ویدیوهای خود را در درایو محلی خود نگه دارید.

استفاده از HandBrake

HandBrake یک مبدل ویدیوی منبع باز و رایگان است که تقریباً از همه فرمت های رسانه ای پشتیبانی می کند. HandBrake یک برنامه چند پلتفرمی است که در پلتفرم ویندوز، مک و لینوکس می توانید از آن بهره‌مند شوید.  این نرم افزار ویدیو Convert ر یکی از ساده ترین مبدل های ویدیویی است که می توانید از آن استفاده کنید. برای تبدیل‌ فایل های معمولی، تنها کاری که باید انجام دهید این است که ویدیو را به داخل برنامه بکشید و رها کنید و سپس، این پلتفرم پرکاربردترین تنظیمات کانتینر را به شما پیشنهاد می کند و پس از آن که تنظیمات مورد نظر خود را انتخاب کردید، به طور خودکار آنها را بر روی ویدیو شما اعمال می‌ کند. سپس می توانید پوشه مقصد را انتخاب کنید و صبر کنید تا عملیات تبدیل ویدیو به پایان برسد.

اگر به قابلیت های پیشرفته تری نیاز دارید، HandBrake قابلیت های بی نظیری را در اختیار شما قرار می دهد. با استفاده از این قابلیت ها شما می ‌توانید زیرنویس‌ ها را تغییر دهید، چپتر مارکر اضافه کنید، batch scan انجام دهید، از فیلترهای ویدیویی استفاده کنید و بسیاری از موارد دیگر را بر روی فایل خود اضافه نمایید.

همراه ما باشید تا با نحوه استفاده از HandBrake برای تبدیل MKV به MP4 به طور دقیق آشنا شویم :

  • به صفحه HandBrake بروید و فایل نصب را دانلود کنید. فایل setup را اجرا کنید و برنامه را نصب نمایید.
  • سپس به صفحه Microsoft DotNET بروید و .NET 6.0 SDK x64 را دانلود کنید. بدون دانلود این افزونه، HandBrake شما ممکن است راه اندازی نشود و یا کار نکند.
  • سپس، HandBrake را باز کنید.
تبدیل فایل های MKV به MP4
تبدیل فایل های MKV به MP4
  • روی File to کلیک کنید و سپس فایل MKV مورد نظر خود را برای تبدیل انتخاب کنید. همچنین می‌ توانید فایل را روی برنامه بکشید و رها کنید تا فایل باز شود.
  • در تب Summary، مطمئن شوید که Format روی MP4 تنظیم شده است. در اینجا، ما از تنظیمات کانتینر MP4 پیش‌فرض اعمال شده توسط برنامه استفاده می ‌کنیم، شما می توانید تنظیمات را به دلخواه خود تغییر دهید. 
  • سپس روی دکمه Browse کلیک کنید و مکانی را برای ذخیره فایل جدید خود انتخاب کنید.
  • در صورت تمایل می توانید نام فایل را تغییر دهید و روی ذخیره کلیک کنید.
  • در پنجره اصلی HandBrake، روی Start Encode کلیک کنید.
  • اکنون HandBrake شروع به عملیات تبدیل ویدیو می کند، بنابراین منتظر بمانید تا فرآیند کامل شود. زمان پردازش بستگی به اندازه فایل و توانایی سیستم شما دارد.

تنها نقطه ضعف استفاده از HandBrake این است که برای استفاده از آن باید مجموعه دیگری از ابزارهای .NET را از مایکروسافت دانلود کنید. در غیر این صورت، این یک ابزار مبدل ویدیوی منبع باز عالی است که می تواند هم برای کاربران معمولی و هم برای کاربران قدرتمند پاسخگو باشد. همچنین می توانید از آن برای فشرده سازی و کاهش حجم فایل های ویدئویی بدون افت کیفیت استفاده کنید.

DownloadHandBrake

تبدیل MKV به MP4 در ویندوز ساده است!

تبدیل فایل MKV خود به MP4 به شما این امکان را می دهد تا بتوانید ویدیوهای خود را در هر پلتفرمی که با آن سازگار است به اشتراک بگذارید و پخش کنید. با مواردی که در این لیست معرفی کردیم، فایل های شما افت کیفیت پیدا نمی کنند و از طرفی حجم آنها نیز بالا نمی رود. برای Convert سریع ویدیوها، می توانید از پخش کننده رسانه VLC استفاده کنید، اما اگر به دنبال نرم افزاری هستید که قابلیت های بیشتری را به شما ارائه کند، HandBrake می تواند یک انتخاب عالی برای شما به شمار بیاید و استفاده از آن کاملاً رایگان است. همچنین تعداد زیادی مبدل ویدیوی آنلاین وجود دارد که این امکان را برای شما فراهم می آورند تا بتوانید با استفاده از هر دستگاهی، ویدیوهای خود را به صورت آنلاین تبدیل کنید. 

 

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس