نحوه نصب LineageOS در اندروید

49
0
نصب LineageOS در اندروید

اگر می‌خواهید با یک کاستوم رام (Custom ROM)گوشی خود را آپدیت کنید، LineageOS یکی از محبوب‌ترین کاستوم رام دسترس است. در ادامه با ما همراه باشید. نحوه نصب LineageOS در اندروید را به صورت کامل یاد بگیرید.

مرحله صفر: مطمئن شوید که دستگاه (و رایانه) شما آماده کار هستند

ابتدا باید مطمئن شوید که همه چیزهایی را که برای شروع نیاز دارید را در اختیار دارید، از جمله اینکه آیا تلفن شما آماده است تا ROM را بپذیرد.

بنابراین اول از همه چک کنید که آیا گوشی شما سازگار است؟ شما باید مطمئن شوید که یک بیلد از Lineage به طور خاص برای گوشی شما طراحی شده است. کافی است به صفحه دانلودهای Lineage بروید، سازنده گوشی خود را انتخاب کنید و سپس مدل گوشی خود را پیدا کنید. اگر وجود دارد Lineage از گوشی شما پشتیبانی می کند.

اگر انواع مختلفی از گوشی شما وجود داشته باشد، مانند مدل های گلکسی سامسونگ، ممکن است کمی تحقیق لازم باشد. در این صورت باید مطمئن شوید که اسم کد گوشی و اطلاعات پردازنده با گوشی شما مطابقت دارد. می توانید این اطلاعات را در صفحه دانلود Lineage پیدا کنید.

هنگامی که تأیید کردید که Lineage واقعاً یک بیلد برای گوشی شما دارد، باید مطمئن شوید که رایانه شما موارد مورد نیاز مانند ADB و Fastboot را دارد.

آخرین کاری که باید انجام دهید یک بوت لودر قفل نشده یا راه حل سازگار است. این مرحله احتمالاً سخت‌ترین بخش از کل فرآیند است. زیرا دور زدن اقدامات امنیتی اعمال شده در بسیاری از گوشی ها بسیار دشوار است.

اگر گوشی شما از باز کردن قفل بوت لودر پشتیبانی می کند، این ساده ترین راه برای انجام این کار خواهد بود و این راهنما با این فرض این است که گوشی شما از این ویژگی پشتیبانی می کند. اگر اینطور نیست، باید در مورد گوشی خود تحقیق کنید.

مرحله اول: دانلودهای خود را جمع آوری کنید و Developer Mode را فعال کنید

برای نصب شما به چند ابزار نیاز خواهید داشت و بهتر است همین الان این کار را انجام دهید. موارد زیر را دانلود کنید.

TWRP: بازیابی سفارشی. این محبوب‌ترین انتخاب در حال حاضر است و برای گوشی های مختلف در دسترس است. برای فلش کردن همه چیز به این نیاز دارید.

Lineage OS : سیستم عامل واقعی

GApps (اختیاری): اگر تمام Googleyness همراه با Android را می‌خواهید، باید یک پکیج GApps (Google Apps) آماده داشته باشید.

SU File (اختیاری): اگر می خواهید دسترسی روت داشته باشید، باید این را نصب کنید.

همه این فایل‌ها در یک مکان قرار دهید مفید است. ترجیحاً فایلی که دارای فایل‌های ADB و Fastboot است.

دانلود Team Win Recovery Project (TWRP)

TWRP یک بازیابی سفارشی است که اساساً قبل از نصب Lineage یا هر برنامه ی ضروری است. برای دانلود آن به صفحه اصلی TWRP بروید و سپس روی لینک Devices کلیک کنید. نام مدل گوشی خود را تایپ کنید. توجه داشته باشید که ممکن است دستگاه‌هایی با نام‌های مشابه وجود داشته باشند.

هنگامی که گوشی خود را انتخاب کردید، به پایین صفحه و بخش Download Links بروید و سپس روی منطقه خود کلیک کنید. از آنجا روی لینک جدیدترین نسخه کلیک کنید.

با این کار صفحه جدیدی باز می شود، روی دکمه Download twrp-x.x.x.img کلیک کنید تا دانلود فایل شروع شود.

دانلود Lineage Build

از آنجایی که قبلاً وب‌سایت Lineage را برای گوشی خود جست‌وجو کرده‌اید، نیمی از کار را انجام داده‌اید. فقط جدیدترین نسخه را دانلود را کنید. توجه داشته باشید که کدام نسخه از Lineage است، زیرا اگر قصد دارید Google Apps را فلش کنید، به این اطلاعات نیاز خواهید داشت.

دانلود Google Apps (اختیاری)

اگر می‌خواهید گوشی خود را با حساب Google خود تنظیم کنید، به فروشگاه Play دسترسی داشته باشید و از همه ویژگی‌های اندروید استفاده کنید، به Google Apps نیاز خواهید داشت.

به صفحه دانلود GApps بروید و نسخه Lineage را که در آن نصب می‌کنید انتخاب کنید. احتمالاً 15.1 یا 14.1 خواهد بود. برای نسخه قابل اجرا روی لینک OpenGApps کلیک کنید.

از آنجا با چند گزینه Platform ، Android و Variant مواجه خواهید شد. نسخه GApps که نصب می کنید باید با پردازنده گوشی شما مطابقت داشته باشد! اگر مطمئن نیستید که گوشی شما کدام نسخه را اجرا می کند، باید مشخصات آن را بررسی کنید. می توانید به GSMArena مراجعه کنید.

هنگامی که نسخه پلتفرم را تأیید کردید، دو مورد دیگر آسان هستند. نسخه اندروید باید از قبل انتخاب شده باشد، بنابراین فقط آن را تأیید کنید. و برای واریانت بستگی به پکیج دارد. Nano به‌طور پیش‌فرض انتخاب شده است، اما توصیه می‌کنیم با Micro یا بزرگتر استفاده کنید. اگر می‌خواهید شبیه‌ترین تجربه را داشته باشید با Full را انتخاب کنید. پس از انتخاب همه گزینه ها روی دکمه دانلود بزنید و فایل را ذخیره کنید.

دانلود SU (اختیاری)

در نهایت اگر می خواهید پس از نصب Lineage به روت دسترسی داشته باشید، باید فایل SU مناسب را از اینجا بگیرید. نسخه ای را انتخاب کنید که با گوشی شما (که احتمالاً هنگام دانلود GApps متوجه شده اید) و نسخه Lineage مطابقت داشته باشد.

توجه: هنوز فایل SU برای Lineage 15.1 وجود ندارد.

حالت Developer Mode و USB Debugging را فعال کنید

در این مرحله باید Developer Mode و USB Debugging  را در گوشی خود فعال کنید. به بخش About تلفن خود بروید، شماره ساخت را پیدا کنید و سپس روی عدد هفت بار ضربه بزنید. این کار منوی Developer Mode را فعال می کند.

به این منوی جدید بروید و سپس گزینه Android Debugging را فعال کنید. توجه داشته باشید که اگر از یک دستگاه اندرویدی جدیدتر استفاده می کنید، باید OEM Unlocking را نیز فعال کنید.

مرحله دوم: Bootloader را آنلاک کنید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که بوت لودر گوشی خود را آنلاک کنید. توصیه می کنیم قبل از انجام این کار از گوشی خود نسخه پشتیبان بگیرید.

سپس گوشی خود را از طریق USB به رایانه وصل کنید و به پوشه ای که فایل های ADB و Fastboot در آن ذخیره شده است بروید. شما باید یک پنجره Command Prompt یا PowerShell را در این پوشه باز کنید. ساده ترین راه برای انجام این کار این است که روی پوشه Shift راست کلیک کنید و دستور Open PowerShell Window here را انتخاب کنید.

پس از باز شدن، باید مطمئن شوید که دستگاه شما به درستی متصل است. adb devices را در prompt تایپ کنید و سپس Enter را بزنید. اگر قبلاً از ADB استفاده نکرده اید، به تلفن خود نگاهی بیندازید. این باید یک دیالوگ باکس داشته باشد که برای اعطای دسترسی به ADB درخواست مجوز می کند. کادرAlways Allow From This Computer را علامت بزنید و سپس روی دکمه OK بزنید.

اکنون دستور زیر را تایپ کرده و Enter را بزنید:

adb reboot bootloader

گوشی باید در بوت لودر راه اندازی مجدد شود. پس از راه‌اندازی مجدد، دستور زیر را تایپ کرده و Enter را بزنید تا قفل بوت لودر باز شود:

fastboot oem unlock

توجه: با این کار گوشی شما به تنظیمات کارخانه بازنشانی می‌شود، بنابراین ابتدا مطمئن شوید که از آن نسخه پشتیبان تهیه کرده‌اید!

از دکمه افزایش صدا برای انتخاب گزینه بله استفاده کنید و سپس دکمه پاور را برای تأیید فشار دهید. با باز شدن قفل بوت لودر اکنون آماده فلش کردن یک کاستوم ریکاوری هستید.

فرمت دستگاه باید چند دقیقه طول بکشد. وقتی کار تمام شد، آماده فلش کردن TWRP هستید. با باز شدن یک خط فرمان یا پنجره PowerShell در پوشه ای که TWRP را ذخیره کرده اید، دستور زیر را تایپ کرده و Enter را بزنید:

fastboot flash recovery

البته شما را برای مطابقت با فایل خود تغییر می دهید.

مرحله چهارم: بازنشانی/پاک کردن پارتیشن ها

در مرحله بعد باید ریکاوری را که نصب کردید راه اندازی کنید. با استفاده از دکمه تنظیم صدا برای پیمایش در منو گزینه Recovery Mode را پیدا کنید. دکمه پاور را فشار دهید تا وارد ریکاوری شوید.

برای اولین بار راه اندازی TWRP نباید زیاد طول بکشد. پس از راه اندازی برای ورود به صفحه بازیابی باید اسلاید کنید. در آن صفحه روی دکمه Wipe و سپس روی دکمه Advanced Wipe بزنید.

گزینه های System، Data و Cache را علامت بزنید و سپس اسلاید را به پایین بکشید تا پاک کردن شروع شود. کمی به آن فرصت دهید تا کار خود را انجام دهد و سپس با استفاده از دکمه پایین سیستم را راه اندازی مجدد کنید.

مرحله پنجم: Flash Lineage، GApps و SU

پس از راه‌اندازی مجدد و هنگامی که تلفن شما در حال بازیابی است، باید به Command Prompt یا پنجره PowerShell در رایانه خود بازگردید. دستور زیر را تایپ کرده و اینتر را بزنید:

adb push /sdcard

توجه داشته باشید که sdcard همان چیزی است که اندروید آن را ذخیره سازی محلی می نامد. برای این کار نیازی به کارت SD واقعی در گوشی خود ندارید.

با این کار دانلود Lineage شما برای نصب در حافظه محلی گوشی کپی می شود. اگر GApps و SU دارید، باید آن‌ها را با استفاده از همان دستور جابه‌جا کنید.

adb push /sdcard

adb push /sdcard

در مجموع باید سه فایل را به حافظه گوشی خود منتقل کرده باشید (با فرض اینکه در حال نصب GApps و SU هستید). در مرحله بعد ابتدا روی دکمه Install بزنید و سپس دانلود Lineage خود را انتخاب کنید.

پس از انتخاب روی دکمه Add more zips بزنید و سپس GApps را انتخاب کنید. این فرآیند را برای SU تکرار کنید. وقتی همه آنها را انتخاب کردید، مطمئن شوید که بالای صفحه فایل3 از حداکثر 10 فایل در صف قرار دارد.

توجه: GApps باید قبل از اولین بوت نصب شود. با انتخاب هر سه فایل، انگشت خود را بکشید تا همه آنها نصب شوند. این کار کمی طول می کشد.

مرحله ششم: بوت و راه‌اندازی

پس از اتمام نصب باید یک بار دیگر گوشی خود را راه اندازی مجدد کنید. اولین راه‌اندازی ممکن است کمی طول بکشد، اما وقتی راه‌اندازی شد، همه چیز را مانند هر گوشی اندرویدی دیگری تنظیم خواهید کرد. شما اکنون از سیستم عامل Lineage OS استفاده می‌کنید!

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس