سریعترین DNS چیست؟ Google DNS در مقابل Cloudflare DNS

183
0
سریعترین DNS

لازم نیست به DNS ISP فعلی خود متعهد باشید. تغییر به Google یا Cloudflare می تواند سرعت کار را بالا ببرد، اما سریعترین DNS کدام است؟

اگر شما یک Geek هستید، احتمالاً با DNS آشنا هستید. یک ارائه دهنده DNS خوب می تواند تأثیر زیادی بر سرعت اتصال اینترنت و تجربه مرور شما داشته باشد.

ارائه دهندگان DNS متعددی وجود دارد که هر کدام ادعا می کنند سریع ترین هستند. اکثر کاربران از گزینه ISP پیش فرض استفاده می کنند، دیگران ترجیح می دهند از Google DNS یا Cloudflare DNS در دستگاه های خود استفاده کنند. بنابراین، بیایید ببینیم که سریع ترین DNS بین این دو کدام است و کدام ارائه دهنده DNS بیشتر به حریم خصوصی شما احترام می گذارد.

DNS چیست؟

سیستم نام دامنه Domain Name System (DNS) سرویس دایرکتوری اینترنت است. وقتی روی پیوندی کلیک می‌کنید یا URL را در مرورگر خود تایپ می‌کنید، دستگاه شما باید آدرس وبسایت را در اینترنت جستجو کند. در اینجا DNS وارد عمل می شود. به زبان ساده، DNS یک پروتکل شبکه ای است که با اتصال نام های دامنه قابل خواندن (به عنوان مثال، www.Avalpardakht.com) با آدرس شناسه منحصر به فرد سرور، شما را به وبسایت ها متصل می کند.

این یک نمای کلی است، اگر می‌خواهید درباره DNS بیشتر بدانید، این مقاله را تا آخر بخوانید.

Google DNS در مقابل Cloudflare DNS

این یک واقعیت است که از هر وبسایت یا پیوندی که در مرورگر خود بازدید می کنید، ارائه دهنده خدمات اینترنت شما (ISP) همه آن ها را پیگیری می کند. در برخی موارد، آنها حتی می توانند آن اطلاعات را به تبلیغ کنندگان یا احزاب سیاسی بفروشند. به همین دلیل است که استفاده از DNS خصوصی بسیار مهم شده است. خوشبختانه، هر دو DNS عمومی Google (8.8.8.8) و Cloudflare DNS (1.1.1.1) تأخیر قابل اعتماد و بهینه سازی DNS را برای مخاطبان جهانی ارائه می دهند.

با این حال، وقتی نوبت به انتخاب بهترین سرویس DNS می رسد، Cloudflare در برخی موارد از گوگل بهتر عمل می کند.

Google DNS در مقابل Cloudflare DNS
Google DNS در مقابل Cloudflare DNS

بیایید ببینیم که این دو ارائه دهنده معروف DNS در مقایسه یک به یک، چگونه هستند.

1.سریعترین DNS: ویژگی های اساسی

هر دو ارائه دهنده DNS گزینه های محبوبی در سراسر جهان هستند. Cloudflare عمدتاً به دلیل پروتکل های آسان و اقدامات متمرکز بر حریم خصوصی ترجیح داده می‌شود. با این حال، Google DNS توسط بسیاری ترجیح داده می شود زیرا توسط Google پشتیبانی می شود، به این معنی که استفاده از آن ایمن و آسان است.

با این حال، بر کسی پوشیده نیست که اگر به حریم خصوصی خود اهمیت می دهید، گوگل بهترین گزینه نیست. نکته منفی دیگر این است که اگر از DNS عمومی گوگل استفاده می کنید، ویژگی فیلتر DNS را دریافت نمی کنید.

فیلتر DNS راه حلی برای جلوگیری از ارسال ایمیل های اسپم از آدرس های IP مخرب شناخته شده است. Cloudflare از فیلتر DNS علاوه بر جداسازی مرورگر و ویژگی هایی که امنیت کاربران داخلی را تضمین می‌کند، پشتیبانی می‌کند.

یکی دیگر از نکات خوب در مورد Cloudflare این است که سرویس DNS آن برای مشتریان Tor نیز در دسترس است. شبکه Tor و مرورگر Tor ناشناس بودن بسیار بیشتری را به صورت آنلاین ارائه می‌کنند و حفظ حریم خصوصی بیشتر هنگام مرور اینترنت را تضمین می‌کنند. دلیل دیگر انتخاب Cloudflare این است که برنامه ها و نرم‌افزار های اختصاصی را ارائه می‌کند که می‌توانید از 1.1.1.1 دانلود کنید و تنظیمات اضافی را برای Android، iOS، Windows یا حتی Mac تنظیم کنید.

2.سریعترین DNS: حریم خصوصی و امنیت

حریم خصوصی و امنیت
حریم خصوصی و امنیت

مانند دستگاه های هوشمند، DNS مستعد حملات آنلاین مختلف است که می تواند کاربران را به وبسایت های مخرب هدایت کند. در نتیجه، انتخاب ارائه دهنده DNS ایمن برای محافظت از شما در برابر حملات مخرب بسیار مهم است.

برای محافظت از حریم خصوصی شما، DNS Cloudflare جایگزین DNS ISP شما می شود و هر درخواستی را که دستگاه شما ارسال می کند رمزگذاری می کند تا توسط شخص دیگری قابل خواندن نباشد.

از سوی دیگر، DNS عمومی Google از محافظت حمله DNS-over-HTTPS، DNS-over-TLS، DNSSEC و DoS پشتیبانی می‌کند. باید توجه داشته باشید که گوگل یک شرکت تبلیغاتی است و با ارزش ترین دارایی آن داده های کاربرانش است.

Google داده های آدرس IP درخواستی را برای 24 تا 48 ساعت به دلایل عملکرد و امنیتی حفظ می‌کند، اما ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) و اطلاعات مکان به طور دائم در سرورهای Google حفظ می‌شوند.

از سوی دیگر، Cloudflare تنها مقدار کمی از داده های تراکنش را برای انجام تحقیقات قانونی به مدت 25 ساعت نگه می دارد. بنابراین، اگر شما نگران حریم خصوصی هستید، بهترین جایگزین برای شما نسخه 1.1.1.1 Cloudflare است.

3.سریعترین DNS: سرعت و عملکرد

از نظر سرعت، Google Public DNS بهتر از Cloudflare عمل می کند. این برتری به دلیل چندین چیز است، از جمله پوشش جهانی، سرورهای بیشتر و حافظه پنهان مشترک. اغلب اوقات، جستجوی DNS یک گلوگاه ایجاد می کند و سرعت مرور شما را کند می کند. خوشبختانه، گوگل چندین گام برای بهبود زمان جستجوی DNS برداشته است.

این بدان معنا نیست که Cloudflare سریع نیست یا عملکرد ضعیفی دارد. بلکه سرورهای DNS Cloudflare در مراکز داده در سرتاسر جهان قرار دارند و کاربران به مرکز داده ای که به آنها نزدیک است فرستاده می شوند.

سرعت و عملکرد
سرعت و عملکرد

به طور کلی، می توانید از Google DNS برای جلوگیری از فشار بر سرورهای DNS ISP خود استفاده کنید. با استفاده از مرکز داده جهانی و زیرساخت های مناسب، می‌تواند به بسیاری از کاربران خواستار خدمات DNS کمک کند.

4. اتصال جهانی و تأخیر

اتصال جهانی و تأخیر
اتصال جهانی و تأخیر

وقتی صحبت از اتصال و پوشش جهانی به میان می‌آید، Google و Cloudflare هر دو دارای سرور در بیش از 250 شهر در سراسر جهان هستند که امکان درخواست های سریع برای اکثر دامنه ها را فراهم می‌کنند. علاوه بر این، 1.1.1.1 نیز توسط یک سرویس شناخته شده و مستقل به نام DNSPerf سریع ترین سرویس DNS نامیده شده است.

حالا وقتی صحبت از تأخیر می شود، بستگی به مناطق جغرافیایی دارد. اگر در منطقه ای قرار دارید که مراکز داده زیادی دارد، تأخیر بسیار کمتر از مناطق با مراکز داده کم خواهد بود. توصیه می‌کنیم صفحه عملکرد DNS DnsPerf را بررسی کنید تا یک نمای کلی از بهترین DNS برای خود داشته باشید. فراموش نکنید که برای نتایج بهتر و دقیق تر، مکان را به کشور خود تغییر دهید.

اتصال جهانی و تأخیر
اتصال جهانی و تأخیر

5. قابلیت اطمینان و به روز بودن

شکی نیست که Cloudflare می تواند عملکردی با کیفیت بالا ارائه دهد. اما، از نظر قابلیت اطمینان، DNS گوگل به دلیل شبکه گسترده بهتر و پیشرفته تر از سرورهای داده در سراسر جهان، پیشتاز است.

برتری دیگر گوگل این است که از مسیریابی anycast استفاده می کند. این بدان معنی است که وقتی از یک وبسایت بازدید می کنید، DNS شما را به سرور نزدیک متصل می کند و آدرس IP شما را به آن سرور هدایت می کند. این قابلیت تضمین می کند که شما یک تجربه وبگردی صاف داشته باشید.

سرورهای عمومی DNS گوگل به طور موثر کار می کنند، اما Cloudflare از نظر زمان آپدیت کمی بهتر از گوگل است. به زبان ساده، DNS uptime نشان می دهد که یک سرور DNS چقدر فعال است.

با در نظر گرفتن همه چیز، اگر به دنبال یک سرویس DNS قابل اعتماد هستید که هرگز شما را ناامید نکند، Google DNS را امتحان کنید. با این حال، اگر به دنبال ارائه دهنده خدمات DNS با کیفیت هستید (که به حریم خصوصی شما احترام می‌گذارد)، Cloudflare به دلیل سابقه آپتایم عالی گزینه بهتری است.

Google در مقابل Cloudflare DNS: کدام یک را باید انتخاب کنید؟

Google و Cloudflare هر دو ارائه دهندگان خدمات DNS پیشرو با انبوهی از ویژگی های مفید هستند.

اگر برای حریم خصوصی خود ارزش قائل هستید و می خواهید یک قدم جلوتر از رقبا باشید، Cloudflare DNS (1.1.1.1) از نظر ما بهترین گزینه است. از سوی دیگر، اگر به دنبال ارائه دهنده DNS سریع تری هستید، و جمع آوری داده های شما توسط جاسوسان اهمیتی ندارد، ممکن است استفاده از DNS عمومی Google (8.8.8.8/8.8.4.4) را ترجیح دهید.

با این حال، قبل از تصمیم گیری، باید برخی از معیارها را برای تعیین بهترین DNS در نظر بگیرید، زیرا جنبه های دیگر مانند مکان و در دسترس بودن نقش مهمی دارند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس