کدام بهتر است: مقایسه پردازنده گرافیکی Intel Iris Xe و Intel UHD

186
1
مقایسه پردازنده گرافیکی Intel Iris Xe و Intel UHD

Intel Iris Xe و Intel UHD دو خانواده از پردازنده های گرافیکی GPU یکپارچه هستند که اینتل در حال حاضر ارائه می‌کند. اما، کدام یک در صدر قرار می گیرد؟ در این مقاله به مقایسه پردازنده گرافیکی Intel Iris Xe و Intel UHD می پردازیم.

واحدهای پردازش گرافیکی Graphic Processing Units (GPU) مدار هایی هستند که همراه با CPU برای ارائه تصاویر گرافیکی به مانیتور استفاده می شوند. بدون پردازنده گرافیکی، مانیتور ها بی فایده خواهند بود. در واقع، پردازنده های گرافیکی آنقدر نقش اساسی را در نمایش رایانه ایفا می‌کنند که بسیاری از CPU ها با یک پردازنده گرافیکی یکپارچه عرضه می‌شوند.

همچنین مقاله راهنمای انتخاب CPU گیمینگ: بهترین CPU برای بازی 2022 را هم بخوانید.

اینتل پردازنده های گرافیکی یکپارچه خود را Intel Processor Graphics می نامد. به گفته این شرکت، “گرافیک پردازنده Intel قابلیت های گرافیک، محاسبات، رسانه و نمایش” را برای بسیاری از پردازنده های خود فراهم می کند. اگرچه Intel مجموعه گسترده ای از پردازنده های گرافیکی دارد، اما جدیدترین مدل های اینتل شامل پردازنده های گرافیکی UHD و Iris Xe است.

پردازنده گرافیکی Intel Iris Xe چیست؟

اینتل Iris Xe یکی از برترین پردازنده های گرافیکی این شرکت در حال حاضر است. با توجه به شعار اینتل، “Iris Xe صفحه نمایش را به یک تجربه کاملا جدید تبدیل می کند.” در درجه اول به دلیل معماری Xe است، که پاسخ اینتل به تقاضای مشتریان خود برای سرعت و عملکرد بیشتر است.

معماری Xe فرکانس بالاتر، تعداد هسته های اجرایی بیشتر و پهنای باند حافظه بیشتری را نسبت به محصولات قبلی اینتل ارائه می دهد.

اینتل اولین مجموعه خانواده پردازنده های نسل یازدهم گرافیک های Iris Xe را در سه ماهه سوم 2020 معرفی کرد. تراشه های موبایل نسل دوازدهم Alder Lake اینتل اکنون از نسخه پیشرفته تر Iris Xe Graphics با بهبود هایی مانند افزایش سرعت و افزایش واحد ها استفاده می کنند.

Iris Xe Graphics دارای 80 یا 96 واحد اجرایی (بسته به نوع CPU) است و فقط با تراشه های موبایل در دسترس است. اینتل پردازنده گرافیکی Iris Xe را در ۲۸ پردازنده خود بسته بندی می کند که همگی متعلق به خانواده های نسل یازدهم و دوازدهم هستند.

پردازنده گرافیکی Intel Iris Xe چیست؟
پردازنده گرافیکی Intel Iris Xe چیست؟

حداکثر فرکانس Iris Xe Graphics هم بسته به مشخصات پردازنده متفاوت است. کندترین فرکانس آن 950 مگاهرتز است، در حالی که سریعترین آن 1.45 گیگاهرتز است.

Iris Xe Graphics از حداکثر رزولوشن 4096 در ۲۳۰۴ × 60 هرتز از طریق HDMI و تا 768۰ × ۴۳۲۰ در 60 هرتز از طریق DisplayPort پشتیبانی می کند، به این معنی که می توانید آن را به یک صفحه نمایش سازگار 4K یا 8K متصل کنید.

جوانب مثبت Intel Iris Xe Graphics

  • یک تجربه بازی با جزئیات بیشتر و همه جانبه با وضوح 1080p در 60FPS ارائه می دهد.
  • به شما امکان می دهد چهار نمایشگر با محدوده دینامیکی بالا (HDR) را همزمان با x4K HDR متصل کنید.
  • با پشتیبانی از Dolby Vision HDR و Dolby Atmos، پخش ویدئو با کیفیت بالا را ارائه می دهد.
  • مجهز به موتور ماتریس هوش مصنوعی (AI) جدید است که به شما امکان می دهد فایل های با جزئیات پیچیده ایجاد کنید.
  • عملکرد رمزگذاری چشمگیری را برای بهبود جریان و تجربه اشتراک فایل شما ارائه می دهد.
  • با توجه به معماری کم مصرف Iris Xe، باتری لپتاپ شما بیشتر دوام می آورد، به این معنی که می توانید کارهای بیشتری را با انرژی کمتر انجام دهید.
  • دارای دو موتور کدک چند فرمتی است که رمزگذاری و رمزگشایی سخت افزاری را برای یک پخش عالی تسهیل می کند.
  • پشتیبانی از Quick Sync اینتل به Iris Xe Graphics اجازه می دهد تا تبدیل ویدیوی سریع تری را ارائه دهد.
  • پشتیبانی از رابط برنامه نویسی برنامه کاربردی Microsoft (API)، که وظایف محاسباتی چندرسانه ای را انجام می دهد.
  • این برنامه از برنامه نویسی موازی ناهمگن از طریق API زبان محاسبات چند پلتفرمی (OpenCL) پشتیبانی می کند.

معایب Intel Iris Xe Graphics

  • با هیچ پردازنده دسکتاپ نسل 12 اینتل در دسترس نیست.
  • فقط برخی از پردازنده های گرافیکی Iris Xe (بسته به پردازنده) از فناوری Clear Video HD اینتل پشتیبانی می‌کنند.
  • حداکثر فرکانس پردازنده های گرافیکی Iris Xe (بسته به پردازنده) در مقایسه با سایرین کند است.

کارت گرافیک UHD اینتل چیست؟

اینتل UHD Graphics خانواده ای از پردازنده های گرافیکی یکپارچه است و چند سالی است که عرضه می‌شود. جدیدترین نوع این مجموعه، Intel UHD Graphics 770 است که با پردازنده های نسل دوازدهم اینتل در دسترس است.Intel UHD Graphics 770 دارای 32 هسته اجرایی است. فقط با پردازنده های رومیزی و تعبیه شده در دسترس است.

کارت گرافیک UHD اینتل چیست؟
کارت گرافیک UHD اینتل چیست؟

Intel UHD Graphics 770 دارای هفده پردازنده است که همگی متعلق به نسل دوازدهم خانواده Alder Lake هستند. فرکانس پایه آن 300 مگاهرتز است، اما حداکثر فرکانس آن بسته به مدل CPU شما کمی متفاوت است. سریع ترین فرکانس UHD 700 ، 1.55 گیگاهرتز است و کند ترین آن 1.45 گیگاهرتز است که همچنان آن را بالاتر می برد.

Intel UHD Graphics 770 دارای حداکثر رزولوشن 4096 × ۲۱۶۰ در 60 هرتز از طریق HDMI است، اما اگر از DisplayPort استفاده می کنید، می توانید تا 7680 × ۴۳۶۰ در 60 هرتز بروید.

مزایای گرافیک Intel UHD 770

  • این امکان را به شما می دهد تا چهار نمایشگر HDR را همزمان به هم متصل کنید.
  • دارای دو موتور کدک چند فرمتی است.
  • از فناوری Quick Sync اینتل پشتیبانی می کند.
  • از فناوری Clear Video HD اینتل استفاده می‌کند. مجموعه ای از فناوری های پردازش و رمزگشایی تصویر که به طور موثر پخش و کیفیت ویدیو را بهبود می‌بخشد.
  • پشتیبانی از رابط برنامه نویسی اپلیکیشن مایکروسافت.
  • پشتیبانی از برنامه نویسی موازی ناهمگن از طریق OpenCL API چند پلتفرمی آن.

معایب گرافیک Intel UHD 770

  • با هیچ یک از پردازنده های موبایل نسل دوازدهم اینتل در دسترس نیست.
  • کمتر از نیمی از عملکرد پردازنده های گرافیکی Intel Iris Xe را دارد.
  • موتور ماتریس هوش مصنوعی جدید (AI) اینتل را ندارد (این موتور به شما امکان می‌دهد فایل های جزئیات پیچیده ایجاد کنید).

مقایسه پردازنده گرافیکی Intel Iris Xe و Intel UHD: کدام پردازنده گرافیک اینتل بهتر است؟

اگرچه برنده واضح در اینجا Intel Iris Xe Graphics است که عملکردی بیش از دو برابر UHD Graphics 770 دارد، اما این تنها بخشی از داستان است.

برای مثال، اگر می‌خواهید دسکتاپ با یکی از آخرین پردازنده های نسل دوازدهم اینتل داشته باشید، چاره ای ندارید جز اینکه به گرافیک پایین تر Intel UHD Graphics 770 بسنده کنید.

با این حال، اکثر خریداران CPU دسکتاپ مجبورند برای بهبود عملکرد بازی، یک GPU مجزا از NVIDIA یا AMD خریداری کنند. بنابراین، قابلیت های پردازنده گرافیکی یکپارچه اینتل در نهایت اهمیتی ندارد.

در نهایت، انتخاب شما در اینجا بسیار ساده است. اگر لپتاپ می‌خرید، Iris Xe Graphics بی فایده است، اما اگر در حال جمع کردن سیستم هستید، Intel UHD Graphics 770 تنها گزینه شماست.

سایر قابلیت های CPU را نیز در نظر بگیرید

بسیار خوب است که بدانید کدام پردازنده گرافیکی به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد، اما یک GPU یکپارچه تنها کسری از آنچه یک CPU می تواند انجام دهد را نشان می دهد. همیشه به یاد داشته باشید که تعداد هسته و سرعت کلاک پردازنده دو مورد از مهم ترین چیزهایی هستند که بر عملکرد کلی سیستم شما تأثیر می‌گذارند.

خوشبختانه، اینتل گزینه های بسیار زیادی دارد که در طیف گسترده ای از قیمت در دسترس هستند. با توجه به بودجه ای که دارید و کاری که از کارت گرافیک میخواهید، اینتل حتما گزینه ای برای شما دارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک تصمیم آگاهانه بگیرید.

4.8/5 - (5 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه برای “کدام بهتر است: مقایسه پردازنده گرافیکی Intel Iris Xe و Intel UHD

  1. · 24 تیر 1402 در 15:52

    سلام.من یه لپ تاپ Vivobook s15 k3502za خریدم که پردازنده ۱۲۵۰۰h داره و گرافیک مجزا نداره ولی برخلاف اینکه توی سایت فروشش گرافیک آنبرد رو intel iris xe نوشته بود ،گرافیک توی مشخصات لپ تاپ intel uhd نوشته شده!!!
    به فروشندش گفتم این قضیه رو، گفت گرافیکش در اصل intel iris xe ولی مثلا چون توی درایور یا نرم افزار intel uhd نصب شده به خاطر همین ویندوز اشتباه نشونش میده.
    این قضیه درست؟!

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس