آشنایی با فواید استفاده از انرژی خورشیدی به جای سوخت فسیلی

انرژی خورشیدی مسیری طولانی را طی کرده و یک انقلاب خورشیدی در صنعت انرژی در راه است. استفاده از انرژی خورشیدی به سرعت در حال افزایش است.

193
0
4 آشنایی با فواید استفاده از انرژی خورشیدی به جای سوخت فسیلی

یک انقلاب خورشیدی در صنعت انرژی راه است. استفاده از انرژی خورشیدی به سرعت در حال افزایش است. طبق گفته وزارت انرژی ایالات متحده، از سال ۲۰۰۸ تعداد این تأسیسات در ایالات متحده ۳۵ برابر شده است. انتظار می‌رود این روند ادامه داشته باشد، و تعداد صفحات نصب شده بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۳ دو برابر می‌شود.

البته برخی از افراد هنوز شک دارند که آینده تولید انرژی از طریق انرژی خورشیدی خواهد بود. گذشته از این، بیش از نیم قرن طول کشیده است تا به جایی که امروز هستیم برسیم. با وجود سرعت کم در ابتدای کار، امروزه شاهد جایگزینی انرژی‌های تجدید پذیر با انرژی‌های تجدید ناپذیر هستیم.

۱. انرژی خورشیدی به بشریت کمک می‌کند

0 آشنایی با فواید استفاده از انرژی خورشیدی به جای سوخت فسیلی

بیایید صادق باشیم، جهان با چالش‌های بسیار جدی روبرو است. بسیاری از این مشکلات را می‌توان ناشی از تغییرات اقلیمی دانست. به لطف خدا، انرژی خورشیدی راه حل مناسبی برای حل این مشکلات است.

به عنوان مثال، تغییر منابع سوختی از نفت و گاز به انرژی خورشیدی باعث کاهش انتشار کربن و کاهش شدت تغییرات آب و هوایی می‌شود. وابستگی کمتر به نفت و گاز همچنین باعث کاهش میزان درگیری‌های جهانی می‌شود که اغلب به خاطر انرژی اتفاق می‌افتد.

انرژی خورشیدی همچنین می‌تواند مشکلات مربوط به امنیت غذایی را کاهش دهد. خشکسالی، جاری شدن سیل و دمای شدید که ناشی از تغییر اقلیم هستند، معیشت کشاورزان و مردم در سراسر جهان را تهدید می‌کند و منبع غذایی ما را به خطر می‌اندازد. اگر کشاورزان روش‌های کشاورزی خورشیدی را در پیش بگیرند، می‌توانند برای مزارع خود نیرو تولید کنند، آب بیش‌تری ذخیره کنند، و جلوی انتشار کربن را بگیرند.

دسترسی همگانی به آب آشامیدنی پاک و سالم هم می‌تواند از طریق انرژی پاک میسر شود. در حال حاضر تیم‌های تحقیقاتی در حال کار بر روی پروژه نمک زدایی آب شور هستند، با این کار در مناطق بیابانی هم دیگر مشکل آب وجود نخواهد داشت. نمک زدایی به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد، که مناسب‌ترین شیوه تهیه انرژی را از طریق نور خورشید است.

۲. مشاغل از انرژی تجدیدپذیر استقبال می‌کنند

1 آشنایی با فواید استفاده از انرژی خورشیدی به جای سوخت فسیلی

شاید فکر کنید استفاده از انرژی خورشیدی توسط سازمان‌های جهانی مانند سازمان ملل و یا توسط دولت‌ها دنبال می‌شود، اما در اشتباه هستید. بیشتر استفاده از انرژی خورشیدی توسط شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود. در حقیقت، شرکت‌ها دو سوم صفحات خورشیدی نصب شده از سال ۲۰۱۵ را تشکیل می‌دهند.

Google ،Target ،Apple ،Prologis ،Facebook ،Kaiser Permanente ،Amazon ،Switch و IKEA تنها چند نمونه از شرکت‌هایی هستند که از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند و به رشد آن کمک می‌کنند. مدیران شرکت‌ها می‌دانند که استفاده از انرژی خورشیدی تصمیمی عاقلانه است زیرا علاوه بر تأمین انرژی و رسیدن به اهداف زیست محیطی، می‌توانند هزینه‌های برق خود را کاهش دهند. (البته در کشور‌های دارای انرژی‌های فسیلی، تولید برق از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و گازسوز به صرفه‌تر است)

۳. صنعت انرژی خورشیدی به نوآوری خود ادامه می‌دهد

3 آشنایی با فواید استفاده از انرژی خورشیدی به جای سوخت فسیلی

انرژی خورشیدی مسیری طولانی را طی کرده است، اما آنها متوقف نخواهند شد. محققان همواره در حال ایجاد نوآوری‌های جدید برای پیش بردن این صنعت هستند.

بزرگ‌ترین پیشرفت در کارایی صفحات خورشیدی (سلول خورشیدی) PV حاصل شده است. هنگامی که صفحات‌های مدرن مبتنی بر سیلیکون برای اولین بار تولید شدند، کارآمدی آن‌ها تنها ۶ درصد بود. نرخ کارایی بیش‌تر صفحات خورشیدی مدرن حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد است. اما حتی این رقم هم تغییر خواهد کرد. صنعتگران به طور مداوم برای بهبود کارایی صفحات خورشیدی کار می‌کند.

همچنین در رایج‌ترین نوع تأسیسات مسکونی نیز نوآوری‌های چشمگیری صورت گرفته است: بام خورشیدی. در گذشته، صاحبان خانه مجبور بودند صفحات خورشیدی سیاه رنگ بزرگ و ناخوشایند را بر روی سقف خود نصب کنند. به لطف نوآوری جدید، این صفحات در طرح‌ها و اندازه‌های دلخواه که متناسب با بام خانه‌ی شماست تولید می‌شود.

صنایع خورشیدی نیز بیش‌تر توجه خود را به حمل و نقل معطوف داشته است. در سال‌های اخیر، محققان از انرژی پاک برای تأمین انرژی اتومبیل‌ها و هواپیماها استفاده کرده‌اند. یادگیری نحوه استفاده از جاده‌ها، مسیر‌های دوچرخه سواری و مسیرهای پیاده روی برای تولید انرژی پاک نیز یکی دیگر از اهداف محققان بوده است.

۴. انرژی خورشیدی مقرون به صرفه‌تر می‌شود

2 آشنایی با فواید استفاده از انرژی خورشیدی به جای سوخت فسیلی

قیمت صفحات خورشیدی همچنان رو به کاهش است. فقط در دهه گذشته این هزینه بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است. قیمت‌ها در حال حاضر در پایین‌ترین سطح خود در تاریخ هستند.

این نرخ‌های پایین علاوه بر مشوق‌های مختلف دولتی، دسترسی به انرژی خورشیدی را از همیشه بیش‌تر کرده است. در حالی که درآمد متوسط ​​مالکان خانه‌های مصرف کننده صفحات خورشیدی همچنان بالاتر از متوسط ​​ملی است، از سال ۲۰۱۰ قیمت این صفحات روند رو به پایین دارد. این بدان معناست که خانواده‌های با درآمد متوسط ​​بیش‌تر در انرژی خورشیدی سرمایه گذاری می‌کنند.

۵. منابع تجدید ناپذیر در حال اتمام هستند

5 آشنایی با فواید استفاده از انرژی خورشیدی به جای سوخت فسیلی

نفت، گاز و زغال سنگ منابع محدود هستند. واقعیت انکارناپذیر این است که این منابع و دیگر منابع تجدید ناپذیر به طور حتم تمام خواهند شد. دانشمندان تخمین می‌زنند که اگر نرخ فعلی مصرف خود را تغییر ندهیم، میزان باقیمانده سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۵۰ تمام خواهد شد.

حتی در محافظه کارانه‌ترین حالت و پایین‌ترین نرخ مصرف ممکن، نهایت تا سال ۲۱۰۰ ما از این نعمت الهی برخوردار خواهیم بود. این به آن معنی است که در بهترین حالت تنها یک نسل دیگر تا پایان عمرشان خواهند توانست از این سوخت‌ها استفاده کنند. برای روزی که منابع طبیعی و تجدید ناپذیر تمام می‌شوند باید آمادگی کسب کنیم، جهان باید به تغییر منبع انرژی خود از نفت، گاز و زغال سنگ به سمت خورشیدی ادامه دهد.

پیشبرد رشد انرژی پاک

با وجود رشد بی سابقه مصرف انرژی خورشیدی، هنوز جای پیشرفت وجود دارد. اگرچه بیشتر آمریکایی‌ها معتقدند که ایالات متحده باید منابع انرژی تجدید پذیر و دیگر منابع را نسبت به زغال سنگ، نفت و گاز در اولویت قرار دهد، اما ما همچنان به منابع غیر تجدید پذیر متکی هستیم.

یکی از موانع اصلی در استفاده انبوه انرژی خورشیدی، زیرساخت‌های ماست که برای منابع تجدید ناپذیر طراحی شده است. موانع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز مانع رشد صنعت خورشید است. شکی نیست که در صورت کنار گذاشته شدن سوخت‌های فسیلی تعداد زیادی شغل از بین می‌رود.

حتی با وجود این موانع، انقلاب خورشیدی بزودی اتفاق خواهد افتاد. با آموزش همگانی و بودجه بیش‌تر، صنعت خورشید در آینده ای نزدیک به تنها منبع و یا منبع اصلی به دست آوردن انرژی ما تبدیل خواهد شد.

حال که با فواید استفاده از انرژی خورشیدی آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس