9 نشانه هک شدن حساب شبکه اجتماعی شما

112
0
نشانه هک شدن حساب شبکه اجتماعی

احتمالا میدانید که هکرها می توانند به شکلی مخفیانه و بدون اطلاع شما وارد اکانت شما شده و کنترل آن را به دست بگیرند. در این مقاله ما به معرفی نشانه هک شدن حساب شبکه اجتماعی پرداخته ایم.

حفاظت از اطلاعات شخصی در فضای آنلاین یکی از سخت ترین کارها در عصر دیجیتال است. مهم نیست که آن پلتفرم یا رسانه چقدر امن باشد و حتی اینکه شما چقدر دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنید، خطر کلاهبرداری و هک شدن همواره وجود دارد.

بنابراین، دانستن برخی هشدار ها که نشان می دهد یکی از حساب های شما هک شده است، ضروری است تا در اینصورت اقدامات لازم را به موقع انجام دهید. در این مقاله به برخی از این علائم خواهیم پرداخت.

1. تغییر کردن رمز عبور

تغییر کردن رمز عبور
تغییر کردن رمز عبور

اولین نشانه احتمالی که نشان می دهد حساب شما هک شده است زمانی است که دیگر نمی توانید با رمز عبوری که مشخص کرده بودید وارد حساب کاربری خود شوید. اگر متوجه شده اید که آن پلتفرم یا شبکه اجتماعی تأیید می‌کند که رمز عبور شما به تازگی تغییر کرده است، در صورتی که شما این کار را انجام نداده اید، این یک نشانه کاملا آشکار است که شخص دیگری به حساب شما دسترسی پیدا کرده و رمز عبور شما را تغییر داده است.

با این حال، این احتمال هم وجود دارد که هکرها به حساب شما دسترسی پیدا کرده باشند ولی برای جلوگیری از فهمیدن شما، بدون تغییر رمز عبور کار خود را انجام دهند. در این صورت باید به سایر علائم ذکر شده در زیر دقت کنید.

2. پست های ناآشنا در اکانت شما

اگر هکرها بخواهند چیزی را تبلیغ کنند یا لینک هایی را با مخاطبان زیادی به اشتراک بگذارند، باید این کار را در تایم لاین انجام دهند تا همه آن را ببینند.

خواه دوستانتان درباره پست‌های غیرعادی در اکانت شما حرف بزنند یا خودتان آن‌ها را مشاهده کنید، این نشانه این است که حساب شما ممکن است به تازگی هک شده باشد.

اگر ادمین یک اکانت محبوب یا با فالوور بالا باشید یا حساب کاربری شما اینچنین باشد، همواره در معرض خطر هک شدن قرار دارید.

3. نشانه هک شدن حساب شبکه اجتماعی: مخاطبین شما پیام های غیرعادی را گزارش می دهند

مخاطبین شما پیام های غیرعادی را گزارش می دهند
مخاطبین شما پیام های غیرعادی را گزارش می دهند

همانطور که هکرها تایم لاین شما را دستکاری می کنند تا پیام خود را به مخاطبان شما منتقل کنند، می توانند به وسیله پیام های خصوصی شما نیز برای انجام همین کار استفاده کنند. بنابراین، باید این موضوع را نیز بررسی کنید.

اگر متوجه چنین فعالیتی شدید، این یک دلیل واضح دیگری مبنی بر این است که نشان می دهد شخصی بدون اطلاع شما به حساب شما دسترسی پیدا کرده است. علاوه بر این، اگر شما نمی‌توانید این پیام ها را مشاهده کنید، ممکن است که هکر پیام‌هایی را ارسال کرده اسن را حذف کرده باشد. بنابراین، در چنین شرایطی نیز اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

4. سابقه ورود از مکان هایی غیر از مکان شما

سابقه ورود از مکان هایی غیر از مکان شما
سابقه ورود از مکان هایی غیر از مکان شما

اکثر پلتفرم های رسانه های اجتماعی سابقه ورود شما را ثبت می کنند. بنابراین، در صورتی که یک هکر به حساب شما دسترسی پیدا کند، لوکیشن هایی که برای شما ناآشنا است را مشاهده خواهید کرد.

برخی از پلتفرم های رسانه های اجتماعی نیز نوع دستگاه و زمان دقیق ورود به سیستم را ردیابی می کنند. بنابراین، اگر مشاهده کردید که شخصی در حالی که شما خوابیده اید از دستگاهی که متعلق به شما نیست به حساب شما دسترسی پیدا کرده است، این یکی دیگر از نشانه های هک شدن اکانت شما است.

استفاده از این علامت برای تأیید خطر هک شدن حسابتان می‌تواند تا حدودی نامطمئن باشد، آنهم در صورتی که به طور پیوسته هنگام استفاده از رسانه‌های اجتماعی از VPN استفاده می‌کنید. در این صورت، باید به سایر نشانه های موجود در لیست توجه کنید.

5. افزایش یا کاهش غیرمعمول تعداد فالویینگ ها یا فالوورها

وقتی می‌بینید که صدها فالویینگ جدید یک شبه به لیست شما اضافه شده است، یا تعداد افرادی که دنبال می‌کنید افزایش پیدا کرده، یا ریکوئست هایی داده شده که کار شما نیست، این ها تماما نشانه‌ای آشکار از هک شدن است.

همین امر در مورد فعالیت ها و تبادلات بین گروه ها و صفحاتی که مالک آنها هستید مانند فیس بوک، لینکدین و سایر سیستم عامل ها، صدق می کند.

هکرها اغلب از این فرصت برای انتشار لینک ها و محتوای مخرب با اضافه کردن افراد دیگر به شبکه شما یا استفاده از اختیارات شما برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند.

6.نشانه هک شدن حساب شبکه اجتماعی: فعالیت مشکوک در صفحه یا گروه تجاری شما

اگر صاحب یک صفحه یا گروه هستید، بررسی کنید که آیا فعالیت مشکوکی در آن رخ داده است یا خیر. اگر می‌بینید شخصی از طریق صفحه شما حساب‌های ناآشنایی را دنبال می‌کند، تبلیغاتی را اجرا می‌کند، یا تلاش می‌کند چیزی را که در لیست خدمات شما نیست را بفروشد، این نیز می‌تواند نشانه‌ای باشد که حساب شما در معرض هک شدن قرار گرفته است.

علاوه بر این، تغییرات در تنظیمات مدیریت صفحات یا گروه‌های مرتبط با حساب شما که سایر مدیران یا ناظران آن را اعمال نکرده‌اند نیز یک علامت هشدار است که باید مراقب باشید. تینکار یکی از راه‌هایی است که هکرها برای سرقت اطلاعات شما در رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

7. دریافت ایمیل های هشدار در مورد دسترسی غیرمجاز

دریافت ایمیل های هشدار در مورد دسترسی غیرمجاز
دریافت ایمیل های هشدار در مورد دسترسی غیرمجاز

اگر یک لایه امنیتی برای دریافت هشدار در مورد ورودهای غیرمجاز فعال کرده باشید، اکثر شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و غیره، اگر دستگاه غیرمجاز تلاش کند به حساب شما دسترسی پیدا کند، به شما اطلاع می دهند.

وقتی ایمیل هایی از چنین شبکه هایی دریافت می کنید که سوال میکند که آیا شما تأیید کنید که در حال حاضر سعی کرده اید به دستگاه خاصی وارد شوید یا خیر، این نشانه دیگری است که حساب شما هک شده است.

علاوه بر این، اگر ایمیلی دریافت کردید که از شما می‌خواهد رمز عبور خود را تغییر دهید یا OTP خود را تأیید کنید، خوب است که تاریخچه ورود به حساب خود را بررسی کنید تا ببینید آیا کسی به حساب شما وارد شده است یا خیر.

8.نشانه هک شدن حساب شبکه اجتماعی: ثبت نام برای اشتراک و خریدهای غیر معمول

اگر بدون اطلاع شما کارهایی از قبیل خرید اشتراک مانند ثبت نام در لینکدین پریمیوم را مشاهده کردید، باید محتاط باشید. همچنین باید برنامه‌ها یا وب‌سایت‌هایی را که با استفاده از حساب خود در آنها ثبت‌نام کرده‌اید، اما به خاطر نمی‌آورید، را بررسی کنید.

9.نشانه هک شدن حساب شبکه اجتماعی: فعالیت مشکوک در مدیریت تبلیغات شما

هکرها همچنین ممکن است سعی کنند به اکانت شما دسترسی پیدا کنند تا از مزایایی همچون تبلیغات از طریق شما استفاده کنند. ممکن است کمپین هایی را مشاهده کنید که برای تبلیغات صفحات خاص یا فروش محصولات در حال اجرا هستند و کارت های اعتباری نیز تحت عنوان روش های پرداخت اضافه شده است که تأیید می کند هکرها به حساب شما دسترسی پیدا کرده اند.

هرگونه فعالیت مشکوک در فرآیند تبلیغات شما یا هرگونه فعالیتی که به خاطر ندارید خودتان راه‌اندازی کرده باشید، ممکن است نشان‌دهنده دسترسی هکرها به حساب شبکه های اجتماعی شما باشد.

نشانه های دیگری که باید به دنبال آنها باشید

اگر حساب شما در معرض هک شدن قرار گرفته باشد، ممکن است تغییرات غیرعادی را در تنظیمات حریم خصوصی مشاهده کنید. به عنوان مثال، افرادی به بلاک لیست شما اضافه شده باشند در صورتی که شما اضافه نکرده اید و استوری های تبلیغاتی غیرعادی از حساب یا صفحه شما ارسال می شوند.

علاوه بر این، باید مراقب پست های جدید از اکانت خود و مکان‌های ناآشنا یا هر تغییر مشابه دیگری در اکانت خود باشید.

چرا اکانت های شبکه های اجتماعی هک می شوند و چگونه از هک شدن آنها جلوگیری کنیم؟

در زیر دلایل احتمالی برای هک شدن حساب رسانه اجتماعی آورده شده است:

  • ثبت نام به وسیله ی اکانت های شبکه های اجتماعی در وب سایت ها و برنامه های ناامن.
  • استفاده از رمز عبور ضعیف و ذخیره رمز ورود به سیستم در مرورگرها.
  • اتصال به Wi-Fi عمومی و استفاده از حساب های شبکه های اجتماعی.
  • استفاده از یک رمز ورود به سیستم در چندین پلتفرم.
  • کلیک بر روی لینک های مشکوک در صندوق ورودی خود.
  • ورود به حساب های شبکه های اجتماعی خود با یک رایانه مشترک.

برای ایمن نگه داشتن حساب خود از انجام تمام کارهای ذکر شده در بالا پرهیز کنید. علاوه بر این، مطمئن شوید که از یک رمز عبور منحصر به فرد و سخت استفاده می‌کنید، احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید، و سؤالات امنیتی خود را به درستی تنظیم کنید تا از حساب‌های شبکه های اجتماعی خود محافظت کنید.

علاوه بر همه اینها، هنگام گشت و گذار در اینترنت، بایدها و نبایدهای اساسی را بدانید تا امنیت خود را در فضای آنلاین حفظ کنید.

نشانه های خطرات احتمالی را بشناسید و از اکانت های شبکه های اجتماعی خود محافظت کنید.

امیدواریم اکنون با همه علائم و هشدار های هک شدن حساب ها در شبکه های اجتماعی آشنا شده باشید. مراقب این هشدارها باشید و وقتی متوجه هر یک از آنها شدید، اقدامات امنیتی لازم را برای محافظت از حساب های خود انجام دهید.

همچنین، باید از کلاهبرداری های رایج در رسانه های اجتماعی آگاه باشید تا وقتی به سراغ شما می آیند، گرفتار آنها نشوید.

5/5 - (3 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس