cloud gaming چیست | مقایسه Google Stadia و Xbox Cloud Gaming

56
0
cloud gaming (بازی ابری)

Google Stadia و Xbox Cloud Gaming دو نام بزرگ در عرصه بازی های مبتنی بر ابر هستند. اما کدام سرویس برای شما مناسب تر است؟ در این مقاله این دو سرویس را مقایسه می‌کنیم و به بررسی cloud gaming (بازی ابری) می پردازیم.

cloud gaming (بازی ابری) چیست

cloud gaming (بازی ابری)
cloud gaming (بازی ابری)

اگر گیمر باشید، می دانید که بازی ها به طور سنتی چگونه کار می کنند. قبل از اینکه بتوانید یک بازی را انجام دهید، به سخت افزار مناسب برای اجرای آن نیاز دارید. داشتن سخت افزار مناسب معمولاً به معنای خرید یک کنسول بازی یا یک رایانه بازی گران قیمت است.

بازی های ابری که به عنوان استریم بازی نیز شناخته می شود، این مفهوم را کاملاً تغییر می دهد. به جای اجرای بازی ها در دستگاهی که در خانه خود دارید، با بازی ابری می‌توانید بازی خود را روی مرکز داده اجرا کنید.

سپس مرکز داده آن محتوا را از طریق وب به دستگاه شما پخش می کند. این بدان معناست که تقریباً می‌توانید بازی های سه گانه A را روی هر دستگاهی که به اینترنت متصل است اجرا کنید، خواه رایانه شخصی، تلویزیون هوشمند یا حتی گوشی هوشمند. Cloud Gaming نیازمند اتصال قوی اینترنت است.

مقایسه Google Stadia و Xbox Cloud Gaming

در چند سال گذشته، شاهد تبدیل Cloud Games یا بازی بر پایه ابر از تخیل به واقعیت بودیم. اگر علاقمند به تجربه بازی های ابری هستید، احتمالاً بین Xbox Cloud Gaming مایکروسافت و Google’s Stadia یکی را انتخاب خواهید کرد.

انتخاب بین این خدمات به عوامل مختلفی بستگی دارد.

اشتراک ها و قیمت ها: کدام یک برای شما جذابیت بیشتری دارد؟

cloud gaming (بازی ابری)
cloud gaming (بازی ابری)

ابتدا، بیایید بررسی کنیم که Google Stadia و Xbox Cloud Gaming چه مدل های اشتراک و قیمت هایی را ارائه می‌دهند.

اگر از مدل های اشتراک متنفّر هستید، خوشحال خواهید شد که بدانید برای دسترسی به Stadia نیازی به پرداخت هزینه ماهانه ندارید. Stadia به شما امکان می‌دهد هر بازی را در بازار بدون هیچ هزینه یا عضویتی بخرید و بازی کنید. می‌توانید عناوینی را که می‌خواهید بازی کنید انتخاب کرده و انتخاب کنید و پس از خرید آنها، برای همیشه مال شما هستند.

برای کسانی که می خواهند تجربه کامل Stadia را داشته باشند، با 9.99 دلار در ماه، عضویت Stadia Pro به شما امکان می دهد بدون هزینه اضافی به مجموعه ای از بازی ها دسترسی داشته باشید. اگرچه بازی ها هر ماه تغییر می‌کنند، به محض اینکه عنوان Stadia Pro را دریافت کردید، تا زمانی که مشترک هستید، این بازی با شماست و میتوانید آن را بازی کنید.

اگر می‌خواهید Stadia Pro را امتحان کنید، مهلت یک ماه آزمایشی رایگان در دسترس است.

Xbox Cloud Gaming

Xbox Cloud Gaming به عنوان بخشی از Xbox Game Pass کار می‌کند. برای دسترسی به Xbox Cloud Gaming، ابتدا به اشتراک Xbox Game Pass Ultimate نیاز دارید که برای شما 14.99 دلار در ماه هزینه دارد.

برخلاف Stadia،  Xbox Cloud Gamingیک بازار بازی نیست. شما نمی توانید بازی های انتخابی بخرید. در عوض، تا زمانی که مشترک هستید، به عناوینی که Xbox Game Pass را تشکیل می‌دهند دسترسی خواهید داشت.

می‌توانید Xbox Game Pass Ultimate را فقط با 1 دلار در ماه اول امتحان کنید.

کتابخانه بازی ها: چه بازی هایی را می خواهید بازی کنید؟

بیایید مهم‌ترین بخش این خدمات را بررسی کنیم: بازی ها. Stadia یا Xbox Cloud Gaming، کدام یک عناوین بیشتری دارند؟

Stadia

Stadia سعی می‌کند یک مجموعه کامل از بازی ها ارائه دهد. بازی هایی را از ناشران مختلف مشاهده خواهید کرد، از بازی های مستقل گرفته تا عناوین شگفت‌انگیز سه گانه.  یکی از بزرگترین همکاری های Stadia با Ubisoft است.

اگر عاشق بازی های جهان باز هستید، از دیدن تقریباً کل سری Assassin’s Creed در این سرویس هیجان‌زده خواهید شد و سری های FarCry و Rainbow Six نیز به‌طور برجسته در Stadia به نمایش درآمده‌اند.

Xbox Cloud Gaming

در Xbox Cloud Gaming، نمی‌توانید عناوین را به انتخاب خود بخرید. در عوض، به تمام بازی هایی که Xbox Game Pass را تشکیل می‌دهند دسترسی خواهید داشت.

خوشبختانه، Xbox Game Pass به طور گسترده به عنوان یکی از بهترین خدمات اشتراک در بازی در نظر گرفته می شود. بنابراین، هر زمان که به Xbox Cloud Gaming متصل شوید، می‌توانید بزرگ‌ترین انحصاری های Xbox مانند Halo: Infinite و Forza Horizon 5 را بازی کنید. همچنین به مجموعه گسترده ای از بازی های سه گانه مانند Fallout 4 و Doom دسترسی خواهید داشت.

همانطور که مایکروسافت به رشد Xbox Game Pass ادامه می دهد، بازی های جدید برای پخش از طریق Xbox Cloud Gaming همچنان در دسترس خواهند بود. خریدهایی مانند Activision-Blizzard به این معنی است که ما در نهایت می‌توانیم سریال هایی مانند Call of Duty و Diablo را ببینیم که در نهایت راه خود را باز می‌کنند.

از لحاظ عملکرد چقدر خوب هستند؟

اگر Stadia یا Xbox Cloud Gaming نتوانند بازی ها را روان اجرا کنند، فایده ای ندارد. بیایید ببینیم عملکرد این سرویس ها چگونه است.

Stadia

Stadia دارای بهترین فناوری پخش بازی است. بازی های Stadia معمولا سریع اجرا می‌شوند و به ورودی کنترل‌کننده سریع پاسخ می‌دهند. بدون اشتراک، می‌توانید Stadia را با کیفیت HD کامل 1080p پخش کنید، و اگر عضو Stadia Pro هستید، می‌توانید بازی های خود را تا کیفیت 4K HDR پخش کنید.

به طور کلی، Stadia تمایل دارد حرکت و فریم ها را بر کیفیت تصویر اولویت دهد. بنابراین اگر اتصال اینترنت شما ضعیف است و از Stadia استفاده می‌کنید، می‌توانید جریان خود را با وضوح پایین تری نمایش دهید. اما بیشتر اوقات، گیم پلی شما بدون وقفه خواهد بود.

Stadia همچنین گزینه های زیادی را در اختیار شما قرار می دهد تا بهترین استفاده را از اتصال اینترنت خود ببرید. شما حتی می‌توانید یک حالت پخش بهینه داده برای موبایل انتخاب کنید که کیفیت تصویر شما را کاهش می‌دهد اما مقدار داده مورد نیاز برای استفاده از سرویس را محدود می‌کند.

Xbox Cloud Gaming

بر خلاف Stadia،  Xbox Cloud Gaming فقط تا 1080p استریم را پشتیبانی می کند. Xbox Cloud Gaming تمایل دارد کیفیت تصویر را بر همه چیز اولویت دهد.

حتی اگر اتصال شما ناپایدار باشد، Xbox Cloud Gaming همچنان تلاش می‌کند تا یک جریان HD برای شما ارسال کند. این بدان معناست که اگر اتصال اینترنتی خوبی ندارید، Xbox Cloud Gaming می‌تواند اغلب فریم ها را رها کند و گیم‌پلی شما را مختل کند. تصور کنید که در Forza Horizon 5 در یک مسابقه رانندگی می‌کنید، اما اینترنت شما در میانه راه متوقف می‌شود و بعد از شروع مجدد مسابقه، از مسابقه خارج می‌شوید.

اگر اتصال اینترنتی عالی ندارید، Xbox Cloud Gaming منابع زیادی برای بهبود تجربه‌تان در اختیار شما قرار نمی‌دهد. برعکس آن، Stadia گزینه ای برای انتخاب حالت وضوح پایین تر وجود ندارد، بنابراین برای کسانی که اتصال اینترنت سریع ندارند، Xbox Cloud Gaming ممکن است تقریبا غیرقابل بازی شود.

کدام سرویس پخش بازی برای شما مناسب است؟

Xbox Game Pass و Stadia دو سرویس گیمینگ در بازی های ابری امروزی هستند. Stadia یکی از اولین شرکت هایی بود که بازی های ابری را به کار انداخت، اما اخیرا، مایکروسافت در انتخاب بازی از Stadia پیشی گرفته است.

اگر از اتصال اینترنت کندتری استفاده می کنید، Stadia عملکرد ثابت تری نسبت به Xbox Cloud به شما ارائه می دهد، حتی اگر این به معنای قربانی کردن کیفیت تصویر باشد. اما در صورتی که اتصال اینترنت خوبی دارید، انتخاب Xbox Cloud Gaming به معنای دسترسی به یک بازی است. مجموعه وسیعی از بازی های انحصاری و عناوین سه گانه A، همه با هزینه ماهیانه کم در اختیار شماست.

هر دو سرویس مزایا و معایب خود را دارند، اما در حال حاضر پیشنهاد ما این است که، ابتدا Xbox Cloud Gaming را امتحان کنید.

منبع : makeuseof

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس