مقایسه M2 MacBook Air و MacBook Pro 14

38
0
مقایسه M2 MacBook Air و MacBook Pro 14

ممکن است مک بوک ایر دارای تراشه جدیدتر M2 باشد، اما این موضوع باعث نمی شود که مک بوک پرو 14 اینچی کمتر مرتبط باشد. اپل از زمان انتقال به پردازنده‌های سیلیکونی اپل مبتنی بر ARM، مک‌ بوک‌های درخشانی را منتشر کرده است. این شرکت مستقر در کوپرتینو، مدل‌های پیشرفته مک ‌بوک پرو را در سال 2021 به‌روزرسانی کرد و M2 MacBook Air را در تابستان 2022 عرضه کرد که هر دو دارای طراحی کاملاً جدید هستند. در این پست به مقایسه M2 MacBook Air و MacBook Pro 14 می پردازیم.

مقایسه M2 MacBook Air و MacBook Pro 14

ممکن است مصرف کنندگان تمام تفاوت های بصری و سخت افزاری بین این دو ماشین را نبینند. اما ما این دو را با هم مقایسه می کنیم تا به شما کمک کنیم تصمیم بگیرید کدام یک برای شما بهترین است.

 

طرح Design

مقایسه M2 MacBook Air و MacBook Pro 14
مقایسه M2 MacBook Air و MacBook Pro 14

مک بوک پرو رده بالا در سال 2021 از طراحی مربعی جدید استفاده کرد. مک بوک پرو ضخیم تر و سنگین تر شده است تا راه را برای خنک سازی بهتر باز کند. مک‌ بوک پروهای اپل در گذشته عملکرد حرارتی و پورت‌ها را قربانی طراحی نازک می‌کردند و سازندگان اغلب از این تصمیم ناامید می‌شدند. مک بوک پرو 14 اینچی نیز به طرز شگفت انگیزی قابل حمل است، اگرچه ضخیم تر و سنگین تر از مک بوک پرو 13 اینچی جایگزین شده است.

مک بوک ایر نسبتاً به همان ضخامت و وزن M1 Air باقی می ماند، اما سبک و قابل حمل است. همچنین از طراحی لبه مربعی برادر بزرگ تر خود با بریدگی استفاده کرد. M2 Air در یک رنگ نیمه شب منحصر به فرد عرضه می شود که از نظر شخصی خیره کننده است. از آنجایی که تراشه های سیلیکونی اپل بسیار کارآمد هستند، مک بوک ایر یک لپ تاپ بدون فن است.

نمایش دادن Display

مقایسه M2 MacBook Air و MacBook Pro 14
مقایسه M2 MacBook Air و MacBook Pro 14

مدل های رده بالای مک بوک پرو دارای برخی از بهترین نمایشگرهای موجود در لپ تاپ هستند. اینها نمایشگرهای Liquid Retina XDR هستند که از فناوری نور پس زمینه mini-LED برای ارائه نسبت کنتراست یک میلیون به یک استفاده می کنند. مهمتر از همه، صفحه نمایش 14 اینچی مک بوک پرو دارای ویژگی ProMotion است که نرخ تازه سازی 120 هرتز را امکان پذیر می کند. به لطف این افزودنی جدید، انیمیشن‌ها در حین پیمایش macOS بسیار روان هستند.

از سوی دیگر، مک بوک ایر M2 دارای نمایشگری مشابه با مک بوک ایر M1 است، اما تغییرات کمی را ارائه می دهد. نسخه M2 یک صفحه نمایش Liquid Retina ارائه می دهد که روشنایی آن را به 500 نیت می رساند در حالی که حاشیه های باریک و بریدگی برای قرار دادن دوربین FaceTime 1080p دارد. توجه داشته باشید که نمایشگر Liquid Retina برخلاف مک بوک پرو ۱۴ اینچی همچنان از پنل LCD استفاده می کند.

با این حال، از طیف رنگ گسترده P3 پشتیبانی می کند و همچنان یک صفحه نمایش نسبتا روشن است. ممکن است بهترین نمایشگر در خط تولید نباشد، اما این کار را با کمترین شکایت انجام می دهد.

کارایی Performance

مقایسه M2 MacBook Air و MacBook Pro 14
مقایسه M2 MacBook Air و MacBook Pro 14

هر دو لپ ‌تاپ دارای سیلیکون اپل هستند، اما برای موارد مختلف متفاوت هستند. مدل‌های مک ‌بوک پرو ۱۴ اینچی نسخه‌های پیشرفته‌شده Pro و Max آخرین نسل تراشه M1 را دارند. در مدل 14 اینچی می توانید از بین این دو انتخاب کنید. M1 Pro دارای هسته‌های CPU و GPU اضافی در مقایسه با تراشه M2 برای جریان‌های کاری سخت مانند مجموعه Adobe، Final Cut Pro و غیره است.

بهتر است M1 Pro را با M1 Max مقایسه کنید تا ببینید آیا به این عملکرد اضافی نیاز دارید یا خیر. تراشه‌های Pro و Max همچنین امکان حافظه بیشتر، تا 64 گیگابایت حافظه یکپارچه را فراهم می‌کنند. این برای کاربرانی که از چندین برنامه حرفه ای در گردش کار خود استفاده می کنند عالی است. مک بوک پرو 14 اینچی برای حرفه ای هایی که باید کارهای سخت خود را در حال حرکت انجام دهند، قدرت جدی ارائه می دهد.

M2 MacBook Air تراشه جدید M2 را بسته بندی می کند که عمدتاً بر بهبود گرافیک تراشه M1 تمرکز دارد. با یک CPU  8 هسته ای و GPU  10 هسته ای به حداکثر می رسد. همچنین می توانید تا 24 گیگابایت حافظه یکپارچه دریافت کنید. نکته مهمی که در مورد مک بوک ایر باید به آن توجه کنید این است که دارای فن نیست، به این معنی که اگر سیستم را فشار دهید می توانید دریچه گاز حرارتی را تجربه کنید.

بنابراین، اگر قصد دارید گهگاه از برنامه های حرفه ای در مک خود استفاده کنید یا برخی از ویرایش های ویدئویی را انجام دهید، باید بیشتر به سمت مک بوک پرو متمایل شوید. پیکربندی سریع مک بوک ایر برای اکثر افراد گزینه خوبی است زیرا دلایل معتبری برای عدم دریافت مدل پایه وجود دارد. اگر قصد ندارید از بسیاری از برنامه های حرفه ای استفاده کنید، عملکرد مک بوک ایر برای شما کافی خواهد بود.

عمر باتری Battery Life

سیلیکون اپل عمر باتری هر مک بوک را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده است. اگرچه مک بوک پرو 14 اینچی دارای صفحه نمایش و عملکرد فوق العاده ای است که می تواند بر عمر باتری تأثیر بگذارد، اپل آن را تا 17 ساعت پخش ویدیو و 11 ساعت وبگردی بی سیم ارزیابی می کند. توجه به این نکته مهم است که اگر از برنامه هایی مانند Final Cut Pro استفاده کنید عمر باتری مشابهی نخواهید داشت زیرا این برنامه ها انرژی بسیار بیشتری را از تراشه های سیلیکونی اپل می گیرند.

M2 MacBook Air در بخش باتری برنده است، حتی اگر یک لپ تاپ باریک و سبک باشد. M2 Air تا 18 ساعت پخش ویدیو یا 15 ساعت وبگردی بی سیم رتبه بندی شده است. بنابراین، برای مرور وب، ایمیل، و پردازش کلمه بسیار مناسب است. بنابراین، اگر قصد دارید فقط کارهای سبک را روی لپ تاپ خود انجام دهید، مک بوک ایر ممکن است گزینه بهتری برای شما باشد.

انتخاب پرت Port Selection

مقایسه M2 MacBook Air و MacBook Pro 14
مقایسه M2 MacBook Air و MacBook Pro 14

هر دو لپ ‌تاپ پورت‌های اضافی دریافت کرده‌اند که سال‌ها در مک ‌بوک‌های اپل وجود نداشت. MacBook Pro دارای MagSafe به عنوان راه حل اصلی شارژ آن است. با این حال، اگر از طرفداران MagSafe نیستید، همچنان می توانید از طریق USB-C شارژ کنید، زیرا دستگاه دارای دو پورت USB-C است. مک بوک پرو همچنین از درگاه HDMI استقبال می کند و به شما این امکان را می دهد که به راحتی کامپیوتر را بدون آداپتور به مانیتور یا تلویزیون متصل کنید.

اسلات کارت SD نیز بازمی‌گردد و ناراحتی‌هایی را که عکاسان هر زمان که می‌خواستند عکس‌هایشان را به رایانه منتقل کنند، با آن مواجه می‌شدند، از بین می‌برد. و در آخر، جک هدفون مک بوک پرو نیز برای پشتیبانی از هدفون های امپدانس (impedance) بالا به روز شد. با انتخاب این پورت ها، شما تطبیق پذیری بالایی دارید و برای استفاده از رایانه خود نیازی به حمل دانگل (dongles) ندارید.

M2 MacBook Air در پورت ها نسبتاً سبک باقی می ماند. با این حال، این مدل نیز امسال MagSafe را دریافت کرد. یکی از مزایای MacBook Air که MagSafe را پذیرفته است این است که یک پورت USB-C دیگر را آزاد می کند.

M2 Air همچنان دو پورت USB-C مانند مدل خروجی M1 و جک هدفون را ارائه می دهد که از هدفون های امپدانس (impedance) بالا پشتیبانی می کند. انتخاب پورت مک بوک ایر برای کاربران معمولی مناسب است، اما مک بوک پرو 14 اینچی برنده واضحی است اگر شما یک سازنده (creator) باشید.

امتیاز قیمت Price Points

مک بوک پرو 14 اینچی اپل برای مدل پایه با تراشه 8 هسته ای M1 Pro، 16 گیگابایت حافظه یکپارچه و 512 گیگابایت حافظه SSD از 1999 دلار شروع می شود. این یک قیمت بسیار سنگین برای یک لپ تاپ است. با این حال، قیمت آن ارزشش را دارد زیرا صفحه نمایش یکی از بهترین های موجود در بازار است، پورت های بیشتری دریافت می کنید و عملکرد کلی بهتری نسبت به Air دارید. M2 MacBook Air از 1199 دلار کمتر شروع می شود که یکی از دلایل اصلی خرید M2 Air است زیرا یک کامپیوتر نسبتا مقرون به صرفه است. این مدل دارای تراشه 7 هسته ای M2، 8 گیگابایت حافظه یکپارچه و 256 گیگابایت حافظه SSD است.

مدل رده بالاتر که 1499 دلار قیمت دارد، مدلی است که اکثر افراد در صورت تمایل ایر باید در نظر بگیرند و تفاوت قیمت بین این مدل و مدل پایه 14 اینچی مک بوک پرو 500 دلار است. با این حال، مک بوک پرو 14 اینچی با 200 دلار تخفیف به فروش می رسد.

در این مرحله، بحث برای M2 Air ناگهان پیچیده می‌شود، زیرا با 300 دلار بیشتر، صفحه‌نمایش پیشرفته‌تر، عملکرد سریع‌تر، پورت‌های بیشتر و عملکرد حرارتی بسیار بهتر دریافت می‌کنید.

پول خود را در مک بوک اشتباه هدر ندهید

مک بوک پرو 14 اینچی و مک بوک ایر M2 لپ تاپ های عالی هستند، اما برای گروه های مختلف وجود دارند. مک بوک پرو 14 اینچی برای افرادی که گردش کار سختی دارند اما می خواهند چیزی قابل حمل تر از مدل 16 اینچی داشته باشند عالی است. با این حال، برخی از مردم بهترین سخت افزار موجود را می خواهند، حتی اگر به طور قابل توجهی گران تر باشد.

M2 MacBook Air برای کاربرانی که لپ تاپ را برای کارهای ساده می خواهند بسیار مناسب است. اما اگر بتوانید MacBook Pro  14 اینچی را در فروش بیابید، استدلال برای Air سخت است. اگر برچسب قیمت مک بوک پرو ۱۴ اینچی دور از دسترس است، شاید ارزش بررسی مک بوک پرو M2 را داشته باشد.

منبع : makeuseof

 

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس