کاربرد های هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما

بسیاری از ما با هوش مصنوعی زندگی می‌کنیم، تعاملات با این فناوری شخصی خواهد شد. این مقاله به کاربرد های هوش مصنوعی در زندگی ما می‌پردازد.

26
0
0 کاربرد های هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما

در حال حاضر بسیاری از ما با هوش مصنوعی زندگی می‌کنیم، اما محققان می‌گویند تعاملات با این فناوری به طور فزاینده ای شخصی خواهد شد. این مقاله به بررسی کاربرد های هوش مصنوعی در زندگی ما می‌پردازد.

فرض کنید نیمه شب از خواب بیدار می‌شوید و احساس سرما می‌کنید.

در تاریکی اتاق می‌گویید: “سلام گوگل، دمای منطقه ۲ چقدر است؟” صدایی پاسخ می‌دهد: “دمای منطقه ۲، ۵۲ درجه است.” می‌گویید: “گرما را روی ۶۸ تنظیم کن” و سپس از هوش مصنوعی می‌خواهید که چراغ را روشن کنند.

امروزه بسیاری از ما با A.I. مجموعه‌ای از الگوریتم‌های پنهان که دستگاه‌های متصل به اینترنت ما را کنترل می‌کنند، از تلفن‌های هوشمند گرفته تا دوربین‌های امنیتی و خودروهایی که صندلی‌ها را گرم می‌کنند قبل از اینکه حتی در یک روز سرد از خانه بیرون بروید، زندگی می‌کنیم.

محققان وضعیت فعلی این فناوری را با تلفن‌های همراه دهه ۱۹۹۰ تشبیه می‌کنند: سودمند، اما ابتدایی و بد قلق.

آن‌ها در حال ساخت بزرگ‌ترین و قدرتمندترین مدل‌های یادگیری ماشین در نرم افزارهای سبک هستند که می‌توانند بر روی فناوری‌های روز و دستگاه‌های کوچک مانند وسایل آشپزخانه یا تکنولوژی‌های پوشیدنی اجرا شوند. زندگی ما به تدریج با رشته‌های هوش مصنوعی درهم‌ آمیخته خواهد شد.

تعاملات ما با این فناوری به طور فزاینده‌ای شخصی خواهد شد. به عنوان مثال امروزه چت بات‌ها می‌توانند بدساخت و ناامید کننده باشند، اما در نهایت با یادگیری عادت‌ها و شخصیت‌های ما و حتی توسعه شخصیت‌های خود، به ربات‌های محاوره تبدیل شوند. اما نگران نباشید خیالات ابرهوش مصنوعی که در فیلم‌هایی مانند A Space Odyssey وجود دارند، راهی دراز تا تبدیل به واقعیت در پیش دارند. خودآگاهی و اراده آزاد در ماشین‌ها بسیار فراتر از توانایی‌های علم امروز است.

حریم خصوصی یکی از چالش‌های اصلی هوش مصنوعی

1 کاربرد های هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما

حریم خصوصی همچنان مسئله‌ای بسیار مهم است، زیرا هوش مصنوعی برای یادگیری الگوها و تصمیم گیری به داده نیاز دارد. اما محققان در حال توسعه روش‌هایی برای استفاده از داده‌های ما بدون دیدن آن‌ها هستند، به عنوان مثال یادگیری فدراسیون یا رمزگذاری آن‌ها به روش‌هایی كه در حال حاضر هك نمی‌شود.

خانه و خودروهای ما به طور فزاینده‌ای با حسگرهای AI تحت نظارت قرار می‌گیرند. امروزه برخی از دوربین‌های امنیتی برای شناسایی بازدیدکنندگان و شناسایی افراد غریبه از نرم افزار تشخیص چهره با قابلیت A.I استفاده می‌کنند. اما به زودی ترکیب دوربین و سنسورها شبکه‌ای از “هوش محدوده‌ای” را ایجاد می‌کنند که در صورت تمایل برای نظارت بر ما همیشه در دسترس خواهد بود. هوش محدوده‌ای می‌تواند تغییرات رفتاری را تشخیص دهد و برای افراد مسن و خانواده‌های آن‌ها مفید واقع شود.

Fei-Fei Li استاد علوم کامپیوتر دانشگاه استنفورد و مدیر مشترک مؤسسه‌ی هوش مصنوعی متمرکز بر نیروی انسانی استنفورد که در انقلاب کنونی A.I نقش مهمی داشت گفته است :”سیستم‌های هوشمند قادر به درک الگوهای فعالیت روزانه سالمندان تنها هستند و الگوهای اولیه اطلاعات مربوط به پزشکی را بدست می‌آورند.” همچنین می‌گوید برای رفع نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی کارهای زیادی باید انجام شود، چنین سیستم‌هایی می‌توانند علائم زوال عقل، اختلالات خواب، انزوای اجتماعی، افتادن و تغذیه نامناسب را شناسایی کرده و مراقبان را مطلع کنند.

کاربرد های هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما

2 کاربرد های هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما

سرویس‌های پخش مانند Netflix یا Spotify در حال حاضر از AI برای شناسایی رفتار و علایق افراد استفاده می‌کنند و بر اساس این اطلاعات، سرگرمی‌ها و برنامه‌های جذاب را ارائه می‌دهند. Google Play از AI برای پیشنهادات موسیقی متناسب با زمان و آب و هوا استفاده می‌کند. همچنین برای افزایش کیفیت فیلم‌های قدیمی و رنگی کردن عکس‌های سیاه و سفید و حتی افزودن صدا به فیلم‌های صامت مورد استفاده قرار می‌گیرد و سرعت و ثبات استریم را بهبود می‌بخشد. آن لگوی متحرک چرخان که وقتی رایانه روی چیزی گیر میکند نمایان می‌شود، به زودی به یادگاری از گذشته تبدیل می‌شود، مانند “برف” تلویزیون که اکنون برای ما یک خاطره است.

بیش‌تر رسانه‌های مصرفی ما در واقع توسط پروژه متن باز هوش مصنوعی Google به نام مگنتا (Magenta) تولید می‌شود که مجموعه‌ای از برنامه‌ها را ایجاد کرده است که موسیقی ساخته شده توسط هوش مصنوعی را از آثار آهنگسازان و نوازندگان انسانی غیرقابل تشخیص می‌کند.

موسسه تحقیقاتی OpenAI یک شبکه عصبی عمیق به نام MuseNet را ایجاد کرده است که با استفاده از هوش مصنوعی سبک‌های مختلف موسیقی را با هم ترکیب کرده و قطعات جدیدی را تولید می‌کند. این موسسه همچنین دارای یک مدل هوش مصنوعی به نام جوک‌باکس (Jukebox) است که با دادن ژانر، هنرمند و متن ترانه، آهنگ‌های جدیدی را خلق می‌کند که در برخی موارد به صورت مشترک با AI ساخته می‌شود.

این تلاش‌های اولیه است که با تغذیه میلیون‌ها آهنگ در شبکه‌های نورون مصنوعی که از رشته‌های کد رایانه ساخته شده حاصل می‌شود تا اینکه الگوهای ملودی و هارمونی را درونی کنند و بتوانند صدای سازها را تولید کنند.

نوازندگان امروز در حال آزمایش این ابزارها هستند و در حال حاضر چند شرکت تازه تاسیس موسیقی پس زمینه تولید شده توسط A.I را برای پادکست‌ها و بازی‌های ویدیویی ارائه می‌دهند.

هوش مصنوعی همانند تفکر انتزاعی است که به عنوان کد رایانه نوشته شده است، اما مردم تصور می‌کنند A.I. به شکل انسان تجسم یافته است. با این وجود سخت افزار روبوتیک کارهای زیادی را انجام می‌دهد. آواتارهای واقعی و تولید شده توسط AI مکالمه‌هایی را ایجاد می‌کنند که توسط A.I ساخته می‌شوند و آهنگ‌های تولید شده توسط A.I را می‌خوانند و حتی به کودکان ما آموزش می‌دهند. در فناوری Deepfakes نیز صورت و صدای یک فرد به ویدئوی دیگری منتقل می‌شود. ما همچنین چهره‌های واقعی ساخته توسط A.I. از افرادی که وجود ندارند را دیده‌ایم.

کاربرد های هوش مصنوعی | تعامل بصری

3 کاربرد های هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما

محققان در حال کار بر روی ترکیب این فناوری‌ها برای ایجاد آواتارهای واقعی دوبعدی از افرادی هستند که می‌توانند در زمان واقعی تعامل داشته باشند، احساسات و حرکات را در زمان مناسب نشان دهند. یک شرکت وابسته به سامسونگ به نام نئون (Neon) نسخه اولیه این آواتارهای انسان نما را معرفی کرده است، اگرچه استفاده از این فناوری مسیر طولانی را در پیش دارد.

چنین آواتارهایی می‌توانند باعث یک انقلاب در آموزش شوند و کمک‌های بسیاری را ارائه دهند. محققان هوش مصنوعی هم اکنون در حال توسعه سیستم‌های تدریس خصوصی AI هستند که می‌تواند رفتار دانش آموز را ردیابی کند، عملکرد آن‌ها را پیش بینی کند و محتوا و استراتژی‌هایی را ارائه دهد تا هم این عملکرد را بهبود بخشد و هم باعث علاقه و انگیزه در دانش آموزان شود. مدرسان AI نوید یک آموزش شخصی سازی شده را می‌دهند که در دسترس هر کسی که متصل به اینترنت باشد قرار بگیرد، به شرطی که برخی از شرایط حریم خصوصی را نادیده بگیرند.

Yoshua Bengio استاد دانشگاه مونترال و بنیانگذار Mila، یک موسسه تحقیقاتی هوش مصنوعی گفت: “داشتن تعامل بصری با چهره‌ای که احساسات و حس حمایت را ابراز می‌کند بسیار مهم است.” Korbit، شرکتی که توسط یکی از دانشجویان وی Iulian Serban و Riiid مستقر در کره جنوبی تاسیس شده است، در حال حاضر از این فناوری در آموزش استفاده می‌کنند، هرچند که آقای Bengio می‌گوید ممکن است یک دهه یا بیش‌تر طول بکشد تا آموزش دهندگان زبان روان و درک معنایی داشته باشند.

نتیجه

هوش مصنوعی از کشف مواد جدید تا داروهای جدید و حتی کشاورزی شروع به لمس زندگی ما کرده است و در حال حاضر در تولید واکسن Covid-19، ماشین‌های خودران و حتی برای چیدن میوه‌ای که می‌خوریم و جداسازی زباله‌ها نقش به سزایی دارد.

هوش مصنوعی حتی نرم افزارهایی را ایجاد کرده است و در نهایت ممکن است AI پیچیده‌تری مانند Diffblue ایجاد کند. هوش مصنوعی Diffblue یک شرکت تازه تأسیس از دانشگاه آکسفورد، دارای یک سیستم AIاست که نوشتن تست‌های نرم افزاری را به طور خودکار در یک سوم زمان انجام توسعه دهندگان گران قیمت انجام می‌دهد.

Justin Gottschlich که گروه تحقیق برنامه نویسی ماشین را در آزمایشگاه‌های اینتل اداره می‌کند، روزی را تصور می کند که هر کسی می‌تواند با AI نرم افزار ایجاد کند. وی گفت: “من می‌توانم تصور كنم افرادی مانند مادرم نرم افزار بسازند،” حتی اگر نتواند یك خط كد بنویسد.

حال که با کاربرد های هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس