مقایسه Pad Pro و MacBook Air M1 :کدام یک برای شما مناسب است؟

91
0
مقایسه Pad Pro و MacBook Air M1

پس از ماه‌ها گمانه‌زنی و پیش ‌بینی، آی‌پد پروهای جدید بالاخره به بازار آمدند و زمان آن رسیده است که آنها را با مک ‌بوک ایر M1 اپل مقایسه کنیم. تراشه جدید M1 رقابت را از آب بیرون می کشد. Air عمر باتری قابل توجهی دارد و طراحی بدون فن آن را کاملا بی صدا می کند. در این مقاله به مقایسه Pad Pro و MacBook Air M1 می پردازیم.

مقایسه Pad Pro و MacBook Air M1

و به لطف زبان طراحی جدید Big Sur و توانایی تراشه M1 برای اجرای برنامه های آیفون در MacOS، MacBook Air بیش از هر زمان دیگری شبیه iPad Pro است. از طرف دیگر، آی‌پد پروهای جدید با همان تراشه M1 موجود در مک بوک ایر و دیگر محصولات جدید مک اپل عرضه خواهند شد. این بدان معناست که iPad Pro بیش از هر زمان دیگری شبیه یک کامپیوتر است.

نمایش و طراحی

مقایسه Pad Pro و MacBook Air M1
مقایسه Pad Pro و MacBook Air M1

از زمان طراحی مجدد آن در سال 2018، مک بوک ایر تنها در اندازه 13 اینچی در دسترس بوده است. این با مک بوک ایر M1 اپل که از همان شاسی بیرونی مدل قبلی استفاده می کند، تفاوتی ندارد. همان رزولوشن 2,5560×1,600(227 ppi)، همان نسبت تصویر 16:10 و همان قاب های نازک (اما نه فوق العاده باریک) را دارد. صفحه نمایش رتینا آن نیز دارای True Tone است که به صورت پویا تعادل رنگ سفید را برای مطابقت با نور محیط تنظیم می کند.

صفحه نمایش آیپد پرو کمی متفاوت است. دو سایز آیپد پرو برای انتخاب وجود دارد – 11 اینچ و 12.9 اینچ – که اولی دارای رزولوشن 2,388×1,688و دومی با وضوح 2,732×2,048 است. آیپد پرو 11 اینچی دارای تراکم پیکسلی 264 پیکسل در اینچ است که با وجود داشتن اندازه صفحه نمایش مشابه، کمی واضح تر از مک بوک ایر است.

هر دو آیپد پرو 11 اینچی و 12.9 اینچی با True Tone عرضه می شوند و دارای مزیتی هستند که نرخ به روز رسانی پویا آنها تا 120 هرتز می رسد و اسکرول و انیمیشن های زیبا را به آنها ارائه می دهد. مک بوک ایر همچنان روی 60 هرتز قفل است.

آیپد پرو 12.9 اینچی با صفحه نمایش جدید Liquid Retina XDR اپل عرضه می شود. این یک مقدار (mouthful)است، اما صفحه نمایش جدید دارای برخی ویژگی های امیدوارکننده است. در کنار نرخ تازه سازی بالای خود، 10000 مینی ال ای دی نیز در پنل خود دارد. این به صفحه نمایش اجازه می دهد 2500 ناحیه کم نور داشته باشد و نسبت کنتراست چشمگیر 1,000,000 :1 و HDR ظریف را به نمایش بگذارد. اپل می گوید که با Pro Display XDR برابری می کند، اما باید دید. اگرچه باید چشمگیر باشد.

مقایسه Pad Pro و MacBook Air M1
مقایسه Pad Pro و MacBook Air M1

هر دو مک بوک ایر و آیپد پرو اکنون با کیبورد جادویی عرضه می شوند. در هر دو مورد، این یک پیشرفت بزرگ نسبت به آنچه قبلا ارائه شده بود است. مدل‌های قبلی مک‌ بوک ایر به کیبورد پروانه‌ای کم‌عمق و مستعد خرابی چسبیده بودند، در حالی که کلیدهای کیبورد آی‌پد پرو نرم، لطیف و رضایت بخش نبودند. برای هر دو دستگاه، این یک ارتقاء اساسی است.

صفحه کلید مجیک (جادویی) بسیار متفاوت از هر دو طراحی کیبرد قبلی است. همانطور که در بررسی MacBook Pro 16 خود گفتیم، این بهترین کیبرد مک است که تا به حال منتشر شده است، با کلیدهای بزرگ، مکانیزم محکم و حتی یک کلید فیزیکی Esc. ما خوشمون میاد.

کارایی

مقایسه Pad Pro و MacBook Air M1
مقایسه Pad Pro و MacBook Air M1

بیایید ابتدا در مورد مک بوک ایر صحبت کنیم. M1 MacBook Air یک جهش هیولایی در عملکرد دارد. مک بوک ایر قبلی اوایل سال جاری تنها با دو هسته و چهار رشته (threads) در مدل پایه گیر کرده بود. مک بوک ایر M1 دارای یک پردازنده مرکزی هشت هسته ای، یک پردازنده گرافیکی هفت هسته ای و موتور عصبی (neural engine) 16 هسته ای اپل است.

چگونه به عملکرد ترجمه می شود؟ مک بوک ایر M1 نه تنها از مدل قبلی پیشی می‌گیرد، بلکه اساساً از اکثر پردازنده‌های دیگر موبایل، به خصوص در عملکرد تک رشته‌ای، پیشی می‌گیرد. این بدان معناست که اگر یک تولید کننده محتوا یا عکاس هستید، MacBook Air در نهایت یک گزینه مناسب برای کارهای پیچیده است.

آیپد پرو 2021 با تراشه M1 عرضه خواهد شد، همان چیزی که در مک بوک ایر وجود دارد. اپل وعده افزایش 50 درصدی عملکرد را داده است که یک جهش نسلی واقعاً چشمگیر است. این بدان معناست که ویرایش عکس‌ها و ویدیوها، انجام بازی‌های گرافیکی شدید و حتی انجام چند کار، روان‌تر از همیشه خواهد بود.

با این حال، یک سوال وجود دارد که باید پرسیده شود. عملکرد در آخرین iPad Pro نیز عالی بود. در واقع، هیچ برنامه واحدی وجود نداشت که آیپد پرو را به حد خود برساند. این تبلت قبلاً سریع‌ترین تبلت موجود در بازار بود و پردازنده M1 آن را حتی بیشتر از این هم خواهد کرد. اما آیا دلیلی وجود دارد که باید سریع تر باشد؟

بخشی از آنچه که توانایی iPad Pro را محدود می کند، خود iPadOS است. شاید برای توجیه گنجاندن M1 در WWDC در ماه ژوئن شاهد تغییرات اساسی و هیجان انگیزی باشیم.

قابل حمل بودن

مقایسه Pad Pro و MacBook Air M1
مقایسه Pad Pro و MacBook Air M1

هر دو دستگاه برای حمل و نقل طراحی شده اند. مک بوک ایر باریک ترین و سبک ترین لپ تاپ اپل است، در حالی که وضعیت تبلت آیپد پرو باعث می شود به راحتی آن را در کیف قرار دهید و هر کجا که می روید ببرید. وزن مک بوک ایر 2.8 پوند و ابعاد 11.97×8.36×0.63اینچ است. ساختار تمام آلومینیومی آن، وزن آن را سبک نگه می‌دارد و در عین حال همچنان قوی و محکم است، همانطور که از یک لپ ‌تاپ اپل انتظار دارید.

آیپد پرو 12.9 اینچی از نظر اندازه نزدیک ترین مدل به مک بوک ایر است. وزن مدل Wi-Fi آن 1.41 پوند است، در حالی که نسخه Wi-Fi و تلفن همراه آن 1.42 پوند است که نصف وزن MacBook Air است. ابعاد آن 11.04×8.46×0.23 اینچ است که ابعاد آن را به ابعاد مک بوک ایر نزدیک می کند. 

مدل 11 اینچی نسبتاً قابل حمل‌تر است، اگرچه وزن آن فقط 1.04 پوند و ابعاد 9.74×7.02×0.23 اینچ است. اگر اندازه کوچک برای شما مهم است، باید به سراغ آن بروید.

اپل ادعا می کند که باتری مک بوک ایر تا 15 ساعت وبگردی بی سیم، تا 18 ساعت پخش Apple TV و تا 30 روز در حالت آماده به کار به لطف باتری داخلی 49.9 وات ساعت دوام می آورد.

آی‌پد پرو چندان دوام نمی‌آورد، اما خیلی هم عقب نیست. اپل می‌گوید هر دو مدل می‌توانند تا 10 ساعت مرور وب و پخش ویدیو از طریق Wi-Fi یا 9 ساعت مرور وب با استفاده از شبکه تلفن همراه را در اختیار شما قرار دهند. مدل 11 اینچی دارای باتری 28.65 وات ساعت در مقایسه با باتری 40.88 وات ساعتی مدل 12.9 اینچی است.

اکوسیستم های اپلیکیشن

مقایسه Pad Pro و MacBook Air M1
مقایسه Pad Pro و MacBook Air M1

Big Sur و معرفی تراشه M1 بزرگترین ادغام فروشگاه های برنامه MacOS و iOS از زمان Mac Catalyst را نشان می دهد. Catalyst به توسعه دهندگان این امکان را می داد تا به راحتی برنامه های iPad خود را به مک پورت کنند.

با Big Sur و M1، بسیاری از برنامه‌های iPhone و iPad اکنون در MacOS اجرا می‌شوند. با این حال، حداقل می توان گفت، تجربه مخلوط (mixed) است. مک بوک ایر صفحه نمایش لمسی ندارد، بنابراین اپل کنترل های پد لمسی را اجرا کرده است که در بهترین حالت گیج کننده و در بدترین حالت خسته کننده هستند. توسعه دهندگان همچنین باید اجازه دهند برنامه هایشان در مک ظاهر شود و کاربران متوجه می شوند که بسیاری از برنامه های مورد علاقه آیفون یا آی پد خود را از دست داده اند زیرا توسعه دهندگان تصمیم گرفتند این کار را انجام ندهند.

بنابراین، در حالی که مطمئناً پیشرفتی در حال انجام است، هنوز شکاف محکمی بین دو اکوسیستم برنامه وجود دارد.

تنظیمات و قیمت

مقایسه Pad Pro و MacBook Air M1
مقایسه Pad Pro و MacBook Air M1

تنظیمات مک بوک ایر به اندازه دفعه قبل قوی نیست، اما تراشه M1 تنها گزینه است که باید انتظار داشت. مدل پایه M1 MacBook Air شامل تراشه M1، 8 گیگابایت حافظه یکپارچه و 256 گیگابایت SSD است. کاربران می توانند مدل 8 گیگابایتی را با SSD های 512 گیگابایتی، 1 ترابایتی و 2 ترابایتی به عنوان جایگزین پیکربندی کنند. شما همچنین می توانید رم را به 16 گیگابایت ارتقا دهید که مدل پایه آن با یک SSD  512 گیگابایتی شروع می شود. که می توان آن را به 1 ترابایت یا 2 ترابایت ارتقا داد.

برای I/O، کاربران مانند گذشته محدود هستند. شما دو پورت USB-C، کیبورد مجیک (جادویی)، پد لمسی Force Touch و حسگر Touch ID دریافت می کنید. مک بوک ایر همچنین از Wi-Fi 6 و Bluetooth 5.0 پشتیبانی می کند. وبکم همان وضوح بد 720pاست که همه ما به آن عادت کرده ایم.

تنظیمات در iPad Pro حتی کمتر انعطاف ‌پذیر هستند، جایی که کاربران فقط حافظه داخلی را تعیین می‌کنند (اگرچه RAM با فضای ذخیره‌سازی افزایش می‌یابد). مدل پایه (در هر دو اندازه) با فضای ذخیره سازی کمتر شروع می شود – فقط 128 گیگابایت. با مدل های جدید می توان این مقدار را به 256 گیگابایت، 512 گیگابایت، 1 ترابایت و اکنون 2 ترابایت افزایش داد. نسخه پایه 11 اینچی با وای فای و 128 گیگابایت فضای ذخیره سازی 749 دلار قیمت دارد. با 2 ترابایت فضای ذخیره سازی و اتصال سلولی آن را به حداکثر برسانید و باید 1999 دلار بپردازید.

اگر نسخه 12 اینچی را ترجیح می دهید، قیمت مدل پایه از 1099 دلار شروع می شود، در حالی که قیمت مدل رده بالای آن 2299 دلار است. این باعث می شود که قیمت برای جابجایی از 11 اینچ به 12.9 اینچ به 200 دلار برسد.

این یک جهش قابل توجه قیمت نسبت به سال گذشته است، اما به خاطر داشته باشید که صفحه نمایش 12.9 اینچی با صفحه نمایش بهبود یافته و هر دو با اتصال 5G همراه است.

در مورد آن کاور جدید و جذاب Magic Keyboard برای iPad Pro چطور؟ این دستگاه به شما دستگاهی می دهد که حتی بیشتر با مک بوک ایر قابل مقایسه است، اما هشدار داده شود – بسیار گران است. نسخه 11 اینچی 299 دلار قیمت دارد، در حالی که نسخه بزرگ تر آن 349 دلار است. حتی با آیپد پرو 11 اینچی، شما به دنبال پرداخت حداقل 1098 دلار برای این ترکیب هستید که 99 دلار بیشتر از مک بوک ایر سطح پایه است.

قدرت مک بوک ایر آن را به برنده آشکار تبدیل می کند

مقایسه Pad Pro و MacBook Air M1
مقایسه Pad Pro و MacBook Air M1

ما هنوز فکر می کنیم که مک بوک ایر بهترین گزینه برای اکثر مردم است. در حالی که داشتن M1 در آی‌پد پروهای جدید هیجان‌انگیز است، نمی‌توانیم آن را به همه توصیه کنیم تا زمانی که ببینیم iPadOS با چیپ جدید چگونه تغییر می‌کند. و در حالی که صفحه نمایش Liquid Retina XDR عالی به نظر می رسد، با قیمت 1099 دلار ممکن است برای اکثر افراد ضروری نباشد.

مک بوک ایر به اندازه آیپد پرو قابل حمل نیست، اما هنوز هم نازک و سبک است و به هیچ وجه به راحتی نمی توان آن را به اطراف برد، اما تراشه M1 مک بوک ایر را ارزشمند می کند. در حالی که قبلاً لپ ‌تاپ مناسبی بود، اکنون یک پلتفرم بسیار توانمند است که می‌تواند به آسانی ویرایش ویدیو و عکس را انجام دهد و همزمان با باز کردن بدون دردسر تب ‌ها را در Chrome برای بهینه‌سازی تجربه شما باز کند. به علاوه، در حالی که ممکن است ادغام برنامه ها در حال حاضر مشکل داشته باشد، پتانسیل زیادی برای آینده ارائه می دهد.

WWDC در ماه ژوئن ارائه می شود و در آن زمان است که اپل تغییرات بزرگی را در iPadOS اعلام خواهد کرد. مکرراً سر بزنید تا بررسی ما را در مورد آیپد پرو جدید در زمان عرضه پیدا کنید.

منبع : digitaltrends

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس