چرا تنوع جنسیتی در محیط صنعت نرم افزار، مهم است؟

چرا تنوع جنسیتی در محیط صنعت نرم افزار مهم است؟ آیا زنان دنیا را جور دیگر می‌بینند و می‌توانند که صنعت نرم افزار کمک های شایانی بکنند؟

112
0
چرا تنوع جنسیتی در محیط صنعت نرم افزار، مهم است؟

روز جهانی زن بسیار مهم است زیرا به ما این امکان را می‌دهد تا مسائل مربوط به زنان را در تمام زمینه‌های زندگی چه در سطح شخصی و چه در سطح حرفه‌ای مطرح کنیم. برای کسانی که در صنعت تکنولوژی هستند، این مناسبت، هر ساله زمان مناسبی برای بررسی وضعیت گذشته، فعلی و آینده تنوع جنسیتی در محیط صنعت نرم افزار است (ما تجارت سخت افزار را نیز با همین مفهوم منعکس خواهیم کرد) و بررسی می‌کنیم که در کجا باید عملکرد بهتری داشته باشیم.

یک داستان قدیمی (احتمالاً ساختگی است، اما مهم نیست) درباره زمانی که Bill Gates در حال مذاکره با IBM بر سر معامله‌ای بود که شرکت‌ها استفاده از سیستم عامل ویندوز (OS) تحریم کرده بودند، وجود دارد. Gates ویندوز را به IBM نفروخت، اما با زیرکی فقط مجوزی به آن داد، تصمیمی که به دنبال آن شرکت بعدی را شکل داد. داستان سرایان صنعت می‌گویند که اگر IBM حداقل یک عضو هیئت مدیره زن در تیم مذاکره کننده داشت، ممکن بود اوضاع طور دیگری پیش می‌رفت و صاحب ماکروسافت می‌شد.

نکته (بدیهی) این است که، زنان و مردان به دلیل تنوع دلایل بیولوژیکی، فیزیولوژیکی و گاهی اوقات حتی غیر منطقی، موضع و چشم انداز متفاوتی را در محیط کار ایجاد می‌کنند، بنابراین اگر ما قصد دارم سیاره خود را بهتر اداره کنیم، داشتن ترکیبی متنوع نه تنها از هر دو جنس، بلکه همه جنسیت‌ها بسیار مهم است.

زنان دنیا را جور دیگری تجربه می‌کنند

چرا تنوع جنسیتی در محیط صنعت نرم افزار،

“چالش های پیش روی جامعه ما [که به راه حل های تکنولوژِی بستگی دارد] فراگیر است و فقط پیچیده‌تر خواهد شد. ما برای مقابله با این مشکلات پیچیده، به استعداد تنها ۵۰٪ از مردم (مردان) نیاز نداریم، بلکه به استعداد از ۱۰۰٪ از مردم نیاز داریم. ما به زنان در سطح هیئت مدیره و در سطح رهبری و مدیریت نیاز داریم زیرا زنان جهان را متفاوت از مردان تجربه می‌کنند و این تجربه در حل مشکلات ارزشمند است. ما به یک لنز وسیع تر در مورد این مشکلات نیاز داریم و این فقط زمانی اتفاق می‌افتد که زنان به این درجات نام برده شده ترفیع مقام بگیرند.”

Vanessa Pegueros ، مدیر ارشد اعتماد و امنیت در OneLogin:

بعضی از مفسران اشاره کرده‌اند که بسیار عجیب است که مردان این همه نقش برنامه نویسی را بر عهده داشته باشند. با توجه به روشی که محیط های اداری در ۵۰ سال گذشته کار کرده‌اند، نقشهای مبتنی بر صفحه کلید که با اعداد و ارقام خارج از حسابداری ارتباط دارد، اغلب توسط زنان انجام می‌شد.

اینکه چطور یا چرا مردان در این منسب‌های مختلف قدرت گرفتند، مشخص نیست؛ مگر اینکه کلید حل این سوال  در نام باشد، به این معنی که آنها “قدرت گرفتند”، زیرا آنها احساس کردند این کار را دوست دارند.

محاسبات به کروموزوم ها اهمیتی نمی دهد

تنوع جنسیتی در محیط صنعت نرم افزار

امروزه پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته است. تا حدی که در برخی از شرکت‌ها زنان متخصص سختگیری‌های بیشتری حتی برای زنان در حوزه ابداعات IT اعمال می‌کنند.

دانش الگوریتمی عمیق و فهم ذاتی محاسبات، حل مسئله، همگی کاری گروهی است. محاسبات اهمیتی نمی‌دهد که کروموزوم های شما چه شکلی هستند، به همین دلیل بسیاری از زنان احساس می‌کنند که زنان خاص در کنفرانس های IT واقعا یک تحلیلگر مدرن هستند، یعنی پذیرفته شده است که افرادی که در حوزه IT هستند می‌توانند زن باشند.

پس امیدواری پیش رو است؟ امسال پس از پاندمی به برخی این امکان را داده است که دورکاری باعث افزایش تنوع جنسیتی در محیط صنعت نرم افزار خواهد شد.

“ادامه دورکاری / کار ترکیبی یا سیاست های کاری انعطاف‌پذیر این اجازه را به سازمان‌ها می‌دهد تا تیم‌ها را متنوع تر کنند و کاهش  قدرت سلسله مراتب اقتصادی اجتماعی، مکان، نژاد و جنسیت در استخدام را باعث می‌شود.”

Sridhar Iyengar ، مدیرعامل شرکت ابزارهای تجاری مبتنی بر وب Zoho Europe گفت:

یک مطالعه از روابط عمومی Eskenzi در انگلستان نشان داده است که زنان فقط ۱۰ درصد از سمت های هیئت مدیره و ۱۶ درصد از سمت‌های مدیریتی را در شرکت‌های برجسته امنیت سایبری جهان دارند. در این مطالعه وب سایت‌های ۱۳۸ شرکت از ۱۵۰ شرکت امنیت سایبری مورد بررسی قرار گرفت تا نسبت بین زن و مرد در مناصب عالی را مشاهده کنند. مشخص شد که از ۶۰۹ سمت هیئت مدیره، تنها ۶۰ مقام توسط زنان گرفته می‌شوند، و از ۱۷۰۰ سمت مدیریتی فقط ۲۷۱ پست توسط زنان انجام می‌شود. این مسأله شکاف بزرگی را در صنعت ایجاد می‌کند که در آن شرکت‌ها می‌توانند مهارت‌ها و رویکردهای متفاوتی را که زنان می‌توانند برای امنیت سایبری ایجاد کنند را از دست ندهند.

اهمیت تنوع جنسیتی در محیط صنعت نرم افزار

تنوع جنسیتی در محیط صنعت

همانطور که مطرح شد، ما باید به این نقطه برسیم که تنوع جنسیتی نباید موضوعی مهم باشد، یعنی باید فضای باز و نقش کافی در هیئت مدیره وجود داشته باشد که ما تنها افراد را بر اساس شایستگی آنها برای شغل مورد نظر در سمت های مختلف قرار دهیم.

بر اساس دیدگاه نویسنده فوربز، صلاحیت توسعه دهنده نرم افزار معیاری از مهارت‌های عملی، اخلاق کاری و شخصیت است، یعنی عوامل و ویژگی هایی که هیچ برتری خاصی برای جنسیت ندارند.

Meera Rao ، مدیر ارشد گروه Synopsys Software Integrity:

“من به عنوان یک زن که در تکنولوژِی کار می‌کنم، کاملاً معتقدم که اعتماد به نفس مهم است. کلید واقعی موفقیت این است که مطمئن شوید نظرات و عقاید شما شنیده می‌شوند و برای آنچه می‌خواهید بدست آورید، به دیدگاهتان اطمینان داشته باشید. در زمینه‌ای که بیشتر توسط مردان تصرف شده است، زنان می‌توانند با به نمایش گذاشتن تخصص خود و داشتن نقش رهبری در اجرای ابزارها و فرایندهای پیشرفته، از کلیشه‌های ظاهری مهندسان سرپیچی کنند. در اوایل کارم متوجه شدم که برای جلب اعتماد و احترام همکارانم باید بر روی مهارت و توانایی خود برای برقراری ارتباط موثر تمرکز کنم. به عبارت دیگر، اعتماد به نفس و مهارت های سخن گفتن رمز موفقیت هستند.” 

آیا مردان نقشی در اینجا دارند؟ بله، مردان نیز باید در برخی موارد کارها را آسان کنند، انگیزه دهنده باشند و راهنما باشند. همه می توانند بخشی از آن باشند.

همانطور که Meera Rao نتیجه گرفت، بعضی اوقات انجام این مکالمه‌ها آسان نیست. بنابراین بهتر است قبل از انجام این گفتگوهای سخت در محل کار، در محافل داخلی خود، شروع کرد.

شاید سال آینده، Rao بتواند نظر خود را با گفتن این جمله آغاز کند: “به عنوان فردی که در تکنولوژِی کار می‌کند … اینجا جایی است که باید به آن برسیم.”

حالا که متوجه شدید چرا تنوع جنسیتی در محیط صنعت نرم افزار مهم است؛ پیشنهاد می‌شود دیگر مقالات کارآفرینی و استارتاپ سایت اول نیوز را هم مطالعه کنید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس