چرا ایلان ماسک پردرآمد ترین مدیر سال 2020 بود؟

طبق محاسبات فوربز، ایلان ماسک پردرآمد ترین مدیر سال ۲۰۲۰ است. در ادامه به درآمد ایلان ماسک از تسلا می‌پردازیم. 

31
0
2 چرا ایلان ماسک پردرآمد ترین مدیر سال 2020 بود؟

یک نام وجود دارد که در لیست‌های مختلف پردرآمد‌ترین مدیر عاملان در سال ۲۰۲۰ نخواهید یافت: ایلان ماسک. با این حال طبق محاسبات فوربز، ایلان ماسک پردرآمد ترین مدیر سال ۲۰۲۰ است. در ادامه به درآمد ایلان ماسک از تسلا می‌پردازیم.

ایلان ماسک از مشهور‌ترین CEO‌های سراسر جهان است. از جمله شرکت‌هایی که او موسس و مدیر عامل آن است می‌توان به شرکت خودرو سازی تسلا اشاره کرد. این شرکت در زمینه تولید خودرو‌های برقی فعالیت دارد. به دلیل فعالیت‌ها و سرمایه گذاری‌های ایلون ماسک در این شرکت، جوایزی برای او در نظر گرفته شده است.

چرا ایلان ماسک پردرآمد ترین مدیر سال 2020 بود؟

1 چرا ایلان ماسک پردرآمد ترین مدیر سال 2020 بود؟

طبق برآورد‌های Forbes، در سال گذشته حدود ۱۱ میلیارد دلار خالص از سوی تسلا به ایلان ماسک پرداخت شد. این مبلغ به عنوان بخشی از برنامه جبران خسارت می‌باشد که در سال ۲۰۱۸ با این خودرو ساز الکتریکی منعقد کرد. این برنامه در ابتدا به میزان ۲/۳ میلیارد دلار زیان داشت. اما تا سال ۲۰۲۰ شروع به بروز نکرد.

جوایز و گزینه‌های پاداشی که در برنامه ۲۰۱۸ گنجانده شده بر این اساس بود که تسلا نقاط مشخص مختلفی را در سرمایه بازار، درآمد و یا Ebitda تعیین کرد و بایستی با تلاش به آن‌ها می‌رسید. Ebitda سود خالصی است که بدون در نظر گرفتن بهره، مالیات، استهلاک و هزینه‌های جانبی باشد. جمعا در قرارداد سال ۲۰۱۸ به ایلان ماسک حق خرید مجموعاً ۱۰۱/۲ میلیون سهم تسلا را با قیمت تقسیم شده ۷۰ دلار برای هر برگه سهم می‌دهد. (با قیمت امروز سهام تسلا در حال حاضر هر قطعه ۶۷۰ دلار معامله می‌شود). بسته جبران خسارت به ۱۲ بخش تقسیم شده است که فقط در صورت دستیابی تسلا به نقطه عطف خاص، ایلون ماسک می‌تواند از مزیت‌های آن بهره مند شود.

چهار بخش اول جوایز در سال ۲۰۲۰ به ایلون ماسک واگذار شد، زیرا تسلا با بازار‌های مختلف و به نقاط عطف عملیاتی دسترسی پیدا کرد، سهام آن هفت برابر شد و ثروت ماسک را به طور نجومی افزایش داد. مدیر عامل تسلا اکنون سومین فرد ثروتمند کره زمین است، با دارایی خالص ۱۶۵/۷ میلیارد دلار در تاریخ ۵ مه ۲۰۲۱ که جهش بزرگی نسبت به ۲۴/۶ میلیارد دلار ارزش او در اواسط مارس ۲۰۲۰ می‌باشد.

تمام ۱۲ بخش گزینه‌های جوایز، هم به افزایش درآمد حاصله از بازار سرمایه و هم نقاط عطف بازار بستگی دارد. نقاط عطف بازار بر اساس میانگین درآمد ماهانه تعیین شده اند، با ۱۰۰ میلیارد دلار شروع می‌شود و پس از آن به ۵۰ میلیارد دلار افزایش می یابد. اما برنامه ریزی های تسلا تغییر کرد و تا پایان سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۵۰ میلیارد دلار درآمد از بازار کسب کرد. با این حال، یکی از معیار‌های مالی EBITDA باید هر سه ماه یک بار محاسبه شود. تسلا چهار هدف از این اهداف را در پایان سال ۲۰۲۰ محقق کرد و به ۲۰ میلیارد دلار سالانه رسید و رشد Ebitda را از سالانه کمتر از ۱/۵ میلیارد دلار به ۴/۵ میلیارد دلار رساند.

این اتفاق باعث می‌شود که او بالاتر از مدیر عامل شرکت Paycom یعنی Chad Richison (۲۱۱ میلیون دلار) باشد که در لیست پردرآمد‌ترین مدیر عامل‌های سال ۲۰۲۰ قرار دارد.

وضعیت سهام اعطا شده به ایلان ماسک

چرا ایلان ماسک پردرآمد ترین مدیر سال 2020 بود؟

با این حال، یک نکته مهم این است که ماسک باید سهام تسلا را که به تازگی به او اعطا شده است، به مدت ۵ سال در اختیار داشته باشد. بنابراین او حق استفاده از ۳۳/۷۷ میلیون برگه سهم از جوایز خود را دارد، در حالی که نمی‌تواند بلافاصله بعد از دریافت آن سهام را بفروشد.

اگرچه این ممکن است یکی از دلایلی باشد که او در لیست‌های مدیر عامل پردرآمد ذکر نشده است، اما کارشناسان همچنین به این نکته اشاره می‌کنند که بیشتر تجزیه و تحلیل‌های مربوط به حقوق و دستمزد مدیران به جای اعطای جوایز، بر اعطای گزینه ها و بند‌های قرارداد متمرکز است.

بسیاری از این موارد به این موضوع بر می‌گردد که چگونه شرکت‌ها ملزم به افشای اطلاعات پیرامون خسارت اجرایی در کمیسیون بورس و اوراق بهادار هستند. Jannice Koors، مدیرعامل ارشد شرکت مشاوره جبران خسارت Pearl Meyer توضیح می‌دهد: “اکثریت قریب به اتفاق لیست‌های مدیر عاملان پردرآمد هر ساله داده‌ها را مستقیماً از جدول جبران خسارت در پرونده‌های شرکت می‌گیرند.”

Koors می‌گوید: “جوایز سهام فقط در سال اعطا شده اعلام می‌شود. بنابراین، هنگامی که شرکتی دارید که در آن، آنچه ما “mega grant | واگذاری عظیم” می‌نامیم ارائه می‌دهید: در جدول جبران خسارت سال، اعطای جوایز بزرگ نشان داده می‌شود، در حالی که در سال‌های بعد نشان داده نمی‌شود.”

فوربز پرونده‌های تسلا را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و از تاریخ واگذاری برای ارزش گذاری بخش‌های مربوط به گزینه‌های اختصاص داده شده در سال ۲۰۲۰ استفاده کرد: این گزینه‌ها در تاریخ‌های ۲۸ مه، ۲۴ ژوئیه، ۳۰ سپتامبر و ۳۱ دسامبر می‌باشند.

از آغاز سال ۲۰۲۱، تسلا به ویژه پس از بازدهی در سه ماهه اول، همچنان به رشد ادامه می‌دهد. ماسک دو بخش دیگر از جایزه عملکرد مدیر عامل در سال ۲۰۱۸ را دریافت می‌کند، که به او این حق را می‌دهد که ۱۶/۹ میلیون برگه سهم دیگر پس از تأیید هیئت مدیره، استفاده کند. شش بخش از گزینه‌هایی که وی تا به امروز دریافت کرده است تقریباً ۵/۶ میلیون برگ سهم (به ارزش تقریبی ۳۳/۹ میلیارد دلار با قیمت‌های فعلی سهام) است.

در مجموع، بسته کامل خسارت با ارزش ۱۰۱/۲ میلیون سهام با قیمت‌های سهم امروز حدود ۶۷/۹ میلیارد دلار ارزش دارد.

حال دلایلی که چرا ایلان ماسک پردرآمد ترین مدیر سال ۲۰۲۰ است آشتا شدید، می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس